PDA

Bekijk Volledige Versie : Auto tectyleren.



Rebel
30/03/2009, 11:27
Ik heb een vraag ik heb nu mijn auto zowat kaal staan en wil beginnen met tectyleren.

De binnenkant is waarschijnlijk niet meer dan oude laag eruit halen en nieuwe erop doen toch?
alleen ik had per toeval mijn voorspatborden los gehaald en nu is die laag wat hierop zat dikker.
Word dit nog voorbehandeld met iets? of is doen ze hier ander spul op?

Kon er trouwens ook niks over vinden hier over het opnieuw tectyleren van je auto?

Mvg,
Chris

Tom
30/03/2009, 14:37
Tectyl is meer voor holle ruimten, op de onderkant kun je beter underbodycoating gebruiken.

Rebel
30/03/2009, 15:46
bedoel niet de onderkant van de auto. (iig nog niet :P)

Bedoeling is:
de binnenkant volledig te tectyleren dus waar je bekleding overheen komt dit laat bij namelijk allemaal los etc.
En dan nog achter de voorste spatborden dat laat ook los.

Tom
30/03/2009, 17:56
Achter de voorschermen reken ik tot de onderkant.

VW/Audi heeft hier geweldig spul voor wat ze in de fabriek aanbrengen, enorm taai en rubberachtig. Als je dat ergens bij een autoschadebedrijf kunt vinden, ben je een heel eind.

Rebel
08/04/2009, 10:27
Dus voor de onderkant/zeikanten is die underbodycoating wel een vereiste?

en de binnenkant dan? dus zeg maar onder je tapijt?

Mja heb nog 1 pot tecktly staan verder heeft helaas de "crisis" mij ook eens bereikt :P.. (dus moet even niks kopen gezien ik binnenkort op mag voor me rijbewijs :-D )

Tom
08/04/2009, 13:06
Aan de binnenkant zit een soort dempende teerlaag, als ik die zou moeten vervangen werd het zelfklevende mat (zoals ze bij Overhaulin' gebruiken). De dorpels staan meestal in een overspuitbare steenslagwerende coating die minder grof is dan de coating onder de schermen en op de onderkant van de auto.

Rebel
08/04/2009, 14:16
Okej bedankt.

Had inderdaad op andere auto forums gekeken.
En ze raden tecktly toch af
omdat dit hard word en gaat scheuren, en je in die scheuren dan weer vocht/roest krijgt.

Zal eens aan een kennis automonteur vragen of hij aan dat underbody spul kan komen.

Fantaman
08/04/2009, 18:43
automateriaale zaak, zwarte/underbody tectyl is goed voor de onderkant en de amber tectyl voor alles erboven, zoals in de deuren enzo :wink:

harry
08/04/2009, 18:53
toen ik de mijn porsche in 1983 nieuw kocht, heb ik hem in dat zelfde jaar ook nog laten tectileren. Kokerbalken, dorpels onderbody enz ..
Het resultaat op de dag vandaag mag er zijn. 100% gaaf en echt geen roest te vinden.
Nou was dat tectyleren voor 25 jaar perfect, vele auto's kampte toendertijd met (snel)roest.
Sommige auto"s kon je al horen roesten in de folder.......

Tom
08/04/2009, 23:45
In '83 was-ie ook gegalvaniseerd, dat heeft ook geholpen. Mijn '80er (model '81) is niet getectyleerd, nergens roest...
Mijn eerste auto was een Jetta, in de tijd dat die dingen vrijwel uitgestorven waren door de roest. De mijne was getectyleerd en was roestvrij.

Rebel
28/04/2009, 13:49
Ga er binnenkort eens aan beginnen gewoon met kwast
Alleen binnen onder mijn tapijt die zooi die daar los laat is gewoon halve cm dik ofzo :S? Is dat altijd zo..

Tom
28/04/2009, 15:28
Ja, da's ook geen Tectyl maar een geluiddempende teercoating.

Rebel
28/04/2009, 15:42
Okej thnx.

Tectyl dus alleen maar goed voor onderkant binnenkant carrosserie etc.

heb overigens van die boot tectyl neem aan dat die wel enigszins goed genoeg voor auto is.

Tom
28/04/2009, 15:48
Als het maar niet zacht blijft.

Rebel
05/05/2009, 13:54
Ik heb het nu zo gedaan aan de zeikanten, achter spatbord dus:

Eerst roestplekken goed opgeschuurd
Daarna alles goed afgespoten met hoge druk liet een hoop zooi al los.
Daarna goed ontvet.
Hierna de roestplekken die nog een beetje bruine kleur metaal hielden geverft met hammerrite.
Toen nogmaals afgespoten
Hierne getectyleert met zon spul van de heuts.
(had ik van kennis (automonteur) doorgekregen dat, dat goed werkte.)

Bleef eerste dag nog vrij zacht maar nu is het een zelfde dikheid als het eerst was.
Duurde misschien met wachten erbij een dag maar resultaat ziet weer strak uit.

Tevens die hammerrite is wel goede lak voor anti roest :O
hopelijk doet het zijn beschrijving ook eer en laat het roest weg.

Zal van de week eens foto's posten.

(overigens waar ik geschuurd had (roestplekken) daar is dus alle oude zooi eraf andere plaatsen alleen waar het met hogedruk los kwam)
Nam aan dat het daar dan tevens nog wel goed erop zat...

Tom
05/05/2009, 14:11
Hmmm, Hammerite als roestbescherming had ik niet gedaan. Het is niet echt slecht, maar ik had liever Noverox of (beter nog) Fertan gebruikt, en dan pas afgewerkt.

Rebel
05/05/2009, 14:43
Ik had op paar andere autoforums zoiets gezien dat dat spul wel goed was
Had zoweiso alle roest flink opgeschuurd met de boor met staalborstel erop.
maar wou zeker weten dat roest niet terug kwam.

Vriend van me gebruikte overigens locktite daarvoor?
was blauw dat spul en als je het op roest smeerde werd het zwart?
was ook voor roest tegen te gaan.

(word misschien toch ooit nog eens profi getecktyleert ook alle balken van binnen enzo, maar komende tijd nog niet)

Tom
05/05/2009, 14:49
Loctite? Dat ken ik alleen als borgmiddel.

Fantaman
05/05/2009, 18:22
Loctite? Dat ken ik alleen als borgmiddel.
ja zo heb ik ze ook leren kennen maar toen vond ik ook schroefdaad afdichting en seconde lijm met die naar erop, blijken ze een heel asortiment te hebben met vanalles en nog wat :shock:

-Bassie-
05/05/2009, 18:28
ik weet niet of de link werkt maar hier staat alles wat ze hebben :bye

http://www.loctite.nl/cps/rde/xchg/henk ... de%3Dfull| (http://www.loctite.nl/cps/rde/xchg/henkel_bed/hs.xsl/4016_BED_HTML.htm?countryCode=bed&BU=industrial&parentredDotUID=productfinder&redDotUID=productfinder&param2=mode%3Dfull|)