PDA

Bekijk Volledige Versie : een andere kijk op laadproblemen



martinmgb
04/04/2009, 21:13
Sinds kort ben ik de bezitter van s 924's. 1 ervan heeft laad en start problemen.
Veel tips gehad van gelijkrichter wisselen etc maar ik wou toch zeker weten dat dat het probleem was.

De voltmeter in het dashboard daar heb je niet veel aan dus werken met een multimeter is noodzakelijk.

Tip 1: start de auto en verwijder de + pool. Normaal kan dit niet maar bij de 924 staat de accu helemaal buitenspel als de auto eenmaal rijd. Blijft de auto lopen, dan laad de dynamo. Of het voldoende is, zet verlichting etc aan en kijk of de auto blijft loen en de verlichting voldoende licht geeft.
Bij mij bleef de auto goed lopen maar wou af en toe ineens gaan stotteren.
Auto op de brug gezet (ik heb een 2 koloms brug) en eens gekeken. Wat blijkt; de bedrading loopt via de startmotor naar de accu (kan je ook zien op de schema's). De moer die de bedrading op de startmotor vastzet zat half los; gevolg slecht starten EN slecht laden. Daarnaast was de bedrading tussen motor en dynamo doorgeschuurd en 1 keer heel slecht gerepareerd. Alles er maar vanaf gehaald en ga nu de bedrading vervangen.
Ik laat het resultaat wel weten.

Groet

Martin
http://martinmgb.hyves.nl/

M.B.H.
04/04/2009, 23:23
Normaal kan dit niet maar bij de 924 staat de accu helemaal buitenspel als de auto eenmaal rijd. Blijft de auto lopen, dan laad de dynamo. :?: :?:
Waar haal je deze wetenschap vandaan :!: :!:

klaas 924
04/04/2009, 23:35
ook bij mij was de kabel tussen dynamo en startmotor
helemaal gaar ,waardoor hij niet meer bijlade
nadat de kabel is vervangen heb ik geen probleem meer

martinmgb
05/04/2009, 00:08
Normaal kan dit niet maar bij de 924 staat de accu helemaal buitenspel als de auto eenmaal rijd. Blijft de auto lopen, dan laad de dynamo. :?: :?:
Waar haal je deze wetenschap vandaan :!: :!:

Redelijk simpel, als de dynamo helemaal niks zou doen dan zou de motor afslaan omdat de ontsteking geen spanning meer krijgt. Ik kreeg de truc van iemand door, was er verbaasd over, maar toch maar uitgeprobeerd en werkte wel.
ALs de accu aangesloten is gaat je ontsteking de accu ontladen maar dat duurt wel even en merk je niet direct.

Radiant
07/04/2009, 21:28
Ik zou eerder gewoon eens spanning gaan meten met een multimeter om een laadprobleem te constateren dan zomaar je accu polen lostrekken met draaiende motor :roll:

Het lostrekken van de pluspool van de accu is trouwens gevaarlijk, als je bij het los/vastdraaien van de pluspool perongeluk het chassis van de auto aantikt met je sleutel heb je acuut kortsluiting, en een accu kan genoeg vermogen leveren om je steeksleutel letterlijk vast te lassen aan het chassis (en bij nog meer pech ploft de accu in je gezicht uit elkaar). Daarom altijd eerst minpool loshalen van een accu en ook als laatste weer vast (raak je met je sleutel het chassis en de minpool is er niks aan de hand).

pocketmech
08/04/2009, 10:16
1. De spanningsregelaar maakt gebruik van de spanning van de dynamo, dus die legt het niet af (dat is bij andere auto's/boten met externe accugevoede spanningsregelaars wel zo).
2. Als je de minpool lostrekt geldt hetzelfde (het is immers een stroomkring). Ook daar grote kans op vonkelarijen!!

Maar....goeie tip als je onderweg problemen hebt en niet teveel gereedschap in de achterbak hebt (geldt dus niet voor Tom :wink: ).

powerflux
30/08/2011, 17:08
Het is een oud topic, maar ik wil hier op reageren. Als je gewoon de accu ertussenuit trekt krijg je een zeer rimpelige spanning over alle componenten in de auto. Het is namelijk nog wel gelijkgericht, maar de accu werkt als een soort condensator in het ciruit door de gelijkgerichte sinus af te vlakken. De regulator (indien deze op de dynamo zit) kan dit onmogelijk in z'n eentje af.

