PDA

Bekijk Volledige Versie : Fuel accumulator



harry
04/03/2009, 01:06
Vandaag voor u gelezen en getest.

De Benzine Druk Regelaar (een soort exspansievat) (denk aan uw centrale verwarming thuis)
Deze houd de druk, en schommelingen in het benzine systeem vast en stabiel.

Slecht starten bij een warme motor, o.a een oorzaak van een defecte accumulator.

Heel eenvoudig te testen, onderaan de accumulator ziet u een klein schroefje, als je deze open draaid en er komt
benzine uit, is het membraam stuk, en is hij overleden. Demonteren en vervangen. Dit overkwam mij vandaag.

Volgens experts altijd 2 vervangen de accumulator en tevens terugslagklep bij de benzine pomp.

Tom
04/03/2009, 07:48
Is de warme start nu beter?

harry
04/03/2009, 08:28
Weet ik nog niet, want ik moet eerst de nieuwe drukaccumulator plaatsen, en de terugslagklep. Maar voordat ik die kan plaatsen, moet ik eerst weer nieuwe koppelingen laten maken bij de hydrauliekboer. Vervang meteen alle koppelingen zowel van de pomp als de accumulator en voor bij het brandstoffilter. Houders van de pomp en accumulator ontroesten, in de primer en spuiten. Als we het doen? doen we het goed en strak.

Ik hou jullie op de hoogte

M.B.H.
04/03/2009, 08:51
Harry, zo te zien Heb ik weer wat geleerd :grin:
Ik wist het niet zeker ik dacht dat er net als bij een exspansievat een voordruk achter dat bewuste schroefje is en gevuld met stikstof ( als ik zo lees is dat dus niet zo )
Jij steld: Heel eenvoudig te testen, onderaan de accumulator ziet u een klein schroefje,
en losdraaien :?:
M.

Duncan
04/03/2009, 10:40
Heb je ook een goed(koop) adres gevonden voor de accumulator?
In de PET staat ie voor 300 euro :shock:

Duncan

harry
04/03/2009, 11:36
Bij de boschdienst is hij ongeveer 200 euro, let wel op dat ie 40 ccm is.
Het Partnummer is 0.438.170.024 en de pet lijst onder no 931 110 140 00

Bij Porscheshop uk kost incl. verzendkosten 163.59

Een 2e handsje nagekeken en getest 49 euro bij diweis.
DRUCKSPEICHER

harry
04/03/2009, 12:07
Zo vanmorgen even bij de hydrauliekboer geweest, en de koppelingen laten maken.
Ziet er weer perfect uit.

Als alles straks klaar is wil ik tank nog even goed doorspoelen d.m.v. slang voor het benzine filter los te halen, en even de pomp op een externe accu aanluiten. De slang voor het benzine filter, waar de benzine weer uit stroomt terug via een zeef
naar de cherrycan, kan ik tevens zien of er nog rommel in de tank zit.

Duncan
04/03/2009, 15:40
Harry,

Nog een vraagje: Zit die terugslagklep boven in de pomp geschroefd? Met andere woorden:
Zit die klep hier al op de pomp, zie plaatje?
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/03/138.jpg

Duncan

Tom
04/03/2009, 15:48
Ja, dat losse ding tussen de contacten is de terugslagklep. Volgens mij kun je ze tegenwoordig niet meer zonder krijgen...

M.B.H.
04/03/2009, 16:00
dit is hem

harry
05/03/2009, 22:02
Vanmorgen de slang met koppeling binnen gekregen voor de pomp terugslagklep. :lol:

ShroudedVeil
05/03/2009, 22:07
Ziet er weer mooi uit hoor!

harry
06/04/2009, 12:41
Even wat fotootjes van de accumulator de nieuwe.
Heb je tevens het partnummer.
Ga deze week alles weer netjes monteren, en dan alle drukken inregelen en afstellen.

harry
14/04/2009, 12:20
Fuel accumultor afgelopen week gemonteerd incl. de nieuwe leidingen, getest op druk verval in de benzine, alles oke.

