PDA

Bekijk Volledige Versie : Discussie oplossingen warme startprobleem



-Bassie-
19/06/2009, 23:06
vandaag toevallig voor eerste keer gehad auto ongeveer iets van 60km mee gereden toen uit 1,5 uur later niet starten dus even doorstarten en hupa :wave!

ReMo
19/06/2009, 23:10
Kan veel oorzaken hebben. Is ook al erg veel over geschreven. Hoeveel mm. aansluitingen heeft dat klepje eigenlijk? (heb geen zin om het na te meten). :sick

-cees-
19/06/2009, 23:11
Vooral leuk als je ergens op een drukke plek staat. Iedereen kijkt je aan en dan start 'ie niet! :ikweer

-cees-
19/06/2009, 23:13
Kan veel oorzaken hebben. Is ook al erg veel over geschreven. Hoeveel mm. aansluitingen heeft dat klepje eigenlijk? (heb geen zin om het na te meten). :sick

Klopt, Hoop dat dit simpele ingreepje het probleem opgelost heeft. Tot nu toe in ieder geval wel. Maar is trouwens 6mm, kan zo rechtstreeks tussen de brandstofleiding.

-Bassie-
19/06/2009, 23:25
stond op school met 2 andere auto`s. waar van 1 andere ook K jtronic heeft :shock:

maar die startte wel :x

Tom
19/06/2009, 23:49
Die Audi 90? Die heeft KE-Jetronic, nooit warme startproblemen... is sowieso iets van de vroege K-Jetronics.

ReMo
19/06/2009, 23:58
Ik meende dat het bij de 924 ook te maken had met de warmte die er onstaat onder de motorkap.

Misschien maar eens proberen. Vraag me alleenaf of de plek die je hebt gekozen wel verstandig is. Ben bang dat hij gaat inslijten op je filterhuis. Misschien mooier om hem voor het filter te plaatsen uit het zicht?

Tom
20/06/2009, 00:26
Ik meende dat het bij de 924 ook te maken had met de warmte die er onstaat onder de motorkap.
Mede, maar mijn Audi 80 GTE uit '78 heeft er net zoveel last van, en veel meer ruimte onder de kap.

Tom
20/06/2009, 21:10
Ik ben benieuwd of er met K-Jetronic in de 924 eigenlijk een oplossing voor is...

-cees-
20/06/2009, 21:52
Ik had hier eigenlijk goede verwachtingen van omdat Ron dit ook in zijn Porsche heeft zitten (volgens mij in die witte KLPD 924) en die vertelde dat het probleem voor 90% opgelost was. Maar als ik dan zie dat ik na het rijden van ong. 60km heen en 60km terug 2x startproblemen heb dan weet ik het ook niet.

Bcreative
21/06/2009, 00:30
Ik ben benieuwd of er met K-Jetronic in de 924 eigenlijk een oplossing voor is...
Nee dus. Sommige auto's hebben er geen last van, sommige wel. Het heeft idd te maken met de warmte en de gebruikte materialen die gewoon na 25(+) jaar niet meer helemaal functioneren zoals ze ooit (nieuw) deden. Het is gewoon een ontwerpfout. Op dit forum is er al zeer veel over gesproken en er zijn ook zo tien dingen die je zou kunnen doen en die theoretisch zouden moeten of kunnen helpen. Maar volgens mij heeft niemand van de mensen die hiermee bezig zijn/waren nog de perfecte oplossing gevonden. Met Ralf van PMP ook over gehad en volgens hem is het gewoon niet helemaal op te lossen.

Fantaman
21/06/2009, 14:06
mijne start warm ook moeizamer als koud, maar zolang ie gewoon start vind ik dat geen probleem :bye

ReMo
22/06/2009, 10:03
Conlcusie; ikhoef geen extra klepje te monteren.

