PDA

Bekijk Volledige Versie : Even voorstellen.



John
16/06/2009, 19:42
Hallo,
ik wil mij als nieuw lid op dit forum even voorstellen.
Ik ben John , 43 jaar en woon in het zuiden des lands.
Mijn hobby's zijn: voetbal, muziek en uiteraard mijn 924.
Ik heb een zwarte 924 uit 1985. Ik heb deze auto sinds 3 jaar, maar hij is al sinds 1986 in het bezit van de familie.
Ik vind het een fantastische auto, het mooie eraan vind ik dat hij nog helemaal in orginele staat is en "slechts" 98.000km. op de teller heeft.
Ik zit nu echter met een dringende vraag, en aangezien jullie mij allemaal liefhebbers lijken kan iemand mij misschien antwoord geven.
Met deze auto is altijd loodvrije benzine met een octaangehalte van 98 getankt, zoals in het instructieboekje word aangegeven. Deze benzine is echter steeds meer aan het verdwijnen of is misschien al helemaal verdwenen.
Mijn vraag is nu: kan ik zonder problemen loodvrije 95 kan tanken???
Alvast bedankt aan degene die mij antwoord wil geven.

Groeten John.

M.B.H.
16/06/2009, 19:50
Nee Teminste Als Je nog Heel lang van je motorblok Wilt Genieten
Het Kan Wel een keer als je niet te hard op het plankje trapt
Als je de moter hoord Pingelen weet je genoeg :wink:

Je kunt als optie Loodvervanger Of Octaanboost gebruiken :!:

Tom
16/06/2009, 19:57
Octaanboost, loodvervanger helpt niet genoeg...

Maar welkom! Standaardvraag: foto's?

Bcreative
16/06/2009, 20:17
Welkom hier!
Erg leuk, een auto waarvan je niet alleen de historie kent, maar die ook nog eens al (bijna) z'n hele leven in de familie is! :-D
Funny you should ask trouwens, over die 95 of 98 brandstof. We hebben hier nog niet zo heel lang geleden ook een discussie gehad over de vraag: "wat tank jij?". En als ik het me goed herinner (zou het even moeten opzoeken en teruglezen) rijden verreweg de meeste forummers met een 2.0NA op 98, soms V Power; maar rijden er dus toch ook een paar op 95. Ik heb het daar een paar weken geleden over gehad met Ralf van Pimp My Porsche. En hij zegt dat hij met zijn eigen 924 2.0NA's altijd probleemloos op 95 heeft gereden en verzekert me dus ook dat dit gewoon kan. Sinds de laatste grote werkzaamheden aan m'n auto heb ik eerst de 98-brandstof die er nog inzat opgereden en ben toen 95 gaan tanken en wat denk je?
Niks gepingel, gewoon prima prestaties en verder helemaal niks aan de hand (ik noem hier nog even expliciet dat ik het startprobleem al heb sinds meteen na die laatste werkzaamheden en sindsdien heb ik dus in eerste instantie nog even op 98 gereden; dus daar bestaat geen verband tussen). Go figure.... :euh :grin:

LWB
16/06/2009, 20:22
:-D Welkom hier,

1). 98 als je het mij vraagt.
2). footoo's? :wink:

klaas 924
16/06/2009, 20:37
van harte welkom
en veel geluk met je 924
enne
ik rijd al sinds ik mijn 924 heb op .....95 :!:
rijd prima :idea:

M.B.H.
16/06/2009, 23:02
ik zeg ook als je niet te hard op het plankje trapt :wink:

Bcreative
17/06/2009, 09:34
De 924 heeft een aluminium kop en daar zitten af fabriek al harde klepzetels in, daarom kun je dus gewoon 95 tanken.

Tom
17/06/2009, 09:55
NB: geharde klepzetels hebben NIETS met octaangetal te doen. Geharde klepzetels zijn om op loodvrije benzine te kunnen rijden, het lood heeft een smerende en koelende werking die voorkomt dat de klepzetels inslijten. Het octaangetal volgt uit de compressieverhouding en het vermogen van de motor (en de mogelijkheid om het ontstekingstijdstip aan te passen als pingelen wordt geconstateerd- geldt dus alleen voor auto's met pingelsensors en een elektronisch motormanagement en niet voor de 924 2.0). De vrij hoge compressieverhouding van de 924 zorgt ervoor dat deze strikt genomen op 98 moet lopen.

