PDA

Bekijk Volledige Versie : Middeltjes voor dashboard



ReMo
03/06/2009, 12:10
Wie heeft ervaring met onderhoudsmiddelen voor je dashboard. Ken natuurlijk de z.g.n. dashboardsprays maar dat vind ik altijd zo glimmen.

Hendrik
04/06/2009, 11:55
Niet iets nemen op silicone basis.
Daardoor gaat het glimmen.

Je kan evt nabehandelen met een grove borstel zodat het glimmende minder word.

Tom
04/06/2009, 12:32
Dankzij Captainfrasca heb ik tegenwoordig Oke-Wax. Da's een echte wasbehandeling, geen siliconen. Meerdere keren behandelen en goed uitwrijven, werkt goed bij mij.

LWB
04/06/2009, 19:37
ben nogal weg van het auto-glym product voor interieur..vinyl and rubber care... gele fles geloof ik..

Jeroen
04/06/2009, 19:40
heb zelf w5 cockpit spray staan werkt ook goed .. glimt ook mooi(H)

ShroudedVeil
05/06/2009, 06:45
auto-glym gebruik ik zelf ook , die jij hebt heb ik ook staan , de rubber spray , color repair en de polish care van hun, ik vind het een erg goed merk! ook gebruikt om de fiat mee rood te maken ! en een micra ( toch jeroen :yikes ) en zo nog wel een paar auto's , auto-glym is wel iets prijzig maar gaat ook lang mee en blijft lang op het aangebrachte stuk zitten !

Bij ons alleen te koop bij AOC ( Auto Onderdelen Centrale) te Vlissingen

LWB
05/06/2009, 19:18
verkrijgbaarheid is iets lastiger dan de standaard middelen om ze maar zo te noemen.
Ze hebben wel een zoekfunctie voor verkooppunten op de site....

Jeroen
07/06/2009, 09:03
ook gebruikt om de fiat mee rood te maken ! en een micra ( toch jeroen :yikes ) en zo nog wel een paar auto's

Bij ons alleen te koop bij AOC ( Auto Onderdelen Centrale) te Vlissingen

haha die micra was ineens weer heul mooi rood haha:P

je hebt ook nog van die doekjes voor je dashboard( ook van w5) niet duur en werkt goed! ( w5 is trouwens duits :duim )

pitjepeter
01/01/2010, 21:40
Ik vind hier wel producten om een dashboard te onderhouden en/of glimmen, maar...

Hoe voorkom ik dat mijn mooi gepoetst dashboard scheurt ???

Grtz.

Peter

Duncan
01/01/2010, 21:43
Ik vind hier wel producten om een dashboard te onderhouden en/of glimmen, maar...

Hoe voorkom ik dat mijn mooi gepoetst dashboard scheurt ???

Grtz.

Peter

Je dashboard uit de zon houden :-).
Auto binnen stallen en verder zijn er hele nette kleedjes die je erop kunt leggen als de auto in de zon staat.

pitjepeter
01/01/2010, 22:04
Je dashboard uit de zon houden :-).
Auto binnen stallen en verder zijn er hele nette kleedjes die je erop kunt leggen als de auto in de zon staat.

Ha ! ?
Scheurtjes komen enkel van de zon?
Ik dacht aan verkeerd gebruik/fout demonteren enz.
Of dat je het materiaal zelf moest 'voeden' (zoals je ook met bvb. leder moet).
Die 'kleedjes' uit wat zijn die gemaakt dan?

Bedankt voor de tip Duncan!

Grtz.

Peter

Duncan
01/01/2010, 22:12
Ik vond deze wel mooi: (even omlaag scrollen):
http://www.werk924.com/index.php?option=com_content&task=view&id=16&Itemid=26

-Bassie-
02/01/2010, 09:22
ik heb begrepen dat het door warmte verschilt komt en hier door scheurt.

klaas 924
02/01/2010, 09:31
ik heb begrepen dat het door warmte verschilt komt en hier door scheurt.


