PDA

Bekijk Volledige Versie : Ruitenwissers Sproeier



harry
22/02/2009, 12:34
De volgende problemen van je ruiten wisser en sproeier na 25 jaar.
Motor sproeier doet het niet (soms) Ruitenwisser interval werkt niet,
Ruiten wisser gaat traag, of blijft halverwege staan. enz..

Vaak is dit het geval van slechte of vervuilde contacten in stuurkolom schakelaars.
Ik ga ervan uit dat je de wissermotor gereviseerd is en 100 % funtioneerd. Dit heb ik al eerder beschreven.


Het stuurwiel wordt verwijderd om bij de schakelaars tekomen. Tip als je de moer losdraaid van het stuur doet dit niet helemaal zodat je hem eerst een beetje kunt lichten van de as, anders lig je achter in de auto.

Verwijder het stuurwiel, en de onderste plastic kap die om de Stuurkolom schakelaars zit, deze zitten met 2 schroeven vast. Dan de 3 schroeven die voor op de schakelaar zitten, die het geheel vast houden. Nu kunt u de gehele schakelaars voorzichtig uitnemen ( beetje bewegen en naar voren halen) Er zijn aan de achterkant 3 aansluitingen deze moet u voorzichtig los halen. (beetje bewegen)

De schakelaars eerst grondig reinigen, het oude vet wat er 25 jaar in heeft gezeten moet worden verwijderd, dit kun je doen met wasbenzine, na dat je hebt gedaan goed laten drogen, en dan even alle sleep contacten inspuiten met kontaktspay, en dan weer voorzien van nieuwe zuurvrije vasline vet

Kijk naar de onderste rechterkant van de schakelaar, en u ziet de wisser en de sproeier schakelaars.

De schakelaar kunnen gemakelijke van elkaar worden gehaald in 2 aparte halve schakelaars, zodat er een beter inspectie is. Zie Wisser schakelaar 1. En de Ruitensproeier motor schakelaar 2. De ruitensproeier motor schakelaar geeft vaak de meeste problemen.

Maak het contactpunt goed schoon van de schakelaar, gebruik een mesje (voorzichtig) of een klein feiltje. Je hoeft er niet veel vanaf te schrapen om goed contact te krijgen.

Overtuigd u ervan dat schakelaar contact makt met A voordat de wisserarm weer op de schakelaar huis B wordt gemonteerd.

Als de arm het huis raakt, voordat de schakelaar contact maakt, of de zelfde tijd, moet het schakelcontact opnieuw worden afgesteld. Dit kun je doen door het contactpuntje iets te verbuigen met een klein punttangetje. Vergeet niet de schakelaar 2 die dezelfde tijd contact maakt.

Je kunt intussentijd de wisser schakelaars al even proberen even aansluiten, contact aan, en even in de verschillende standen zetten. Nu moet hij beter en sneller lopen, en de interval perfect werken.

Wat ook erg belangrijk is, zijn de 3 schroeven waar mee je de schakelaars weer vast zet op de stuurkolom. De gaten waar de schroeven doorgaan even goed opschuren, en de achterkant van de schroeven, dan even de hele schroef inspuiten met kontakt spray.
Alleen deze 3 schroeven maken aarde contact met de stuurkolom schakelaars.


Nu als alles goed is en werkt, alles weer in dezelfde omgekeerde methode terugbouwen.

Succes

Ps als de ruitenwisser blijven staan op een niet normale stand op de ruit, heeft dit te maken met een stelschroef in de ruitenwissermotor. Dat wordt de volgend How To

1060

1061

1062

1063

1064

Tom
22/02/2009, 12:41
Goede tips! Aanvulling: voor je het stuurwiel loshaalt eerst de wielen recht zetten en met een stift het midden op de stuurstang en het stuurwiel aangeven, zodat je het stuurwiel weer recht terug kunt zetten. Anders ben je lang bezig om 'm weer goed te krijgen.

harry
22/02/2009, 12:44
Oke tom je hebt gelijk, maar ik neem altijd als het stuurwiel los is geweest mijn dopsleutel 32 mm mee in de auto. Kan ik hem nog altijd opnieuw stellen.

Tom
22/02/2009, 14:17
24 mm... maar merken scheelt later stellen.

Bcreative
22/02/2009, 14:21
Bedankt voor deze prima 'how-to', Harry!

M.B.H.
22/02/2009, 22:29
mooi gemaakt Harry :D hier kunnen velen wat mee :wink: