PDA

Bekijk Volledige Versie : [Project] 924 Harry



Pagina's : [1] 2

harry
10/09/2011, 10:59
Het moest er maar eens van komen, na enige aandringen van Hendrik en Laurens een eigen project starten.
Lijkt me ook beter, heb je alles bij elkaar staan.

Ik begin maar meteen. Waarom zit er zo'n klein stukje slang aan de overloop van het exspansievat Waterkoeling.
Alles netjes en schoon en gespoten incl. de beschermingsplaat, loopt er weer iets van het koelwater op de onder beschermingsplaat. Meteen verholpen een stuk slang van een meter er aangezet en netjes aan de onderkant buiten de beschermingsplaat gebracht. Opgelost.
Waarom hadden ze dat in die tijd niet in de gaten, de heren ontwerpers?
Het is geen muggenzifterij, maar ik wil het wel netjes houden.;)

Frenske
10/09/2011, 11:03
misschien was de slang lang genoeg omdat het niet normaal is dat daar koelvloeistof uit blijft lekken?
maar in weze heb je gelijk, dit is gewoon cheap. De slag kost een x bedrag per meter en op zoveel auto's een stuk besparen loopt best wel op ......

LWB
10/09/2011, 18:33
volgens mij is er wel over nagedacht... heb je een probleem dan is het zichtbaar onder de kap. Heb je de slang buiten de motorruimte dan loopt het zo op de straat en zie je er niets van...
maar i.d.d. er hoort niets uit te komen....tankje te vol? Dop niet helemaal honderd meer?

harry
10/09/2011, 18:37
volgens mij is er wel over nagedacht... heb je een probleem dan is het zichtbaar onder de kap. Heb je de slang buiten de motorruimte dan loopt het zo op de straat en zie je er niets van...
maar i.d.d. er hoort niets uit te komen....tankje te vol? Dop niet helemaal honderd meer?

Laurens, wat denk je? zeker een nieuwe dop, en overlopen doet ie het eerste keer met nieuwe (teveel) koelvloeistof.:{

LWB
10/09/2011, 18:43
heb je nu een nieuwe dop dan?

een nieuwe dop hoeft niet altijd goed te zijn.... spreek uit ervaring. Nieuwe dop,lekkage. Oude dop er weer op,nergens last van. Andere nieuwe dop erop ook nergens last van.... Dop was dus gewoon niet goed...

Frenske
10/09/2011, 19:29
bekend fenomeen dat dit type doppen Kwalitatief Uiterst Teleurstellend kunnen zijn

---------- Post added at 19:29 ---------- Previous post was at 19:04 ----------


heb je nu een nieuwe dop dan?

een nieuwe dop hoeft niet altijd goed te zijn.... spreek uit ervaring. Nieuwe dop,lekkage. Oude dop er weer op,nergens last van. Andere nieuwe dop erop ook nergens last van.... Dop was dus gewoon niet goed...

waarom die oude dop vervangen als ie nog goed was?

harry
11/09/2011, 16:34
Het Motor Management
Nu alle weer klaar is, de motor toch maar even precies inregelen, met de Moderne Elektronische techniek.
Hier het resultaat*)

-Bassie-
11/09/2011, 16:53
waar op heb je je CO nu staan dan?

motor hoort afgesteld te worden op 1,2%

harry
12/09/2011, 14:14
Vanmorgen maar een een handig tooltje gemaakt om de kleppen te stellen.
Een ratelringsleutel, met daarin een passend busje,
waar ik vervolgens een 3mm imbus heb op gelast.:)

Frenske
12/09/2011, 14:36
slim idee, zelf gebruik ik een miniratel met bijbehorend doppie .....

ArvidW
12/09/2011, 17:17
Dat tooltje gaat een hoop frustratie voorkomen*)

harry
12/09/2011, 18:15
Dat tooltje gaat een hoop frustratie voorkomen*)

Daar was ik al achter gekomen.......

M.B.H.
12/09/2011, 21:33
ik heb een speciaal rateltje van Hazet met een krom steeltje/greepje

-Bassie-
12/09/2011, 21:35
ik gebruik gewoon een imbus 3 werkt ook goed.

harry
12/10/2011, 17:21
MagneetStop

Ik wilde een magneet aan de sluitstop maken voor de wisselbak en carter, dit magneet wordt bevestigd aan kop van de stop,
en staat dus in het oliereservoir, dit helpt mee om je ijzervijzel wat (kan) vrijkom(en)t bij slijtage direct te kunnen vastellen.
Zo kun je ieder keer bij de oliewissel, kijken of je overbodige slijtage hebt aan je vitale motor onderdelen.
Er zij zelfs auto die er standaard mee zijn uitgerust.

Ik zat zelf te denken aan klein rond magneetje met een klein gaatje erin, gaatje tappen in je stop, en klaar is kees.
Wie heeft dit nog meer aan z'n auto.....

Frenske
12/10/2011, 18:37
MagneetStop

Ik wilde een magneet aan de sluitstop maken voor de wisselbak en carter, dit magneet wordt bevestigd aan kop van de stop,
en staat dus in het oliereservoir, dit helpt mee om je ijzervijzel wat (kan) vrijkom(en)t bij slijtage direct te kunnen vastellen.
Zo kun je ieder keer bij de oliewissel, kijken of je overbodige slijtage hebt aan je vitale motor onderdelen.
Er zij zelfs auto die er standaard mee zijn uitgerust.

Ik zat zelf te denken aan klein rond magneetje met een klein gaatje erin, gaatje tappen in je stop, en klaar is kees.
Wie heeft dit nog meer aan z'n auto.....

die magneetstoppen kun je kant en klaar kopen... Voor de motor zie ik het nut minder, voor de vitessebox daarentegen veel meer nuttig.

924turbo2
12/10/2011, 19:15
gaatje boren in een magneet gaat erg moeilijk, breekt snel in stukjes. Die kant en klare pluggen zit er gewoon een rond magneetje opgelijmd. Even de jusite lijm ervoor zoeken en je kan het zo zelf maken.

jimfrey944
12/10/2011, 19:33
bij mijn jaguar licht er gewoon een los magneetje in de versnellingsbak echt Engels

924turbo2
12/10/2011, 19:42
bij mijn jaguar licht er gewoon een los magneetje in de versnellingsbak echt Engels

Dat is niet 'echt' Engels, nooit zo orgineel geweest. Zal iemand zelf wel hebben gedaan, of de magneet heeft ooit met lijm aan de aftapplug gezeten....

Lig wel in een deuk dat jij overal je Jaguar bij betrekt, zo trots dat iedereen het even moet weten ;)

jimfrey944
12/10/2011, 20:12
de magneet is wel degelijk orgineel staat zelfs in het wph ;)
en ik vond er een in bijde bakken die ik open heb gehad

ach het is toch een leuke auto en totaal anders dan de porsche
en ik weet daar ook veel van
vandaar dat vergelijkingen en dingen hier ook te spraken komen

hij is trouwens wel tekoop van wegen een chronisch gebrek aan sleutel tijd
gaat een hoop tijd in zitten om er alle dagen me te blijven rijden

924turbo2
12/10/2011, 20:22
Dan heb je zeker een automaat, in een handbak ben ik het nog nooit tegengekomen. Staat het in Haynes ? Blijf me verbazen over die Engelsen :@

jimfrey944
12/10/2011, 20:33
yep automaat

harry
26/01/2012, 20:37
Zo vandaag de auto weer eens jaarlijks laten APK keuren. Alles weer prima in order, geen enkel punt gevonden. Jipie..........
7948

M.B.H.
26/01/2012, 20:48
Zo vandaag de auto weer eens jaarlijks laten APK keuren. Alles weer prima in order, geen enkel punt gevonden. Jipie..........
7948
daar doe je het toch voor. ha.

harry
05/04/2012, 13:27
Vandaag de Nieuwe Pomp binnen gekregen. Dat wordt volgen week monteren en afstellen.
822482258226

M.B.H.
05/04/2012, 22:08
Kijk dat zijn weer de goede berichten .
Kwanta kosta viel dat je mee Harry

harry
06/04/2012, 09:23
Kwaliteit heeft zijn prijs.*)

LWB
06/04/2012, 11:57
Kwaliteit heeft zijn prijs.*)

voor nieuwe onderdelen 2x de helft*)

M.B.H.
06/04/2012, 13:14
Oooo dat valt mee !!!!!!!!!!!!!!

harry
26/04/2012, 12:27
Ben nog steeds bezig met mijn warme startprobleem op te lossen.

Nu keek ik vanmorgen naar het luchtfilterhuis en zag ik een zoort tulletje waar een slang op moet, maar waar moet die slang dan worden op aangesloten?

8311

harry
26/04/2012, 15:21
Lektest Gedaan


Koudstart Prima8312
Systeem druk keurig op 3.6 bar bij warme motor. Motor stop en de druk is al na 8 minuten naar 1.2. bar gedaald.
Heb nieuwe pomp, nieuw terugslagklep voor 1 jaar geleden nieuwe accumulator, en nieuwe injectors.
Blijft er nog een optie over en dat is de WUR...
Ga morgen demonteren en controleren wat er mee aan de hand, of hij wel goed afsluit als hij warm is.
Vraagje: als hij op bedrijfstemp. is moet jij dan helemaal 100% afgesloten zijn?

maup
26/04/2012, 17:02
Ja, moet helemaal dicht zijn, als je tijdens de druktest de benzineslang tussen de spinnekop en de wur blokkeerd en de druk blijft op pijl weet je zeker dat de druk via de wur wegloopt. Als je drukregelklep in de spinnekop niet meer goed afsluit kan je druk ook weglopen maar ik weet niet of dat veel voorkomt(misschien er even uitdraaien en kijken of hij vuil of beschadigt is). Je hebt bijna alles vervangen wat dit probleem kan veroorzaken dus de wur is wel de hoofdverdachte denk ik. Succes:)

jimfrey944
26/04/2012, 17:23
Dat is voor de caterontluchting
Bij sommige modellen zit hij via slangetje 19 en bij sommige gaat het door 25
Weet niet waar of hoe het verandert is maar het is of of




Ben nog steeds bezig met mijn warme startprobleem op te lossen.

Nu keek ik vanmorgen naar het luchtfilterhuis en zag ik een zoort tulletje waar een slang op moet, maar waar moet die slang dan worden op aangesloten?

8311

harry
26/04/2012, 18:22
Hoe is het dan normaal, moet de slang met het einde van (slang 19) op 25 worden aangesloten met t-stuk of zo
Ik kan niets vinden waar de slang 19 moet worden aangesloten.

---------- Bericht toegevoegd op 16:22 ---------- Vorig bericht was op 16:16 ----------

Hoe is het dan normaal, moet de slang met het einde van (slang 19) op 25 worden aangesloten met t-stuk of zo
Ik kan niets vinden waar de slang 19 moet worden aangesloten.
Wil graag weten waar de aansluiting zit van de aansluiting op (of) aan de carter.

jimfrey944
26/04/2012, 18:27
Het is of of
of je hebt slang 25 of je heb slang 19
Als je 25 hebt is de tule afgesloten met eer rubber dop

harry
26/04/2012, 19:14
Dat is nou het probleem ik heb helemaal geen slang.

M.B.H.
26/04/2012, 20:36
op je caterontluchtings aansluiting op het blok ook niet ??? Harry
En de WUR sluit op bedrijfs temp. niet af !!!
het is een druk regeling alles boven de 3,5 bar laat hij door ( naar retour tank )en bij koude moter alles boven de 1,5 Bar.
Even andersom denken,
als de systeemdruk lager is komt de regelplunjer hoger en zal hij meer ( dus rijker ) brantstofmengsel geven.

jimfrey944
26/04/2012, 21:26
Zonder slang op je karter heb je een olieboot dan word je hele blok vet
Ik denk niet dat je geen slang heb

Als je aan de bestuurders zijde gaat staan en je kijkt rechts naast je pijlstok naar beneden en helemaal achterop het blok zit de ontluchting waar de slang op zit
Bij jou zal dat nr. 25 zijn

harry
26/04/2012, 21:57
Ja dat klopt slang 25 heb ik op het motorblok zitten.