Warme start is nu perfect, of dat nu na een 1/2 1 of 2 uur is, hij start en loopt perfect.

:wave!

ShroudedVeil
14/04/2009, 12:23
Dat ook weer verholpen :)

Hopen dat het zo blijft :)

Tom
14/04/2009, 13:28
Dat wordt ook mijn eerste vervangingsklus, lijkt me een goede verdachte en hij ziet er niet zo fris uit...

ReMo
23/04/2009, 11:29
Omdat het hele forum last heeft van warme start problemen; werkt het nu met die nieuwe accumulator?

Duncan
23/04/2009, 13:27
Bij Harry werkt het nu prima heb ik gehoord . :duim

Maar bij mij met de nieuwe accumulator niet echt veel beter :(
Doorzoeken dus :grrr

Meneer aard
23/04/2009, 19:27
In de how-to van M(ba) lees je ook dat er meerdere factoren afhankelijk zijn dan alleen dat. Zo kan de terugslagklep de boosdoener zijn, het o-ringetje in de brandstof druk regelaar. Even dieper in de materie duiken.. :euh

Tom
23/04/2009, 19:34
Dat O-ringetje lijkt me goedkoop en snel te vervangen. Leuk om mee te beginnen.

Duncan
23/04/2009, 20:02
Welke rubber O-ring is dat precies? Ik had dat ook al aan Harry gevraagd maar die is dat vergeten...
Ik heb:
nieuwe accum.
nieuwe pomp + klep
nieuwe leidingen + slangen
nieuwe injectoren
nieuwe AAV
nieuwe WUR
nieuwe CSV
nieuwe TTS
alle connectoren vernieuwd.
Controle en regeldruk OK, CO OK.

LWB
23/04/2009, 20:13
dichtring 911 110 936 00 kost nog geen euro bij P

Duncan
23/04/2009, 20:26
Laurens,

Jij had toch ook de ring 049 133 485 A
vervangen?

Duncan

ReMo
23/04/2009, 21:00
Het is het ringetje op onderstaande afbeelding;

Meneer aard
23/04/2009, 21:22
Vergeet de shims niet terug te plaatsen en vooral niet kwijt te raken dat heeft namelijk invloed op je algehele systeem druk.

En zon cockringetje kost 61 cent p/stuk ex btw.

ReMo
23/04/2009, 21:42
Is het niet een gewoon standaard ringetje dat je ook bij Volkswagen kan halen? Om voor nog geen euro nou helemaalnaar PON te rijden. :sick

Meneer aard
23/04/2009, 21:45
Geen id..En ik heb het gewoon uit de pet besteld omdat het allemaal nogal afwijkend is..In ieder bosch geval zit weer apart ringetje heb ik al gemerkt maar dat heeft ook met type mengverdeler te liggen..De turbo heeft er geloof ik 2.

Maar ze sturen ook op..hoef je de deur niet voor uit. :slaap

ReMo
23/04/2009, 21:57
Ik ga er morgen wel even mee naar http://www.buchli.nl/. Schijnen erg veel te weten en zullen als ik de oude meeneem er vast wel een hebben. Misschien hebben ze nog handige tips.

LWB
23/04/2009, 21:57
Laurens,

Jij had toch ook de ring 049 133 485 A
vervangen?

Duncan

klopt,moet zeggen dat die er op zat ook nog goed genoeg was..

Duncan
23/04/2009, 21:59
Dus als ik het goed heb begrepen dan kan dit ringetje lekken zonder dat de systeemdruk daar onder lijdt? Alleen de restdruk valt dus snel weg en de motor vapour locked dan?

Is dit de afdichting die zo kryptisch in de Haynes stond?

