PDA

Bekijk Volledige Versie : Gereviseerde motor in 924



Maarten Kempen
22/02/2012, 21:26
Na lang zoeken wat de harde tik in de motor is (ik denk nu een losse pistonpen)heb ik besloten er een andere in te monteren.
Bij een goede vriend die een verwarmde garage en put heeft, hebben wij in 3 zondagen de motor verwisseld door een kompleet gereviseerd exemplaar.
Deze heb ik gekocht van de leverancier waar ik al de nodige onderdelen had gekocht en de nodige nuttige informatie had gekregen.
Ik kon kiezen voor een gerevideerd draaiend gedeelte of een kompleet gerevideerde opgebouwde unit.
Aangezien ik de toestand van mijn oude cylinderkop niet wist en vertrouwde, de koelvoeistof aftakking achterop de cylinderkop die via een tempertauursensor weer richting waterpomp gaat was totaal dichtgeslibt(ketelsteen ?), heb ik voor de komplete unit gekozen.
Het de- en monteren van de motor ging redelijk rechtoe rechtaan maar ik heb toch bijvoorbeel de gemonteerde dynamo weer los moeten schroeven om het uitlaatspruitstuk te kunnen monteren etc.
Het mooie is dat na monteren van alle aansluitingen de motor(na eerst oiliedruk opbouwen zonder bougies) bij de tweede slag meteen mooi rond liep.
Het is wel een groot verschil in trekkracht(heb natuurlijk na pas 300 km nog niet serieus gas gegeven) in vergelijking met de motor die erin lag.
Nu eerst eens flink gaan rijden en eens kijken wat er nog allemaal aan gaat komen maar lol heb ik wel.
Lekker stil nu en met targa op de kiepstand is het heerlijk touren.

Maarten

joeyw91
22/02/2012, 22:08
Zozo doe maar luxe!

Waar heb je die motor vandaan getoverd?

Maar veel plezier toegewenst! Mijn motortje loopt nog prima, maar tegen die tijd als die kuren krijgt, dan wil ik ook zoiets. Meer voor op het houden op lange termijn.

Frank Hendriks
22/02/2012, 22:35
Das mooi, want zoveel auto's van dit type zie je niet meer rijden in de omgeving van Eindhoven!!

M.B.H.
23/02/2012, 07:23
Dat klinkt allemaal goed
veel rij plezier weer Dus.

Maarten Kempen
03/03/2012, 16:45
Van de vorige motor toch maar de cylinder kop verwijderd.
Wat ik vermoedde bleek juist, cylinder nummer 4 heeft dus een vastloper gehad (door slechte koeling) de zuiger zwaar beschadigd en als je hem beweegt hoor je een tik.
Verder ga ik hem niet uit elkaar halen omdat hij retour gaat als deel van de deal voor de gereviseerde motor.
Ik heb een foto bijgevoegd.
De nieuwe motor loopt super alleen een slechtere warme start, probeer dat op te lossen door de koude startchoke via een drukknopj tijdens het starten wat benzine in te laten spuiten.

Maarten

ArvidW
03/03/2012, 19:15
Die is goed stuk!

Ik adviseer je om bij je gereviseerde motor de stalen retour leiding die vanaf het brandshot naar de waterpomp loopt te controleren en schoon te maken. Deze leiding is van groot belang bij de koeling van cilinder 4. Eigenlijk zou je deze retourleiding groter willen hebben voor verbeterde koeling van cilinder 4. (ga ik tijdens mijn revisie waarschijnlijk wel doen)

924turbo2
04/03/2012, 12:06
is je kop niet beschadigd ?

Maarten Kempen
05/03/2012, 12:50
Ik heb die leiding lekker lang in een ultrasoonbad gelegd.
Is nu zeer schoon en ook het kleine temperatuurzender T-stukje zat helemaal dicht.
Ik heb nu alleen een warme start probleem, heb geprobeerd met extra schhakelbare massa via drukknop aan koude startinjector maar geen resultaat.
Na doorlezen electrisch schema blijkt dat er nog een solenoid zit onder het mengstuk van de injectie.
Ik ga deze eens demonteren en bekijken of deze misschien te sturen is.

Maarten

---------- Post added at 13:50 ---------- Previous post was at 13:48 ----------

Nee, die ziet er nog goed uit.
Op de nieuwe motor zit een gereviseerde kop dus de oude gaat samen met de motor terug naar P&P parts in Roggel.