Maar dan zit ik nog met de opening van het luchthuis links van de slang 19. Of kan die gewoon openblijven?

jimfrey944
26/04/2012, 22:10
Als je goed had gelezen *) dan had ik al gezecht dat daar een rubber dop (19a) op zit als je pijp 25 heb

harry
27/04/2012, 09:12
Als je goed had gelezen *) dan had ik al gezecht dat daar een rubber dop (19a) op zit als je pijp 25 heb

Ja nu is me alles duidelijk, en niet meer kwaad worden............

harry
27/04/2012, 13:48
Vanmorgen de WUR gedemonteerd alles zorgvuldig nagekeken en getest, verwarmingselement getest werkt prima.
Zeefjes schoongemaakt enz...Maar de warmstart blijft nog steeds problemen geven.
Het toerental zwalkt ook een beetje 50 toeren, loopt niet mooi stationeer.
Ik weet het niet meer:')

maup
28/04/2012, 11:18
Loopt je druk nog steeds te snel terug?, drukregelklep in je spinnekop gecontroleerd? Spuit je koudestartinjector misschien ook bij warme motor?

harry
04/05/2012, 14:28
Magneetventiel (drukregeklep spinnenkop)

Warme Start

Vanmorgen gedemonteerd en nagekeken.
Vraag: Als er geen stroom op staat is hij dicht.
Met stroom er op kon ik hem makkelijk doorblazen, je hoort hem dan ook schakelen als er stroom opstaat.

Wanneer Schakeld de magneetklep? En waar (en door wie) ( en hoelang) (en waarvoor) wordt de schakelink tot stand gebracht.

Ik had op stekkers van het magneetventiel een lampje gezet, maar zag geen enkele keer dat het brande.

M.B.H.
04/05/2012, 17:21
Harry zegt : Ik had op stekkers van het magneetventiel een lampje gezet, maar zag geen enkele keer dat het brande.
Dan moet de tempschakelaar wel boven de 47 graden zijn, anders heb je daar geen massa.
schakelduur is dan afhankelijk van de tijd dat je de contaktsleutel in de start stand houd.
En hij verlaagd even je systeemdruk zo dat je een iets rijkere brandstof mengsel hebt.

maup
04/05/2012, 17:37
De magneetklep krijgt zijn stroom via de startmotor (net als de koudestartinjector) en gaat open bij een koelwatertemp. BOVEN de 45°C.
Hierdoor zakt de stuurdruk en krijgt de motor extra benzine tijdens de warme start maar niet teveel anders zou hij verzuipen.
In een koelwaterslang achter/naast de cilinderkop zit een tempsensor die aarde geeft aan de klep boven de 45°C.
Dus als ik het goed begrepen heb (dit systeem is toch wel een hersenkraker, als ik hier onzin vertel hoor ik het graag (MBH lees je mee?))
werkt de koudestartinjector onder de 35°C en de magneetklep boven de 45°C.
Volgens de Haynes is deze klep alleen in 1979 gemonteerd, ik dacht alleen in 1981 maar misschien is de Haynes vooral voor de Amerikaanse markt geschreven en is hij in Europa wel alleen in 1981 gemonteerd??
Groeten, Maup

Edit, Ha ik zie dat Martin ook meedoet:) dan komt het allemaal goed.

harry
04/05/2012, 19:47
Harry zegt : Ik had op stekkers van het magneetventiel een lampje gezet, maar zag geen enkele keer dat het brande.
Dan moet de tempschakelaar wel boven de 47 graden zijn, anders heb je daar geen massa.
schakelduur is dan afhankelijk van de tijd dat je de contaktsleutel in de start stand houd.
En hij verlaagd even je systeemdruk zo dat je een iets rijkere brandstof mengsel hebt.

Dus de thermo time schakelaar schakelt hem in bij 45 graden(dan laat hij benzine door) en alleen bij de start.
Gaan we nogs eens proberen, maar zo als ik al zij die is misschien kaduk.

harry
04/05/2012, 19:55
En ook nog voor alle forumleden

Druk meten en mijn bevindingen
03-05-2012

Wat heb ik gedaan?
Eerst maar eens nieuwe slangen aan het meetapparaat gemaakt dikker en nieuwe koper ringen voor een beter afsluiting.
1* Aansluiting zie foto
8349

2* Koude motor gestart druk begint bij 2 bar en loopt binnen 3 minuten op naar 3.6 bar
Direct na de koude start 2.6 bar 3 minuten na de koude start 3.6
8355 8356
3*Motor op bedrijfstemperatuur laten komen en de Stuurdruk leiding WUR afsluiten, druk loopt op naar 4.4 bar
Motor af zetten druk loopt terug naar 2.0 bar en blijft daar ook staan Zelfs na 45 minuten.
Koudstart stekker afkoppelen en het stekkertje van het elektrische klepje afkoppelen
8357
Na 45 minuten starten en de motor loopt direkt

4* Motor weer even warm laten draaien Stuurdruk leiding WUR weer dicht dezelfde procedure als bovenstaande punt 3
Na 10 minuten Koudstart stekker afkoppelen en het stekkertje van het elektrische klepje afkoppelen
motor start direkt

5* De zelfde procedure als punt 4 maar nu met de koudstart injector aangesloten na 10 minuten slechte start.

6*De zelfde procedure als punt 4 maar nu met de koudstart injector afgesloten na 15 minuten start direkt.

7* De zelfde procedure als punt 6 maar nu met de het elektrische klepje in de benzine leiding weer aangesloten
En het koudstart injector afgesloten Na 15 minuten motor start direkt


Conclusie en bevindingen:

Dat hij bij de warme motor (nog benzine inspoot) was mij bekend had dit al getest met een lampje op de voorruit wat enkele seconde bleef branden. Conclusie: Thermo time switch Kaduk (denk ik)

Nu de druktest: Conclusie: in alle gevallen met afgesloten Stuurdruk leiding WUR start de auto in verschillende tijdszone’s van afkoeling( 10 15 20 minuten prima. De druk zakt dan ook niet verder dan naar 2 bar.

8355
Mijn bevindingen en test
Ik vermoed dat er iets met de WUR aan de hand is, omdat hij de druk niet vasthoud met geopende Stuurdruk leiding WUR hij zakt dan naar 7 minuten al naar 0.2 bar

Klopt dit wat ik zeg?
En hoe los je dit probleem op met de wur

harry
04/05/2012, 20:07
Binnen gekregen Nieuwe gummie ringen voor spinnenkop, Wur en Drukregelaar.
Morgen alles eens weer netjes monteren en weer testen op druk, en Warme Start.

Ik laat de WUR nog even los Hangen aan de leidingen, want ik had gelezen dat je de druk zelf nog kon beinvloeden door het gat achter in de WUR
Aan de achterzijde van de wur een plaatje met een gat (met grip of lijmtang vastzetten) met schroefdraad erin, en daardoor een dunne schroef.
Alles hij dan op bedrijfs temperatuur is en sluit niet goed af, zou je d.m.v. van de schroef het elektrische membraam nog iets meer kunnen drukken.
Weet je meteen of de rubber ring goed afsluit.


JA JA... weet ik.... draai het elektrische van het membraam niet kapot door de schroef.

maup
04/05/2012, 21:27
Harry, de temp/tijdschakelaar stuurt de koudestartinjector aan, niet de magnetische benzinedrukklep, die heeft een eigen temp.sensor/schakelaar (zie mijn vorige post):)

harry
04/05/2012, 23:11
Harry, de temp/tijdschakelaar stuurt de koudestartinjector aan, niet de magnetische benzinedrukklep, die heeft een eigen temp.sensor/schakelaar (zie mijn vorige post):)

Ja dat dacht ik ook , maar waar zit dan die Temp.sensor/tijdschakelaar voor de magnetische benzineklep?
8358

M.B.H.
05/05/2012, 08:59
De magneetklep krijgt zijn stroom via de startmotor (net als de koudestartinjector) en gaat open bij een koelwatertemp. BOVEN de 45°C.
Hierdoor zakt de stuurdruk en krijgt de motor extra benzine tijdens de warme start maar niet teveel anders zou hij verzuipen.
In een koelwaterslang achter/naast de cilinderkop zit een tempsensor die aarde geeft aan de klep boven de 45°C.
Dus als ik het goed begrepen heb (dit systeem is toch wel een hersenkraker, als ik hier onzin vertel hoor ik het graag (MBH lees je mee?))
werkt de koudestartinjector onder de 35°C en de magneetklep boven de 45°C.
Volgens de Haynes is deze klep alleen in 1979 gemonteerd, ik dacht alleen in 1981 maar misschien is de Haynes vooral voor de Amerikaanse markt geschreven en is hij in Europa wel alleen in 1981 gemonteerd??
Groeten, Maup

Edit, Ha ik zie dat Martin ook meedoet:) dan komt het allemaal goed.

bij 45-47 graden schakeld de tempsensor in.( voor magneetklepje )
bij 35 graden loopt de inschakelduur van de TT schakelaar van 8 - 3 sec ( voor koudstartinjector )

harry
05/05/2012, 09:47
bij 45-47 graden schakeld de tempsensor in.( voor magneetklepje )
bij 35 graden loopt de inschakelduur van de TT schakelaar van 8 - 3 sec ( voor koudstartinjector )
Kijk nu is het mij duidelijk. ;)

maup
05/05/2012, 09:52
De magneetklep heeft geen temp/tijdschakelaar maar een eigen tempschakelaar die boven de 45° "aanstaat"(zie rode pijl).Ik heb een ander model bobine in mijn auto zitten (dat je niet denkt wat is dat nou weer:))8359

harry
05/05/2012, 10:03
Wur testen.

Heeft iemand ooit weleens de wur los op de werkbank getest? met losse drukmeter
Ik bedoel de 2 gaten verbinden met leidingen en een losse pomp en drukmeter.
De benzine rond laten pompen druk in de gaten houden, en dan spanning op het bimetaal van de WUR.

Dan kraan sluiten spanning erop laten staan, en kijken hoeveel de druk in n' bepaalde tijd weglekt.

Hoe zouden ze die WUR'S vroeger bij de Fabrikant getest hebben?

---------- Bericht toegevoegd op 08:03 ---------- Vorig bericht was op 08:00 ----------


De magneetklep heeft geen temp/tijdschakelaar maar een eigen tempschakelaar die boven de 45° "aanstaat"(zie rode pijl).Ik heb een ander model bobine in mijn auto zitten (dat je niet denkt wat is dat nou weer:))8359

Ja dat is dat t-stukje met temp/tijdschakelaar. Voor enkele maanden allebei vernieuwd (nieuw)

maup
05/05/2012, 10:08
Mooi, maar het is geen temp/TIJD schakelaar maar een "gewone" tempschakelaar (hij heeft geen tijdfunktie)
Toch wel vreemd dat je niet wist waar hij zat als je hem net vervangen hebt:?

harry
05/05/2012, 10:21
Mooi, maar het is geen temp/TIJD schakelaar maar een "gewone" tempschakelaar (hij heeft geen tijdfunktie)
Toch wel vreemd dat je niet wist waar hij zat als je hem net vervangen hebt:?
Ik dacht altijd dat de magneetklep schakelde op de Thermo time switch!

harry
05/05/2012, 16:02
Vanmorgen de nieuwe o ring geplaatst in de WUR past perfect maat 1.60 dik mm en rond buitenwerks 17.50 mm.
Motor gestart, loopt mooi en en warmt gelijkmatig goed op, beter als voorheen.

