PDA

Bekijk Volledige Versie : Nieuw hier: Ide en zijn rode 924 uit '76



ideAIK
28/12/2007, 19:13
Ja, ik weet het: foto's! Komen eraan, maar dit is m ongeveer, ik heb iets eerder type ('76): zonder spoiler, knippers in zijschermen en stootrubber op de zijkanten, kleur komt goed overeen, velgen identiek

[attachment=0:1orl1gl6]1.jpg[/attachment:1orl1gl6]

Waarom ik m kocht? :grin: Ik heb sinds 2 jaar een VW T3 uit 81, een net begonnen oldtimer dus. Gekregen notabene, maar er moest nog een boel gebeuren. Aldoende leert men, dus nu is ie APK, soepel en netjes. Daarnaast reed ik een Civic uit 92, maar ik wilde echt meer een karakter auto. Plus, je krijgt een bepaalde meerwaarde als je in een zelfonderhouden/ opgeknapte bak rijdt, helemaal een oldtimer. Eerst gaan kijken voor een Oldsmobile Starfire, maar onderdelen waren nogal moeilijk. Opel Mantra nog overwogen en ook Ford Capri uit 72. Maar toen kwam ik bij de 924 en was het kwartje gevallen. Het gevoel van een oldtimer, maar toch ook modern en snelheid. Perfecte combi! En een super ontwerp, eigenlijk oerlelijk voor zijn tijd maar daardoor juist helemaal te gek! Ideaal, dus gaan kijken.

Dan sta je daar voor een knalrode 924 uit '76 die nog (of eigenlijk weer) bijzonder goed in de lak zit. Ff ritje gemaakt, trage remmen (ontluchten werd gezegd) maar verder starten/en mooi lopen, interieur nog mooi en alles leek het te doen op die prachtige, zonnige zaterdagmiddag twee weken terug. Ja, verkeerde (opel) spiegels erop, maar dat los je wel op. O ja, zei die man nog, bekleding onder bij bestuurdersstoel is een beetje nat, hij had de deur gisteravond niet goed dicht gedaan. En de benzinepomp maakte herrie, maar dat kwam omdat er rubbers tussen de pomp en carrosserie moesten. Aardige opa-figuur die verkoper, je moet je medemensen toch een beetje vertrouwen heh. Gekocht, E2500, redelijke prijs voor in goede staat. En je hebt een Porsche!!! :-D

Helemaal te gek en ondanks alle 'uitdagingen' waar ik vervolgens voor ben komen te staan sta ik er nog steeds helemaal achter, dat sowieso.

Ik doe alle klussen samen met een goede maat van me, die zijn Kever uit 68 helemaal van 0 weer heeft opgebouwd. Altijd leuk. Een paar dagen later liggen we onder de auto om de remmen te ontluchten, blijkt dat het ventiel rechtsachter is afgebroken. Hmmm, dan maar nieuwe bestellen. Als je de een doet, dan ook de ander, dus twee bestellen. Verder maar is goed kijken dan. En toen kwamen de lijken uit de kast, zogezegd. Als ik mijn aankoop beter had overwogen en bijvoorbeeld de aankoopgids van pimpmyporsche.nl had gecheckt (super!) had ik de auto waarschijnlijk voor de helft meegenomen (niet meer over nadenken!).

Een overzicht van mijn ontdekkingen:

