PDA

Bekijk Volledige Versie : 924 1979 | schakelstangrubbers dogleg vervangen



Cheaver
06/12/2011, 01:39
Mijn 924 heeft problemen met schakelen. Hij gaat goed in de versnellingen alleen heeft de pook ontzettend veel speling. Ik weet dat dit vaker voorkomt. Onder de pook hoes heb ik alles al los gehaald en zie ik niets geen speling oid. Ik ben er vrijwel zeker van dat de rubbers het koppelstuk achter niet fijn meer zijn. Ik heb net een setje PU rubbers van Weltmeister gekocht (zitten ook in de 911) en die wou ik snel gaan vervangen. Tevens heb ik direct het treklager van de drukgroep erbij besteld (knokkeld tijdens ontkoppelen)

Mijn vraag is nu, ik heb niet veel tijd voor dit project en wil dus niet het wiel voor de 2e keer uitvinden. Iemand ervaring of goede tips / suggesties voor het vervangen? Doel is om het in anderhalve dag te doen (inclusief treklager) vind het zelf wat ambitiues maar hopelijk met goede tips..

Zat zelf te denk aan, aandrijflijn er onderuit, remslangen en schokbrekers achter los draaien, dan de complete achterbrug laten zaken tot de schakelstangen zichtbaar zijn.

BartvDam
13/12/2011, 21:34
Mijn '78 heeft precies het zelfde. Ik ben erachter gekomen dat de voering van de koppeling van de schakelstang (achter op aandrijf lijn, zie plaatje) verdwenen/versleten was. Dit kon ik precies zien als ik met een schroevendraaier deze koppeling optil (wat normaal al niet zal mogen) tussen de aandrijflijn.

Ik dacht zelf aan: Uitlaat, Bak, aandrijflijn met schakelstangen eronder uit... en vervangen maar. Had het klusje voor aankomen weekend in gedachten, dus iemand nog tips hoe het makkelijker kan? Hoor het graag!

7775

Bart

jimfrey944
13/12/2011, 22:33
De aandrijflijn (cardan) gaat er niet onderuit zonder de achteras te verwijderen !!

Cheaver
14/12/2011, 14:45
Heb inmiddels het hele zooitje vervangen!

Schakelstangrubbers van het koppelstuk zaten er niet eens in, helemaal weg dus! Bij van Gugten Porsche te Bodegrave heb ik Weltmeister PU rubbers besteld van een 911 (zelfde rubbers). Goede service en snelle levering! Voering van mijn koppeling (kniegewricht) was ook helemaal weg. Ik heb hem vervangen door een standaard kniegewricht. Originele kost iets van 70 euro en heb liever staal dan plastic.

Wat ik gedaan heb uiteindelijk:

-Uitlaat volledig weg (vanaf het spruitstuk)
-Aandrijfassen aan de wiel kant los gemaakt. (XZN m8 dop)
-Beugels en alles wat onder de torsiebuis zit los gemaakt
-Handremkabels losgemaakt (bij het vastzetten, tywrap achter beide staalkabels trekken, tywrap ertussen spannen en aantrekken).
-Motorblok ondersteunen
-Bouten van het bellhouse iets los zetten
-Doppen uit de torsiebuis trekken en de inbus losdraaien en helemaal eruit halen (lange inbus sw6)
-Bak ondersteunen! En bouten van bellhouse (koppelingshuis) volledig losdraaien.
-Met een lange inbus sw10 torsiebuis van de versnellingsbak losdraaien (zorg erwel voor dat de flens over het subframe is heen getild)
-Schakelstangen van de de pook los maken
-Hele zwikkie iets naar achter trekken, dan zie je het koppelstuk van de schakelstang. Conise bout los draaien. Beetje wrikken of heel voorzichtig met een hamer een doorslag eraf tikken.
- Bak naar verder naar achter trekken en laten zakken.
- Schakelstangen eruit halen (wel voorzichtig anders trek je het foam kapot).
- Torsiebuis steek je er nu onderuit.