Motor op bedrijfstemp. motor af zakt naar 2 bar en na 7 minuten 0 bar. Ben weer bij het begin waar zit dat lek..........?
Ga maandag maar eens onder auto, voor controle Terugslagklep, accumulator, verbindingen enz...

harry
03/07/2012, 15:00
Even weer een update!

Vorige week de hele dag bij martin geweest en de volgende werkzaamheden verricht.

2 nieuwe draagarmen incl. rubber bussen
Nieuwe spoorstang.
Bij de plaatselijke banden specialist alles laten uit lijnen.
Diverse Relais vervangen, o.a. Brandstofrelais en hoofdverlichtingsrelais.
Radio opnieuw aangesloten.
Brandstoflek vinden en herstellen.
Brandstofdrukken opnieuw instellen
Onstekeking en Co opnieuw afstellen.

Toen ik die zelfde dag naar huis reed, was het een waar genot, wat liep die motor mooi en rustig.
Zelfs de motor beweegt niet meer bij het lopen, kan er wel een glas Grolsch opzitten valt niet om, en dribbelt ook niet weg zo rustig.

Met de medewerking van Martin Chapeau.





8702870387048705
87068707

M.B.H.
03/07/2012, 17:39
Kijk dat zijn de berichten, zo hoor / lees het graag wat een plezier !!!!!
Ik vond het ook leuk om te doen Harry.
Het kost wat maar dan heb je ook wat.
Het was zeker een hele klus al met al maar nu is hij echt zo het hoort .

Hmmm. hij loopt net zo mooi als mijn Bieber.
Ze konden er vroeger bij Porsche ook wel wat van HA HA.

maup
03/07/2012, 17:49
^O^ En waar zat het brandstof lek nou precies?

harry
03/07/2012, 17:58
^O^ En waar zat het brandstof lek nou precies?
Bij de Freqeuncy Valve

captainfrasca
03/07/2012, 20:28
Goed werk mannen!!

LWB
03/07/2012, 21:04
Zoektocht afgesloten! Goed man...

harry
09/07/2012, 11:57
Vorige week ontdekte ik bij toeval dat er een heel klein lektje zat in de aanvoer benzine slang van de filter naar de benzine verdeler.
Bij nader onderzoek bleek dat de rubberen benzineslang poreus geworden was.

Van morgen maar gauw even een nieuwe slang erop laten persen, hebben we dat ook weer strak en dicht.
8716

M.B.H.
09/07/2012, 12:04
Kijk dat is het betere werk Harry

harry
01/08/2012, 10:22
Even het volgende:
Heb waarschijnlijk mijn brandstofrelais kapot.
Is het zo om mijn pomp te testen een doorverbinding te maken op de relaisvoet op 30 en 87 (zie foto) en dan op contact zetten en de pomp loopt.
Klopt deze redenatie?


8794

Daan_924
01/08/2012, 10:42
Op deze manier loopt de pomp meteen. Ikzelf heb momenteel een schakelaar tussen deze jumperwire zitten...
Met een multimeter gemeten staat hier bij mij dus meteen 12V klaar vanaf ik de accu aankoppel.

harry
01/08/2012, 10:49
Op deze manier loopt de pomp meteen. Ikzelf heb momenteel een schakelaar tussen deze jumperwire zitten...
Met een multimeter gemeten staat hier bij mij dus meteen 12V klaar vanaf ik de accu aankoppel.

Dan heb ik een probleem!

Want ik hoef de sleutel helemaal nog niet in het contaktslot te steken, of de pomp loopt al met de doorverbinding.

Daan_924
01/08/2012, 11:02
klopt, met enkel een doorverbinding loopt de pomp meteen. ook zonder sleutel; niets aan de hand

Jayke
01/08/2012, 11:12
Nieuwe relais zijn via ebay vrij betaalbaar (±35 euro). Bij Porsche betaal je er bijna 100 euro voor

harry
01/08/2012, 11:22
Nieuwe relais zijn via ebay vrij betaalbaar (±35 euro). Bij Porsche betaal je er bijna 100 euro voor

Ja klopt ik had al een nieuwe besteld.

harry
01/08/2012, 11:34
klopt, met enkel een doorverbinding loopt de pomp meteen. ook zonder sleutel; niets aan de hand

Dus met ander woorden er blijft altijd spanning op pootje 87 staan, ongeacht sleutel in of uit?

M.B.H.
01/08/2012, 17:28
Dus met ander woorden er blijft altijd spanning op pootje 87 staan, ongeacht sleutel in of uit?

Ja wel.

harry
01/08/2012, 19:44
Betekent dat het relais dan altijd in aangetrokken positie staat?

Daan_924
01/08/2012, 20:24
neen, die 12V is de voeding die klaarstaat om naar je pomp te gaan.
Enkel als je relais deze deze spanning doorlaat (omdraaien van sleutel i.c.m. pulsen van ontsteking dacht ik?), dan wordt de 12V doorgelaten tot bij de pomp(en) zelf.

Jayke
01/08/2012, 23:00
neen, die 12V is de voeding die klaarstaat om naar je pomp te gaan.
Enkel als je relais deze deze spanning doorlaat (omdraaien van sleutel i.c.m. pulsen van ontsteking dacht ik?), dan wordt de 12V doorgelaten tot bij de pomp(en) zelf.

Alleen op de pulsen van ontsteking. Draaien van de startmotor geeft direct al deze pulsen, dus extra vanaf contact is niet nodig. De pomp draait volgens mij ook even als je het contact aanzet (aantal seconden) om eventueel verloren druk in het systeem terug te brengen.

harry
01/08/2012, 23:28
Dat verklaard waarom het relais gloeiend heet was, en nu kapot is.

- - - Updated - - -


Alleen op de pulsen van ontsteking. Draaien van de startmotor geeft direct al deze pulsen, dus extra vanaf contact is niet nodig. De pomp draait volgens mij ook even als je het contact aanzet (aantal seconden) om eventueel verloren druk in het systeem terug te brengen.
Dat klopt, zo hoor het te zijn.

harry
15/08/2012, 15:58
Tijdelijke oplossing:

De Brandstofpomp d.m.v. zekering in de bovenste rij no 2 en 3 doorverbonden met moment drukschakelaar.
Kabels netjes aftakken met klemmetjes, en vervolgens aansluiten op de drukschakelaar.
89008901

Nu kun je zelf altijd de brandstofpomp bedienen 3 sec indrukken (vooral bij een warme start) en gegarandeerd springt direct aan.
Nooit geen startproblemen meer.

Dit is een tijdelijk oplossing, tot ik mijn nieuwe relais heb voorzien van de extra 3 sec voorloop bij contactstand.

M.B.H.
15/08/2012, 17:03
Zo kan het inderdaad voor nood .

MarcS911
15/08/2012, 17:28
Dit is een tijdelijk oplossing, tot ik mijn nieuwe relais heb voorzien van de extra 3 sec voorloop bij contactstand.

Uit interesse: hoe gaat dit in zijn werk?

harry
15/08/2012, 18:17
Uit interesse: hoe gaat dit in zijn werk?

Je stapt in:
1e knopje 3 sec. indrukken
2e Sleutel insteken en starten
3e motor loopt direct.

Of bedoel je het relais?

MarcS911
15/08/2012, 22:55
Ha ha. Ja, ik bedoel het relais.

harry
16/08/2012, 14:05
Ha ha. Ja, ik bedoel het relais.

Ik heb een nieuwe relais, die wordt verbouwd met een ander condensator en weerstand, zodat hij weer een voorschakeltijd
krijgt van 3 sec. voor de stroom voor de pomp, als je hem weer op contact zet.

replica
18/08/2012, 01:19
Ik heb een nieuw relais in mijn 77'er en ik heb 2 seconden voorlooptijd.
Ik start ALTIJD *)
trouwens ik heb het 55 euro betaalt....

harry
18/08/2012, 20:51
Ik heb een nieuw relais in mijn 77'er en ik heb 2 seconden voorlooptijd.
Ik start ALTIJD *)
trouwens ik heb het 55 euro betaalt....

Het relais van een 83e is toch wel anders als een van 77e

LWB
18/08/2012, 22:21
Het relais van een 83e is toch wel anders als een van 77e

Harry, ik snap het verhaal 'ombouwen niet'... Zijn ze nieuw niet meer te krijgen?

harry
19/08/2012, 13:26
Harry, ik snap het verhaal 'ombouwen niet'... Zijn ze nieuw niet meer te krijgen?

Dat is het probleem niet meer leverbaar.

LWB
19/08/2012, 14:38
Dat is het probleem niet meer leverbaar.


Via Porsche al geprobeerd?




Materialnummer
http://community.924forum.nl/images/originalpartsearch/arrow_up_selected.gif (javascript:changeOrder('partno', 'asc', 1);)
http://community.924forum.nl/images/originalpartsearch/arrow_down.gif (javascript:changeOrder('partno', 'desc', 1))


Sortieren nach…



Bezeichnung
http://community.924forum.nl/images/originalpartsearch/arrow_up.gif (javascript:changeOrder('description', 'asc', 1);)
http://community.924forum.nl/images/originalpartsearch/arrow_down.gif (javascript:changeOrder('description', 'desc', 1))


Sortieren nach…



Preis m. MwSt *
http://community.924forum.nl/images/originalpartsearch/arrow_up.gif (javascript:changeOrder('bruttoprice', 'asc', 1);)
http://community.924forum.nl/images/originalpartsearch/arrow_down.gif (javascript:changeOrder('bruttoprice', 'desc', 1))


Sortieren nach…



TG **
http://community.924forum.nl/images/originalpartsearch/arrow_up.gif (javascript:changeOrder('partgroup', 'asc', 1);)
http://community.924forum.nl/images/originalpartsearch/arrow_down.gif (javascript:changeOrder('partgroup', 'desc', 1))


Sortieren nach…





433906059
KRAFTSTOFFPUMPEN- RELAIS
82,15 €
3




1 Titel gefunden
Seite 1


* Unverbindliche Preisempfehlungen, gültig ab 01.07.2012; Preise gültig für Deutschland.
** Teilegruppe

harry
19/08/2012, 17:57
Ja had ik ook gedaan nieuwe besteld van het merk Kaehler, maar toen ik het doosje opende zat er n'ander in 3.300.300
Ze zeggen dat het de vervanger is van de 433906059
89198920

LWB
19/08/2012, 22:24
Zou eens een mailtje sturen naar porsche Classic met de vraag welk relais je krijgt als je 433906059 besteld. (tik et nummer uit m'n hoofd in, tijd om weer aan het werk te gaan*))

harry
20/08/2012, 15:01
Zou eens een mailtje sturen naar porsche Classic met de vraag welk relais je krijgt als je 433906059 besteld. (tik et nummer uit m'n hoofd in, tijd om weer aan het werk te gaan*))

Alvast bedankt, misschien ook nog een fotootjes van de schakeling?

harry
22/08/2012, 13:40
WARME MOTOR

Wat mij de laatste tijd opvalt is dat de motor in het stadsverkeer behoorlijk warm wordt. De fan springt dan ook regelmatige op stand 2
Het wijzertje kruipt dan ook behoorlijk naar het rode vlak toe.

Als ik op de snelweg rij (120) staat de meter net iets voor het 2e streepje (midden) dus keurig.

Als ik de motor behoorlijk warm afzet (en de fan heeft dan ook gelopen en afgekoeld) en kom 15 minuten later weer, en zet het contact aan is de meter bijna in het rode vlak, start ik dan de motor, zodat de pomp weer draaid loopt de meter weer terug.

