PDA

Bekijk Volledige Versie : [Opgelost] 924 1985</b> | Afslaan na 3-4 minuten bij koude motor



Rvr
09/11/2011, 21:56
Hallo,

Volgens mij heb ik het al eens een keer aangekaart maar ik kan mijn topic niet meer terugvinden. Mijn 924 heeft de vreemde gewoonte om in de eerste 15 minuten te pas en te onpas af te slaan. Meestal gebeurt dit als de motor stationair draait. De motor valt zeer plotseling uit, alsof je het contact afzet. Vervolgens start de auto niet meer, ook niet stotterend. Als ik na het afslaan de sleutel voor ongeveer een minuut uit het contact haal en vervolgens weer start dan loopt de motor alsof er niets aan de hand is. Het vreemde is dat dit niet altijd gebeurt, het lijkt met warmer weer te maken te hebben maar vandaag gebeurde het ook weer, maar misschien dat het aan luchtvochtigheid ligt. Het lijkt ook dat het gebeurt als ik net daarvoor wat meer gas heb gegeven.

Ik heb het idee dat er een oplossing schuilt in het gegeven dat ie het na een minuut de sleutel uit het contact halen weer aanslaat. Alsof dat iets reset waardoor de storing verholpen wordt. Het gebeurt overigens niet altijd als ik rij en meestal 1 to 3 keer.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? Het is nogal vervelend als je voor het stoplicht staat. Het is me overigens nog nooit op de snelweg overkomen dus dat zou kunnen betekenen dat het bij constante hoge toeren niet gebeurt.

Ik ben benieuwd.

Bij voorbaat dank.

Groet,

Robin

Jayke
09/11/2011, 22:06
Ik heb precies hetzelfde probleem gehad. Bij mij is het weg gebleven na het vervangen van het brandstofpomp relais. Durf niet met 100% zekerheid te zeggen dat het de oplossing is, maar gezien het feit dat de auto echt helemaal uit valt en echt niet start, lijkt geen benzinetoevoer een plausibele oorzaak.

Brandstofpomp relais kost in Nederland veel geld (90 euro), maar is via ebay voor ongeveer 30 euro inclusief verzendkosten in de VS te kopen.

---------- Post added at 23:06 ---------- Previous post was at 23:04 ----------

Overigens is het bij mij op de snelweg ook een keer overkomen, dus dat zegt ook niet veel

-Bassie-
09/11/2011, 22:16
inderdaad wat jayke zegt maar dat zou makkelijk te controleren te zijn door een proeflampje parallel te zetten aan je brandstofpomp.
dan kan je zien aan het lampje of de pomp geen spanning meer krijgt.

Rvr
10/11/2011, 12:29
Dank! Dat ga ik een testen. Je zou alleen zeggen als het de relais is dat het dan altijd zou gebeuren en niet alleen in het begin. Misschien een stomme vraag maar welke relais is van de brandstofpomp?

Vr Gr

Robin

johanm
10/11/2011, 13:21
Het brandstof pomp relais bevat wat electronica om er voor zorg te dragen dat de pomp als het contact aangaat en daarna alleen maar werkt als de motor draait. Als er een puls van de bombine komt (de toerenteller puls).

Deze electronica kan temperatuur gevoelig zijn. Bij het relais van Jayke hebben we alle electronica componenten vervangen. Uiteindelijk bleek dat het goed doorsolderen van de soldeer verbindingen de oplossing was.

Toch maar voor de zekerheid een nieuw relais gekocht en de geprepareerde als reserve onderdeel weggelegd.

Gr. Johan.

Jayke
10/11/2011, 14:04
Het is het tweede relais van links op de bovenste rij

Rvr
10/11/2011, 14:19
Ik wil een testlampje maken aan de brandstof pomp. Dan weet ik of er iets misgaat bij de relais of pomp. Weet iemand waar ik deze het best kan aansluiten maw waar kom ik bij de pomp?

Is het misschien niet logischer dat het probleem bij de ontsteking zit aangezien de motor abrupt uitvalt?

Dank voor het meedenken!

Robin

Jayke
10/11/2011, 15:30
De pomp zit rechts achter bij de wielkast, kan je bij vanaf de onderkant van de auto. Is alleen niet handig om daar een lampje aan te gaan sluiten, want 1) de draden daar zijn met rubbers afgesloten tegen vocht en water en 2) de draad moet dan vrij ver om weer binnen bij je dashboard bijvoorbeeld aan te komen.

Beter is het bij je relais te doen denk ik (behalve dat je dan eventuele draadbreuk tussen de zekeringenkast en de pomp niet kan aansluiten, maar ik denk niet dat dit het probleem is, aangezien het alleen in het begin gebeurd). Ik zal nog even voorje opzoeken welke aansluitingen van het relais naar de pomp gaan (moet mijn Haynes even zoeken).

Het zou natuurlijk ook ontsteking kunnen zijn, wat ik zei was alleen mijn bevinding. Ik weet zelf ook niet helemaal zeker of het probleem verholpen is, aangezien het niet te voorspellen is/was wanneer het gebeurde. Dit is zo'n probleem wat je nooit helemaal zeker bent dat je het hebt opgelost, je weet het alleen als je het nog niet hebt opgelost. De reden dat ik het relais gerepareerd/vervangen had was dat hij er op een gegeven moment geheel mee stopte. (dus dan zou het een waarschuwing kunnen zijn dat het relais langzaam stuk aan het gaan is).

Zoals mijn vader hierboven al zei, het relais was bij mij gerepareerd door alle soldeerverbindingen weer even goed door te solderen, kan je ook even proberen, kost je niks (mits je een beetje kunt solderen natuurlijk).

---------- Post added at 16:30 ---------- Previous post was at 16:25 ----------

Aansluiting 87 van het relais gaat naar de pomp.

Rvr
10/11/2011, 18:38
Dank voor de info! Ik ga eerst maar eens even het relais onderzoeken en daar een lampje installeren.

Rvr
29/01/2012, 22:16
Uiteindelijk is de startmotor ermee opgehouden. Nu een nieuwe startmotor erin en het probleem is verholpen. Misschien iets dat kortsluiting veroorzaakte in de startmotor? Blij dat het probleem zichzelf heeft opgelost in ieder geval.