PDA

Bekijk Volledige Versie : Frustraties mbt het forum



Meneer aard
24/02/2009, 19:39
Al enige tijd loop ik met bepaalde frustraties over dit forum. Met name over de tech gerelateerde vragen.
Een forum is bedoeld als disccusie platform voor (in dit geval) eigenaars die in het bezit zijn van een specifiek type auto; de 924. Dit is natuurlijk gezellig, roept bepaalde charmes op en onderling wissel je ervaringen en problemen uit.

Ook heb je te maken met gebruikers die een vraag stellen...en zodra het antwoord binnen is weer weg gaan. Dit is jammer maar het gebeurd. Hier, en ook op alle andere forums. Dit heb ik veel gezien, aangezien ik zelf 2 forums heb gehad (non-auto gerelateerd) en vaak met dat bijltje heb gehakt.
Maar nu even to the point over dit forum;

Regelmatig zie ik onderwerpen voorbij komen, over simpele -reeds beantwoorde vragen. Die simpel door middel van de search functie, die dit forumsoftware bied te vinden zijn. Je kunt het gaan gooien op database vervuiling of andere termen..Maar daar praat ik liever niet over. Ik vind het jammer dat mensen te weinig moeite nemen. Als je iets nodig heb, probeer ook zelf eens wat te zoeken. Dit wordt veel meer gewaardeerd dan dat je zomaar de vraag neer kwakt zonder enige zelf research in de documenten (denk o.a. het haynes manual, PET lijsten).

Je zou dit kunnen oplossen met een beleid..Dat zou een manier van werken kunnen zijn; Alleen moet je dan actief gaan modereren en dat haalt zo sommige dingen weg. Het is gewoon kleine moeite om ff te kijken of er meer mensen zijn met hetzelfde probleem..of met dezelfde vraag over een bepaald onderdeeltje.
Net zoals bepaalde topics soms een sterk vervuilende graad hebben (naar mijn mening dan)..Copy/paste de quote eventjes en plak het in een apart topic/ klets maar raak topic.

Maar ja ik ben geen admin of moderator..maar dit zijn enkele ideeën waaraan ik denk. Ik weet niet of er andere mensen zijn die zich er misschien ook aan lopen ergeren..Maar ik wou dit wel even kwijt.

Grietje
24/02/2009, 19:49
Hoe meer regels een forum heeft, hoe minder gezellig het word :)
Elke klein stukje offtopic weghalen geeft veel ergenissen bij gebruikers (als al je posts constant weggehaalt worden) en legt veel werk op de schouders moddergooi team. Dat team aanvullen is bij zon klein forum als dit onnodig en dat geeft alleen maar nog meer gezeur omdat elke moddergooier ook maar een mens is en er eigen grenzen op nahoud.
Het is vele malen gezelliger en makkelijker om t meeste laten staan en alleen extreme off topics gevallen te verplaatsen.

En dat er vragen dubbel gestelt worden, ach, wat maakt het uit? misschien is er in die tussentijd wel een mening veranderd of een nieuw lid die meer weet/andere ideeen heeft.

Ipv meer regels en meer gemoddergooi kan je dat beter oplossen door een duidelijke sticky FAQ maken waarin elke vraag verwerkt word, zodat zoeken ook makkelijk gemaakt word. Want die zoekfunctie is leuk maar werkt vaak niet. Zelfs al weet je precies waar je naar zoekt, vinden doe je het nog niet.

Tom
24/02/2009, 20:20
Daar sluit ik me bij aan. Offtopic is goed voor de sfeer, als de leesbaarheid van je topic er dramatisch op achteruit gaat, splitsen we de troep af. Dat gebeurt al, maar voor de gezelligheid niet zoveel.

Dat zoeken is precies de reden dat ik laatst het overzicht van de zekeringen en relais in de naslagwerk-afdeling heb gezet en niet in het topic waar de vraag stond. Dat gebeurt ook met andere zinvolle beschijvingen.