Op het engelse forum staan er ook vele topics over. Daar zijn ook mensen die hun leidingen geisoleerd hebben om gasvorming door warmte tegen te gaan. Help ook niet veel.

Heb nog wel zitten denken om op de stalen leidingen een rijtje computer coolers te plaatsen en die dan een tijdje na te laten lopen.

Zal ook eens experimenteren door de motorkap open te laten staan na een rit. Zien of dat help. Overigens meen ik mij te herinneren dat de eerste series Volvo 440 hier ook last van hadden. Die zijn toen gemodificeerd waarbij de radiatorfan een tijdje bleef lopen als je de auto uitzette.

Maar misschien heb ik het wel helemaal mis.

Tom
22/06/2009, 13:22
Bij de Urquattro heeft Audi injectorkoelers gemonteerd. Dat lijkt aardig te werken.

ReMo
22/06/2009, 13:48
Hoe werkt dat principe dan Tom. Is daar documentatie van?

Tom
22/06/2009, 14:09
Niet dat ik weet. Bij de quattro is het probleem nog wat groter: te volle motorruimte, geen crossflow-motor waardoor de inlaat boven de uitlaat én de turbo ligt.

Het stofzuigeronderdeel dat over het kleppendeksel loopt is van de injectorkoeler.

http://community.924forum.nl/images/imported/2009/06/356.jpg

ReMo
22/06/2009, 14:47
Na nog wat googlen lijkt het erop dat er een aparte blower geinstalleerd is. Kom er alleen niet achter of die gedurende een bepaalde tijd na stilstand lucht blijft blazen.

Wel leuk als zelfbouw projectje. Vraag me alleen af als je zoiets zelf zou bouwen of je misschien de cylinderkop te snel laat afkoelen op dat punt. Met alle gevolgen vandien.

Tom
22/06/2009, 15:25
Zoveel power heeft die blower niet...

Er zit een temperatuursensor die inderdaad die blower inschakelt, vaak een tijdje nadat je de motor uitgezet hebt.

Fantaman
23/06/2009, 13:16
pak dan gewoon een casefan van de pc, werkt ook op 12v en in verschillende maten verkrijbaar :idee

ReMo
23/06/2009, 13:21
Weet allee niet of die tegen die warmte kunnen. Je moet toch van buitenaf koele lucht aanzuigen.

Heb aleven zitten zoeken, maar ikvind nergens een tijdsgestuurd relais. Anders moet je met een thermoswitch gaan werken.

Weet iemand of zoiets bestaat? Een relais dat bijv. 20 minuten schakeld?

Fantaman
23/06/2009, 13:34
Weet allee niet of die tegen die warmte kunnen. Je moet toch van buitenaf koele lucht aanzuigen.

Heb aleven zitten zoeken, maar ikvind nergens een tijdsgestuurd relais. Anders moet je met een thermoswitch gaan werken.

Weet iemand of zoiets bestaat? Een relais dat bijv. 20 minuten schakeld?
in de pc wordt het ook best warm dus daar maak ik me geen zorgen om, trouwens duur zijn die dingen ook niet :bye

dan zou je een relais moeten sturen via condensatoren, laad op als het contact aan staat en loopt langzaam leeg bij contact uit, moet je even testen hoeveel capaciteit je nodig heb maar dan kan je dus zelf een tijd gestuurt relais bouwen :idee

ReMo
23/06/2009, 14:33
http://www.ripcamarine.com/epages/01020081.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/ripca2.testwebshop.nl/Products/T40205-STK

Kijk dan wordt het interessant.

Hendrik
23/06/2009, 15:25
Zoals er voor diesels brandstof koelers zijn heb je die ook voor benzine.
Vaak ook nog als hobby project bij het extra hoog tunen.

Alleen die gaat natuurlijk uit na het uitzetten van de motor maar de benzine is wel kouder.
Mischien met isolatie dat het wel werkt.

Ik had er wel is van gehoord maar of het hier gebruikt kan worden weet ik niet.