Duncan

LWB
23/04/2009, 21:59
persoonlijk zou ik gewoon een bestellen bij P kost de wereld niet (koop je nog geen ijsco voor)en per postduif zo bij je thuis. Weet je zeker dat je de juiste hebt.....
Naar iemand toerijden is al duurder :wink:

ReMo
23/04/2009, 22:02
Dat is ook zo maar dit bedrijf zit vlakbij voor mij. En wat ik zeg; misschien hebben zei nog wat handige tips. Overigens zal de VW garage het ook wel hebben. Tis meer dat ik het klusje morgen even wil doen en als ik het moet bestellen waar dan ook duurt het weer een paar dagen.

Meneer aard
23/04/2009, 22:13
Dus als ik het goed heb begrepen dan kan dit ringetje lekken zonder dat de systeemdruk daar onder lijdt? Alleen de restdruk valt dus snel weg en de motor vapour locked dan?

Is dit de afdichting die zo kryptisch in de Haynes stond?

Duncan

Mja..Je algehele systeemdruk lijd er wel onder..Schijnt dat ook onder flat out (vol gas dus) je een geknepen systeem druk krijgt. Maar ook omdat het ringetje slechter afsluit krijg je minder restdruk waardoor sneller vapour lock ontstaat.

Duncan
23/04/2009, 22:38
Duidelijk,
:D

Tom
23/04/2009, 23:20
Hetzelfde ringetje zal wel in een Golf I GTI gebruikt worden, en vast in veel meer K-Jetronic VWs.

ShroudedVeil
23/04/2009, 23:22
voor de zekerheid zou ik hem toch daar halen eigenlijk :)

harry
24/04/2009, 11:45
Heb je ook een goed(koop) adres gevonden voor de accumulator?
In de PET staat ie voor 300 euro :shock:

Duncan

Ik kon de foto niet uploaden van de Bypass, vandaar hier maar.

Foto laat zien (beetje slecht) terugslagklep benzine extra

ReMo
24/04/2009, 12:04
Bypass ?

Waar zit dat nu dan weer? Is toch nog niet besproken? :euh

Duncan
24/04/2009, 12:23
Dat is een extra die Harry heeft geïnstalleerd.

Duncan

ReMo
24/04/2009, 12:47
Vanmorgen even zo'n ringetje gehaald. Alle onderdeeltje netjes in een zakje gedaan en nu weer terug zetten.
Maar er zitten twee van die metalen plaatjes in een dikkere en een dunnere. Wat is de volgorde?

Die dikkere zat in de bout maar helaas was die dunne mij niet opgevallen.

Of liggen die gewoon op elkaar?

harry
24/04/2009, 15:57
Dit zijn de afstel plaatjes voor de druk, ik dacht 1 van 1/2 mm en 1 van 1 mm kun je 3 verschillende diktes maken op de pen voor de druk.

LWB
24/04/2009, 18:52
de dikste tegen de veer aan,andere daar weer tegenaan,dan de dop.

ReMo
24/04/2009, 19:00
Heb ik ze net andersom. Maar dat zal niet heel veel uitmaken. Merk zowieso al niets met het nieuwe ringetje erin.
Maar bedankt voor je reactie.

LWB
24/04/2009, 19:22
dikste tegen de veer zal wel tegen vervorming zijn...

ReMo
24/04/2009, 19:28
Ik las het niet goed, ik heb inderdaad de dunste eerst en daarna de dikke. Dus het zit goed zo.
Morgen eerstmaar even de accumulator testen. Dan CO weer af laten stellen en dan vind ik het best zo.

Duncan
24/04/2009, 19:33
Wat ik helemaal mis in de warmestart discussie is de werking van de
speciale warme start klep, je weet wel vlak bij de spinnenkop?

Gaat dat ding nooit stuk?

Duncan

ReMo
24/04/2009, 20:01
Welke bedoel je? Is dat het electrische ding dat links van de spinnekop zit?

