PDA

Bekijk Volledige Versie : klein autootje erbij



Duncan
24/05/2009, 22:19
Ik zoek een klein autootje voor erbij, om de P te ontlasten.
Heb alleen een probleem om te bedenken wat het moet worden.
Budget is ongeveer 1500 euro.

Ik denk Mazda 323 1.3 of Peugeot 205 generation. Nog andere aanraders?

Duncan

XoReP
24/05/2009, 22:56
Misschien Toyota Star(s)let, iig betrouwbare auto's ook.

Tom
24/05/2009, 23:20
De 323 lijkt me al een slag groter. Een Peugeot 205 of 106 is een goede keus, de Toyota ook.
Een VW Polo is ook niet verkeerd, als je het model van <1992 neemt ben je goedkoop uit en je hebt een betrouwbare auto. Het model daarna is ook al voor die prijs te vinden maar dan moet je wat beter opletten voor mankementen.

XoReP
24/05/2009, 23:22
Een 323 heb je wel echt in heel veel verschillende versies gehad, de wat oudere zijn een beetje gelijk aan een Starlet qua maat.

http://community.924forum.nl/images/imported/2009/05/157.jpg

Duncan
24/05/2009, 23:23
Wat denken jullie van een 1994 mitsubishi colt?

ShroudedVeil
24/05/2009, 23:44
Yup leuke en toch best snelle autotjes die coltjes :)

Een daihatsu charade is opzich ook best wel te doen :-)

-Bassie-
25/05/2009, 07:13
m`n zus heeft een fiat cinqciento redelijk klein loopt makkelijk 110.

verder heerlijk zuinig.

anders kijken voor een fiat punto.

alleen dan niet een 1.2 nemen want daar van gaat de koppaking nog wel is door.

XoReP
25/05/2009, 09:21
Mijn vader heeft en Suzuki Alto uit '96, als je zuinig wil rijden is die wel wat ;)
Die rijd 1 op 20 als je vol plankt over de snelweg :eek:

Tom
25/05/2009, 10:39
Het vervelende van Alto's en Mitsubishi's is dat ze best wel willen roesten.

XoReP
25/05/2009, 11:03
Die Alto doet dat ook een beetje ja, de kwaliteit afwerking is echt pauper, maar rijden doet het haha :P
Maarja eigenlijk zijn het ook Maruti's, het staat zelfs op de sleutel ;)

Tom
25/05/2009, 11:14
De motor is eigenlijk het beste van de Alto, carrosserie en interieur vergaan waar je bij staat. Ik vind het geen veilige auto, zou liever een Polo of een Starlet onder mijn kont hebben als het misgaat.

Duncan
25/05/2009, 11:22
Ik ben 1.93 dus een alto is ook wat krap... Die mitsubishi, pas je daarin met mijn lengte?

Tom
25/05/2009, 11:36
Een Colt? Wordt lastig volgens mij.

Duncan
25/05/2009, 11:38
Ik heb wel in de passagiersstoel gezeten van dezelfde soort Colt, maar daar zaten kuip/race stoeltjes in.

ShroudedVeil
25/05/2009, 11:52
Volgens mij moet dat best wel passen , in die Colt :-)

En anders zet je der zelf ook kuipstoeltjes in :-)

Bcreative
25/05/2009, 14:32
m`n zus heeft een fiat cinqciento redelijk klein loopt makkelijk 110.

verder heerlijk zuinig.

anders kijken voor een fiat punto.

alleen dan niet een 1.2 nemen want daar van gaat de koppaking nog wel is door.

Cinquecento is echt een heel slecht autootje. Mijn toenmalige vriendin had een nieuwe en binnen een jaar waren meerdere lagers en kleppen versleten (overigens nog een hoop gezeik gehad met garantie! Fiat is echt zo'n ontzettend
k%tbedrijf! :grrr Echt nooit meer een Italiaan voor mij!!) Je moet maar 'ns opletten als ze bij het stoplicht staan; vaak hoor je de motor ratelen als ze stationair draaien.... Verder zijn de bouwkwaliteit en materiaal echt bedroevend. :roll:
Zou überhaubt geen Italiaan doen. Veel bekenden die er ooit een hadden, hebben allemaal een hoop gedonder gehad ermee; zowel met nieuwe als oudere. Je kunt er mazzel mee hebben, maar ook heel erg veel pech.
Idd Peugeootjes 205/106 heb ik zelf erg goede ervaring mee en ook in m'n omgeving veel tevreden (ex-)rijders. :duim
Betekent natuulijk niet dat je daar nooit wat mee kunt hebben. Ook daar zit natuurlijk best 'ns een slechte tussen. Goed rondkijken en bij twijfel op de brug en met een kenner goed bekijken.