Tom
23/06/2009, 15:45
Ik wil wel een keer maten en goede foto's voor het mondstuk leveren... die dingen zijn helaas niet meer te leveren, zoals vrijwel alles bij Audi. :evil:

ReMo
23/06/2009, 16:18
Dat zou mooi zijn Tom. Ben inderdaad wel benieuwd naar de uitgang. Of dat gewoon een brede sleuf is of dat er voor elke injector een aparte uitvoer zit.

Tom
23/06/2009, 16:20
Is een brede sleuf.

ShroudedVeil
23/06/2009, 23:38
Als het zou werken zou het een mooie simpele oplossing zijn!

Gelukkig heb jij genoeg onderdelen liggen om 20 auto's in elkaar te zetten Tom :D

Tom
23/06/2009, 23:40
Helaas niet van die mondjes, zijn allemaal overleden.

Bcreative
24/06/2009, 10:09
Helaas niet van die mondjes, zijn allemaal overleden.

Wat zou het handig zijn om iemand te kennen die handig is met kunstofbewerken (of dit zelf te kunnen). Mallen maken van alle kwetsbare en/of zeldzame onderdelen en zo levenslang gegarandeerd van voorraad! :grin:

Tom
24/06/2009, 10:11
Daar hebben wij ook al over zitten brainstormen, die dingen zijn uitgestorven dus je hebt meteen een monopolie. Helaas is het een nogal complexe spuitgietvorm en worden er gezien de toepassing vrij hoge eisen gesteld aan het materiaal.

ReMo
24/06/2009, 10:25
Het meot ook wel passen op een 924. Ik denk dat je met een een plaatje aluminium ook heel ver komt.
Het kunstof moet natuurlijk wel enigzins hitte bestendig zijn.

Boven zaagtafels zitten ok vaak van dat soort mondstukken om het zaagsel af te zuigen.

Bcreative
25/06/2009, 10:56
Even 'n andere mogelijke insteek voor het probleem. Ik zag dat Strosek nog steeds spullen levert voor de 944. Een van de artikelen in het assortiment is een motorkap met een extra 'bult'. En Strosek claimt dat daardoor de motorruimte koeler blijft. Ja, of je 't mooi vindt is een tweede, maar 't staat op zich wel stoer en als 't toevallig ook nog 'ns helpt tegen het warme startprobleem. Verder, zou zo'n scoop van de de GT niet ook uitmaken? Wederom natuurlijk een smaakkwestie, maar we zijn in eerste instantie even op zoek naar 'n praktische oplossing....

Tom
25/06/2009, 11:17
Die bult en de extra luchtinlaten van de CGT/turbo heb ik ook al eens overwogen. Ik zou wel eens ervaringen daarmee willen horen.

ReMo
25/06/2009, 11:18
Ik heb daar ook wel eens aan zitten denken. Maarhet probleem ontstaat vooral wanneer hij stil staat. En of je dan nog genoeg koeling krijgt?

Daarom is het in mijn ogen mooier om zoiets te doen met een ventilator die nog een tijdje rondraait.

Weet iemand overigens nog of er ergens nog een loos plekje in het blok zit waarin je thermoswitch zou kunnen plaatsen.

ReMo
25/06/2009, 12:42
Hier nog even een explosionview van de koeling op een Audi.

Ben er alleen nog niet achter of hij blijft lopen als de motor uit is.

ReMo
25/06/2009, 13:03
Kan mijn onderwerpen hier niet editten dus maar steeds even nieuw plaatsen.

Heb net via het werk van mijn broer flexibele RVS pijp kunnen scoren. Wel een beetje grote diameter. (10 cm)
Maar daar kan ik wel even mooi mee experimenteren. Stop er eerst maar even een PC koeler in en zal buis dan plat drukken als zuigmond.

Voorlopig schakel ik hem even rechtreeks op de accu met een schakelaar.