Duncan
24/04/2009, 20:10
Ik denk dat we hetzelfde bedoelen. Er staat een stukje in de Haynes over. Het is een magneetventiel dat aan of uit klikt afhankelijk van warme/koude motor.

duncan

ReMo
24/04/2009, 20:18
zag hem vanmiddag voor het eerst zitten. Zal er eens een fotootje van plaatsen. Ik heb geen haynes maar van die boeken die je kunt downloaden. Maar daar staat er niets over.

Duncan
24/04/2009, 20:25
Het staat wel in de Haynes die je online in kunt kijken onder linkje Naslagwerken
Ze bedoelen hier modellen na 1979:

20 Electric solenoid (1979 models only)

1 To aid in the warm start behavior of the 924 with CIS injection. an electric solenoid valve has been installed in the system. It is triggered by a temperature switch in the coolant return line.

2 The solenoid is connected to the fuel return line and the control pressure line (Fig. 3.27). When the engine is started, current flows from the starter (terminal 50) to the cold start valve, and from there to the solenoid. When water temperature in the coolant return line reaches 45 °C (138°F) the temperature switch grounds the solenoid. The valve opens and fuel flows from the control pressure line into the fuel return line. In this way extra pressure is produced in the fuel lines and the fuel distributor when extra fuel is needed for starting and pressure is dropped to normal levels once the engine is running well. Testing of these parts is as follows:

3 Make sure the engine has not been run for several hours.

4 Unplug the electrical leads from the temperature switch and re- move it from its hose. Connect an ohmmeter to the leads on the tem- perature switch and you should receive a reading of infinity (open cir- cuit). Heat a pan of water to a boil and place the temperature switch in the water. Resistance read on the ohmmeter should be zero.

5 Remove the solenoid from its housing and reconnect the wires of the temperature switch and have an assistant operate the starter. The solenoid should immediately pop into the open position.

6 If this does not happen, the solenoid is defective and must be re- placed. Double check to see that the temperature switch has not cooled below its opening point. If it has, heat the switch in hot water again and recheck the behavior of the solenoid.

7 If the switch proves to be defective, the solenoid cannot be checked until it has been replaced.

ReMo
24/04/2009, 20:54
Hier is het fotootje

Duncan
24/04/2009, 21:01
Dat is hem. Je moet eens kijken of er leven in zit :-D

M.B.H.
24/04/2009, 22:14
Dat is inderdaad iets wat niet is vermeld in het verhaal wat ik gemaakt heb :-(
testen van dit klepje tbv warmstart druk verhooging is simpel,
en werkt als volgt ( Bij Warme Moter !!!!!! )

Elektro. test
Trek de twee draden van dit klepje af en zet er een 12V lampje tussen.
Dan moet op het moment dat je de kontakt sleutel omdraaid,
het lampje branden. ( brand het lampje niet --- termokontaktje even door verbinden )
Brand het lampje dan wel ????
Dan is het termostaatje kapot.

test van het klepje
als je 12V op de Twee kontakt waar je de twee draden afgehaald,
hebt dus + op de een, en - op de ander ( maakt niet uit welke op welke )
hoor je het klepje een tikje geven ( Dan is het klepje goed )

Dit is dus een toevoeging voor na '79 type

pocketmech
24/04/2009, 22:16
Klopt 't weer. Dus alle warme startproblemen opgelost nu???

ReMo
24/04/2009, 22:28
Ga het morgen allemaal wel eens testen.

M.B.H.
24/04/2009, 22:32
Klopt 't weer. Dus alle warme startproblemen opgelost nu???

Nou die zullen er wel blijven :wink:
In de how toe heb ik het ook bij geschreven.
Is het weer terug te vinden :lol:

ReMo
03/05/2009, 21:22
Weet iemand ook of die accumulator specifiek 924 is of zou die van een Golf o.i.d. ook werken?

Duncan
03/05/2009, 21:38
Weet je al zeker dat die stuk is?
Kwam er benzine uit het schroefgaatje?