Is trouwens vaak moeilijk om aan de buitenkant van een auto in te schatten of je er goed in zit als je lang bent. Je staat soms te kijken dat je in een relatief ruime auto helemaal niet goed zit en in een kleinere juist wel. Is vaak toch een kwestie van proberen.

Succes met je zoektocht! :grin:

Tom
25/05/2009, 15:44
Een 205 zit vrij ruim, naar mijn mening. Als ik het moest kiezen, ging het tussen een 205 of een Polo.

Die Cinquecento's worden gebouwd in Polen. Ik heb een paar jaar geleden eens geholpen met schadeherstel aan zo'n ding, schokkend hoe slecht ze gespoten waren en hoeveel onbehandeld plaatstaal je tegenkwam.

-cees-
25/05/2009, 15:46
Als je een betrouwbare auto wil hebben zou ik niet aan een fiat gaan denken. Ik heb zelf een Bravo gehad van 1997 (was 9 jaar oud toen ik hem kocht en net 130000 gelopen) en dat barrel was zo'n beetje de grootste miskoop uit mijn leven, heeft me klauwen vol met geld gekost. Als ik iets aan zou raden zou het een Honda Civic 1.5i 3 deurs zijn van rond 1993, betrouwbaar en zuinig. De enigste kwaal die je in de gaten moet houden zijn de achterwielkast randen. Als daar roest zit en je doet er gelijk wat aan heb en hou je een perfecte auto. (naar mijn mening)


[attachment=0:gkw402fx]civic1993.jpg[/attachment:gkw402fx]

ShroudedVeil
25/05/2009, 15:58
En je maakt nog eens indruk op de petjes ;)

Persoonlijk zou dit een van de laatste auto's zijn die ik zou kopen .

klaas 924
25/05/2009, 17:49
en wat zou je zeggen van een
RENAULT TWINGO
kost gebruikt bijna niets
rijd heel comfortabel
en is zuinig
en ook al ben je twee meter plus je zit goed!!
(ook al ziet het er niet echt uit het is beter dan een honda vistick)

Grietje
25/05/2009, 18:13
Ik zoek een klein autootje voor erbij, om de P te ontlasten.
Heb alleen een probleem om te bedenken wat het moet worden.
Budget is ongeveer 1500 euro.

Ik denk Mazda 323 1.3 of Peugeot 205 generation. Nog andere aanraders?

Duncan


Voor 1500 euro heb je heeel veeel auto's ;)
Je kan iets zoeken in de categorie micro.. zoals de panda, cinq, alto en weet ik t. Maar goed, dan heb je invalide karren op wielen die er echt niet uitzien en serieus dom overkomen en vaak ook nog eens echt niet lekker rijden :D Ok, zuinig zijn ze, en verder vooral lawaaierig en te klein.

De 106, AX, 205, colt, saxo, polo e.d. zijn een slag groter en teminste meer auto. Beetje sportieve zoeken en ze zien er nog leuk uit ook en zijn alsnog zuinig en vlot en een stuk stiller.

Dus ja, wat zoek je?
AX moet ik als liefhebber natuuuurlijk aanraden. Veel auto, zeer weinig geld, zeer vlot en sportief (zelfs de basis versie) en onderdelen wijd verkrijgbaar. Zelfde geld voor de 205 alhoewel deze iets zwaarder en duurder is. 106 is nog een slag moderner en dus ook weer iets zwaarder en duurder.
Ik heb nu bijv ook een peugeot 306. Grandioze auto! Klein doch zeer ruim. Maandelijks vrij goedkoop en vrij zuinig maar wel zeer comfortabel. Voor mij mooie middenweg. En niet te vergeten veel van gemaakt dus veel onderdelen!
Colt hebben we er hier ook 1 staan, al dan wel niet van 1999. Zelf nooit ingereden en deze koste 3000 euro maar grappig bakkie om te zien, onderdelen blijken alleen moeilijk.
205je had marc er 1 van, een generation diesel. Eigenlijk niets slechts over te zeggen behalve dat deze toevallig heeeeel traag was maar wel al over de 4 ton op de teller! Respect voor t 205ke.