Dude-lange
26/06/2009, 07:53
Mijn theorie op dit verhaal is om de koudestart injector eens mee te laten lopen tijdens het starten van een koude motor.
Het is echt een theorie, maar naar mijn idee krijg je dan sneller weer een goede brandstof flow.

Dit wil ik zelf echt nog eens proberen.

Wat dan eigenlijk alleen te doen is; is de thermoswitch die ervoor zit overbruggen en dan een paar keer proberen.

ReMo
26/06/2009, 07:57
http://www.924.org/techsection/hot_start_problem_fix.htm

Tom
26/06/2009, 08:01
Ik heb daar ook wel eens aan zitten denken. Maarhet probleem ontstaat vooral wanneer hij stil staat. En of je dan nog genoeg koeling krijgt?
Rijwindkoeling is niet het hele verhaal, als de warmte beter weg kan onder de kap is er ook al veel gewonnen. Als ik 's avonds ga sleutelen zet ik de auto met open kap neer, dat scheelt flink in de startproblemen.

ReMo
26/06/2009, 08:10
Ik vind persoonlijk zo'n bobbel niet mooi op een gewone 924. Dat wordt dus allemaal ombouwen naar een GT.
Bovendien zou de beste plek dan toch boven de injectors zijn en dan komt ie wel heel erg in het midden.

Bcreative
26/06/2009, 11:17
Ik heb daar ook wel eens aan zitten denken. Maarhet probleem ontstaat vooral wanneer hij stil staat. En of je dan nog genoeg koeling krijgt?
Rijwindkoeling is niet het hele verhaal, als de warmte beter weg kan onder de kap is er ook al veel gewonnen. Als ik 's avonds ga sleutelen zet ik de auto met open kap neer, dat scheelt flink in de startproblemen.

Mee eens. Legde gisteren m'n hand even op de motorkap na een rit en je voelt dat daar enorm veel hitte zit, die dus eigenlijk niet of heel moeilijk weg kan. Zo'n scoop is gewoon een gat in de motorkap dat ervoor kan zorgen dat die hitte makkelijker en sneller weg kan. Las alleen op een ander forum dan weer iets over water en troep die door die scoop eerder in de motorruimte terecht zou kunnen komen....

Tom
26/06/2009, 11:33
Ja, daar moet je inderdaad rekening mee houden. Een gat in de kap maken is niet de oplossing.

ReMo
26/06/2009, 11:46
Dus ik ga gewoon door met een afzuigslang. Weet alleen nog niet ok ik het laat afzuigen, dus warme lucht eruit ofkoele lucht erin. Denk zelf het laatste.

hoop morgen een test te kunnen doen.

-Bassie-
01/07/2009, 17:18
op het moment dat je brandstof rond laat pompen uit je brandstof tank.

en via retour weer terug laat pompen hou je koele brandstof.

dit gebeurt bij modernere auto`s ook.

Frenske
01/07/2009, 18:17
op het moment dat je brandstof rond laat pompen uit je brandstof tank.

en via retour weer terug laat pompen hou je koele brandstof.

dit gebeurt bij modernere auto`s ook.


Welke moderne auto dan? ik ken er geen een die dat doet. Zou het ook niet aanraden gezien de tijd die nodig zou zijn om zo het probleem te verhelpen. De motorruimte blijft lange tijd heet, zeker als de originele isolatie nog aanwezig is. je accu heeft dan best te lijden.

