PDA

Bekijk Volledige Versie : Fiat 850 Motor swap



ShroudedVeil
10/06/2009, 23:25
Afgelopen 3 dagen bezig geweest met me fiat 850

Dag 1

het blok was vastgelopen dus ik heb 2 andere blokken gehaald, en ze zouden nog oke zijn zij hij ....

Het demonteren van de motorruimte ging aardig snel gelukkig :-)

Alleen wisten we niet of het LPG systeem zichzelf zou afsluiten en aangezien er nog 6.5 liter gas inzat was dat maar even een gok , gelukkig sloot ie zichzelf af nadat we het verloopstuk eraf gehaald hadden , alleen je handen zijn wel bevroren net zoals je gereedschap en je word er helemaal duizellig van , van de lucht!

Daarna hebben we het motorblok op de werktafel gezet en een ander blok ernaast gezet , maar toen begon het pas

We begonnen het blok open en kaal te maken , bij het verwijderen van het spruitstuk kwamen we ineens allemaal eikeltjes en walnoten tegen :shock: :-o :| :? :eek: !!!!!!!!

Binnenin zag het blok er ook niet echt schoon uit dus we zijn maar eerst alles schoon gaan maken .

Het blok ging wel rond maar wat er allemaal uit kwam !! :-o en er zat ook wat water in het blok :-(

We hebben alles uit het blok gehaald en netjes schoongemaakt en alles nagetekend zodat we wisten hoe alles zat en met 3 blokken naast elkaar kan je altijd nog even afkijken natuurlijk! :-)

Toen hebben we alles er weer mooi schoon ingezet en zijn we gaan afstellen met de boekjes erbij ging het allemaal best makkelijk :-)

Gelukkig zat er wel nog olie in het blok dus hij heeft ook niet heel de tijd droog gestaan :-)

We hebben het blok ook gespoten zodat hij er weer net zo uit zag als het anderen blok , rood dus :-)

Ondertussen hadden we alles weer opgebouwd op het blok en kon hij terug in de motorruimte , maar ondertussen was het alweer 11 uur s'avonds dus gingen we hem er maar niet meer onder hangen . :slaap

Dag 2

Het inbouwen kon beginnen :-D

Na alles weer goed te hebben terug geplaatst in de motorruimte konden we weer voor het eerst de stroom erop zetten :-)

En toen de sleutel om en Klik!

@*&)(**&^%^@&^&* ( niet voor herhaling vatbaar;)) ROOOOOK !!!! :( dus snel de stroom schakelaar omgezet

En ja waar komt dat nou vandaan ?? :?

Dusja dan moet je toch echt weer stroom erop zetten om te zien waar het nou vandaan kwam !

Want we hadden geen flauw idee!!

Dus stroom er weer op en kijken waar de rook vandaan komt, met wat aanwijzingen van Marc (q01z) via de sms zijn we weer verder gaan kijken , wat bleek nou , de radiator bleek onder stroom te staan!! ( dit merkte ik toen ik me hand even op de ophangveer legde toen de stroom erop zat :) ) er was een + draad achter de radiator gekomen en aangezien de radiator tegen de achterwand aanzit kan je het niet goed zien ..

Dus we hebben alles er weer uit moeten slopen , dynamo, startmotor , alle koelsysteem slangen , snaren er weer af , en toen kon de radiator weer een stukje naar voren , + draad ertussen uit gehaald en weer geprobeerd en nu geen rook en de motor ging ineens rond :D

Maar wou nog niet starten :(

Dus alles maar weer controleren , benzine liep wel uit de benzine pomp maar kwam niet bij het blok lijkt wel . bougies bleven ook erg droog ....

Ondertussen was het weer 11 uur geweest en zijn we er maar weer mee gestopt...

Morgen weer verder om 9 uur tot 2 ( want dan moet ik toch echt weer het echte werk..)

Hopelijk kunnen we morgen uitvinden waarom hij niet wilt lopen , alle slangen zaten goed , blok draaid rond en hij heeft vonk en geeft benzine ....

En nu nog maar eens wat foto's plaatsen

ShroudedVeil
10/06/2009, 23:28
http://www.mijnalbum.nl/Album=COPT7LFC

De foto's :-)

Fantaman
10/06/2009, 23:33
ik wou al bijna fest vieren maar dat moet nog f wachten :(

ShroudedVeil
10/06/2009, 23:37
Kon ik het feest maar vieren :(

morgen weer een klein stukje dagdeel...

Ik denk dat ik de de caberatuer er maar af tef en dan eens goed schoon maak..

924turbo2
11/06/2009, 15:51
leuk zo'n muizen nest in je blok, die beesten komen ook overal :lol:

klaas 924
11/06/2009, 16:16
het is dan wel geen 924........


maar toch leuk om te zien
maar wie stopt er nu noten in een motor blok??