Simpel gezegd: de accu haalt de oneffenheden eruit.

het gaat om de onderste helft van het plaatje.
7292

groen = gelijkgerichte sinus, rood = gelijkgerichte en afgevlakte sinus (niet perfect)

zonder accu werkt, het is een oude simpele auto, maar wat heb je liever op je onstekingsunit en overige electronica staan?

-Bassie-
30/08/2011, 17:59
mag ik vragen hoe je aan deze plaatjes komt?
en de uitleg?

powerflux
30/08/2011, 18:24
plaatjes zijn gewoon de theorie van het afvlakken van een gelijkgerichte sinus. niet 924 of porsche of auto-specifiek

uitleg.. tsja, dat is toch wel een stukje electrotechniek als ik het helemaal doe.
ik ga het simpel houden, anders ben ik nog wel even bezig ;)

In ieder geval komt er van de wikkelingen van de dynamo een sinus af, wisselspanning.
Hoeveel fases deze precies heeft weet ik niet in het geval van de 924, maar de theorie is gelijk.
Deze wordt door een paar diodes (graetz brug, vermoedelijk) gelijkgericht. Immers werkt
autoelectronica op DC, gelijkgespanning en kun je dus niks met wisselspanning.

Deze gelijkgerichte wisselspanning komt uit je dynamo.
7295
boven = wisselspanning, onder = diezelfde wisselspanning dubbelzijdig gelijkgericht

De regulator op de dynamo zorgt ervoor dat de piekspanning niet hoger is dan een bepaald voltage, maar
aangezien de spanning steeds weer naar 0 duikt is dit nog helemaal niet netjes (en aannemelijk schadelijk voor de electronica, al is auto-electronica erg hufterproof). De regulator heeft zo gezegd geen 'reservoir' en kan de spanning dus ook niet bijregelen dat deze constant blijft!

als je helemaal geen electronica-achtergrond hebt: probeer je het voor te stellen met een vat waar water uit valt met dikke druppels op een schoepenrad. Dit schoepenrad moet met een bepaalde snelheid draaien. Als er elke keer een dikke druppel valt lukt dat wellicht, maar stop het rad steeds bijna. als je echter eerst al die dikke druppels in een reservoir opslaat en vervolgens met een kleiner, constant stroompje uiruit laat lopen, draait het rad veel soepeler. De totale doorstroom naar het systeem wordt echter niet minder of meer.

voor de electro-lui: deze vergelijking is niet geheel correct, maar lijkt me wel duidelijk.

De accu is dit reservoir, en hiermee zal die hele heftige rimpel dus ook afgevlakt worden tot een relatief (afhankelijk van de accu en belasting) mooie, constante gelijkspanning.
7296
let wel dat deze 'golfjes' vele keren per seconden 'gebeuren' en dat dat ontladen/opladen dus niet slaat op het opladen van een volledig volle accu.

kern van het verhaal: doe je electronica een plezier en draai niet zonder accu.

-Bassie-
30/08/2011, 18:46
Het gene wat ik eigenlijk wel mis namelijk in de plaatjes is dat je 3 spoelen hebt en dat je spoelen meer spanning leveren.
En dat dit word afgevlakt en hier door heb je geen dipjes meer.
Maar dan moet ik plaatjes gaan zoeken.

Het leuke is ook dus je als je denk dat je dynamo niet helemaal goed ia dat je zelfs de rimpels kan meten van de diode.
En dan kan je dus kijken of al de diode's nog heel zijn.
Maar dit is alleen met een scoop zichtbaar.

powerflux
30/08/2011, 18:53
ook met 3 fasen heb je exact hetzelfde, maar gewoon minder extreem; de spanning zakt dan inderdaad niet meer tot 0.
7297

toch is het nog steeds erg rimpelig. ik zou die accu er altijd bij houden.

-Bassie-
30/08/2011, 21:45
klopt ja dat bedoel de ik ;)

en ja ik zou ook altijd die accu er in laten.

sterker nog bij nieuwere auto`s wil het wel is gebeuren dat mensen een computer opblazen bij het los halen van start kabels.
denken ze iemand te helpen blazen ze een computer op door een piek spanning zit je zelf met de gebakken peren.