Het verhaal over loodhoudende benzine tanken (zoals aangeraden in de Shell-voorschriften uit de jaren '90) vind ik dubieus. Ten eerste zijn alle VW- en Audi-motoren sinds modeljaar 1975 geschikt voor loodvrije benzine, ten tweede zijn de klepzittingen van de 924-motor voor de US volgens mij niet anders dan die voor de ROW, en in de US hebben ze al sinds de jaren '80 nergens meer gelode benzine.

Bcreative
17/06/2009, 10:01
NB: geharde klepzetels hebben NIETS met octaangetal te doen. Geharde klepzetels zijn om op loodvrije benzine te kunnen rijden. Het octaangetal volgt uit de compressieverhouding en het vermogen van de motor (en de mogelijkheid om het ontstekingstijdstip aan te passen als pingelen wordt geconstateerd- geldt dus alleen voor auto's met pingelsensors en een elektronisch motormanagement en niet voor de 924 2.0). De vrij hoge compressieverhouding van de 924 zorgt ervoor dat deze strikt genomen op 98 moet lopen.

Het verhaal over loodhoudende benzine tanken (zoals aangeraden in de Shell-voorschriften uit de jaren '90) vind ik dubieus. Ten eerste zijn alle VW- en Audi-motoren sinds modeljaar 1975 geschikt voor loodvrije benzine, ten tweede zijn de klepzittingen van de 924-motor voor de US volgens mij niet anders dan die voor de ROW, en in de US hebben ze al sinds de jaren '80 nergens meer gelode benzine.

In ieder geval heb je dus geen loodvervanger nodig.

Tom
17/06/2009, 10:06
Klopt. Octaanbooster wel, maar ik wil ook wel eens een halve tank 95 proberen om te kijken wat er gebeurt. Als-ie gaat pingelen kan ik 'm alsnog afvullen met 98.

Bcreative
17/06/2009, 10:26
Interessant expiriment, toch? :idee
En 95 rijden betekent toch iedere keer weer een paar Euro minder kwijt zijn aan de pomp. Komt mooi uit in deze toch wat krappe tijden... :grin: :wink:

Tom
17/06/2009, 10:46
Scheelt hier ergens tussen de 10 en 15 cent per liter...

John
17/06/2009, 19:04
Ik wil jullie bedanken voor jullie snelle reacties.
Volgens mij kan ik het gewoon proberen met de 95 octaan.
Ik zal binnenkort een foto plaatsen, dit kan echter nog wel enkele dagen duren, mijn excuses.

Groeten, John

Tom
17/06/2009, 23:28
Ik heb een tank 95 geprobeerd. Eerste indruk: geen pingelen, maar wel minder vermogen.

Sjaak
18/06/2009, 00:29
Ik tank altijd 98.. Omdat dit voor mij goedkoper is dan 95... Huh zal je denken. Nou met 98 kan ik meer km's rijden op een tank en omgerekend ben ik op 98 dus goedkoper uit. :grin: :grin: :grin:

Tom
18/06/2009, 01:13
Dat zou bij mij ook wel eens het geval kunnen zijn. Minder power uit 95, gas verder intrappen, meer verbruik.

klaas 924
18/06/2009, 18:56
ik kijk al lang rond bij
diverse pompen hier in de buurt
maar ze verkopen alles,maar geen 98 :nieteerlijk

Tom
18/06/2009, 19:06
Ik heb de keus uit twee pompen in mijn woonplaats, eentje vijf kilometer verderop, drie in de plaats waar ik werk en twee vlakbij de plaats waar ik sleutel.

Tussenstand van mijn tank Euro 95: dit is meteen de laatste keer dat ik vrijwillig 95 tank. Merkbaar minder power en toen ik straks de parkeerplaats af wilde rijden sloeg-ie zelfs af. Dat is me nog nooit gebeurd.

Tom
01/07/2009, 22:57
Eindstand van de Euro 95-proef: vandaag getankt (weer 98 ). Verbruik is 1:9,2, dat is stukken netter dan op 98. Vermoedelijk heb ik rustiger gereden omdat er toch geen power inzat, wat op zijn beurt weer resulteert in een lager verbruik.
Na het tanken is duidelijk waarom Porsche 98 adviseert: de motor is stukken feller en de prestaties passen meer bij een sportieve auto. Conclusie: als je als een ouwe löl wilt rijden en drie cent per liter wilt besparen, kun je er 95 inmikken. Voor mij weegt het niet op tegen de nadelen.

captainfrasca
01/07/2009, 23:03
Ik tank standaard 98, het valt mij op dat die paar keren dat 95 getankt heb dat de motor dat beduidend minder prettig vind, vooral trager met minder power bovenin...

In duitslaand octaan 100 getankt, dat vond de motor dan wel weer lekker..