- remcylinders achter moeten vervangen, eventueel ook schoentjes e.d., maar dat weten we nog niet omdat we de wielbout met geen mogelijkheid handmatig los krijgen (twee ratels gesneuveld). binnenkort even brug huren, iemand tips rondom Amersfoort?
- achteruitverwarming: schade aan stekkertjes en verbinding met de raamstrips, werkt niet, inmiddels met behulp van een gasbrander (levensgevaarlijk met dat glas) nieuwe stekkers op de strip, is gelukt
- de achterruit gaat sowieso niet lekker open en dicht, inmiddels nieuwe gasveren erop, maar nu slaat ie weer open tijdens het rijden, de sluiting nakijken dus
- heb er wel gelijk een mooi, origineel hoedenscherm (ja, plank kan je t niet noemen) ingezet
- blowermotor kapot: inmiddels vervangen, hele dashboard eruit
- verwamingsschuivenpaneel nog niet intact/werkend
- stroomproblemen in het dashboard: bedrading oud, rot en amateuristisch: met als gevolg, slechte verlichting, geen stroom op de sigarettenaansteker, klokje aan/ klokje weer uit. binnenkort alles doormeten en wat mij betreft vernieuwen
- uitlaatgassen in de cabine: inmiddels verholpen met nieuw achterruit rubber
- luchtfilter vol olie (nog nooit zo'n smerige gezien); vervangen
- verdeelkap en rotor (heet toch zo?) vervangen
- benzinefilter vervangen
- oliefilter aangeschaft, binnenkort dus vervangen en verversen (welke olie wordt het nou? Castrol, Shell of toch Kroon :wink: )
- benzinepomp inderdaad losgehaald en rubbers ertussen, nu iets minder in de cabine, maar zoemen doet ie van zichzelf. kan ie oud mee worden, weet ik, maar toch, vervangen is E100.
- kleppen moeten met spoed gesteld worden, ik hoor ze tikken.
- injectoren komen niet meer van hun plaats, nieuwe rubbers in huis, komt vast wel goed
- hier en daar een lek in de accubak, twee rotte plekjes bij de ruitenwissermotor, maar ook allerlei gaten (voor bedrading denk ik) die er origineel niet horen volgens mij... verklaart in ieder geval de rotte bedrading en de natte vloer. inmiddels gekit, nog wel een keer netjes maken
- rare opel spiegels, inmiddels vervangen door originele en prima kleurend bij de body, maar wel een paar lelijke gaten in mijn deuren van die ouwe spiegels... :x
- en dan slaat binnen een paar dagen (waarschijnlijk ook het lek boven de zekeringkast) ineens mijn lichtschakelaar door. ik ben nog op zoek naar een nieuwe van dat bouwjaar (de latere is weer anders heb ik inmiddels ontdekt, niet te combineren met stekker)
- distributie set in huis gehaald, binnenkort aan beginnen. mijn verkoper beweerde dat hij dat nog gedaan had... jaja, vast
- ruitewissermotor is ook niet goed, als een schildpad gaat ie, en stand 2 is slak
- en ja hoor, klap op de vuurpijl: de km-teller doet het niet. zie je ook niet gelijk. het is zo'n unit met ook de richtingaanwijzers erin en die is vrij schaars geloof ik. ik heb nog tot oktober, want op e.o.a. manier is ie toen door de APK gekomen.

En dan heb ik vast nog niet alles genoemd, maar om een beeld te geven viel het dus flink tegen. Het komt wel goed allemaal, maar ik wil natuurlijk lekker touren!

Ben ik genept met de prijs? Ja!
Baal ik daarvan? Ja!
Ben ik blij met mijn 924? Ja zeker wel!

Dus ik ga m helemaal goed zien te krijgen, dat is het doel. Het moet zo snel mogelijk mijn dagelijkse auto worden, want die Civic staat al te koop.

Ik ben tot slot nog geen enorme autokenner, maar ik vind het leuk om te doen en ik leer graag (dit dan, haha, verder valt het nog wel mee :mrgreen: ) Mijn klusmaatje is wat dat betreft een stuk verder, dat is wel handig.

Hoop wat van jullie mee te krijgen en andersom zal ik ook mijn input geven. Als ie eenmaal een beetje toonbaar en solide is kom ik zeker langs bij een 924 meeting.

Ervaringen tot nu toe:

- die 924 handelaar in Ede heeft me niet echt beste spullen verkocht voor teveel geld.
- pimpmyporsche heb ik dan wel weer veel aan gehad
- als ik weer een 924 koop weet ik zeker waar ik op moet letten !!! 8)

Dan zoek ik:
- een lichtschakelaar van de eerste lichting!
- een te huren garage in de buurt van Amersfoort voor vrijetijd kluswerk, ook aan andere auto's
- in ieder geval een brug met compressor en luchtgereedschap, om een paar uur te huren
- een km-teller, ook van de eerste lichting
- een 2ehands owners manual van de 924
- vooral graag TIPS over al die dingen waarmee ik nu aan de bak ben, adviezen zijn zeer welkom!

Ok, boel info in 1 keer, sorry voor de lap txt, maar dan weten jullie ook gelijk precies waar ik sta. IN de kinderschoenen, haha.

