PDA

Bekijk Volledige Versie : Gremlins???



captainfrasca
28/12/2007, 21:15
Goede avond allemaal...

Het volgende probleem vind zich plaats sinds gisteravond. :cry:

Toen ik gister weg ging van het werk, in het donker, viel mij al gelijk op dat er allerlij auto;s licht signalen gaven naar mij..

Net voor de velsertunnel ben ik gestopt en ben ik even een rondje gaan lopen rond mijn lieve porka..

Wat bleek mijn dimlichten werkten dus niet.. (koplampen gaan wel gewoon naar boven en naar beneden..)

Na alle zekeringen te hebben bekeken, en dus geconstateerd dat deze allen in orde waren, een klap gegeven op de zekeringskast en het licht schoot weer aan. Mooi dacht ik, probleem opgelost.

Ik moest nog wat boodschapjes doen, en na dat gedaan te hebben en mijn lichten weer aan deed bleek hetzelfde probleem zich weer voor te doen...

Na wat klappen op het zekeringskastje te hebben gegeven heb ik de moed maar opgegeven en de wegenwacht gebeld.

Deze heeft een draad getrokken direct van de accu naar de rechter koplamp zodat ik in ieder geval weer licht heb, de lichten doe ik nu dus uit via de motorkap.

Vandaag op het werk het electrisch systeem eens goed nagelopen.

Op het eerste gezicht geen rare dingen, alleen dat er geen stroom over de zekeringen liep.

Nu zijn er naar mijn idee dus 2 mogelijkheden....

óf er is een relais naar de kl*te of mijn schakelaar van het licht heeft kuren....
Het rare is alleen dat in de eerste instantie het licht het dus wel deed toen ik een klap op de zekeringkast gaf, wat nu dus niet meer helpt...

Heeft iemand ook maar een idee wat het zou kunnen zijn????.....

q01z
28/12/2007, 21:27
ik denk dat je iets minder had moeten slaan, de gremlin is nu saggo en heeft de kabels echt gesloopt!

nee euhm, klinkt alsof er een relais gaar is.. en dat het met de eerste klap toevallig weer in de goede stand sprong.. en dat het nu dus niet meer helpt!

captainfrasca
28/12/2007, 21:31
Ik heb nog een complete zekeringskast liggen, daar zitten alle relais nog op, dat maar eens proberen, anders moet ik ff een nieuw schakelaartje proberen, heb ik ook nog liggen.....

q01z
28/12/2007, 22:02
Ik heb nog een complete zekeringskast liggen, daar zitten alle relais nog op, dat maar eens proberen, anders moet ik ff een nieuw schakelaartje proberen, heb ik ook nog liggen.....

wat een rotleven toch.. kapotte onderdelen gelijk kunnen uitwisselen!
maar ik verdenk het relais!

(heb je ook nog een koelwatersensor voor me in je magazijn? :oops:)

captainfrasca
28/12/2007, 22:03
Helaas, anders had ik hem er al zelf ingezet, die van mij werkt ook niet optimaal namelijk......

Tom
29/12/2007, 14:59
Bij deze oude zekeringkasten gebeurde het vaak dat een contact van de zekeringkast wegbrandde waardoor de betreffende zekering geen stroom meer kreeg. Bij mijn Audi 80 uit '77 hetzelfde probleem.

Inderdaad lekker, wat reservedelen om te wisselen.

captainfrasca
30/12/2007, 12:00
Er is trouwens iets wat mij opvalt sinds deze (overigens zeer iritante problemen) dat mijn ruitenwissers weers super snel gaan, mijn lampen dus 2x zoveel licht geven (Staan nu direct op de accu gekoppeld, daar heeft tom het al eens over gehad dacht ik) en dat ik 13,5 volt heb met de lichten aan... Volgens mij heeft er al een tijdje iets niet lekker gezeten en heeft het probleem met de lampen dat nu dus op een of andere manier het probleem opgelost.

Het is jammer dat er zoveel gebeund is aan mijn electrisch systeem, anders was het allemaal wat overzichtelijker geweest.