Op de torsiebuis heb ik dus een standaard kniegewricht M10 gemonteerd, kogelkop heb ik afgeslepen en nieuwe erop gelast.
Rubbers erin persen (gaat heel makkelijk) en as opnieuw persen.

Montage is andersom, monteer eerst de torsie buis aan de bak, duw hem rustig in de koppeling en draai heel langzaam aan beide aandrijf assen, de priesas draait nu heel iets en valt vanzelf in de vertanding van de koppeling (wel eerst even een beetje grafiet vet of lager vet aan de priesas doen) Verder het ik alles gemonteerd met een drupje blauwe loctite (draadeind van de schakelstang heb ik met lagervast (groen) vast gezet) Verstandig is om bij het monteren van de uitlaat nieuwe koperen uitlaat moeren te nemen en daar een klein beetje kopervet aan te doen. Flens en dicht ring van de uitlaat heb ik ingesmeerd met uitlaat montage pasta.

Het is een smerig klusje, sommige plekken zijn slecht te bereiken en moet je creatief zijn met je gereedschap, helemaal het koppelstuk van de schakelstang en de bovenste inbus bouten bij de bak zijn slecht bij te komen. Ik had de auto zo'n 40cm van de grond staan op as steunen. Het motorblok ondersteund met een potkrik en de bak met een garage krik. Intotaal ben ik zo'n 14 uur bezig geweest.. Maar als je een brug hebt dan gaat het wel wat sneller denk ik!

Succes!

---------- Post added at 15:45 ---------- Previous post was at 15:23 ----------

Ohjah..

Zorg er wel voor dat de torsiebuis altijd! recht staat t.o.v. bak of koppeling, anders beschadig je de priesas of nog erger de lagers binnenin! Ik heb dit met een vriend gedaan, ook omdat het zwaar is maar vooral dat alles recht en soepel verloopt. Tot aan het monteren of demonteren van de toriebuis bouten (bak en koppeling) heb ik alles alleen gedaan.


Kniegewricht wat ik heb vervangen bovenop de torsiebuis (dat wat ik gelast heb) is DIN nummer 71802
Dit soort bevestigings materiaal vind je niet zomaar in de Enorm of andere ijzerwaren handel. Deze werken vaak alleen met standaard spul en 8.8. Ik ga voor dit soort dingen altijd naar een landbouwmechanisatie bedrijf. Deze hebben vaak meer speciaal spul op voorraad en zijn nog goedkoper ook. Ook kun je hier vaak 10.9 of 12.9 bouten etc krijgen en apparte ringen of dichtringen. Hebben ze het niet, dan is het de volgende dag in huis! Tevens leveren ze elk boutje, hoe gek ook, zelfs per stuk (laatst nog 1 m5x6 inbus boutje besteld)

harry
14/12/2011, 15:51
Ja prima verhaal, alleen zou het nog beter begrijpbaar zijn met wat foto's, voor derden.

Cheaver
14/12/2011, 19:11
Het spijt me,, het net sinds 2 weken een nieuwe mobiel en durfde met mijn vette handen hem niet vast te pakken. Op 924board.org staan wel verschillende verslagen:

| (http://www.freewebs.com/patand/vxelldsbyte.htm)

924Board.org :: View topic - 1980 931 - dogleg 5 speed sloppy shifting (http://www.924board.org/viewtopic.php?p=254789)

Dit zijn duidelijke foto's over dat wat ik heb gedaan zo ongeveer. Bij de eerste link moet je mijn verhaal er maar bij bedenken LOL

BartvDam
14/12/2011, 21:04
@ Cheaver, Bedankt voor je verhaal! Aankomend weekend zal ik hetzelfde gaan ondervinden... Ik zal wel hier een daar een foto schieten voor wat beeldarchief!