Dit baart mij zorgen.
Reservoir vol groen/blauwe koelvloeistof
Thermotime switch nieuw
Thermostaat water nieuw
Thermostaat aangever nieuw.
Nieuwe Radiator thermostaat
Pomp bij koppakking wissel nagekeken (geen problemen)

Ik dacht zelf, dat er een slechte doorstroming van het water de oorzaak van is dat hij zo warm wordt.

Iemand een idee of tip, voor dat ik alles weer los moet gaan halen.
Je leest zoveel over: omgekeerd spoelen, azijn in de radiator en spoelen.
Of maak ik mij onterecht zorgen?

fcam
22/08/2012, 22:04
Harry, mijn 924s schakelt de ventilator met dit warme weer ook sneller in. Zeker in de stad, met file rijden en een paar stoplichten achter elkaar loopt de temp. meter sneller op en gaat de ventilator zijn werk doen. Als ik de motor uit zet schakelt de fan soms ook nog even in om te koelen. Start ik dan weer dan staat de meter altijd wat hoger, de warmte is nog niet helemaal weg. Maar goed, dit zijn mijn ervaringen met een 2.5. misschien kunnen anderen hun ervaringen met dit weer melden.

M.B.H.
22/08/2012, 23:00
Dat is opzich niet apart met deze temperaturen als de fan in de lage stand na koelt is dat in hoofdzaak vloeistof in de radiateur die gekoeld word en niet wat in het blok zit.

harry
23/08/2012, 09:09
Ja inderdaad het was ook wel extreem warm de laatste tijd, ik hou het aankomende tijd wel in de gaten.
Dan laat ik het maar even zo.

LWB
06/09/2012, 17:39
[ QUOTE=$originalposter]{$pagetext}[/QUOTE]


bericht terug gehad,

laatste levering naar Porsche is 1997 geweest.
Hed de vraag gesteld wat ik zou ontvangen bij bestelling van het nummer....

harry
06/09/2012, 19:58
[ QUOTE=$originalposter]{$pagetext}[/QUOTE]
Bedankt voor de genomen moeite.

Denk dat ik deze week het nieuwe relais in order heb. Ik laat het je weten.

harry
05/10/2012, 12:24
Warmte probleem

Mijn relais van de kachel ventilator (no 3 bovenin naast pomprelais) wordt na 1 uurtje zeer heet (je verbrand bijna je vinger)
Wat kan hier de oorzaak van zijn?
Als ik hem op contact zet hoor en voel je het relais inschakelen. (moet dit) of mag hij alleen schakelen als je de ventilator op de 1e stand inschakeld?
Heb al diverse relais geprobeerd, allemaal heet.
Bekabeling en massa nagekeken niets bijzonder.
Ik dacht eerst dat het in de zekeringkast lag, want de warmte vloeit dan door de printplaat naar de naaste gelegen relais pomp.
Heb nu het relais voor nood 30 cm verderop, en met de 4 draden onder het dachboard geplaatst. De zekering kast blijft nu mooi koud. Maar het relaais blijft weer heet.
Wat klopt er hier niet?

jimfrey944
05/10/2012, 13:21
Vaak is dat het gevolg van slechte connectie's
In connectors of aarding ook een versleten motor heeft meer weerstand

MarcS911
05/10/2012, 13:46
Slechts een idee. Als het relais zo heet wordt, is het amperage wellicht te hoog. Wat zegt de multimeter? De ventilator zal aangedreven worden door een motortje. Het motortje is aan het verslijten c.q. kan moeilijker uit zich zelf ronddraaien. Om toch te kunnen draaien wordt meer (teveel) stroom gevraagd met als gevolg dat het relais te heet wordt. Reëel of iets voor in de Fabeltjeskrant?

Edit: ik typ langzamer als Martin zie ik.

harry
05/10/2012, 15:04
Dank voor de snelle reactie.
Maar het probleem ligt hem in dat ik de motor van de kachel helemaal (nog) niet heb ingeschakeld, en het relais wordt ook warm zonder dat de kachelventilator draaid.

Massacontacten hebben we laatst nog samen met Martin helemaal nagekeken Kroon massa.

jimfrey944
05/10/2012, 17:04
Het motortje is aan het verslijten c.q. kan moeilijker uit zich zelf ronddraaien. Om toch te kunnen draaien wordt meer (teveel) stroom gevraagd met als gevolg dat het relais te heet wordt. Reëel of iets voor in de Fabeltjeskrant?

Edit: ik typ langzamer als Martin zie ik.

tussen de koolborstels en de commutator (het bovenste deel van het anker waar koolborsteltjes op draaien) treedt bij slijtage spanningsverlies op, die kan wel enkele volts groot zijn
Ook heb je bij oude motoren nog zo iets als ankerreactie een storing in het magnetisch veld van de motor
Bijde zorgen voor een hogere spanning of afname van de kracht van de motor

fcam
05/10/2012, 18:17
[QUOTE=harry;1320093]Dank voor de snelle reactie.
Maar het probleem ligt hem in dat ik de motor van de kachel helemaal (nog) niet heb ingeschakeld, en het relais wordt ook warm zonder dat de

Is het niet zo dat de kachelfan altijd draait, zo gauw je contact maakt?

harry
05/10/2012, 20:23
[QUOTE=harry;1320093]Dank voor de snelle reactie.
Maar het probleem ligt hem in dat ik de motor van de kachel helemaal (nog) niet heb ingeschakeld, en het relais wordt ook warm zonder dat de

Is het niet zo dat de kachelfan altijd draait, zo gauw je contact maakt?

Nu maak je me aan het twijfelen, ik denk dat je gelijk hebt. Ga straks even checken.

LWB
05/10/2012, 21:39
fan draait altijd bij contact. Welliswaar op standje tocht maar hij draait wel...

jimfrey944
06/10/2012, 10:45
Dat is ook meteen waarom de 924 altijd warmte geeft ook als er niet om gevraagd word

harry
07/10/2012, 19:35
Dan krijg ik toch het vermoeden dat het aan het motorretje van de ventilator ligt.!
Kan ik een weerstand meten van de 2 draden die van het relais naar de ventilator gaan? en hoeveel weerstand mag dat bedragen bij stand 1, 2 en 3?
Of het motorretjes eruit halen en checken op de bedrading en koolborstels?

jimfrey944
07/10/2012, 22:08
wat de weerstand is van een goed werkende motor is weet ik zo niet
maar de motor er uithalen is zo simpel niet
je moet de hele verwarmings unit uit elkaar halen om bij de motor te komen
en dus de unit ook uit de auto
is voor iemand die dit niet vaker gedaan heeft toch een aardig klusje

harry
09/10/2012, 14:43
Ik het relais even op spanning gezet met de acculader, en 'n klein uurtje onder spanning laten staan, wordt niet (meer) heet.
Dus wat ik denk is dat de verbruiker de oorzaak kan zijn in dit geval de kachel ventilator, of kan het ook nog iets anders zijn?

M.B.H.
15/10/2012, 10:45
harry bij jou kan je de ventilator moter zo uitbouwen volgens mij even uit mijn hoofd.
jou ventilater-snelheids regelaar is toch een draaiknop met standen en geen schuif ???

jimfrey944
15/10/2012, 17:10
Als dat het geval is kan je hem er idd van boven uitpakken en dan kan het ook nog in de spanning regelaar zitten
Ik heb het bij mijn 944 ook gehad daar kwam de zekering er als een hete druppel uit
Regelaar vervangen en daarna was het goed

harry
15/10/2012, 19:09
Vandaag de motor er uitgehaald (kachel) en deze getest op 12 volt netjes 3.8 watt.
De restrictor getest met lampje, bij ieder stand hoger van de schakelaar gaat het lampje zwaker branden.. dus prima.
Wat mij toen opviel was dat de restrictor gloeiend heet werd bij iedere stand van de schakelaar van de kachel.
Wat nu............

M.B.H.
15/10/2012, 19:49
Vandaag de motor er uitgehaald (kachel) en deze getest op 12 volt netjes 3.8 watt.
De restrictor getest met lampje, bij ieder stand hoger van de schakelaar gaat het lampje zwaker branden.. dus prima.
Wat mij toen opviel was dat de restrictor gloeiend heet werd bij iedere stand van de schakelaar van de kachel.
Wat nu............

3,8 Watt of Amp. ????

harry
15/10/2012, 20:12
3,8 Watt of Amp. ????

Ja Amp .....stom stom

M.B.H.
15/10/2012, 20:19
Ja Amp .....stom stom
maar mischien weet jim die waarde Harry

harry
16/10/2012, 13:31
Jim en Martin.

Heb vanmorgen de kachelmotor losgekoppeld en een ander stroombron aangesloten in de vorm van lampje van de koplamp 55 watt
De restrictor wordt niet warm en het relais ook niet meer.
Bij stand 0 van de kachel gemeten 2.5 volt
stand 1 = 4.4 volt stand 2 = 8.20 volt stand 3 = 10.5 volt
Moet er wel even bijvermelden stroomvoorziening alleen van de volle accu, dus niet met draaiende motor.
Sluit ik de kachel weer aan wordt de restrictor weer gloeiend warm, in ieder stand.
Kun je hier iets uit concluderen?

M.B.H.
16/10/2012, 16:55
Harry ik heb net een proefopstelling gemaakt, en dit zijn mijn bevindingen.
stand 0 - 1 - 2 - 3 - 4 op stand 0 moet je ook iets meten ventilator draaid altijd !!!!!
het is een weerstand die inderdaad warm word.
maar niet gloeiend heet als hij in de hoogste stand draaid is hij nagenoeg koud 35 graden heb ik net gemeten.
En op stand 0 het warmst . 105 graden heb ik net gemeten
draaid jou ventilatormotor ook in stand 0 ?? moet wel anders is het niet goed !!!!!

harry
16/10/2012, 17:20
Ja bij mij draaid hj ietjes op stand 0. En dan heb ik nog stand 1, 2 en 3 maar 4 heb ik niet.
Mijne weerstand wordt erg gloeiend heet, durf hem dan ook niet langer te draaien, i.v.m. brand.
Martin heb je ook de voltage gemeten bij de proefopstelling met de lamp van 55 watt eraan i.p.v de kachelmotor? en wat geeft die dan aan voltage op stand
0 t/m 3?

jimfrey944
16/10/2012, 18:30
Die resistor word ook redelijk heet dat is niet zo bijzonder daarom zit hij ook onder de kap in de rijwind
Hij heeft idd ook maar 4 standen 0 1 2 3
@ Harry
Als je hem in stand 3 zet word je relai dan heet ?
In de 3 de stand gaat hij namelijk niet door de resistor
Zo heb je die uitgesloten
Je zou ook eventueel de bruine draad van de motor direct op de aarde kunnen zetten
En kijken of het relai heet word


@ Martin kan jij het verbruik meten van jou motor als er geen resistor voor zit ( stand 3 )
Zo kunnen we dat vergelijken met de motor van Harry

Voor de rest zit er niet zoveel aan
Hier maar even mee aan de slag

M.B.H.
17/10/2012, 10:26
oeps net alles weer in onderdelen op de stellingen gelegt . Jim

harry
17/10/2012, 12:05
91409141

Heb de schakelaar op de hoogste stand gezet no 3 van de blower, en inderdaad wat Jim zij hij wordt dan niet warm.
Zet ik hem op ander standen, dan wel weer.
Heb ook nog een nieuwe aarde draad getrokken (bruin) van de blower naar de massa restrictor blijft het zelfde warm.
Heb alleen nog niet gevoeld of het relais warm werd. Ga ik nu doen.

harry
17/10/2012, 13:16
Heb het relais van de blower gevoed door een externe accu Restrictor blijft gloeiend heet bij stand 0 t/m 2
Het relais wordt pas heet na 30 a 45 minuten rijden. En aangezien dat ik nu niet rij, maar de stroom verbruik van de accu zal ik eerst weer moeten laden.

jimfrey944
17/10/2012, 15:13
Even voor de goede orde het gaat toch om het relai's dat heet word ?