Groeten!
Ide

Tom
28/12/2007, 19:20
Welkom, gave auto! Je problemen klinken me bekend in de oren... succes ermee!

q01z
28/12/2007, 20:26
wow, jij weet iig waar de toetsen van je toetsenbord zitten :lol:

welkom hier, leuk verhaal! wel jammer dat je zoveel tegenslag hebt gehad al :(
en dan dacht ik dat ik problemen had ontdekt na de aanschaf :roll:

ik ben wel benieuwd naar de foto's! en naar hoe je sommige dingen op gaat lossen :P
ik gebruik zelf mijn 924 ook als dagelijkse auto.. waardoor mn AXje gister best vastgerot was :D (remblokken kwamen met een klap los vd schijven) ik weet dus dat dagelijks-gebruiken zonder moeite kan :)

overigens;
-achterruitverwarming doet het volgens mij bij niemand
-ruitenwisserwedstrijdje doen? (volgens mn collega moet ik gewoon alles ff uit elkaar halen en schoonmaken/opschuren)
-kmteller, tsja.. bij mij doettie het af en toe :D als ik 600km heb gereden staat er +-300km op de dagteller..

doet jouw koelwatertemperatuurmetertje (scrabble!) het wel?

Cor 944
28/12/2007, 20:36
ook van mijn kant welkom op het 924 forum,

en veel succes met het technisch goed maken van je 924. :wink:

captainfrasca
28/12/2007, 20:38
Welkom waardige 924 collega :D

q01z
29/12/2007, 22:38
zocht jij niet tellers in deze vorm;

http://link.marktplaats.nl/131847010

Ik-rij-belastingvrij
30/12/2007, 16:09
Welkom, welkom :D
Leuke 924, alleen jammer dat hij niet gegalvaniseerd is :roll:
De ownersmanual kan je eventueel ook nieuw bestellen op http://www.bol.com :wink:

Piet
27/10/2010, 20:24
Welkom en veel sleutel en rij plezier toe gewenst.
Groetjes,
Piet &Caroline

-Bassie-
27/10/2010, 20:28
dit topic is al 2 jaar oud piet ;-)

m.vanderweerd
28/10/2010, 10:44
wow,
overigens;
-achterruitverwarming doet het volgens mij bij niemand
doet jouw koelwatertemperatuurmetertje (scrabble!) het wel?


volgens mij doet nog steeds bij best veel mensen de achterruitverwarming het wel...

js-vintage
28/10/2010, 10:58
Welkom op dit forum! :thumb:

Jeroen
28/10/2010, 11:14
Welkom hier

En achteruit verwarming doet het hier wel gewoon hoor :P

Frenske
28/10/2010, 11:26
mooi om te zien, als een forummer reageerd op een topic van 2 jaar oud reageren er meerdere als op de auto-pilot ..... :redface::redface::redface::redface:

sjones
28/10/2010, 12:00
Is Ide nog wel actief?

Frenske
28/10/2010, 13:27
Is Ide nog wel actief?

ik hoop het voor hem, hier was zijn laatste actie op 29-11-2008 ..........:doh:

ShroudedVeil
28/10/2010, 13:59
:D

Hij is iig welkom ;)

jimfrey944
28/10/2010, 16:04
mooi verhaal maar ondertussen al 2 jaar niets van deze man vernomen
misschien allen een lezer

sjones
29/10/2010, 07:14
2 jaar alleen lezen? is toch niet vol te houden? Soms moet je gewoon reageren.

gele924
29/10/2010, 10:55
tis wel mooi om te zien dat we met z'n alle in een topic zitten die niet actiefg is, en vervolgens compleet offtopic te gaan.....:loco:
ik doe er gezellig aan mee!:popcorn::ranger:
miosschien als we lang genoeg volhouden reageert hij weer!
of zou hem verkocht hebben? toch teveel werk aan?
we kunnen er wel lekker op los speculeren!

Frenske
29/10/2010, 11:16
als je in zijn profiel kijkt zie je wanneer hij de laatste keer heeft ingelogd ..... :shocked:

gele924
29/10/2010, 11:35
29 november 2008!!
das al ff geleden.....
niet heel erg actief geloof ik.....
misschien heeft hij een nieuw account aangemaakt, zou dat kunnen?
zit hij nu lachend in z'n handen deze berichten te lezen:heh:

-Bassie-
29/10/2010, 11:37
dat zou inderdaad kunnen als hij niet meer het zelfde ip adres heeft want dan krijgen wij een melding hier van.

maar ik ga dit topic sluiten gezien dit topic 2 jaar oud is als ik even geleden al aangaf.