Ik zou er op letten, hoe makkelijk zijn er onderdelen te vinden? Neem aan dat ie vooral goedkoop moet blijven. En wat wil je er mee rijden? Op de snelweg is een stille auto toch echt heel fijn.

Tom
25/05/2009, 19:20
Japans is over het algemeen inderdaad wat duurder met onderdelen, en minder aftermarket dan Europees. Ik heb ooit gesleuteld aan de Colt van een vriend, veel roest en een olieboot. Dat was overigens een model van het midden van de jaren '90.

Duncan
25/05/2009, 22:26
Ik denk toch het meest aan 205. Mijn ouders hebben er 3 gehad, mijn zus 1, en ik heb er ook vaak in gereden.

Fantaman
26/05/2009, 20:12
als je het mij vraagt, koop geen franse meuk, koop een japanner of duitser :bye

mag ik een cuore aan bevelen, z'n 1.0 12 klepper is best rap en heel zuinig :duim

Tom
26/05/2009, 20:18
Ik ben ook niet zo van de 'Franse meuk', maar ik heb aardig wat aan 205jes en 106jes gesleuteld. Ik heb wel respect voor die dingen, zeer robuust en betrouwbaar, willen ook niet echt roesten.

klaas 924
26/05/2009, 20:42
Ik ben ook niet zo van de 'Franse meuk', maar ik heb aardig wat aan 205jes en 106jes gesleuteld. Ik heb wel respect voor die dingen, zeer robuust en betrouwbaar, willen ook niet echt roesten.

waarom dan geen FRANSE MEUK??
je hebt er respect voor ze,ze zijn robuust en betrouwbaar
en ze roesten niet echt
wat wil je dan nog meer????

Fantaman
26/05/2009, 20:45
Ik ben ook niet zo van de 'Franse meuk', maar ik heb aardig wat aan 205jes en 106jes gesleuteld. Ik heb wel respect voor die dingen, zeer robuust en betrouwbaar, willen ook niet echt roesten.
ik wil ook niet zeggen dat alles franse auto's zooi zijn want hier een daar zul je best een goeie vinden, maar alles wat ik aan frans heb gezien waren alleen maar min punten.

vrij nieuwe scenic, dashboard valt uit(alle meters), nu scenic nr2; bak eruit, halve auto ligt uitmekaar maar de bak zit er nog in, renualt dealer adviseerst met motor enal eruit. Pegoat 206, loopt slecht --> nieuwe bobine, geen snelheid meter, andere nieuwe bobine, met snelheid, klant neemt hem mee 5 min later staat ie stil :nieteerlijk trouwens, fuse kogels voor een 206 hoort bijna standaard bij een grote beurt :|

Tom
26/05/2009, 20:58
waarom dan geen FRANSE MEUK??
je hebt er respect voor ze,ze zijn robuust en betrouwbaar
en ze roesten niet echt
wat wil je dan nog meer????
Peugeot is een uitzondering, Citroëns en Renaults heb ik minder goede ervaringen mee. De 405 is ook erg goed, met andere Peugeots heb ik geen ervaring (wel eens wat kleine dingen aan een 206 gedaan, kwaliteit leek ook niet echt super maar het reed wel fijn).

XoReP
26/05/2009, 21:06
Bij ons thuis worden Franse auto's ook echt uitgesloten. Een vriend van mij heeft een nieuwe 407 en wat daar allemaal wel niet mee aan de hand was/is, echt belachelijk voor zo'n nieuwe auto.
Inderdaad wagens zoals 205 zijn zo'n beetje de enigste uitzonderingen, vriend van mij heeft er ook 2 staan en daar is hij zeer te spreken ook over (hoewel eentje een is met 174PK met een 306GTI blok haha) :P

Japanners zijn misschien wel duurder in aanschaf en onderdelen maar de kwaliteit is toch echt wel beter. En een Duitser is natuurlijk ook betrouwbaar over het algemeen alleen volgens mij in onderdelen ook net weer wat goedkoper als een japanner.
Japanner lijken wel dol te zijn op blokken ingewikkeld te maken met duizenden slangetjes haha ;)

Kevin- Martini
27/05/2009, 17:46
Ik heb een Clico (94), nooit problemen mee gehad. Bijna twee ton op de klok, goed onderhouden!