Frenske

-Bassie-
01/07/2009, 18:45
auto`s die gewoon lopen doen dat he bedoel ik.

verder na dat die uit is natuurlijk niet meer ;)

LWB
01/07/2009, 21:36
is een upgrade naar de stand van zaken bij b.v. een 84er niet een oplossing en voldoende??
Ik heb nergens last van en start de auto altijd zonder gas te geven. Geen probleem :euh Kan heel sporadisch voorkomen dat ie even op 3 pitten loopt maar iets gas bij en dan is het ook weer prima.Dit komt alleen maar voor bij weer zoals afgelopen zondag...
Porsche heeft tot het laatste bouwjaar wijzigingen doorgevoerd om e.e.a. goed onder de knie te krijgen.
Verder ben ik er van overtuigd dat de basis ook moet kloppen! Is dus de afstelling geheel zoals het moet.....niet alleen de onstekking,kleppen enz maar ook of alle nevenzaken van het injectiesysteem werken zoals het moet en dat de brandstofdruk in het systeem klopt. Een nieuwe pomp onder de auto wil nog niet zeggen dat je systeemdruk overeen komt met de waardes die het nodig heeft...Reken er maar op dat in al die jaren menigeen al e.e.a. heeft gesleuteld aan het systeem....

Tom
01/07/2009, 22:51
Mijn systeemdruk is keurig na het vervangen van de pomp, dat is het zeker niet.
Vanavond de motorkap open gezet en dan heb je merkbaar minder startproblemen als je 'm 'in de gevarenzone' probeert te starten.

-Bassie-
01/07/2009, 22:56
laatst weer een lekker stuk gereden naar zeist, maarssenbroek en terug naar amersfoort en ondertussen paar keer stil gestaan nergens last van.

dus gelukkig valt het bij mij wel mee:eyebrows:

Frenske
03/07/2009, 15:20
Waarde medeliefhebbers,

het startprobleem is ontwerp eigen en niet op te lossen. Doordat de benzine in de leidingen warmer wordt stijgt de druk en daardoor gaan de injectors lekken. Gevolg is dat de motor eigenlijk verzuipt en dus slecht start. Terugslagkleppen enz. in het aanvoertraject hebben weinig effect, de pomp heeft een dermate hoog debiet dat het leeglopen dan de leidingen geen effect heeft op het starten.

groet

Frenske

joeyw91
07/07/2009, 11:23
nou, toevallig heb ik laast zo'n porsche 924/44/68 boek gekocht, en zie je zo'n evolutie plaatje staan, en daar staat dat er vanaf bouwjaar augustus 1980 dat het warmestart verholpen zijn...

mijn 924 komt uit 1982 en heb nergens last van, laats van friesland naar arnhem gereden, is bijna 2uur, en et was best warm buiten, en toen we thuis waren nergens last van, starte gelijk, hij hoefde em maar 1x rond te gooie...

maarja, boek is iig erg handig, voor 4 euro gekocht hier op de braderie :P

ReMo
07/07/2009, 11:25
Warme start probleem onstaat ook niet direct na een lange rit. Maar vooral als hij dan een tijdje gestaan heeft. Dus tijdens het afkoelen van de motor.

Tom
07/07/2009, 11:46
nou, toevallig heb ik laast zo'n porsche 924/44/68 boek gekocht, en zie je zo'n evolutie plaatje staan, en daar staat dat er vanaf bouwjaar augustus 1980 dat het warmestart verholpen zijn..
Modeljaar '81 bouwdatum november '80, warme startprobleem ruimschoots aanwezig...

Volgens de boeken zijn ze tot ongeveer het einde van de productie bezig geweest met zoeken naar een oplossing.

-Bassie-
07/07/2009, 12:40
daar voor jah meestal na een uur stil staan.

ReMo
07/07/2009, 12:46
Modeljaar '81 bouwdatum november '80, warme startprobleem ruimschoots aanwezig...