Vandaag dus maar weer eens onder het stuur duiken en kijken of ik het probleem kan oplossen.

q01z
30/12/2007, 12:13
klinkt inderdaad behoorlijk alsof er ergens een lekstroom liep in je zekeringkast..
het was me bij mijn 924 al opgevallen dat mn ruitenwissers VEEL harder gaan met lichten uit, terwijl de laadstroom keurig 13.7v blijft.. :roll:
ik denk dat daar dus ergens een zwak punt zit in het systeem?

zoekse david..
schrijf je gelijk een howto? ;)

captainfrasca
30/12/2007, 12:17
zo, alleen dan met een spatie tussen how en to... :wink:

Tom
30/12/2007, 14:40
Succes met zoeken en oplossen, ik moet ook aan de bak anders wordt het komende week met de bus... brrrrr. :cry:

captainfrasca
30/12/2007, 15:57
Het is niet het relais, ook niet de bedrading, dat ziet er allemaal goed uit m.i.
Dan is het enige wat overblijft de schakelaar, ik dacht dat ik er nog een had liggen maar blijkbaar toch niet...

Tom
30/12/2007, 16:04
Hmmm, da's minder. Anders maar even tijdelijk oplossen met een andere schakelaar?

captainfrasca
30/12/2007, 16:20
Ik heb al een nieuwe besteld bij pimpmyporsche, hopen in ieder geval dat ze de juiste afsturen, want je heb er verschillen in zitten met bouwjaar...

captainfrasca
01/01/2008, 13:39
Change of plan...

Ik heb gisteren nog even naar de importeur gebeld, daar was een nieuwe (andere was 2e hands) dus bijna net zo duur, dus heb ik die andere maar afbesteld....

captainfrasca
04/01/2008, 22:51
De schakelaar was het niet..... :( Maar het is wel weer gefixed er bleek een stekkertje ergens achter de zekeringskast los te liggen.....

Maar goed dat probleem was dus opgelost, maar nu blijft de motor lopen als zelfs als de sleutel uit het contact is, benzinepomp relais blijkt na controle gewoon te werken...

Mijn electrische raam werkt ook niet meer, de koelfan niet en het dashboard verlichting ook niet meer..\

De zekeringen zijn allemaal ok!!

Ik vind het allemaal maar vreemd en heb besloten om op zondag het hele electrisch systeem eensch onder de loep te nemen, want er is in het verleden nogal wat aan gebeund helaas....

Ik ben in ieder geval van plan om het hele dashboard te gaan verwijderen om meteen overal goed bij te kunnen en daar waar nodig verse kabels te gaan trekken..

Dus als iemand tips heeft om het dashboard er onbeschadigd eruit te krijgen dan zijn alle tips welkom.....

Tom
04/01/2008, 23:03
Pagina 283 van de Haynes... als ik het lees, komt het niet zo complex over. Maar goed, Haynes staat bekend om het eenvoudig weergeven van lastige klussen.

Ik wil je wel helpen, heb nog nooit het dash uit een 924 gehaald maar wel vaak uit Audi's en VWs. Stuur maar een PB als je hulp nodig hebt.

captainfrasca
04/01/2008, 23:04
Ik laat het je weten......

hammer_rites
04/01/2008, 23:05
Dus als iemand tips heeft om het dashboard er onbeschadigd eruit te krijgen dan zijn alle tips welkom.....

Het is al weer even geleden dat ik mijn dashboard eruit had, en ik had het voordeel dat ik al de nodige interieurdelen had verwijderd (padding op de a-stijl in ieder geval).

Het is even een prutswerkje om stuur/middenconsole/instrument cluster te verwijderen, maar dat staat allemaal wel beschreven. Als je zover bent om het dashboard los te schroeven, hou er rekening mee dat als je werkt aan 1 kant van de dash, je een enorme hefboom hebt wat betreft de andere kant. Maw. haal 'em er vooral rustig en rechtstandig uit...

Tom
04/01/2008, 23:06
Yup, in je eentje weer terugplaatsen is ook niet echt makkelijk.

Surf406386
05/01/2008, 16:50
Hey Dave,

Wat hoor ik nou van ma alles zit vast met kroonsteentjes en dat je al je bedrading moet vervangen???

captainfrasca
05/01/2008, 18:50
Daar komt het helaas wel op neer ben ik bang, ik heb zoiets van laat ik het maar gelijk goed doen.....