Grietje
27/05/2009, 18:22
Fantaman: hahaha, noem je franse auto's meuk, en raad je een cuore aan? hahaha

Maaruhm Scenic moet je idd niet nemen, dat is best een slechte auto, bevestigd renault zelf ook

Heel veel mensen, die eens gewend zijn geraakt aan het comfort wat een (echte) franse auto bied (moderne auto's zijn allemaal 1 pot nat), willen daarna niets anders meer ;)
Ik heb ook nog wel voorbeeld: Onze Citroen AX uit 1986, heeft nog nooit (!!!) mankement gehad. In die 23 jaar dat we hem gebruiken heeft ie ons nog nooit laten staan, noodweer of 30 graden ;) Super ding :D En rijd zooo lekker ;)

klaas 924
27/05/2009, 18:34
deze staat bij jou in delft te koop
is eigenlijk een vw in een spaans jasje

http://link.marktplaats.nl/254260880

ShroudedVeil
27/05/2009, 18:44
als ik zelf nog opzoek ga naar een wat kleiner autotje word het denk ik ook een ax , volgens mij pas je daar best in ;) enne de 205 is ook gewoon een goede degelijke auto denk ik zo :-) , zelf ook wel eens in gereden , niet echt vervelend om in te rijden :-)

Tom
27/05/2009, 19:05
deze staat bij jou in delft te koop
is eigenlijk een vw in ween spaans jasje

http://link.marktplaats.nl/254260880
Seats zijn nogal roestgevoelig.

klaas 924
27/05/2009, 19:33
deze staat bij jou in delft te koop
is eigenlijk een vw in ween spaans jasje

http://link.marktplaats.nl/254260880
Seats zijn nogal roestgevoelig.

ik had een marbella van 16 jaar oud
amper roest(misschien een treffer)
maar voor deze vraagprijs koop je geen polo
(heeft zelfde techniek/is dus best goed)
en je kunt er vast nog wat van de prijs afkletsen

Tom
27/05/2009, 19:37
Als je wat zoekt heb je voor dat geld wel een Polo 6N, maar als je pech hebt wil die ook wel roesten (wordt in dezelfde fabriek gemaakt). Ik kreeg laatst een 6N aangeboden voor 750 euro, zag er prima uit.

Fantaman
27/05/2009, 20:06
Fantaman: hahaha, noem je franse auto's meuk, en raad je een cuore aan? hahaha
mij zul je niet je alleen in een franse auto vinden als het niets kost :roll:
en als ik voor weining wil auto rijden koop ik een cuore ookal is ie roze :mrgreen:
maarja, ik betaal liever wat meer voor een 924 :o

Sjon
29/05/2009, 22:27
Polo 6N voor 750 euro? Wat was er mis mee? (versnellingsbak?)
Dat is mijn eerste gedachte dan........want das best goedkoop.
Roest valt wel mee, enkelt in hoekjes van wielkastranden beginnen ze.
Ach: elke auto heeft wel z'n makken.

Van de week rondje lopen in pauze: een Scenic wilde optrekken *knak* + rrrrrrrrrrr
Mevrouwtje maar ff geholpen auto op iets veiliger plekje te duwen
en verteld dat er waarschijnlijk een homokineet overleden was.
Of iig iets in de aandrijving (kan natuurlijk ook dif zijn ofzo)
"Die auto heb ook altijd wat"
M.a.w.: was niet 't eerste probleem.......

Tom
29/05/2009, 23:03
Nee, de Zeeziek staat echt slecht bekend...

Niks mis met die 6N, het was een vrij kale importauto en een van de eerste, in een minder popu kleur en ondergemotoriseerd. Was gewoon een nette prijs voor een minder interessante auto, maar als stadsauto een prima koop. Ik loop nog wel eens tegen een koopje aan...