De restriktor word namelijk altijd heet/warm dat hoort zo ( de energie moet namelijk ergens heen )

Word de relai's heet als je rijd met de schakelaar op 3
Dan zou je namelijk waarschijnlijk geholpen zijn met een nieuwe/andere restriktor

Maar het is wel zo dat dat niet vaak voor komt meestal zit het in het relai

harry
17/10/2012, 15:33
Jim,

Ja het gaat om het relais. Oke van de ristriktor begrijp ik nu (vanmorgen met martin gesproken)
Wat ik nu heb gedaan is de relais's even omgewisseld met die van de radiator blower, zijn allebeide het zelfde.
Deze week maar eens even proberen onder het rijden op de hoogste stand en dan kijken of hij nog warm word.
Ik zag wel dat de rode draad van de voeding van het relais aardig was verkleurd naar het bruine toe (door de hitte)
Hou je op de hoogte.

harry
18/10/2012, 15:16
Vanmorgen de relais maar een gewisseld met van die van de Radiator. Eventjes proefgereden 20 minuten bleef inderdaad koud.
Maar het gaf mij niet een goed gevoel met deze oude relais. Dan maar even een bezoekje aan de sloop, bij verschillende jonge autos VW en AUDI
4 relais geschoord. Nu heb ik de oude relais gewisseld met de nieuwe. Kijken wat het resultaa sal zijn.
Kan ik ook een zwaardere relais er inzetten b.v. 60 Amp. ipv 40 Amp. voor de blower?

jimfrey944
18/10/2012, 17:01
Ik zou me aan de fabrieks opgaven houden zodat r niet meer smelt dan je Lief is

M.B.H.
18/10/2012, 17:06
Ik zou me aan de fabrieks opgaven houden zodat r niet meer smelt dan je Lief is
Mijn idee het moet orgineel goed kunnen.

harry
21/10/2012, 16:04
Gisteren een proefrit gemaakt van 45 minuten, helaas het relais wordt weer heet van de kachelventilator. (niet de radiateurventilator)

Ik zat nog eens even te lezen naar Jim zijn verhaal "hoe ziet een zekeringskast er van binnen uit" van 17 Jan. 2012.
Ik schrok me een hoedje toen ik dit zag en las. Met de bedenkingen dat ik daar maar eens moest gaan zoeken en kijken.
Nog nooit gedaan zo'n zekeringskast gedemonteerd, is het moeilijk en waar moet ik op letten. Heb niet veel verstand van elektra.
Nog een ander idee om de zoektocht voort te zetten naar het hete relais?

erik van oort
21/10/2012, 21:34
Gek, maar mijn fan staat echt stil op 0. Ik zou eens die schuif om de standen te stellen schoonmaken. Laat die zekeringkast in eerste instantie met rust. Of gooi er eerst een andere in. Dat is 10 min werk en kan al snel iets oplossen. Wel ff foto's maken... ik vergeet dat nog wel eens.

M.B.H.
21/10/2012, 22:38
Harry zijn 924 heeft een draaistanden knop Erik .
Maar ook jou ventilatie hoort op de meest linker stand van je schuif te draaien
Inderdaad zou ik er ook eerst een andere kast in hangen 1 op de1 oversteken van de connectoren en losse schuifstekers

harry
22/10/2012, 12:18
Weer even bezig geweest elektra.
Alle zekeringen nog eens nagekeken, kwam tot de ondekking in de kleine zekeringkast dat er een zekering voor de koplampen inzat van 40 amp, dit moet zijn 8 amp.

Ik 2 draden waar normaal het relais inzit van de Kachelventilator no 86 en 85 aangesloten op het relais, en 87 en 30 als doorverbinding gebruikt om een lamp te laten branden van 8 watt. Relais wordt niet warm. Doe ik een zwaardere lamp (koplamp) 55 watt er aan wordt het relais warm.
Wat zegt dit?
91519152

harry
22/10/2012, 14:30
Zekeringkast lost geschroefd, alle aansluiting nog eens goed nagekeken contacten los gehaald, schoongemaakt en ingespoten met contaktspray.
Zekeringen allemaal een beetje gedraaid i.v.m. goed contakt maken.
Op de foto kun je de rode draad goed zien die erg warm word (ronde cirkel) waar komt die draad vandaan?
Ga nu weer proberen ander relais eruit te halen, misschien hebben die wel invloed op het warm worden van het kachelrelais.
9154
9153

M.B.H.
23/10/2012, 13:41
Van je bovenste zekering kastje ( waar alleen zekeringen in zitten )even uit mijn hoofd.

erik van oort
23/10/2012, 17:52
Heb je al in het cirquit zelf een amp meter gezet? Vervang ook gelijk ff het schuifje.

harry
23/10/2012, 18:51
Ik heb het circuit nog niet doorgemeten, wel de de kachelmotor los op de accu 3.8 amp.
Ga morgen toch maar eens amp. lenen en doormeten die rode draad. Schuifje zal ook naar kijken.

harry
24/10/2012, 14:31
9166 9163 9164 9165
Was vanmorgen eerst naar de boschdienst geweest om te vragen de multimeter in te stellen voor ampere metingen.
De man heeft hem ook nog even getest en mij uitgelegd hoe ik het moest meten.

De volgende metingen heb ik gedaan eerst aan de auto kachelmotor 13.6 amp. Aarde (bruin) doorgelusd, en de stroom via ampere meter doorgelusd
Toe de kachelmotor eruit gehaald en op de werkbank doorgemeten nu gaf hij iets minder aan zoals je op de foto kunt zien.

Heb ik wel goed gemeten?

Groetjes harry

M.B.H.
24/10/2012, 16:35
Ja hoor goed gemeten.
alleen als je een Accu gebruikt en deze ondertussen iets minder Volt Geeft, veranderen ook Amp.die loopt iets op. U=I x R

harry
24/10/2012, 17:19
Ja hoor goed gemeten.
alleen als je een Accu gebruikt en deze ondertussen iets minder Volt Geeft, veranderen ook Amp.die loopt iets op. U=I x R
Oke ga ik hem nog even goed doorladen. Maar is het motoretje nu goed of kapot?

harry
07/11/2012, 14:18
Hete Kachel Relais
Deze week nog maar eens de zekeringkast losgehaald, alle stekkers aan de achterzijde los genomen (1 zat er los viel er bijna zo uit. Alle stekkers schoongemaakt en ingespoten met contacktspray. Een paar keer de stekkers er in en er weer uit. Ook nieuwe Relais geplaatst zoals knipper, kachel en koeling.
Ben toen even een half uur gaan rijden autobahn. En zie alle relais blijven lekker koel.
Het schijnt dat het probleem is opgelost.

Dubbel Koeling

Deze week ook nog bezig geweest met de dubbel koeling. 1 elektromotor overhauld, de ander was kapot.
Martin bracht weer uitkomt voor een ander eletromotor. Elektromotoren schoongemaakt ontroest lagers weer wat nieuw vet, en alles netjes weer gespoten. Vanmorgen alles in elkaar gebouwd en getest, 1 motor draaide verkeerd om, draadjes verwisseld. Volgen de week maar eens de nieuwe dubbel koeling in bouwen. Hopelijk houden we dan meer controle en beheersen, over de temp. van de motor.

930793089309

jimfrey944
07/11/2012, 14:53
Top dat het weer cool is bij je onder het stuur
Het Zal bij de motor ook wel lukken zo denk ik
Maar let wel te koud is ook niet goed

harry
07/11/2012, 15:25
Top dat het weer cool is bij je onder het stuur
Het Zal bij de motor ook wel lukken zo denk ik
Maar let wel te koud is ook niet goed

Dat is mij bekent. Eerst maar eens de radiateur met perslucht goed doorblazen. Maar hij slaat (toch) alleen aan als hij te (te) warm is!

M.B.H.
07/11/2012, 15:59
Het betere werk.
Dat ziet er weer goed uit harry.
Allen ik zie dat je ze 2 draads hebt gekoppeld
Let wel op als je moter warm is en je ventilator draaid,
als je de motor dan uitzet gaat je ventilator 1/2 snelheid draaien tot de termostaat vergenoeg afgekoeld is.
Dit is een aandachtspunt de weerstand waar dit mee gebeurd krijgt nu 2 x voor zijn kiezen. dus je zal een relay moeten inbouwen voor 1 van de 2 ventilatoren zodat op het moment dat je de motor uitschakeld ook 1 ventilator in de + onderbroken word.

924turbo2
07/11/2012, 16:02
Harry, goed om te lezen dat je er uiteindelijk toch blij mee bent, ziet er weer gelikt uit !

harry
07/11/2012, 16:30
Het betere werk.
Dat ziet er weer goed uit harry.
Allen ik zie dat je ze 2 draads hebt gekoppeld
Let wel op als je moter warm is en je ventilator draaid,
als je de motor dan uitzet gaat je ventilator 1/2 snelheid draaien tot de termostaat vergenoeg afgekoeld is.
Dit is een aandachtspunt de weerstand waar dit mee gebeurd krijgt nu 2 x voor zijn kiezen. dus je zal een relay moeten inbouwen voor 1 van de 2 ventilatoren zodat op het moment dat je de motor uitschakeld ook 1 ventilator in de + onderbroken word.

Waar zit die weerstand? hoe doe ik dit? en heb je voor mijn dan een schema hoe ik moet ombouwen?

M.B.H.
07/11/2012, 17:24
de ventilator die op de orginele plek komt orgineel aansluiten
de andere in de pluslijn onderbreken daar een relay tussen zetten 4 poots.
2 voor de schakeling en een massa en een + om het relay te bekrachtigen.
deze aan uitschakelen met je kontaktslot.
Daar kun je een zekering tussen zetten in het bovenste zekering kastje
en de dan afgaande kant voor benutten.( relay trekt niet veel stroom voor de bediening )
meten welke aan uit geschakeld word met het kontaktslot .
Ook de voeding van die ventilator kan je via dat kastje aansluiten en afzekeren.
Deze trekt meer !!! maar je kunt hem even zwaar als de andere ventilator afzekeren .
Het relay kun je op een vrije plaats boven op de relay-zekeringkast schuiven.
Je kunt het zelfde relay gebruiken als voor je verwarmings ventilator.
Op de kronen achter de zekeringkasten is nog ruimte om de massa van dat relay te zetten.
Ik heb er zo geen schema van.
mischien joost of JIM.

replica
09/11/2012, 00:40
Mooi maar idd zien dat hij nu niet te koud wordt....
Veel succes

harry
09/11/2012, 13:48
Hoezo te koud, ventilator werkt alleen als de motor boven de 92 graden komt om vervolgens weer (snel) af te koelen naar ik dacht 87 graden.
De dubbel ventilator werkt alleen bij Stop and Go in de stad. Op de grote weg constante snelheid blijft hij mooi in het midden.
Dubbel ventilator werkt tussen de 92 graden inschakelen en 87 graden uitschakelen meer niet.
En mocht het afkoelen te snel gaan, (wat ik mij niet kan voorstellen) kan ik altijd nog een ventilator los koppelen.

Het is altijd al een discussie geweest van een te warme motor van de 924, en nu zal die dan te koud zijn met dubbel ventilator ?