Helaas moet ik dan voorlopig maar even in de Vulva (volvo) rijden

hammer_rites
05/01/2008, 18:55
Ik ga een beetje off-topic hier, maar... wat voor Volvo?

captainfrasca
05/01/2008, 18:59
Vovlo 740 GL 2.3 met bosch motronic en dergelijke.... En............. Gruwelijke 116 PK Vermogen....

hammer_rites
05/01/2008, 19:05
Cool! Achterwielaandrijver, starre achteras, mooi man :-) Er zijn de nodige filmpjes op youtube te vinden van erg snelle 740's, maar daar moet je wel wat voor sleutelen.

Laten we nu maar weer terug on-topic gaan...

captainfrasca
05/01/2008, 20:12
Nee! we noemen dit Forum vanaf vandaag het Volvo 740 Forum!!! :twisted:

Cor 944
05/01/2008, 20:18
Nee! we noemen dit Forum vanaf vandaag het Volvo 740 Forum!!! :twisted:

WHWhahahahaha,
ach,het hoeft toch niet altijd over die kl*te Porsches te gaan ???? :lol: :-D :lol:

q01z
05/01/2008, 20:31
Nee! we noemen dit Forum vanaf vandaag het Volvo 740 Forum!!! :twisted:

hahaha is goed :D

maar tis erg dus David? ach. je kan het nu wel in 1x goed maken.. dat het niet meer storingsgevoelig is.. gewoon lekker veel kleuren kabel kopen, en dan hele bergen met kabelschoentjes..

sterkte man..

Tom
05/01/2008, 20:40
Als je het mij vraagt, worden flink wat problemen ook veroorzaakt door de onderbemeten bedrading... de 924 was duidelijk geen 911. Beetje dikkere touwtjes ertussen en alles werkt meteen stukken enthousiaster.

hammer_rites
05/01/2008, 20:44
Nee! we noemen dit Forum vanaf vandaag het Volvo 740 Forum!!! :twisted:

Hehe.. ik ben niet de enige die het af en toe helemaal gehad heeft met die 924.

Als je een keertje sleutelhulp nodig hebt moet je het maar even laten weten hoor.

LWB
05/01/2008, 20:49
Nee! we noemen dit Forum vanaf vandaag het Volvo 740 Forum!!! :twisted:


zag in de rappigheid hier toch even voorbij komen Volvo 480,Volvo 740 en Volvo 940..............

captainfrasca
29/01/2008, 14:54
Zoooo, alle kabeltjes zitten op hun plek, nu kijken of alles werkt, zo ja, dan met de Porka richting de meeting!!!!! :-D

captainfrasca
29/01/2008, 15:28
De motor blijft nog steeds lopen, terwijl de sleutel al uit het contact is, ik heb ook een relais gebruikt waarvan ik weet dat ie werkt.

Iemand die handig is met auto electra een idee?

q01z
29/01/2008, 18:06
dat is echt ruk David :(

kan je dr niet tijdelijk een kill-switch inzetten onder je dashboard? dat is nog een handige startblokering ook :roll:

werkt verder wel alles?

q01z
29/01/2008, 18:07
is het trwns niet heel stom gewoon een kapot contactslot? dat lijkt me vrij simpel te testen..

Tom
29/01/2008, 18:58
Dat zou ik ook zeggen, ja... anders contactslot doormeten!

q01z
29/01/2008, 19:01
Dat zou ik ook zeggen, ja... anders contactslot doormeten!

contactslot+sleutel heb ik voor je, maar die zit ook nog in Die Braune denk ik.. :P

captainfrasca
29/01/2008, 20:51
Hmm, die braune laat ik liever heel, het moet gewoon gaan werken, het moet het moet het moet etc......

Die kill switch laat ik graag als uiterste....

Hmmm, jij hebt nog een contactslot, dat wordt dan eventueel een minimeet in Zeeland zeker.......

q01z
29/01/2008, 20:54
Hmm, die braune laat ik liever heel, het moet gewoon gaan werken, het moet het moet het moet etc......

Die kill switch laat ik graag als uiterste....

Hmmm, jij hebt nog een contactslot, dat wordt dan eventueel een minimeet in Zeeland zeker.......

ik had idd een complete set gekocht, maar alleen een deurslot gebruikt (gewoon cilinders aangepast aan mn sleutel :P)

maaruhm, dat is zo te testen he, of het je contactslot is..

captainfrasca
29/01/2008, 20:55
werkt verder wel alles?