ReMo
03/05/2009, 21:43
Ja er kwam direct benzine uitlopen. Enerzijds jammer want dan is hij stuk. Aan de andere kant zou het betekenen dat ik mijn start probleem daardoor op kan lossen.

Daarom zoek ik er één maar heb niet de middelen voor een nieuwe.

Meneer aard
04/05/2009, 14:58
Er staat een type nr op van Bosch. Als je slim bent kijk je even in de posts van HArry die heeft een nieuwe met duidelijk bosch nr erop. Even opzoeken in de bosch online catalogus. Er zijn 2 types 2x 20 en 1x 40 cc dacht ik (of ML kan ook).

M.B.H.
22/09/2009, 11:26
Ik heb voor de vandaag even zelf 3 accumulatoren,!!
Afkomstig van 3 gedemonterde 924's
Ontdaan van het bewuste schroefje en alle 3 lek
dus de conclusie is van 3--- 3 lek ga nooit dus voor een gebruikte !!!!!!!
Die houd het vast ook niet lang vol :loco:

Bcreative
22/09/2009, 15:24
Sommige dingen moet je gewoon nieuw kopen; kost wat meer, maar bespaart je een hoop gezeik en ergenis!

M.B.H.
22/09/2009, 19:49
Sommige dingen moet je gewoon nieuw kopen; kost wat meer, maar bespaart je een hoop gezeik en ergenis!

hoe zit het bij jou nu met de warm-start problemen.?B.

toerbo
23/09/2009, 16:48
Is dit nou de befaamde spinnekop ? Of zit ik er 'hatsekidee' helemaal naast :)

ArvidW
23/09/2009, 17:56
Dit is de spinnenkop:

http://community.924forum.nl/images/imported/2009/09/12.jpg

Bcreative
24/09/2009, 09:41
hoe zit het bij jou nu met de warm-start problemen.?B.
Ga ik in m'n eigen projecttopicje een update over geven.:wink:

toerbo
24/09/2009, 10:26
@Harry, jou motorruimte ziet er echt on-be-rispelijk uit. Ongelooflijk, hoe doet ie dat ?
Zelfs volledig nieuwe wagens blinken zo niet onderin (ja, met nieuwe wagens ligt er over heel het boeltje een afdekplaat in de plastic, géén vergelijk natuurlijk).

toerbo
24/09/2009, 10:26
ArvidW: dankjewel.

ArvidW
24/09/2009, 12:47
Vandaag mijne er ook ondervandaan getrokken, wat een klote werk is dat zeg. Alle leidingen zaten heel mooi vastgeroest:frusty:

Mijne is iig ook lek, heb gelukkig wel een terugslagklep in mijn pomp zitten.

Harry, wat hebben die leidingen jou gekost? Ik neem aan dat je een leiding hebt laten maken voor benzinepomp-accumulator en een leiding accumulator-brandstoffilter ? Dan heb ik een indicatie hoeveel het ongeveer mag kosten niet dat ik hier in de buurt mooi afgezet wordt.

M.B.H.
29/09/2009, 21:16
Even een toevoeging aan het verhaal :
ik heb een van de Fuel accumulatoren ook maar eens even op de draaibank
ingespannen en ter hhogte van de velsnaad afgedraaid tot ik de twee delen
in mijn handen had ( en toen kijken en nog eens kijken )
geen lek te bekennen in het membraan :nono:
en toch bij contole !!! dmv het schroefje eruit draaien,
had ik een ruime hoeveelheid benziene Vreemd :shocked:
ik heb de volgende accumulator gepakt ( waar ook benziene uit kwam )
en deze maar eens even met 6 Bar Lucht en een verwijderd schroefje ,
onderdruk gezet en geen leklucht uit het schroefgat 0,0
toen het omgekeerde gedaan met vacuem- 0,2 bar t.o.v. atmosveer op het schroefgat en
geen lucht toetreding op de aan en afvoer kant,