M.B.H.
09/11/2012, 16:10
Nee hoor Harry dit gaat nooit te koud worden.
je termostaat regeld dat wel. Daar is die voor.

replica
14/11/2012, 21:21
Mja ik had anders op de mijne wel het probleem, ik heb een radiator van een 944 3.0
Als ik op de autosnelweg reedt dan kwam hij kort tegen het koude.....

resultaat na even beetje doorgetrokken te hebben, spuwde hij altijd beetje water uit.
Dit dan wel bij het stil leggen.

Als ik de auto gewoon had laten draaien en bij stilstaan, mocht ik doen wat ik wilde.....
Nooit water er uit.

Ik heb natuurlijk ook wel extra luchtgaten in mijn bumper.
De oplossing bij mij was klein plastic plaatje monteren voor de radiator(niet er op)
Met gaten ingeboord, zodat hij niet de volle lucht kreeg
Dit voor de 2 grootste luchtgaten van de GT bumper

Dus kan wel te koud worden :) allezinds de mijne lukte er toch in....
En de thermostaat draaide beetje gek zo....

Scotch
14/11/2012, 21:32
@Replica Dat lijkt me toch een kapotte thermostaat. Heb je die wel eens gecheckt?

jimfrey944
14/11/2012, 22:18
Mijn Jaguar bleef ook te koud dat bleek achteraf
ook slecht gevolgen te hebben

harry
15/11/2012, 12:13
THERMOTIMESWITCH

Vanmorgen de dubbel koelfan gemonteerd, was niet zo'n indrukwekende klus.
Ik had hem mooi hoog opgekrikt en een paar steunen er onder gezet. Ik had al een tijd last van een kleine lekkage van de TTS.
Hoe krijg je die eruit? (zit achter op het blok) Het schijnt dat hier een aparte lange dopsleutel voor is. Had ik niet. En ook al had ik die gehad zat er weer een bout van de aandrijfas er tussen. Toen maar het huis waar de TTS in zit geheel gedemonteerd, wat een pokkewerk met spiegeltjes en extra licht is het mij toch gelukt.
Je moet wel hele kleine handjes hebben, dus uw zoon of dochter eens keer proberen of ze er makkelijke met het kleine handje bij de boutjes kunnen komen.
Goed dan het volgende pokkenwerk de oude pakking moet nog van het motorblok af, hoe kom je hier bij?
Heb zelf maar een schraapstaalje gemaakt met een kleine knik erin. Dan de spiegeltjes en extra licht is dat mij ook weer gelukt.
Zo nu is het wachtten op de pakking, en dan alles weer monteren, zal ook wel weer een pokkenwerk worden.

- - - Updated - - -

Had wel de goede THERMOTIMESWITCH Bosch 12 v 40W en de schakeltijd van 8 sec bij 35 graden 0280 130 214. Zo te zien is deze nog gewoon te koop.

Scotch
15/11/2012, 12:39
Voor de volgende keer: Tts kan je vanaf de onderzijde redelijk goed bij met een normale dopsleutel met extra verlengstuk.. Je moet wel even de beschermkap van de uitlaat eraf halen. En draag lange mouwen ivm glasvezel matten die de uitlaat afschermen, had nog een week jeuk ;)

harry
24/11/2012, 16:31
Nu alles weer klaar is met de koeling en lekkage aan de Thermotime switch huis en weer goed funtioneerd, ben ik nu bezig met de brandstofrelais's te testen.

2 zijn er nu omgebouwd naar orgineel
De oude orginele relais (SJR 433906059) zijn diverse onderdelen in vervangen, zoals condensatoren en de Timer NE555
Van de nieuwe K.A.E. 3.300.300.hebben we een nieuwe timer en condensator vervangen.

Vanmorgen de eerste nieuwe relais terug geplaast in de zekering kast auto, de K.A.E. 3.300.300 contact aan. En inderdaad de pomp liep mooi 3 sec. En sloeg direct aan.

Wat ik graag nog zou willen tijdens de testen van de Brandstofrelais's (in de auto) is, Dat ik een optisch signaal d.m.v. een lampje te zien krijg dat bij het op contact zetten aangaat. Soms heb je teveel omgevingslawaai vervuiling waardoor je de benzinepomp niet hoort. (hij een nieuw woord)
Zo kan ik de timer van 3 sec. goed in de gaten houden tijdens koude en warme start, alleen voor het testen.

Maar wellke pinnentje van het relais moet ik doorverbinden met het lampje? Ik had zo gedacht om stukje dun koper draad van een oude wikkeling om de 2 pinnetje, (waar het 3 sec. signaal vandaan komt) te draaien, en dan de relais in de zekeringskast terug te plaatsen.

Scotch
25/11/2012, 19:14
Ik zou het lampje aansluiten op de + die richting pomp gaat en op een massa punt. Dan brand het lampje als de pomp stroom krijgt.

Komt er nog een gedetailleerde beschrijving over de aanpassingen aan het kae relais

harry
26/11/2012, 10:54
Ik zou het lampje aansluiten op de + die richting pomp gaat en op een massa punt. Dan brand het lampje als de pomp stroom krijgt.

Komt er nog een gedetailleerde beschrijving over de aanpassingen aan het kae relais
Ja zeker. Als alles door en door getest, en gemuteerd is. Kom ik hier met een verslag

harry
26/11/2012, 20:38
Vandaag het andere relais geprobeerd SJR RELAIS met lampje op pinnetje 1 en 87 op contact brand n'halfe seconde, dat is (nog) niet goed.
Morgen maar eens weer meten en meten waar dat aan ligt, het zal toch 3 seconde moeten zijn voor een stabiele druk.

M.B.H.
27/11/2012, 21:28
Vandaag het andere relais geprobeerd SJR RELAIS met lampje op pinnetje 1 en 87 op contact brand n'halfe seconde, dat is (nog) niet goed.
Morgen maar eens weer meten en meten waar dat aan ligt, het zal toch 3 seconde moeten zijn voor een stabiele druk.

30 + 1 naar + 12 V.
31 naar massa en naar - zijde van lampje 12 V.
87 naar + zijde van het lampje 12 V.
15 naar een schakelaar deze voeden met +12 V
Inschakelen dan moet het lampje 3 sec.blijven branden als het relay ingeschakeld blijft

harry
28/11/2012, 18:10
30 + 1 naar + 12 V.
31 naar massa en naar - zijde van lampje 12 V.
87 naar + zijde van het lampje 12 V.
15 naar een schakelaar deze voeden met +12 V
Inschakelen dan moet het lampje 3 sec.blijven branden als het relay ingeschakeld blijft

Danke Danke*)

harry
14/01/2013, 09:57
Daar wordt je blij van.
Vanmorgen voor de APK keuring geweest 20 min. en hij was weer goed gekeurd. De keurmeester vondt dat hij er weer tip top
in order was.

Jayke
14/01/2013, 11:45
Gefeliciteerd :)

M.B.H.
14/01/2013, 13:20
Daar wordt je blij van.
Vanmorgen voor de APK keuring geweest 20 min. en hij was weer goed gekeurd. De keurmeester vondt dat hij er weer tip top
in order was.
Dat kan ook haast niet anders Ha. Mooi man

harry
06/04/2013, 14:02
Weet ik maar kon daar de foto's niet bij in krijgen.
Misschien kunnen ze de pagina naar de verkoop schuiven?

LWB
09/04/2013, 19:57
Weet ik maar kon daar de foto's niet bij in krijgen.
Misschien kunnen ze de pagina naar de verkoop schuiven? Is verplaatst...

harry
16/05/2013, 20:41
Brandstof Pomp

Ik had al een tijd last van een warme (hete) brandstof relais. Had voor een tijdje geleden al een goede zekeringkast geschoord.
Want het vermoeden bestond uit, dat zekeringkast wel eens inwendige corrosie zou kunnen hebben. (dus massa problemen)

Dus deze week de zekeringskast 1 op 1 overgezet makkelijke klus. Alles gecontroleerd lampen, richting, stop, verlichting, spiegels, verwarming alles prima in order, nog een tijdje mee gereden alles perfect.

Vanmorgen even een boodschap doen in Hengelo, op de terugweg was vlak bij mijn huis stond ik voor het stoplicht en de motor ging plotseling uit.
Een auto met een paar aardige mensen die achter mij stonden in een zijstraat gedrukt. Zoeken zoeken.. Brandstof relais doorgelust en hij liep weer.

Thuis aangekomen alles nagekeken ander relais gebruikt, zekeringen nagekeken, bedrading gecontroleerd, aansluiting pomp gecontroleerd, kan niets vinden wat verdacht lijkt. Het pootje van het brandstof relais no 87 was behoorlijk bruin geworden. (vorig jaar nog een nieuwe ingezet)
Tot zover wil hij alleen lopen als hij doorgelust is, en dat vindt ik te gevaarlijk.

Iemand nog vakkennis in huis over dit probleem?

ps ik wilde wat fotootjes er bij zetten van de zekeringkast aansluitingen maar het lukt mij niet.

harry
16/05/2013, 21:02
100831008410085

M.B.H.
17/05/2013, 00:32
Harry volg de groene draad met zwarte streep er zit een connecter in is die niet goed meer ?.?
Die wil wel een een hoge weerstand geven
Hij komt vanaf je pomp en de connecter zit ergens naast de relaykast in de kabelboom
Achter de bekleding bij de motorkap bediening

jimfrey944
17/05/2013, 08:09
Er zijn garage bedrijven die met een prikpen spanning meten en daar me een gaatje maken in de isolatie dat zorgt ook voor problemen in de bedrading
Zelf zou ik tijdelijk de draden opnieuw trekken naar de pomp om te kijken of het dan beter gaat
Gewoon een nieuwe draad van af het relais naar de pomp
Succes

harry
17/05/2013, 12:03
1008710086Vanmorgen alles nog eens goed nagekekenstekkerverbindingen relais zekeringen niets bijzonders.
2 Relais geprobeerd werkte niet. De laatste SJRRELAIS erin gedaan en starte direct.
Dus het startprobleem lijkt opgelost te zijn!

Alleen waarom het relais zo warm wordt dat hijdoorbrand is mij een razel,

Bijgevoegd het doorgebrande Relais nog geen jaaroud.
Bijgevoegd tekening waar spanning op staat bijde stekkerverbinding van het relais. Is dit wel goed? En wat kan ik zelf nog meten en doormeten, om er achter te komen.

Kan ik misschien extra massa kabel (tjes) aansluiten voor her brandstof relais. Het moet toch ergens een oorzaak voor zijndat het relais zo warm wordt?

harry
17/05/2013, 12:08
1008810089

Valix
17/05/2013, 13:02
Volgens mij moet 30 rood/blauw zijn.
15 moet zwart zijn.

Zou het niet kunnen dat je hetzelfde probleem hebt als Replica hier: http://community.924forum.nl/f17/924-1977-|-te-veel-stroom-op-circuit-15684/index3.html

harry
17/05/2013, 13:27
Ja lijkt er wel wat op. Benzine filter vorig jaar vervangen, kan toch geen probleem zijn? Een e2 wat is dat?

Valix
17/05/2013, 13:39
E2 is het 2de kabeltje van stekker E die achter in je zekeringkast zit.

harry
17/05/2013, 14:12
Vorige jaar hebben Martin en ik nog alle aarde verbindingen nog schoon goed gemaakt en ingespoten met contactspray.Ga zoeken (ben niet zo'n held in elektrisch) is dat met een kabelschoentje ,die je er op schuift? Wat ik wel heb gedaan is: het relais eruit gehaald in de bovenste rij van de achterruit verwarmingDe onderste rij relais verwijderd van de claxon achterwisser en elektrische spiegels.En de zekering van de achterruit verwarming.Want ik had in het verleden wel eens dat de achterruit verwarming zekering er uit knalde. Kijken of dit helpt

harry
17/05/2013, 14:53
Volgens mij moet 30 rood/blauw zijn.
15 moet zwart zijn.