De mijne is van bouwjaar '81 (juni) :ikweer

Fantaman
07/07/2009, 12:52
mijn, '81 met '83 motor, heeft het tot nu toe altijd gedoen.
meschien heb ik wel een beetje geluk:-)

Sjaak
07/07/2009, 14:23
Moet zeggen dat ik hier ook nog nooit last van gehad heb..

joeyw91
07/07/2009, 14:53
ik rij er dan wel niet zoveel in, maar nog nooit iets van gemerkt, ook niet als ie al wat afgekoeld is ofzo, maarja, toch denk ik toch dat het na BJ '80 toch verholpen is hoor.

wat er in dat boek staat zal ook wel niet verzonnen zijn, dus, nog meer mensen die een 924 hebben van BJ na augustus 1980?

ik zal ook even kijken of ik in het boek of internet kan vinden wat er zojuist is veranderd waardoor het probleem is verholpen...

Tom
07/07/2009, 15:08
Terugslagklep op de brandstofpomp, tweede pomp, grotere drukaccumulator. Volgens mij zijn er later in de productie ('83-'84) nog meer klepjes in het systeem toegevoegd om het op druk te houden. Voor modeljaar '81 was het ZEKER niet opgelost.

-cees-
07/07/2009, 16:54
ik rij er dan wel niet zoveel in, maar nog nooit iets van gemerkt, ook niet als ie al wat afgekoeld is ofzo, maarja, toch denk ik toch dat het na BJ '80 toch verholpen is hoor.

wat er in dat boek staat zal ook wel niet verzonnen zijn, dus, nog meer mensen die een 924 hebben van BJ na augustus 1980?

ik zal ook even kijken of ik in het boek of internet kan vinden wat er zojuist is veranderd waardoor het probleem is verholpen...

De mijne is van 06-81 en die heeft er iedere keer weer last van als 'ie warm is, dus dat het opgelost zou zijn na BJ '80 : zeker niet.

jessy1984
08/07/2009, 22:30
mijn wagen is van 81 ik had idd ook dit probleem
ik heb mss een beetje geluk maar heb de accumulator vervangen en sinds dan geen problemen meer gehad met starten dus het gaat om het houden van de druk in mijn geval toch accumulator 40CC dus de nieuwere

een vriend van me heeft een 924 van 77
heeft ook het zelfde probleem
accumulator vervangen (deze heeft er 2 van 20CC dus samen ook 40CC)
een ervan was goed de andere niet dus deze is vervangen en probleem niet opgelost
nu zijn we aan het uitzoeken wat het probleem wel kan zijn bij die wagen
hij denkt mss lekkende injectoren deze wil hij toch zowiso vervangen dus is het proberen waard in ieder geval ik hou jullie op de hoogte

ReMo
28/07/2009, 21:27
Toch schijnt ook de WUR (waarover al veel geschreven is) een belangrijke rol te spelen. Op het Porscheforum kreeg ik daar een handige tip over hoe je deze regelbaar kunt maken;

http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=23888

Als je het zo uitvoert heb je meer controle.

M.B.H.
28/07/2009, 21:34
Dat is ook een manier om de druk te regelen,
maar dan moet je wel de druk: voor en na de wur meten.
Dat zou je ook met een instelbare bijpas kunnen doen.
En dat is wat er volgens mij bij de brandstof regelaar gebuurt het kleine-
klepje / magneetventiel

Bcreative
29/07/2009, 09:57
mijn wagen is van 81 ik had idd ook dit probleem
ik heb mss een beetje geluk maar heb de accumulator vervangen en sinds dan geen problemen meer gehad met starten dus het gaat om het houden van de druk in mijn geval toch accumulator 40CC dus de nieuwere

een vriend van me heeft een 924 van 77
heeft ook het zelfde probleem
accumulator vervangen (deze heeft er 2 van 20CC dus samen ook 40CC)
een ervan was goed de andere niet dus deze is vervangen en probleem niet opgelost
nu zijn we aan het uitzoeken wat het probleem wel kan zijn bij die wagen
hij denkt mss lekkende injectoren deze wil hij toch zowiso vervangen dus is het proberen waard in ieder geval ik hou jullie op de hoogte

Zeker doen! Interessant om te volgen.