Hollik
01/06/2009, 10:44
Hallo,

Dat die auto is slecht , of deze roest, die rammelt etc......... Klopt niet, helemaal in ieder geval.
Om mijn punt even te verduidelijken...

1) Italiaans (alfa/fiat) probleembakken etc....

- Ik heb ooit is op een blauwe maandag een Alfa 146 1.9 TD gekocht, en geloof het of niet dat ding kon eerlijk waar de 924 bijhouden......

Toen ik hem kocht stonden er 140.000 km's op.... Toen ik hem verkocht..... 250.000 km, en liep nog steeds als een malle trein! (vraag maar aan David / Captainfrasca).

* Wat heb ik er aan uitgegeven naast normaal spul als remblokken e.d. ??
-> Koppelingsplaat vervangen en verwarmingsradiateur, that's it! (en dat kan ook bij elke auto zomaar is stuk gaan!)

2) Frans = troep, met name Peugot / citroen ....

HAhaha wat een nonsense, eerlijk waar peugeot maakt zo af en toe ook nog is een auto die beter is dan een Mercedes... van "duitse" degelijkheid.

Toen ik mijn peug 406 1,9 TD 1997 kocht stonden er wel geteld 145.000 km's op, deze heb ik toen aan het zwaarste onderworpen dat mogelijk is : De meest gebruikte taxi in mijn bedrijf....

Nu heb ik hem nog steeds met 240.000 km's, verbruikt geen olie, doet niet raar, start altijd, roest niet, loopt als een zonnetje, lekt geen olie, rookt niet, stuurt als een scheermes... EN COMFORTABEL!
Vervangen onderdelen naast regulier onderhoud in al die tijd: "reactie stangetje rechts voorophanging" 30 euro....
(ook hier kan captainfrasca voor mee getuigen)

En nu komt het, wat heeft me het meest gekost ever, qua auto:

3) Mercedes Benz E-klasse, 300 diesel 24-klepper 6-cylinder: VOLGENS DE KENNERS DE BESTE MERCEDES DIESEL OOIT!
gekocht met net geen 200.000 km op de teller "nog net niet ingereden voor een benz" met autopas natuurlijk...

Problemen:

ROEST OVERAL! behalve waar je het niet kan zien zonder dat ie op een brug staat...
Automatische versnellingsbak naar de knoppen
Cardan 2 x naar de knoppen
Elk electrisch raam mechanische naar de knoppen
Koppakking eruit
Trekt een accu kapot in 4 maanden (en nee niet enkel die e-klasse van mij)
Voorbanden op alle e-klasses slijten abnormaal snel af
Lampjes overal altijd stuk
Pneumatisch systeem, reken op 1 onderdeel per 2 maanden ongeacht km's... (alles is pneumatisch op die krengen)
En de list go's on and on......

Met andere woorden koop gewoon een autootje waar je je lekker bij voelt, en trek je niks aan van wat mensen denken / zeggen dat slecht is, het is niet allemaal duits wat kwaliteit is....

captainfrasca
01/06/2009, 10:58
Ik moet inderdaad zeggen dat ik Hollik (broer) gelijk moet geven ja. :nieteerlijk

Tom
01/06/2009, 11:19
Welk jaar was die Benz? M-B is door een diep dal gegaan met zijn bouwkwaliteit de laatste tien jaar. Met name de E-Klasse roestte als een achterlijke. De Vito was ook erg slecht, Spaanse 'kwaliteit'.

Tegenover dat Alfa-verhaal kan ik er meerdere zetten waar de auto's ondanks net gebruik en goed onderhoud onbetrouwbaar waren en extreem roestten. Een vriend van me had een Alfa 33, dat ding werd elk half jaar overgespoten omdat er zoveel roest op zat... de lak barstte er middenop een paneel gewoon vanaf omdat het enorm begon te roesten. Andere 33, mijn buurman: ding trok in een week een accu leeg maar de storing was nooit te vinden, er schakelde gewoon iets in wat teveel stroom trok. Alfa 75 3.0, nieuw geleased: na drie maanden had de eigenaar er twee weken in gereden, de rest stond-ie bij de dealer om storingen op te lossen, hij kreeg zelfs een nieuwe leenauto omdat de Alfa 33-leenauto ermee kapte. Alfa 156 JTD: voor de eerste APK bijna 1000 euro laswerk aan dragende delen, om de maand in de garage voor een onverklaarbare elektronische storing, in een week vier keer afgesleept door stilvallen.