Zou het niet kunnen dat je hetzelfde probleem hebt als Replica hier: http://community.924forum.nl/f17/924-1977-|-te-veel-stroom-op-circuit-15684/index3.html

Ja klopt 30 = rood/blauw en 15 = zwart

harry
26/05/2013, 11:48
Ik had nog een extra terugslagklep tussen de pomp en accumulator ingebouwd voor 3 a 4 jaar geleden. Deze klep heb ik nu
verwijderd, in de hoop dat de brandstofpomp nu minder (zware) belasting heeft. Zodat mijn Brandstofrelais wat koeler blijft.
Heb nog geen proefritje gemaakt!
Heb de SJR brandstofrelais met voorschakeling van 3 sec weer klaar. Maar ik kan (wil) hem alleen gebruiken als inderdaad het relais koud blijft.

Blijft nog een vraag waarom werd alleen het pootje van het brandstofrelais no 87 zo heet? (was nieuw)

Fantaman
27/05/2013, 22:27
pootje word heet door overgang weerstand. weerstand zet de stroom om in warmte.

harry
28/05/2013, 12:38
pootje word heet door overgang weerstand. weerstand zet de stroom om in warmte.En wat kan hier aan doen?

powerflux
28/05/2013, 12:58
En wat kan hier aan doen?


Zorgen dat je contacten perfect passen (niet losjes), brandschoon zijn en de solderingen intern niet bros zijn of half los zitten.

harry
28/05/2013, 15:44
Zorgen dat je contacten perfect passen (niet losjes), brandschoon zijn en de solderingen intern niet bros zijn of half los zitten.Heb nieuwe relais gebruikt, pootjes allemaal brandschoon ingevet met kopervet. Pas allemaal perfect, en toch warm worden!http://community.924forum.nl/images/smilies/cry.gif

harry
28/05/2013, 15:45
Zorgen dat je contacten perfect passen (niet losjes), brandschoon zijn en de solderingen intern niet bros zijn of half los zitten.

Heb nieuwe relais gebruikt, pootjes allemaal brandschoon ingevet met kopervet. Pas allemaal perfect, en toch warm worden!

LWB
28/05/2013, 18:42
Wat is je staat van beide pompen? Trekt een niet te veel van het goede ?

harry
28/05/2013, 18:54
Brandstof pomp is nieuw, in-tank pomp is gecontroleerd en loopt.

M.B.H.
28/05/2013, 21:00
toch word er te veel Amp. overheen getrokken anders word hij niet warm.
ik zal eens voelen als ik een tijdje met de turbo heb gereden of die ook koorts heeft.

Fantaman
28/05/2013, 23:18
ik heb een extra plus draad door de auto lopen en je hoort duidelijk verschil dat de pomp ook over dat draadje stroom kan trekken. klinkt een stuk beter via de schakelaar. ook niet helemaal zonder risico|:(

ArvidW
29/05/2013, 11:55
Kun je de stroomsterkte eens meten met een multimeter?

-Bassie-
29/05/2013, 12:52
Is dat wel slim? Meeste mogen maar 10 ampère doen enkele seconden.

jimfrey944
29/05/2013, 13:49
Ik heb met mijn multimeter op de sleuteldag ook een pomp door gemeten en idd kan je dan maar kort meten maar het ging wel
Het zou zomaar een stukje rotte draad kunnen zijn er word veel met een tester in de isolatie geprikt als daar wat vocht bij komt is het kassa
Gewoon even tijdelijk een nieuwe draad trekken en kijken of het beter gaat
en ze worden ook Erg warm van hun zelf daar is niet echt iets geks aan
En zelf zou ik geen koper vet gebruiken die kan namelijk als katalysator optreden en corrosie veroorzaken tussen twee verschillende metalen
Vooral bij de aluminium stekkertjes

924turbo2
29/05/2013, 20:05
ik heb toen ook problemen gehad ondanks een nieuwe pomp. De oplossing was een extra aarde draadje rechtreeks op de pomp.

ArvidW
30/05/2013, 09:46
@Bassie, mijne trok 7amp dus dat ging goed :P

harry
31/05/2013, 20:32
Dus als ik het goed begrijp, kan ik dus de huidige spannings draad 12 volt (zal wel rood zijn) onderbreken of tijdelijke loshalen, en aansluiten op een andere 12 volt stroombron.Kan ik dan de massadraad van het relais dan ook niet even tijdelijke onderbreken, en voorzien van een nieuwe massadraad?We praten nog steeds over het brandstofrelais.

jimfrey944
01/06/2013, 00:44
nee ik bedoel de orginele draad die van je zekeringen kast / relai naar de pomp loopt tijdelijk vervangen
binnen door over de stoelen naar de pomp gewoon om te testen of de voeding van het relai naar de pomp nog wel goed is
ik denk niet dat het van de voeding die naar het relai gaat komt
en een directe aarde aan de pomp zou ook wel mooi zijn

harry
07/10/2013, 17:10
Zo vandaag maar eens de nieuwe remklauwen gemonteerd.

harry
28/11/2013, 10:40
Afgelopen Dinsdag weer voor de APK keuring geweest. Had al veel zelf gedaan, en dat loont zich. Was al weer weg in 20 minuten.

De APK is nu 2 jaar geldig. Een min puntjes was, de koppelingsplaten moeten vervangen worden (na 30 jaar)
En daar zie ik nog weel een beetje tegen op. 1e heb het zelf nog nooit gedaan. Al wel in het handboek gekeken.
Kan wel tips gebruiken zoals, platen en drukgroep kosten, in en uitbouw, waar moet je speciaal op letten. en je hebt waarschijnlijk een brug nodig.
En wie weet is er iemand die dat samen met mij wil doen. Of een adres die het goed doet, gaat niet om wie de goedkoopste is.

Jayke
28/11/2013, 11:21
Ik geloof dat David zeer te spreken was over De Loods wat betreft koppeling vervangen. Had wel zelf een nieuwe set aangeleverd.

harry
01/07/2014, 19:34
11886

Vraagje:
Ik had mijn intank pomp gedemonteerd. Toen ik de intank pomp er uit haalde zag ik dat het rubber verbindingsstuk was gebroken.
Ik heb als volgt de plus en de min los gesoldeerd er een nieuw stuk benzine slang er tussen gezet, vervolgens de draden weer gesoldeerd en
nog een krimpkousje om de soldeerverbinding gedaan. En de klemmen met een nijptang goed aangetrokken.

Mijn vraag is kan er benzine bij de elektrische verbindingen (soldeer) komen? Of dicht de pomp voor de helft af in de tank door een O ring?
Is dit gevaarlijk, hij zat er ook zo in.
Kan ik de elektrische intank pomp buiten de tank testen als ik er 12 volt op zet?

M.B.H.
01/07/2014, 22:26
Alleen volledig met het filter onder de benzine net tot het punt van afsluiting in de tank dan kun je proefdraaien ! Mag beslist niet droog draaien !

harry
02/07/2014, 10:34
Alleen volledig met het filter onder de benzine net tot het punt van afsluiting in de tank dan kun je proefdraaien ! Mag beslist niet droog draaien !

En hoe zit het met de andere 2 vragen?

rhialto
02/07/2014, 12:00
Draait gewoon in de benzine, kan geen kwaad, je hoeft niet bang te zijn voor kortsluiting benzine geleidt niet.
Er zit geen o-ring in de tank oid.


En hoe zit het met de andere 2 vragen?

M.B.H.
02/07/2014, 15:58
En hoe zit het met de andere 2 vragen?

Dat is reeds beantwoord

harry
06/08/2014, 11:48
Zekering 4 wordt erg warm (achterruitverwarming)

Bij inspectie aan het bovenste zekering kastje (klein) zag ik dat de zekering 4 erg warm was geweest (beetje ingebrand in plastic)
Aansluitingen achter aan de ruit alle goed schoongemaakt en doorgemeten prima.
Alle aarde punten nog eens goed schoongemaakt, maar hij blijft erg warm (heet)

Wat mij wel opviel is dat 2 warmtespiralen die in de ruit zitten niet mee worden verwarmd, zou dit de oorzaak kunnen zijn dat hij te
veel weerstand heeft, en dat daarom de zekering te warm wordt.?

M.B.H.
06/08/2014, 19:52
Dat kan inderdaad de oorzaak zijn als je de weerstand verkleind gaat hij meer amp.trekken de formule U=I X R voltage =amperage x weerstand
12 V is een vast gegeven .

-Bassie-
06/08/2014, 20:32
dat is zo martin, maar staan de draden in je achterruit niet parallel geschakeld en word de weer stand dan juist niet hoger.
hoewel ik het vermoede heb dat dit verschil verwaarloosbaar is.

M.B.H.
06/08/2014, 21:38
dat is zo martin, maar staan de draden in je achterruit niet parallel geschakeld en word de weer stand dan juist niet hoger.
hoewel ik het vermoede heb dat dit verschil verwaarloosbaar is.
Hmm dat is waar dan zou de weerstand hoger zijn en dus meer warmte genereren.
Dus ook word de zekering warmer toch.
zekering staat in serie met de achterruitverwarming.

jel
06/08/2014, 22:43
Naar mijn inzicht.

Minder warmtespiralen = meer weerstand (want ze staan parallel) = minder stroom = minder stroom door de zekering.

Jayke
07/08/2014, 00:35
Je kan het uitrekenen natuurlijk. Stel je gaat uit van 1 of 2 draden, met elk 10 ohm weerstand. (zo uit de lucht gegrepen waardes).

Situatie met 1 draad: 10 ohm weerstand, stroom, i = u / r = 12 / 10 = 1.2 A

2 draden: 1/Rt = 1/R1 + 1/R2 = 1/10 + 1/10 = 2/10 => Rt = 10/2 = 5 Ohm. Totale weerstand is dan dus 5 Ohm. I = u / r = 12 / 5 = 2.4 A

Minder spiralen betekent dus minder stroom.

M.B.H.
07/08/2014, 01:20
Daar ben ik het mee eens maar in dit geval is het een gesloten lus en dan word er meer warmte op de resterend draden geproduceerd
Want 12 V blijft gelijk dus ook de stroomdraad + word warmer en de zekering de koets die zal niet warmer worden daar is de weerstand gelijk.

harry
07/08/2014, 11:07
Bedankt allemaal,:s)

Dan weet ik wat mij te doen staat, de achterruit-verwarming niet gebruiken. Gebruikte ik toch al bijna niet, kom
er met slecht weer niet mee op straat. Maar soms heb je wel eens als je ergens geweest bent en in de late avond
(als het snel afkoelt) er een beetje dauw op zit.

Repareren zie ik niet zitten.
Of in de toekomst eens kijken naar een goed werkende achterruit + verwarming, moet er dan ook wel heel netjes uitzien.

M.B.H.
07/08/2014, 13:18
Mijn beredenering is niet volgens de wet van ohm dus niet goed.
Wat ik nog wel bedacht is dat de overgangsweerstand van de schakelaar ook hoog kan zijn en dat die dit veroorzaakt.

harry
07/08/2014, 14:02
Mijn beredenering is niet volgens de wet van ohm dus niet goed.
Wat ik nog wel bedacht is dat de overgangsweerstand van de schakelaar ook hoog kan zijn en dat die dit veroorzaakt.

En waar zit de overgangsweerstand? en kan ik dit (door) meten? En welke waarde moet de overgangsweerstand dan hebben?

M.B.H.
07/08/2014, 20:16
De schakelaar van de achterruitverwarming .
Schakelaar eruit wippen naarbeneden hangen en voelen of die warm word tijdens gebruik .
Schakelaar ingeschakeld moet je over de schakelaar 0, 3 ohm meten
Dat meet ik hier ook over een paar schakelaars de 1 een tiende meer dan de ander maar 5 stuks liggen tussen de 0, 3 en 0, 5

jel
08/08/2014, 10:15
Volgens mij kun je die achterruitverwarming aanhouden hoor. We hadden toch net uitvoerig bedacht dat er minder stroom ging lopen? Bovendien, ik rij al jaren met twee spiralen minder :p

harry
09/08/2014, 22:11
De schakelaar van de achterruitverwarming .
Schakelaar eruit wippen naarbeneden hangen en voelen of die warm word tijdens gebruik .
Schakelaar ingeschakeld moet je over de schakelaar 0, 3 ohm meten
Dat meet ik hier ook over een paar schakelaars de 1 een tiende meer dan de ander maar 5 stuks liggen tussen de 0, 3 en 0, 5

Ga eerst maar eens de schakelaar doormeten. Kleine Moeite.

harry
01/10/2014, 11:55
Verlichtings problemen.

Heb al een tijd een probleem met de verstralers in de bumper, de linker krijg ik niet goed afgesteld. (vanuit de auto)
Ik krijg als het ware een gerichte bundel direct op straat, terwijl de rechter een mooie vloeiende bundel verweg geeft.
Diverse keren afgesteld Garage.

Ik heb eens gekeken naar het glaswerk van de lampen allebeide Hella

De linker heeft de volgende informatie.
24420R7
21630R7
24420R8
2-A-118-124

De rechter heeft de volgende informatie.
7R0134577
0434577R8
7R0134590
0434590R8
201116125

Ik heb het vermoeden dat ik ergens een verkeerd glas in heb zitten.
Welke lichtspecialist weet hier antwoord op.

Thijsch
01/10/2014, 13:45
Ik heb hier nog een rechter (als je voor de auto staat, dus bestuurderskant rechts) verstraler liggen en even gekeken. Heeft precies dezelfde nummers als jou rechter licht, alleen laatste nummer eindigt op 118125.

Heb je al aan de 2 schroeven waar je vanaf de buitenkant bij kunt gedraaid? Daarmee kun je het spiegelende gedeelte mee naar voren/achter halen om de lichtbundel te veranderen. Zijn de bovenste en onderste aan de linkerkant. En gebruik je het mistlicht of de dagrijverlichting? Zitten in beide dezelfde?

harry
01/10/2014, 14:15
Ja die schroeven om hem te stellen dat weet ik, heb daar niet aan gedraaid want ik heb geen apparatuur om hem te stellen.
Dat hebben we een paar keer gedaan in de garage met afstel apparatuur. Alleen bij groot licht doet hij het.
Is dat glas nog netjes? geen barsten en ernstige steen inslag.

Ga toch even in de garage kijken naar de nummer met vergrootglas, want jij praat over 118125 en ik had 118124

gerben1986
01/10/2014, 14:20
Heb je de originele 924 lampen (met metalen omhulsel) of de 944 lampen (met plastic behuizing)?

harry
01/10/2014, 14:35
Met metalen omhulsing

harry
01/10/2014, 14:39
Ik heb hier nog een rechter (als je voor de auto staat, dus bestuurderskant rechts) verstraler liggen en even gekeken. Heeft precies dezelfde nummers als jou rechter licht, alleen laatste nummer eindigt op 118125.

Heb je al aan de 2 schroeven waar je vanaf de buitenkant bij kunt gedraaid? Daarmee kun je het spiegelende gedeelte mee naar voren/achter halen om de lichtbundel te veranderen. Zijn de bovenste en onderste aan de linkerkant. En gebruik je het mistlicht of de dagrijverlichting? Zitten in beide dezelfde?

Rechts = 118125 Links= 118124 maar die cijfers die er boven staan dan?
Anders neem het glas volgende week even mee!

Geld ook voor de andere deelnemers volgende week, voor de (in)ruilactie onderdelen.

Thijsch
01/10/2014, 15:00
Cijfers die er boven staan zijn precies hetzelfde. De lens is in goede staat zonder krassen of barsten, zit wel 1 klein schaafplekje bij de rand maar daar zie je verder niets van.

Ik neem 'm de 12e mee en dan kijken we even! ;)

harry
21/06/2015, 11:50
Wilde gisteren weg rijden, de auto wilde niet starten. (startmotor geeft geen kik)
Aangesleept en liep direkt. Voltmeter 13.9 volt.
Duidelijkheid: startmotor en dynamo vervangen in 2011
Accu zit vol (vorige jaar een nieuwe accu) getest koplampen gaan mooi omhoog)
Bij het willen starten: contact aan de 2 lampjes branden goed op het dachboard, en daar blijft het bij.
Heb het vermoeden of de startmotor (inwendig koolborstels) of de bekabeling is niet in order.
Heb ik nog iets over het hoofd gezien, voor dat ik begin te sleutelen?

Oja kontaktslot en witte blokje ook al vervangen voor een paar jaar geleden.

Thijsch
21/06/2015, 13:39
Tik met de hamer heeft niet geholpen? Relais klikt wel of...?

Jouw kennende is de bekabeling prima in orde, dus dan zou het de startmotor zelf zijn. Ik heb er nog een 1.1kw imitatie startmotor met garantie (althans er is een nieuwe naar mij onderweg ;) . Als je interesse hebt laat het maar even weten.

harry
21/06/2015, 13:55
Tik met de hamer heeft niet geholpen? Relais klikt wel of...?

Jouw kennende is de bekabeling prima in orde, dus dan zou het de startmotor zelf zijn. Ik heb er nog een 1.1kw imitatie startmotor met garantie (althans er is een nieuwe naar mij onderweg ;) . Als je interesse hebt laat het maar even weten.

Bij de sleutel omdraaien hoor ik een heeeeel zacht een tikje.
De bekabeling naar de startmotor heb ik nog nooit vernieuwd.
Dat heeeel zachte tikje is dat het relais op de startmotor?

Thijsch
21/06/2015, 14:46
Dat klikje is inderdaad het relais die de bendix bediend zodat de starterkrans aangrijpt op het vliegwiel, als de motor draait gaat ie in een vrije loop en schuift ie weer terug. Soms wil schoonmaken helpen, maar dit soort symptomen zijn meestal wel een teken dat de startmotor zijn beste tijd heeft gehad.

Bij mij zag de bekabeling er op het oog prima uit, maar zonder de isolatiehoes bleek het van binnen behoorlijk vergaan door de hitte. Nooit wat van gemerkt, maar het kan ook anders lopen!

harry
21/06/2015, 15:56
Zal er morgen eens onder duiken en de situatie eens inspecteren, kabels doormeten en relais (solenoid)
Kan nu toch niet meer starten.
Laat het weten wat het was Thijs.

harry
24/06/2015, 09:57
Nou inderdaad de starter was kapot alle koolborstel lagen eruit, (verpulverd) en in het anker zaten een soort laspunten.
De vraag hoe dit kon? vertelde ze mij dat de starter een keer mee had gelopen, dus de bendix kwam niet terug. (raar verhaal)
Maar goed een orginele starter overhauld door de bosch en 2 jaar garantie erop gezet.
De starter is 1.4 amp draaid 1 keer sneller rond met het starten. prima start tot nu toe.
Probleem opgelost.

harry
23/11/2015, 10:17
Nog snel even voor de APK keuring geweest, half uurtje, geen enkel probleem.
Mag in nov. 2017 terugkomen.

Kijk daar wordt ik blij van..................

ptol
23/11/2015, 14:57
Goed bezig!

Ronaldbm
23/11/2015, 15:57
Betere berichten zo vlak voor de winterstop!

Thijsch
23/11/2015, 18:56
Had ook niet anders verwacht van de rode, Harry. ;)

M.B.H.
23/11/2015, 19:18
Goede berichten

jimfrey944
24/11/2015, 20:53
had je wat anders verwacht dan harry 8-)

harry
31/05/2016, 21:38
De hele dag aan het sleutelen geweest.
koppeling gesteld, koppelingskabel vervangen.
Remschoenen achter gesteld.
Achterruit vervangen (verwarmings element was kapot)
Spinnenkop (benzineverdeler) vervangen en opnieuw afgesteld.

Hij rijd weer als een trein. I Am Happy

ptol
31/05/2016, 22:45
Goed bezig!

M.B.H.
01/06/2016, 00:42
De hele dag aan het sleutelen geweest.
koppeling gesteld, koppelingskabel vervangen.
Remschoenen achter gesteld.
Achterruit vervangen (verwarmings element was kapot)
Spinnenkop (benzineverdeler) vervangen en opnieuw afgesteld.

Hij rijd weer als een trein. I Am Happy
Veel treinen heeft porsche toch niet gemaakt. Ha
Mooi man.

Ronaldbm
01/06/2016, 08:02
Zo, aardige tijd bezig geweest! Mooi hoor

Berend72
01/06/2016, 17:11
Dat is mooi Harry!

harry
16/06/2016, 17:26
14105

Gisteren het linker achterlicht gedemonteerd zat vocht in en opnieuw gekit. Rechterachterlicht was nog goed.
Heb nog 3,40 meter origineel kit over voor 2 achterlichten, misschien iets voor u?

harry
27/07/2016, 10:55
Kabelboom:
Kabelboom accu-startmotor-Dynamo vervangen.
Oude Kabelboom gedemonteerd en vervolgens helemaal nagemaakt. met brandwerend omhulsel,
want ondanks het hitteschild kan het toch behoorlijk warm worden onder bij de startmotor
De oude kabelboom was gedeeltelijk versmolten en in zeer slechte staat.
Nu alles weer piekfijn.:s)

MrCarmaniac
27/07/2016, 11:10
Lekker bezig, nog even en hij zit in zn 2e jeugd :)

jimfrey944
28/07/2016, 07:37
Lekker bezig

Sent from my iPhone using Forum Runner

harry
01/09/2016, 19:08
Vandaag de radiator vervangen voor een goed exemplaar, (zonder roest en corrosie) in en uitwendig gereinigd en gespoten.
Tevens de ophanging voorzien van nieuwe busjes met de rubbers.

Zoals je aan de foto's ziet was het wel nodig.
Nu geeft de temperatuur meter tijdens het rijden het eerste streepje aan en gaat de ventilator ook minder vaak aan.
Weer een probleem opgelost*)




14299 14300

Thijsch
01/09/2016, 20:53
Goed werk Harry! Ziet er een stuk beter uit. Ook een foto van eenmaal gespoten?

Hoe is het trouwens met je uitlaat? Is 'ie al op voorraad?

harry
01/09/2016, 22:00
Goed werk Harry! Ziet er een stuk beter uit. Ook een foto van eenmaal gespoten?

Hoe is het trouwens met je uitlaat? Is 'ie al op voorraad?

Vergeten foto's van te maken.
R.V.S. Uitlaat besteld verwacht hem volgende week binnen te krijgen.
Was een tijdje niet leverbaar.

harry
02/09/2016, 13:38
Radiator Temp.
Nog maar even een tekeningetje bij gedaan voor de Temp. Index per streepje.

14301

Ronaldbm
02/09/2016, 15:48
Goed werk! Mooi schema, snap ik ook meteen waarom de temp meter vaak niet verder komt als het eerste streepje!

Boulder
02/09/2016, 16:38
Mooi helder plaatje harry

harry
15/09/2016, 15:22
Vandaag maar eens de nieuwe RVS uitlaat gemonteerd.
Ophanging nieuwe rubberblokken, beugels gezandstraald en opnieuw gespoten.
Paste goed, mooi geluid en ziet er weer strak uit.


14311 14312

Ronaldbm
15/09/2016, 22:57
Lekker strak!