Ja, dat is allemaal gelukt, maar ik weet natuurlijk pas echt alles als ik ook echt weer alles in elkaar heb zitten.... Maar so far so good....

q01z
29/01/2008, 20:57
multimeter maakt overuren zeker?

captainfrasca
29/01/2008, 21:03
yup :grin:

captainfrasca
30/01/2008, 15:06
Het lijkt inderdaad het contactslot te zijn, want hij onderbreekt dus de ontsteking niet, maar ja aan de andere kant, er lopen geen kabels van de onsteking via het contactslot... Dan zou je toch weer denken aan een of ander relais....

Tenzij iemand DE oplossing weet (behalve dan ff de killswitch op dit moment)..
Of als er een kundig iemand voor zaterdag nog de tijd heeft??

q01z
30/01/2008, 15:54
ikben zaterdag wel in de buurt.. maar ik weet niet of mn vriendin andere plannen had :roll:
ik kan iig het contactslot dan wel even afgooien :)

captainfrasca
30/01/2008, 15:56
Als je dat zou willen doen, dan ben ik je zeer erkentelijk :D

captainfrasca
30/01/2008, 17:31
Hmm, ik zit net te denken, het kan het contactslot niet zijn, want.....

Als ik de stekker los trek van het contactslot dan zou theoretisch gezien dus het contactslot op uit staant lijkt mij?? Of praat ik nu poep?

q01z
30/01/2008, 17:53
dat is opzich wel logica idd..

Tom
30/01/2008, 19:57
Als je 'm af laat slaan door 'm in de 1 te zetten, voet op de rem en koppeling op laten komen, en je zet het contact af- gaan dan alle controlelampjes uit en staan alle meters op 0?

Zo ja, dan zit het probleem niet in het contactslot.

Overigens bestaat het contactslot uit twee delen: het elektrisch en het mechanisch deel. Er kan een sluiting in het elektrisch deel zitten...

captainfrasca
30/01/2008, 20:04
Zodra gaan alle lampjes en metertjes op nul zodra je het contact uitzet, kan ik nu niet controleren want het hele dashoard ligt eruit, maar het was wel het geval voordat het dashboard eruit ging...

Op één of andere manier wordt de ontsteking niet meer onderbroken... Ik vermoed dat er nog ergens een doorverbinding hoort te zitten, maar ja welke...

Er zijn nog wel enkele losse kabeltjes maar daar heeft er maar een te maken met de ontsteking/benzinepomprelais volgens haynes...

Het gaat hier om een groene kabel, als ik hiermee aarde maak stopt de motor netjes... Op elke andere manier door bijvoorbeeld een kabel los te trekken van het relais van de benzinepomp gaat ie sputterend uit..

Ik denk toch dat ik in de richting moet gaan denken van die groene kabel, maar ja hij kan nergens op!!

LWB
30/01/2008, 20:24
Heb even het schema bekeken (1981 On)

er loopt van de ontstekingsspoel naar het brandstofrelais wel een groene draad welke is aangesloten op ingang 1 tesamen met een groen/witte draad. Had je dit alreeds gezien?

captainfrasca
30/01/2008, 20:36
hmmm bij mij lopen er alleen 2 groene uit.....

LWB
30/01/2008, 20:39
hmmm bij mij lopen er alleen 2 groene uit.....

Uit de spoel lopen er wel 2 uit!

1 naar ontstekingsunit,1 naar br.st relais.

LWB
30/01/2008, 21:25
Lijkt er op dat er op ingang 1 van het br.st relais maar 1 draad zit en dat is een groene. Indien Oxygen dan zit de groen/ witte erbij op....

In het Hayes boek laten ze schijnbaar deel 2 (Emissie toestanden en fan)weg. Beetje verwarrend zo..... :oops:

captainfrasca
31/01/2008, 16:15
:( :( :( :( Vage shit dit allemaal hoor, ik denk dat ik zondag met volvo moet komen..... :cry:

Tom
31/01/2008, 16:19
Welnee. Gewoon de boel stilzetten door 'm af te laten slaan, dan even de accupool eraf... koud kunstje!