Frenske
11/08/2009, 19:04
dan in het land waar onze liefde vandaan komt zou men het probleem kunnen oplossen. Zie deze link (als je geen duits kunt lezen heb je pech:Cry::doh::loco:)

http://www.pff.de/wbb2/thread.php?threadid=2691371

en de links erin doorklikken, je vindt ergens een link naar een bedrijf die je voor €120 een relais monyteert en de problemen zijn vergeten!!!!

Wow, en dat voor noppes, de Amies betalen voor deze research :whistle:

Frenske
13/08/2009, 10:37
juicht en jubelt!! de oplossing zit in het verschiet !!

Zie topic "raar" daar vraag ik om het nut van de tweede elektroventiel. Ik had het ding al gedemonteerd maar het liet me niet los...

Dus ff de PET gecheckt want ergens speelde bouwjaar '85 in mijn kop. Enige wat nu nog rest is de exacte aansluiting. Je zou zeggen dat de kabel gewoon doorgelust wordt van de eerst klep. Wordt vervolgd!!!!!

Bcreative
13/08/2009, 10:47
We houden 't in de gaten!:-)

Dude-lange
19/08/2009, 20:06
Ik ben benieuwd :)

jessy1984
22/08/2009, 18:25
er zijn vele onderdelen die dit probleem kunnen veroorzaken
in mijn geval was het een slechte accumulator erna nooit geen probleem meer gehad:)
die van een vriend heb ik ook het probleem zo gevonden en dit was de benzinepomp (voor 81 zit er een terugslagklepje na de pomp na81 in de pomp )
dat klepje sloot niet goed af nieuwe pomp en probleem opgelost :)

ik weet dat een k-jetronic er veel problemen met heeft ook bij andere wagens zoals de alfa van een buur van me (heb ik nog niet naar gekeken :p)

het probleem is in principe niet moeilijk de accumulator moet de druk op het systeem houden wanneer je de motor stil legt doet je accumulator het niet of het klepje in de pomp gaat niet dicht duur het drukken van de accumulator dan kan de benzine terug je tank in en moet je langer starten om weer de leidingen te vullen
dit is het meest voorkomend probleem

andere onderdelen de terugvoer naa de bak vanaf je verdeler of zelfs lichtjes lekkende injectoren

deze link kan je ook al een heel eind op weg brengen
http://www.dmcnews.com/Techsection/hotstart.htm

lees alles zorgvuldig zeker interesant en info is juist

ik ben nog even aan het nakijken op een knopje in de wagen om extra brandstof te kunnen inspuiten zo kan je het goedkoop oplossen zonder accumulator of brandstofpomp van 200€

-cees-
22/08/2009, 18:35
Heb toevallig weer iets ingebouwd dit weekend. Ik kwam iets tegen op een engelse site, waarop iemand vertelde het probleem opgelost te hebben door de thermo-switch te over bruggen. Het schijnt (aldus zijn info) dat als de motor warm is er te weinig benzine vooraf word ingespoten om de motor op te kunnen starten. Dus als je die thermo-switch overbrugt met een schakelaartje denkt het systeem dat de motor koud is en spuit extra brandstof in.

Zo gauw ik weet wat het resultaat is zal het het zeker hier mededelen.

dus, word nog vervolgd...

-Bassie-
22/08/2009, 18:37
ben benieuwd naar de uitkomst fantaman had meen ik ook zo`n knopje er in zitten.