Renaults lijken betrouwbaar zolang je er geen elektronica in hebt zitten, met name de tweede generatie Laguna was erg slecht maar ook de Meganes en Espaces kunnen er wat van. De eerste generatie Laguna en de Clio wilden nog best roesten maar ik heb laatst naar de vier jaar oude Megane van een kennis gekeken, dat ding was serieus krokant (en de dealer maar beweren dat het niet van binnenuit was).

Over nieuwe Peugeots hoor ik verhalen van terugkerende mankementen en dure reparaties, roesten lijken ze niet te doen. Ook voor een nieuwe Peugeot geldt: hoe simpeler, hoe betrouwbaarder.

Citroën: sommige modellen zijn erg goed, sommige erg slecht. Een kennis rijdt al jaren met veel plezier in een Xantia, betrouwbare auto en weinig reparaties. Over de C4 en Picasso hoor ik mindere verhalen, veel storingen en stilvallende auto's.

Fiat heeft wat problemen met koppakkingen gehad bij de Punto, de auto's lijken ook nog wel eens last te hebben van elektronische storingen. Oudere Fiats zijn een drama (roest en slechte kwaliteit), de nieuwe Panda lijkt (na een aanloopprobleem met vastzittende remmen) betrouwbaar.

VW/Audi heeft in de jaren '90 kwaliteitsproblemen gehad dankzij hun super-inkoper Lopez (afkomstig van Opel waar hij ook een spoor van drama achterliet). Plastic deursloten, raammechanismes die afbraken, slechte kwaliteit draagarmen, versnellingsbakken waar de klinknagels uit braken, 1.4 16V-motoren met kantelende zuigers, weigerende relais waardoor de motor uitviel. Op dit moment zijn alleen de turbo en de Multitronic-bak een bekend probleem, de turbo is naar mijn mening voornamelijk een probleem doordat ze niet rustig afgekoeld worden.

Opel, tja... het is nog steeds zo dat een Opel zo goed is als de fabriek waaruit hij komt. Duitsland: goed. België, Engeland, Spanje: slecht. Oudere Opels (jaren '90 tot het begin van de jaren '00) willen al best roesten en er zijn veel slechte motoren. Sommige modellen hebben best forse problemen die er door Opel niet uitgehaald zijn. Opel-monteurs worden gestoord van een Sintra of een Frontera.

Deze kennis heb ik door veel praten met monteurs en af en toe helpen met wat sleutelwerk.

Hollik
02/06/2009, 04:53
Die benz was een 96'er, die met de ronde koplampen....

Maar goed punt was dat ook "grote" merken wel is een fout maken, dat over de alfa's die roesten, tja die ouderen hebben daar wel een handje van, ik heb echter nog niet de 145/146's zien roesten...

Waar ik eigenlijk dus op doelde dat niet elk vooroordeel juist hoeft te zijn..... Tuurlijk het is common-knowledge dat de laguna's en scenic's rijdende probleembakken zijn.... De nieuwere peug's 407/307 veelal electrische problemen... etc etc

Ik heb ook zat nieuwere mercedes e-klasses (>2004) gezien met allerlei vage electrische problemen.......

Maar goed...

captainfrasca
02/06/2009, 05:10
Inderdaad, mijne 146 roestte ook niet en er was (behalve de gastank) eigenlijk niets mis mee....

Pas
12/06/2009, 16:18
Heb toen ik in Kaapstad zat voor 5 maanden een oude benz gehad, een 230E uit '85. Echt een fantastische wagen, stond 240k km op en er is toen bijna 20.000km mee gereden. Elke tankbeurd werd de olie gecontroleerd maar hij heeft nooit een druppel verbruikt. Zelfs de airco werkte nog :mrgreen:

Ik denk dat je met elke auto pech kan hebben. M'n pa heeft verschillende alfa's gehad, maar die hadden allemaal wel met een regelmaat problemen. De laatste was een 75 3L, lekker vermogen maar met een hete dag was het maar een gok of je na het tanken weer kon starten want vaak deed de startmotor dan helemaal niets meer tot het hele boeltje was afgekoeld.