PDA

Bekijk Volledige Versie : tussenas draait vrij rond



vfm
06/09/2011, 21:07
Hallo, Sinds kort zijn we begonnen met het opknappen 'reviseren' van de 924 uit 1976. Omdat we de onderkant willen nalopen en er hier en daar wat laswerk aan zit hebben we de versnellingsbak en benzinetank verwijderd. Na het verwijderen van de versnellingsbak kunnen we de 'tussenas' vrij ronddraaien terwijl ik verwacht dat deze in de koppeling vast zou zitten. Na voorzichtig tikken met een kunststof hamer op de kop van de as bleek er geen beweging in te zitten, harder tikken wilde ik niet doen ivm mogelijke beschadiging.
Kan iemand mij vertellen of de as terug te tikken is of dat er wat anders gedaan moet worden?

Alvast bedankt,
Ferry

M.B.H.
06/09/2011, 23:36
Tja hij moet weer terug met de priceas in de koppelingsplaat
dat moet kunnen aleen ik denk als je hem ronddraaid dat hij lawaai geeft lagers zin dan niet okee.
normaal schuif je hem niet zomaar door de binnenringen van de lagers dus Tja ik denk wat dat aangaat dat hij ten eind is.

jimfrey944
06/09/2011, 23:37
als je hem bij de bak niet los heb gehaald kan hij niet uit de koppeling komen
die as kan je niet terug slaan !!!!!
hij kan wel gebroken wezen of een versleten pries as lager heeft de kop volledig op gegeten
gebeurd als je door rijd als hij versleten is
ik neem aan dat hij heel soepel draait
breken doen ze ook wel eens als er te veel speling op de lagers komt
maar dat gebeurd meestal bij de versnellingsbak
je heb er dus niet me gereden !!
haal hem eerst maar eens los bij de motor dan kan je wat zien

en anders heb ik hier eventueel nog wel een as liggen


ps.
je even voorstellen is hier wel een must ;)

vfm
07/09/2011, 09:23
de as hebben we wel losgehaald bij de bak en uiteindelijk is hij daar ook losgekomen. Het geheel zat wel redelijk vast, loshalen bij de motor dus maar...
p.s. we hebben ons inmiddels voorgesteld ;-)

vfm
11/09/2011, 16:04
De as hebben we losgehaald bij de koppeling, ging vrij soepel. In het werkplaatshandboek staat beschreven dat de as 13 mm +/- 0,5 buiten de flens aan de versnellingsbakkant moet steken, bij ons was dat dus veel meer. De lagers konden we zien zitten en aangezien dit rechte lagers zijn hebben de as terug op zijn plaats kunnen tikken. Daarna gecontroleerd op speling zowel horizontaal, verticaal als axiaal en of de as nog soepel ronddraait. De as weer in de koppeling geschoven en de buis vastgezet. As is niet meer rond te draaien (zit dus in de koppeling) en steekt 13mm voorbij de flens.
Bedankt voor de reacties en we gaan nu verder met schoonkrabben en tectyleren (na het laswerk...)

jimfrey944
11/09/2011, 16:26
dan heb je echt zitten rommelen met het verwijderen van de bak
alleen met zwaar geweld krijg je de as uit de lagers
weet je zeker dat er minimaal speling op de lagers zit
bij teveel speling breekt de as