Valt nog wel mee met de bagger hier, vind ik. En ik lees regelmatig opmerkingen waaruit blijkt dat de zoekfunctie gebruikt wordt, en er wordt voortgediscussieerd op bestaande topics.

pocketmech
24/02/2009, 21:37
Daarom hebben sommige forums (fora?) een soort verzamelsite met techinfo (als een soort digitaal handboek) er achter. De meeste vragen worden dan maar 1 (hooguit 2) keer gesteld. Het handboek groeit dan ook per vraag die in het forum beantwoord wordt. Ik vind trouwens soms de beschrijvingen van forummers beter dan de haynes of Porsche beschrijving die dan ook vaak nog in 't duits/engels is. En vindingen als de kofiiezetapparaat-kachelradiator-doorspoeler van Meneer Aard en de draaibank transaxletester van M.B.H kom je d'r zowiezo niet in tegen :D !!! :mrgreen:

Meneer aard
25/02/2009, 09:13
Hoe meer regels een forum heeft, hoe minder gezellig het word :)
Elke klein stukje offtopic weghalen geeft veel ergenissen bij gebruikers (als al je posts constant weggehaalt worden) en legt veel werk op de schouders moddergooi team. Dat team aanvullen is bij zon klein forum als dit onnodig en dat geeft alleen maar nog meer gezeur omdat elke moddergooier ook maar een mens is en er eigen grenzen op nahoud.
Het is vele malen gezelliger en makkelijker om t meeste laten staan en alleen extreme off topics gevallen te verplaatsen.

En dat er vragen dubbel gestelt worden, ach, wat maakt het uit? misschien is er in die tussentijd wel een mening veranderd of een nieuw lid die meer weet/andere ideeen heeft.

Ipv meer regels en meer gemoddergooi kan je dat beter oplossen door een duidelijke sticky FAQ maken waarin elke vraag verwerkt word, zodat zoeken ook makkelijk gemaakt word. Want die zoekfunctie is leuk maar werkt vaak niet. Zelfs al weet je precies waar je naar zoekt, vinden doe je het nog niet.

Volgens mij dramatiseer jij mijn topic start..Ik claim nergens ook dat zoiets moet (verscherpt mod beleid) natuurlijk vind ik het offtopic ook leuk in klein schaal. Klein grapje moet kunnen etc maar dat zijn meer ideeën bij grotere forums. Als je bij een klein forum als dit, zoiets eerder bemerkt en het in de groep gooit wordt er vaker aangedacht door de gebruikers dan wanneer je een verscherpt mod beleid hanteert en actief gaat modereren.

@ pocketmech:
fora is idd de benaming..maar zoiets moet ook. Ik ben der ook voorstander van. Als Porsche boeken was gaan schrijven was het helemaal fout gegaan want dan zou de helft van het verhaal gewoon ontbreken. Bij Haynes ook.."Every manual based on a complet teardown and re-build" Nou durf ik te zeggen dat ze dan wel de helft vergeten zijn op te nemen..Zoals de boutlengtes en maten..In PET gaat dat nog wel..maar pff..

Tom
25/02/2009, 09:16
Dan wordt de Haynes dubbel zo dik... en volgens mij staan die gegevens alleen in PET, niet in het officiële werkplaatshandboek.

Maar goed: het is een klein forum met een beperkte groep actief sleutelende leden die ook zin hebben in het schrijven van how-to's. Ik vind dat de hoeveelheid terug te vinden info hier zeker niet tegenvalt. Over een paar jaar kunnen we pas zien in hoeverre dit echt werkt.

Meneer aard
26/02/2009, 21:21
Tom, ik ben het gedeetelijk met je eens. Een klein forum moet je zeer zeker niet met zware regels en hoge moderator eisen gaan bombarderen, je haalt toch de charme weg. Echter..waar ik naar toe wil met het hele verhaal (het blijf je toch houden) is dat men even zijn of haar neus laat zien, vraag stellen, antwoord incasseren en wegwezen. Vind ik persoonlijk jammer. Als ze even verder hadden gekeken dan hun neus lang is (of was :roll: ) dan hadden ze het antwoord ook elders op dit forum (of internet ) kunnen vinden.

En het PET verhaal, daar staat iets meer in dan in het haynes..Maar ook in het officiele werkplaatshandboek staan niet alle! maten van de bouten. Wel dat het bijvoorbeeld m8 is maar niet de lengte..Mja dat terzijde.

Steady Eddy
27/02/2009, 15:54
Zonder het bestaan van internet waren al deze "problemen" onbestaande

Bcreative
27/02/2009, 21:45
...maar hadden we wel heel wat minder info (en liefhebbers) bijelkaar over onze auto! :-D

Steady Eddy
01/03/2009, 19:05
Moraal van het verhaal: zie de voordelen en niet de "nadelen" :D