PDA

Bekijk Volledige Versie : Zwaardere accu: 83 Ah?



gerben1986
19/02/2009, 18:10
Ik weet niet of deze vraag hier thuis hoort maar oke:
die 83Ah accu, is die zonder problemen in een 924 te plaatsen? Het is niet nodig om een zwaardere dynamo of zo te monteren? Want mijn 924 wil wel eens 1-2 maand stil staan, dus dan zou het wel fijn zijn om een iets zwaardere accu te hebben lijkt mij.




Edit:Onbekende mod: :-D

freddy goddaert
19/02/2009, 20:43
beste gerben,heb vorig jaar een batterij van 89 ah geplaatst,het lukt net,kwestie van even goed te meten,vooral de hoogte,zie dat de polen niet raken aan het motordeksel,anders maak je wat mee,wat betreft de spanning,geen probleem de spanningsregelaar vangt dit op,ps mijn 924 is van 1978,ik zal binnenkort mij eens voorstellen op dit forum,met wat foto's en info,heb nog een klein probleempje aan mijn 924,bij een volle baterij,en bij het starten,de eerste maal draait de startmotor 3 of 4 maal rond,dan wacht ik even,daarna draaid hij soepel,en slaagd de motor aan,ofwel is het het kontakt,de bedrading naar starter,of de starter is naar de bliksem aan het gaan,mocht er iemand tips hebben,steeds welkom.

gerben1986
19/02/2009, 20:55
Oke, wat zijn de afmetingen van jouw accu dan?
Want dan hoef ik zelf niet meer te gaan meten ;)
Er vanuit gaande dat een accu in een '82-er even diep staat als in een '79-er.

Aan de andere kant is een 83Ah een fabrieksoptie, dus dat zou dan toch moeten passen?

freddy goddaert
19/02/2009, 21:07
je moet het mij vergeven,morgen zal ik meten,de wagen staat in een berging,een eindje verder,ik zal morgen zeker de afmetingen doorgeven,is van het merk varta,en kost 90 eurotjes,heb wel voor alle zekerheid,bovenop de polen afdekkapjes geplaatst,kofferdeksels raakt juist niet.dezer dagen stuur ik wat foto's,freddy uit stekene,bij de grens met hulst zeeuwsvlaanderen.

freddy goddaert
20/02/2009, 16:34
hier zijn dan de afmetingen,in cm,hoogte 19 cm,lengte 35 cm,breedte,17 cm,zo ik hoop dat je iets mee bent,mvrgr goddaert freddy

gerben1986
20/02/2009, 19:35
Hartstikke bedankt! En ik vergeef het je nu zeker ;)
Ik weet nu precies waar mijn accu aan moet voldoen als ik een nieuwe accu moet plaatsen. Ritske komt morgen even langs en dan gaan we even naar de elektriek van mijn 924 kijken.

freddy goddaert
20/02/2009, 20:10
oja,let wel op die hoogte 19 cm is wel met inbegrip van de polen.mvrgr freddy

gerben1986
23/02/2009, 22:35
Ritske is net even langs geweest met wat gereedschap en diagnose materiaal.
Conclusie: accu geeft 14V zonder licht aan, 13,95V met licht aan.
Dynamo laadt zonder licht aan 82A bij, met licht aan 76A.
En euh, je had nog iets gemeten toch?

Maar zijn conclusie was de goedkoopste oplossing eigenlijk: meer rijden.
De volt meter in de auto springt echter wel 1V terug als je het licht aan doet, aan welk massapunt zou dit kunnen liggen?

Freddy: bedankt voor het opmeten van de maten! Gelukkig heb ik het (nog) niet nodig.

Meneer aard
24/02/2009, 19:18
Het is al vaak voorbij gekomen op het forum, mbt de voltmeter. Als je via de search functie gezocht had, was je uitgekomen dat het zelfs in het handboekje van de auto (die ook ergens online staat) geschreven staat dat de voltmeter een waarde kan hebben van 12-14V afhankelijk hoeveel gebruikers erin geschakeld staan.

Ook als je het schema volgt, leer je dat de voltmeter niet standalone hangt of voorraan in het circuit..Maar ergens achter aan waardoor ie toch al meer onbetrouwbaar wordt. Het is geen volwaardig meet instrument zoals sommige denken..Maar een indicatie.

Ritske
24/02/2009, 19:42
Conclusie: accu geeft 14V zonder licht aan, 13,95V met licht aan.
Dynamo laadt zonder licht aan 82A bij, met licht aan 76A.
En euh, je had nog iets gemeten toch?


Die 14 Volt was met een lopende motor(is dus laadspanning)
Het andere wat ik gemeten-getest had, was de accu met een digitale accutester.

Kuijp
24/02/2009, 20:38
Ik zou, als het mijn auto was en regelmatig 1 tot 2 maanden stilstaat, gewoon 63 ah accu laten liggen en de polen los gooien voor die tijd. Is toch veel beter...

Geert-Jan

Duncan
24/02/2009, 23:03
Voor iets van 8 euro kun je zo'n knop kopen waarmee je je massakabel kunt onderbreken.
Heel handig, kabeltje prik prak, heb hem zelf ook.
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/02/133.jpg

Tom
24/02/2009, 23:06
Ik ook, goed ding.

Meneer aard
25/02/2009, 09:07
dat is meer het vooruit schuiven van je probleem. Ik weet niet hoe jij dat doet Tom (of andere) maar ik heb toch geen behoefte om iedere dag eerst die schakelaar om te zetten, vervolgens de auto te starten en tijdens het rijden elke keer te moeten zoeken naar de zenders. Het idee alleen al helpt me al met zoeken :P

Tom
25/02/2009, 09:12
Dat ding heeft alleen zin als je de auto heel zelden gebruikt. Hij zit op twee van mijn oldtimers die al langer dan een jaar stilstaan.

Op de 924 heeft-ie geen zin, die heeft geen last van lekstroom en laadt nu goed bij. Ik heb op het moment geen startproblemen.

Duncan
25/02/2009, 12:30
Als je zoals Geert-Jan 1-2 maanden stil staat is het toch een goed idee?
Verder is het vooral ook een safety feature.