Sjaak
11/06/2009, 19:26
Om te kraken...?

q01z
11/06/2009, 19:30
Om te kraken...?

klinkt wel lekker als je dat gewoon start zonder te controleren..


voor de GSA van me vader had me vader ook een ruilkopje geregeld, 'in perfecte staat istie!' me vader naar de andere kant vh land (ergens bij zwolle, dus toch dik 3uur rijden..) blijkt dat ding al minstens 10 jaar op een plank te liggen en er gewoon mos op te groeien :roll:
sommige mensen snappen het gewoon niet!

-Bassie-
11/06/2009, 19:51
frank herken je dit ergens van :duim

was van mijn oude 850 sport coupé 3 :o

alleen die was zo rot als het maar kon.

http://i415.photobucket.com/albums/pp233/Bassie1902/DSC01470.jpg
http://i415.photobucket.com/albums/pp233/Bassie1902/DSC01471.jpg
http://i415.photobucket.com/albums/pp233/Bassie1902/DSC01472.jpg
http://i415.photobucket.com/albums/pp233/Bassie1902/DSC01473.jpg

ShroudedVeil
12/06/2009, 06:32
Yup ziet er bijna het zelfde uit :mrgreen:

Jammer dat je die niet meer had! :(

ShroudedVeil
12/06/2009, 07:58
Eindelijk! gister de eerste rookpluimpjes uit de uitlaat gekomen :D

Min puntjes die we tegenkwamen , gas lek bij de lpg , en de laatste sleutel die in het contact afbrak!!

was best balen maar hij kon er nog uitkomen en we hebben hem nog na kunnen maken :D

Ritske
12/06/2009, 08:45
goed bezig man, ziet er weer prima uit zo en superdat ie het ook weer doet :wave!

ShroudedVeil
12/06/2009, 08:53
Nou doen ...

Hij geeft een rook pluimpje en deze keer niet uit de radiator of bobine maar gewoon uit de uitlaat :mrgreen:

Maar hij heeft nog niet gelopen jammer genoeg!

Maar vergeet niet, hij staat ook al minimaal 16 jaar stil he !!! ( het blok )

Jeroen
12/06/2009, 08:58
haha vet om te zien dat alles weer goed komt met dit fiatje :D kom binnenkort even kijken alssie weer opt pleintje staat :D

ShroudedVeil
12/06/2009, 10:38
het is dan wel geen 924........


maar toch leuk om te zien
maar wie stopt er nu noten in een motor blok??


Ik denk een eekhoorntje , er zat ook stro enzo bij , het blok komt uit Italie van een sloperij af...

q01z
12/06/2009, 14:52
poeh.. 16jaar stil.. en dan gewoon monteren?

dat ding gaat olie zuipen bij het leven natuurlijk.. klepseals/zuigerveren/pakkingen.. alles uitgedroogd :roll:

had je dat niet ff kunnen vervangen? :)

ShroudedVeil
13/06/2009, 11:07
Marc, we hebben alles uit elkaar gehad

Natuurlijk was elke pakking verdroogd , en die zijn dan ook vervangen :)

Als je het blok op zu'n kant legde lekte die al met zu'n oude seals!

schraapveren zijn ook vervangen , maar die hebben we gfebruikt van het andere blok aangezien die 4 jaar geleden gereviseerd is..

Bcreative
14/06/2009, 12:50
het is dan wel geen 924........


maar toch leuk om te zien
maar wie stopt er nu noten in een motor blok??


Ik denk een eekhoorntje , er zat ook stro enzo bij , het blok komt uit Italie van een sloperij af...
Is 't niet toevallig een beschermde diersoort? Krijg je nog gezeik met Greenpeace! :o

Lekker bezig, Frank! Succes! :duim

q01z
15/06/2009, 17:18
sorry dan heb ik niet goed genoeg gelezen ;)

ShroudedVeil
16/06/2009, 17:16
Ach als het van een beschermde diersoort is dan is het een diersoort uit Italie, het blok komt daar namelijk vandaan!

Vandaag een nieuwe verdeelkap en rotor binnen gekregen! :-)

Zoals Marc en Romy zich nog wel kunnen herinneren denk ik was mijn rotor een x volledig aan gort geslagen door de verdeelkap en de verdeelkap ook ( of andersom wat je wilt;))

Dus die had ik nieuw gekocht allebij , en weer precies t zelfde.... toen bleek de rotor anders te zijn , dus niet de goede, en heb ik hem 2.4mm bij moeten vijlen en paste die wel

Nu weer gevijld want ik kreeg natuurlijk weer precies de zelfde :? terwijl ik het wel had gemeld dat hij niet goed meer was!

Maargoed deze moet dus ook weer passen zonder de verdeelkap gelijk te slopen hoop ik :)

En nu maar hopen dat ie wil starten :D

Wens me succes :D :roll:

klaas 924
16/06/2009, 17:52
succes!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Fantaman
17/06/2009, 13:20
vinger over mekaar en lopen!