hoe komt er dan in alle vrede benziene onder het membraan terecht

wie denkt mee ?????
Is dit een gedachte of theorie
Het brandstof systeem staat onder druk 5 Bar en ,,,
We stoppen met rijden waardoor de temperetuur van de brandstof !!
in het systeem +/- 30 C stijgt !!
Maar deze zet uit, dus de druk verhoogt in het systeem waar moet deze hoeveelheid brandstof naar toe via de zij afdichting van de klepplaat in de acumelator want als die ook warm word zal die nijging
hebben enig sinds boller te gaan staan ( dit door de vorm van de plaat )

is dit een theorie ????

ArvidW
29/09/2009, 21:48
De brandstofdruk kan toch nooit oplopen tot meer dan de systeemdruk aangezien de overdruk namelijk via de retourleiding terugstroomt de tank in ?

Bij mijn accumulator zat er btw echt een lek in, bij 6bar en geen schroefje hoor je hem gewoon sissen :shocked:

M.B.H.
29/09/2009, 21:58
De brandstofdruk kan toch nooit oplopen tot meer dan de systeemdruk aangezien de overdruk namelijk via de retourleiding terugstroomt de tank in ?

Bij mijn accumulator zat er btw echt een lek in, bij 6bar en geen schroefje hoor je hem gewoon sissen :shocked:

okee:
Ik stel ook niet dat ze goed zijn als er benziene uitkomt :nono:
alleen dat het zonder te persen:loco: niet vast te stellen is of hij echt lek is ;-)

dus ik heb ze maar even weer uit de afvalbak gehaald :-)
en heb er nu al 1 die wel goed is ( nog 2 te gaan ) 1 was goed maar voor de zekerheid
en het goede doel opgeofferd 8-)

Fantaman
29/09/2009, 23:04
nou nou nu hebben we een hele andere draai aan het verhaal van de accumulator;

komt er dus op neer dat de kans groot is dat er brandstof uit komt, blijft het lopen dan is hij lek en anders het systeem op druk en als er dan alsnog benzine uitkomt is de accumulator lek.

dat lijkt mij dan de beste manier van test:thumb:

M.B.H.
29/09/2009, 23:16
zo iets lijkt mij ;-) ook een manier allen kun je dan geen hogeredruk dan de branstofdruk er op zetten

ArvidW
30/09/2009, 22:39
Martin, heb je ook met zeepsop getest of de jouwe niet lek zijn?

Ik had er eentje die ik niet hoorde lekken, maar met een beetje zeepsop en 6bar druk ging hij toch bubbelen:

http://community.924forum.nl/images/imported/2009/09/91.jpg


Vandaag mijn "lekvrije" 2de handse accumulator binnen gekregen die helaas zo lek is als een zeef, ik hoop dat de verkoper mij nog geld terug wil storten aangezien ik expliciet gevraagd heb of hij lek was en of er brandstof zich onder het membraan bevond (en beide was helaas het geval :frown:)

M.B.H.
01/10/2009, 08:38
ja ik heb hem ook met zeepsop getest ;-)

924turbo2
01/10/2009, 20:08
Nog even een belangrijke vraag (aangezien 3/4 van het forum een lekke heeft), wat zijn de effecten als hij lek is ?

Frenske
01/10/2009, 20:15
Als je accumulator niet uitwendig lekt is het effect is dat je een sterk pulserende druk op de benzine hebt. Dit kan leiden tot onregelmatig lopen, verhoogd benzineverbruik en dat je kunststof/rubber leidingen een kortere levensduur hebben.
Lekt ie uitwendig, tja dan ruik je het vanzelf

M.B.H.
01/10/2009, 20:19
snelle druk wisseling bij aan uit schakelen pomp
warmstart probleem
geen langzaam aflopende druk gedurende +/- 3o min na stoppen
van de brandstofpomp