PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoe koelvloeistof bij te vullen?



nico
14/06/2009, 20:15
Heren,

Al wel gezocht op dit forum maar nog geen duidelijk antwoord kunnen vinden.

Mijn 924 werd een beetje te heet bij het stoplicht (meter op 3 kwart) thuis gechecked en bijna geen koelvloeistof in het vat. Bijgevuld en toen ik wilde ontluchten met warme motor (door dat rode dopje van de slang te halen, niet zo slim achteraf) spoot het koelvloeistof in de lucht...

Nu is mijn vraag, hoe vul ik mijn koelvloeistof bij?

een stappenplan o.i.d. zou ik waarderen.

Bij voorbaat dank,

Nico

klaas 924
14/06/2009, 20:23
ik heb hem koud bijgevuld toen ik er een andere radiateur
opzette(bedankt gerben)
toen gestart en het rode dopje eraf gehaald
zodoende kan de lucht eruit als hij warm wordt
goed warm laten draaien en dop erop en dan........
rijden

Tom
14/06/2009, 20:29
Als je met een hete motor gaat ontluchten krijg je inderdaad een fontein. Eerst af laten koelen, bijvullen en dan ontluchten.

Vergeet niet dat je de kachel vol aan moet zetten, anders houd je lucht in het systeem.

Hendrik
14/06/2009, 20:32
Je moet in ieder geval nooit met warme motor doppen van de koelvloeistof halen.

Als het echt moet doe ik het wel eens met een natte doek en dan voorzichtig draaien tot hij gaat sissen.
Maar draai je te snel dan knalt hij er af met brandwonden als het gevolg.

nico
16/06/2009, 19:39
Als ik bij koude motor en met de verwarming aan de rode dop demonteer pruttelt er wel wat en spetteren er druppels koels\vloeistof uit. Is dit al goed of moet er echt een straaltje uitkomen?

bvd

nico

Tom
16/06/2009, 20:12
De grap is om het dopje er weer in te duwen voor er een fontein uit komt, een paar druppels kunnen geen kwaad.

ppassie
12/08/2009, 17:24
Probleempje...ik heb al 2 keer een koelslang moeten wisselen.
De slangen waren helemaal opgeblazen.

Kan het zijn dat de druk te hoog wordt in het koelsysteem?
Na het rijden, als ik de dop van het expansievat eraf draai, sist het, maar daarna komt er >1 liter koelvloeistof uitlopen. (weet dat 't eigenlijk niet mag bij een warme motor, maar kon het niet laten)

Kan het zijn dat de dop van het expansievat niet voldoende de druk aflaat?
Kan ik de dop ergens laten testen, iemand een voorstel?

Misschien goed ontluchten; drukt een luchtbel bovenin het motorblok koelvloeistof naar beneden en daarna het expansievat in (waardoor het overloopt)?

Ik zal eerst even goed ontluchten. Maar, als het aan de dop licht...wil niet weer een slang hoeven te vervangen.

Kevin- Martini
12/08/2009, 18:12
Als je koelslangen keihard worden, en ze zelfs kapot gaan, zou je koppakking best eens lek kunnen zijn.

Tom
12/08/2009, 20:23
Inderdaad, ik zou even het systeem laten afpersen.