Fantaman
22/08/2009, 19:08
ben benieuwd naar de uitkomst fantaman had meen ik ook zo`n knopje er in zitten.
ja de koudestart injector bedien ik handmatig met dat knopje
ik heb geen problemen met warm of koude start, maar als ik dat knopje indruk krijgt hij zelfs een tikje te veel benzine, wat je nodig heb als de motor staan koud is en in mijn geval als ie op 3 cil. start:doh:

het werkt door de injector aan massa te leggen met druk knop ertussen

hadden ze gedaan omdat de injector niet deed op start stand van het contactslot. maar met of zonder indrukken start hij wel, zonder duurt het meestal wat langer;-)
tenzij je hem 5 minuten geleden hebt afgezet dan komt hij gelijk tot leven zonder knop:heh:

Frenske
22/09/2009, 20:03
Mensen,
de oplossing is eigenlijk simpel. Voor de koudstart wordt al een ventiel aangestuurd zie foto onder(voor de bezitters van de oudere types tot 85, de linkse, de rechtse ontbreekt bij jullie type), dus waarom dit ook niet aansturen voor de warme start? Wie een beetje van electronica kent zal dit makkelijk kunnen verwezenlijken. Diode tussen de oorspronkelijke stroomvoerende kabel en dan een kabeltje trekken vanaf het contactslot. De kabel die ook de startmotor aanstuurt, die moet je dan ff aftakken!

-cees-
22/09/2009, 20:48
Heb toevallig weer iets ingebouwd dit weekend. Ik kwam iets tegen op een engelse site, waarop iemand vertelde het probleem opgelost te hebben door de thermo-switch te over bruggen. Het schijnt (aldus zijn info) dat als de motor warm is er te weinig benzine vooraf word ingespoten om de motor op te kunnen starten. Dus als je die thermo-switch overbrugt met een schakelaartje denkt het systeem dat de motor koud is en spuit extra brandstof in.

Zo gauw ik weet wat het resultaat is zal het het zeker hier mededelen.

dus, word nog vervolgd...


Toch lijkt deze methode ook een hele goede oplossing, ik heb de laatste weekenden weer eens een paar lange afstanden gereden en eigenlijk totaal geen start problemen meer gehad. :-)

M.B.H.
22/09/2009, 21:13
ziet er dus goed uit.:-)
Maar zijn je pomp / acumelator / terugslagklep / W.U.R. / bypas-ventiel
Goed en gecontroleerd Cees ??????

ArvidW
22/09/2009, 21:24
Toch lijkt deze methode ook een hele goede oplossing, ik heb de laatste weekenden weer eens een paar lange afstanden gereden en eigenlijk totaal geen start problemen meer gehad. :-)

Dit klinkt mij als muziek in de oren:thumb:, ik ga de koude start injector eens aan mijn Megajolt ontsteking koppelen zodat deze altijd injecteert als de motor aan het starten is behalve wanneer ik het gaspedaal niet intrap (mocht motor dan verzopen zijn kan je hem altijd nog "droogstarten")

M.B.H.
22/09/2009, 21:33
maar het thermo-switch kontakt is een makend kontakt als hij warm word
hoe kan je hem dan met een schakelaar overbruggen
of staat de schakelaar in serie en verbreek je hem ??????

-cees-
22/09/2009, 21:54
De schakelaar verbreekt inderdaad het contact.

M.B.H.
22/09/2009, 22:11
De schakelaar verbreekt inderdaad het contact.

dit om fouten te voor komen ;-);-) ik had hem al door, maar er zijn er meer die dit gaan proberen
dus dan maar goed advies :loco:

Bcreative
23/09/2009, 14:01
Mannen, het zou toch mooi zijn als dat warmestartprobleem nu na 33 jaar eindelijk eens echt op dit forum zou zijn opgelost, toch?!:rockon::duim
Ben benieuwd naar verdere ervaringen en uiteindelijk misschien even 'n geupdate document maken met alle mogelijke oplossingen (vooral die bleken te werken en how to do it). Ondertussen nog steeds aan het wachten op mijn auto (na dat gezeik met dat kentekenbewijs bij de APK). PMP beweert dus ook mijn warmestartprobleem te hebben opgelost door een slechte drukregulator na de benzinepomp te hebben vervangen. Ben zeer benieuwd; zou ongelofelijk gelukkig zijn als 't idd opgelost is. Jullie horen nog!