Kunnen we met z'n allen meteen even kijken of we het euvel misschien kunnen vinden.

captainfrasca
31/01/2008, 16:21
Is een idee, alleen dan moet ik wel ff het dashboard er weer in zetten.....

Tom
31/01/2008, 17:06
We willen je niet zonder 924 zien, zondag! :lol:

captainfrasca
31/01/2008, 18:36
Ik ga mijn best doen Tom ( en de rest)

Tom
31/01/2008, 23:16
Haynes en multimeter gaan mee zondag...

captainfrasca
01/02/2008, 16:53
De "Killswitch" zit erin, dashboard zit er bijna in, gaat wel lukken voor zondag, denk ik...... :-D

captainfrasca
01/02/2008, 17:13
Alleen doen mijn electrische ramen het nog niet!! :cry: En hij staat al 3 weken op een kleine kier.....

Tom
01/02/2008, 18:56
Even direct stroom op het mechanisme zetten?

q01z
01/02/2008, 22:47
klinkt goed David :)

ik ben alleen het contactslot vergeten :oops:

captainfrasca
01/02/2008, 23:10
Alleen dan ff snel een kopje koffie?

Meneer aard
02/02/2008, 09:38
David als ik het zo lees lijkt het me dat je contactslot niet al te fris meer is, of ergens een draadbreukje.

Bij het rotor huis, vind je aan de achterzijde (firewall kant) een groene draad. Of die is van de RPM sensor (wordt meestal uitlezen op cyl #1) of de onstekings draad die je kan onderbreken. Meet anders je contactslot eens door.

Kan ook gewoon slecht contact zijn, even alle contactjes inspuiten met een contact cleaner (van motip werkt goed) en terug in elkaar steken. De motor uit laten slaan door de voet op de koppeling en rem is niet gezond voor je motorsteunen en bak steunen. De bobine kabel er af trekken heeft geen zin want daarmee bestaat de kans dat je de bobine opblaast.

Succes. Als er je er niet uit komt hoor ik het wel, anders ben ik ook per telefoon te bereiken mocht er een hele brandende vraag zijn voor morgen :+

captainfrasca
02/02/2008, 10:57
Marc, toch bij de volgende mini-meet het contactslot eens proberen....

q01z
02/02/2008, 11:51
Marc, toch bij de volgende mini-meet het contactslot eens proberen....

je bent welkom in Zeeland hoor! ;)

captainfrasca
02/02/2008, 14:33
uiteraard..

Ik bedenk me net dat ik geen foto's heb gemaakt, dus zal ik zo ff wat tussendoor foto's schieten.....

Nu ff lekker thee drinken en weer verder, ik denk dat het wel gaat lukken voor morgen....

q01z
02/02/2008, 14:36
uiteraard..

Ik bedenk me net dat ik geen foto's heb gemaakt, dus zal ik zo ff wat tussendoor foto's schieten.....

Nu ff lekker thee drinken en weer verder, ik denk dat het wel gaat lukken voor morgen....

als je maar onthoud hoe de kachelmotor vervangen moet worden ;)

wel mooi dat het gaat lukken David! hier lukt het ook aardig, dus misschien komen we nog wel ff langs ;)

captainfrasca
02/02/2008, 14:37
Gezellie, de blower motor houd je nog ff tegoed, ik heb hem wel klaar liggen....

captainfrasca
02/02/2008, 18:21
Zooooooooooooo, hèhè, eindelijk klaar, bijna alles werkt naar behoren.....

Ik ben zojuist met de porsche naar huis gereden, morgen nog ff snel poetsen en de porka uitzuigen en dan naar Utrecht en dan maar hopen dat het geen meeting op de vluchtstrook hoeft te worden :wink:

q01z
02/02/2008, 19:02
op de vluchtstrook is toch ook gezellig? ;)

maar als je ermee thuisgekomen bent. dan zal de rest ook wel lukken!

Tom
02/02/2008, 21:36
Lijkt me ook wel. En er is vast wel iemand die je wil slepen als het misgaat (leuke optocht, 924 sleept 924) :grin:

Komt wel goed.

Ik-rij-belastingvrij
03/02/2008, 00:18
hardstikke mooi :D
Het zal zeker een mooie meeting worden met het voorspelde weer, ik heb er zin in!!!