ShroudedVeil
17/06/2009, 13:28
Ik heb nog niks gehoord of het gelukt is!

Ik moest gister oefenen met de band dus ik kon er niet bij zijn , dus weet niet of hij nu wel gestart is gekregen ..

Laten we het hopen!!

Hoe sneller hij klaar is hoe sneller er een 924 aankomt!!!

De fiat word verkocht namelijk!

Grietje
17/06/2009, 20:22
He frank

Heb je hem al lopend?

Ik wou nog ff zeggen :P:P Die fiat kreeg eerst geen benzine toch?
Nou had ik met onze carb AX precies hetzelfde vandaag!
Wat bleek, er zat in 1 benzine leiding een scheur van 5 cm en op een of andere manier kreegtie daardoor dus geen benzine :P:P

Slang ingekort en probleem over, toen starte die weer!

En ik bedacht me later nog iets. Een carburateur heeft een vlotter en een 'oog' zegmaar die aangeeft of de vlotterkamer vol is. Het 'oog' word dichtgeduwt door de vlotter als de kamer vol is.
Als het oog 'vast' zit, of de vlotter verkeerd afgesteld kan deze dus dicht zijn terwijl er geen of te weinig benzine in de vlotterkamer zit ;)

Dus misschien die dingen even nakijken ;)

ShroudedVeil
17/06/2009, 22:00
Hij ontsteekt nog niet , dat is het probleem denk ik

De lpg is ondertusse ook al aangesloten en daar start hij ook niet op..

maar er zit geen lek in de benzine leiding , die geeft genoeg benzine , misschien de carb wel, er staat op internet een dubbele weber tekoop, zal ik die kopen en het opnieuw proberen?

Morgen komt de 850 weer naar huis, hij loopt nog niet maar komt wel thuis, laat ik er iemand naar kijken met zo'n lamp (hoe heten die dingen ook alweer ??)

Ik heb overgens nog niemand gevonden met zo'n ding, heb jij er misschien al 1 marc?

Sjon
23/06/2009, 14:56
Hij ontsteekt niet, als in: geen vonk?
Contactpuntjes gecontroleerd?

Lamp bedoel je stroboscoop mee?
Das mooi om af te stellen, maar dan mot ie eerst lopen.

ShroudedVeil
23/06/2009, 16:33
Hij ontsteekt niet, als in: geen vonk?
Contactpuntjes gecontroleerd?

Lamp bedoel je stroboscoop mee?
Das mooi om af te stellen, maar dan mot ie eerst lopen.


Als in te weinig vonk denk ik, en ja daar was ik ook al achter gekomen ja...

En de accu ligt van voor en de motor van achter , je moet toch 1 ding op de + doen?

Bcreative
23/06/2009, 21:11
Hij ontsteekt niet, als in: geen vonk?
Contactpuntjes gecontroleerd?

Lamp bedoel je stroboscoop mee?
Das mooi om af te stellen, maar dan mot ie eerst lopen.


Als in te weinig vonk denk ik, en ja daar was ik ook al achter gekomen ja...

En de accu ligt van voor en de motor van achter , je moet toch 1 ding op de + doen?

Ik zag in Lelystad zondag nog een rode 850 rijden op de oldtimerdag, maar dat was jij niet begrijp ik.... :? :-(
Succes, man! :grin:

Fantaman
24/06/2009, 11:20
heb je wel eens gekeken of ie vong in de vorm van bougie eruit en op het blok of een schroeven draaier in de dop en die net boven het blok te houden :?:

ShroudedVeil
18/11/2009, 21:33
Nou ondertussen ben ik wel afgehaakt met de motorblokken van de fiat 850 ( De orginele dan)

Binnekort gaan we het eens met deze proberen als het goed is!

http://link.marktplaats.nl/297919013

Heb al een tijdje contact met de verkoper en hoop hem over 2 weekjes op te halen en ga dan eens kijken waar hoe en wanneer ik hem erin lepel :)

Hij krijgt iig al 2 x zoveel vermogen ;)

-cees-
18/11/2009, 21:52
Kijk, dat is nog eens leuk speelgoed.
Ik ben benieuwd wat 'ie doet met dit erin.

ShroudedVeil
18/11/2009, 21:55
Ik ook!

Als ie het doet en goed doet en echt betrouwbaar is dan show ik hem wel in Zwolle .

Zo niet kom ik helemaal niet :) haha

Fantaman
19/11/2009, 21:08
Ik ook!

Als ie het doet en goed doet en echt betrouwbaar is dan show ik hem wel in Zwolle .

Zo niet kom ik helemaal niet :) haha
tuft ie dan nog wel op gas?

mooie abarth badge op het kontje:loco:

ShroudedVeil
19/11/2009, 21:10
Daar ben ik nog niet over uit ;)