het dashboard is op gebouwd uit een soort geperst karton
en dat is dan weer bekleed met een skai achtig iets
en door een combinatie van zon en droogte en door inwerking van vocht
gaat de bovenkant scheuren
is mij ooit eens verteld door een auto restorateur

jessy1984
02/01/2010, 11:04
het dachbord is idd geperst karton dit droogt uit en word snel wat vochtig doordat de wagen in de winter snel aandampt binnenin ( bij vele dan toch )
dit resulteerd door het leven van het dachbord
de skai die er opzit droogt eveneens uit en daardoor geeft dit niet genoeg meer mee en zal dus zeer snel scheuren

dit valt niet 100% te voorkomen maar wat kan je wel doen

-let op dat de wagen altijd goed droog is zodat het dachbord dus altijd droog is en niet te veel gaat zetten
-verzorg de skai goed ik ben er zelf een beetje tegen om dachbord spray te gebruiken maar er is iets wat net nog beter is voor het onderhouden van rubber plastic enz kan je dus ook op je achterspoiler gebruiken banden enz
een goede silicone spray
de beste vind ik zelf de PE100 van innotec spuit dit op je dachbord en wees niet te zuinig
laat het vervolgens 2 uur inwerken
en veeg het overige af met een zacht doek

dit voed je dachbord legt er niet enkel een laagje op zo zal de skai altijd een beetje soepeler blijven en mooi zwart

pitjepeter
02/01/2010, 14:37
Thanks guys !!! :thumb:

Grtz.

Peter

924porscheman
02/01/2010, 15:36
Let wel op dat de middeltjes niet al te veel glimmen want dan wordt je dashboard gereflecteerd op je voorruit.

mikemanders
02/01/2010, 15:59
oke-wax is het beste meerdere malen behandelen in laten trekken en uitwrijven en als je je auto langer wegzet gewoon allen goed insmeren leeft je dashboard op en word weer soepel en het gaat niet zo hard glimmen

Frenske
02/01/2010, 17:49
het allerbeste is het dashboard ff te demonteren en ook de achterkant met die oke-wax in te smeren!! Zo behouden beide zijden dezelfde "vochtigheidsgraad" en scheuren blijven weg. (bron: IG-924-944-968 porscheclub de)

Duncan
03/01/2010, 09:19
Ik denk toch dat het echt de zon is die het vinyl doet barsten. De barsten zitten alleen in het gedeelte wat in de zon zit onder de voorruit, nooit in een ander gedeelte.
Autoruiten laten een deel van de UV straling door.

924porscheman
03/01/2010, 09:29
Klopt het komt ook alleen door de zon, Ik krijg veel aanvragen op DB te repareren van import auto's uit carlifornia, die hebben allemaal het zelfde probleem en daar hebben ze haast geen winter ! Op het moment dat er vocht op een onbeschadigd DB komt trekt dit niet in het vinyl ( is een soort van gesloten structuur) maar met leer is het een ander verhaal.

Duncan
03/01/2010, 09:46
Ik heb gezien dat Eckert in Duitsland voor 450 euro je dashboard vernieuwd. Ze verwijderen het vinyl, brengen de vorm terug met schuim in een mal en brengen nieuw vinyl aan.
Heb je daar ervaring mee? Ik vroeg me vooral af hoelang dat mee zou gaan: is vinyl technology in 20 jaar vooruitgegaan :-)

924porscheman
03/01/2010, 10:11
Tegenwoordig wordt er haast geen gebruik meer gemaakt van vinyl in de automotive, DB zijn bijna allemaal van vol kunststof gemaakt. En nee ik heb daar geen ervaring mee maar je mag er toch wel van uitgaan dat het gebruikte vinyl kwalitatief beter is dan 20 jaar geleden.

pitjepeter
03/01/2010, 11:45
Btw:
Mijn dashboard ziet eruit als nieuw! En mijne 924 is van 1980! :-)
Goed onderhouden dus, én altijd binnen geslapen...
En ik vind niet dat men er mag van uitgaan dat de kwaliteit 30 jaar geleden persé slechter was dan nu en/of in vergelijking met andere merken!
Ik bedoel maar: aan welke wagen van 30 jaar oud zal aan de originele onderdelen niets haperen?
Ik ga hout vasthouden als ik bedenk hoe mijn volvo v50 er binnen 28 jaar zal uitzien...:noidea:

Grtz.

Peter

924porscheman
03/01/2010, 11:48
Ik zeg niet dat de materialen vroeger slechter waren alleen dat men nu andere materialen gebruikt, Waarom ??????

pitjepeter
03/01/2010, 11:54
Ik zeg niet dat de materialen vroeger slechter waren alleen dat men nu andere materialen gebruikt, Waarom ??????
Nee, ik zeg ook niet dat jij dat beweert!
Ik wou dit enkel opmerken als aanvulling op de discussie én om aan te tonen dat niet alle 924 op leeftijd de specifieke kwaaltjes vertonen.

Grtz

Peter