Maarten

M.B.H.
05/03/2012, 15:57
Maarten zecht :Na doorlezen electrisch schema blijkt dat er nog een solenoid zit onder het mengstuk van de injectie.Dat KloptIk ga deze eens demonteren en bekijken of deze misschien te sturen is.Heeft in mindere mate zin kijk of die schakeld en bekrachtigd word bij warmstart.
deze verlaagd de brandstof druk boven de regelplunjer en daardoor krijg je meer of minder brandstof bij warm start.
maar als ik het goed begrijp start hij niet als hij warm is ook niet als je de KSI gebruikt als gever van meer brandstof bij warmstart ( handmatig )
Want als het goed is doet hij dat tijdens WARM starten gedurende +/- 3 SEC.

? 1 : had je dat probleem niet met de oude Motor
? 2 : staat je ontsteking goed
? 3 : is je gasklep wel goed afgesteld
? 4 : is je temp.zender zo jij die noemt wel goed ( moet bij +/_ 47 graden schakelen

Maarten Kempen
10/03/2012, 12:57
In het Haynes boek wordt er nergens over afstellen gasklep gesproken, hoe dient dat te gebeuren en wat zijn de meetwaarden?
Temperatuur zender is ok.
Koude start valve zal ik eens proberen voor de gek te houden door deze dirct met massa te verbinden(misschien schakelaartje niet ok ?)
Ontsteking staat ook goen.
Weer lekker sleutelen.
Heb er nu 1300 km op staan, olie verversen en filter en dan langzaamaan wat meer gas gaan geven en meer toeren draaien.

M.B.H.
11/03/2012, 16:21
gasklep dicht is waar je mee begint dus stelschroef los van de klep
dan stelschroef er tegen aan draaien vloeipapiertje er bij tussen afborgrn klaar is klara dat is de afstelling.

Maarten Kempen
28/03/2012, 20:02
Ondertussen lekker getoerd, fantastische motor en wagen.
Voorwiellagers vervangen(scheelt wel wat herrie en getril).
Warme start blijft slecht.
Vanmorgen wagen gestart en stukje (3 km) gereden, starte uitstekend en liep mooi rond.
Na 2 1/2 uur weer ingestapt en slecht starten, nog maar op 3 cylinders!
Ik verwachte iets van verzuipen, verder naar huis gereden en lopen werd niet beter.
Bougies eruit gehaald, nummer 1 was nat rest mooi koffiekleur.
Bougie en kabels van plaats verwisseld blijft nummer 1 nat.
Verstuiver eruit druppelde wat Eureka dat is het.Helaas, verwisseld met nummer 3 en nog steeds nummer 1 nat.
Lijkt wel iets van water in de benziene maar waarom alleen nummer 1 ?
Heb de voorlaatste keer toen hij goed liep maar slecht starte, de luchtklep die iets onder niveau lag(kan volgens fora en informatie) iets omhoog gebracht.
Zou het hier aan kunnen liggen?, waarom dan goede koude start en mooi rondlopen?
Morgenvroeg als de wagen koud is nogmaals proberen of hij dan weer mooi rond loopt, wacht met angst en beven af gezien de vele problemen omschreven op het forem wat betreft slecht starten / rondlopen.
Toch een bijzonder hobby.

Maarten

Maarten Kempen
29/03/2012, 20:41
Vanavond weer gekeken, andere verdelerkap, rotor, stroomverdeler was wat stoffig lichtjes uitgeblazen.
Kleppen gecontroleerd, stonden op twee na ( 0,05 mm te ruim) ok.
Het blijft nummer een een natte bougie(ook weer andere geprobeerd), ik ruik aan de uitlaat ook duidelijk benzine.
Kan er in de injectieverdeler waar de leidingen uitkomen iets van een veertje/klep open blijven staan ?
Ik vermoed iets van een te rijke eerste cylinder maar ???
Tijdens lopen ook de startinjector stekkertje los getokken,geen verschil, zouden alle bougies nat moeten worden.
Of zou in de stroomverdeler in stand cylinder nummer een een lek oid zitten.
Wordt een beetje wanhopig.

maup
30/03/2012, 09:59
Het lijkt erop (volgens mij) dat het zuigertje in de spinnekop die de benzinestroom van de eerste injector regeld niet lekker kan bewegen.Dit kan je testen door al je 4 injectoren in flesjes te hangen je benzinepomprelais te overbruggen en dan je luchtwegerklep omhoog te bewegen (luchtfilter demonteren dan kan je erbij) Deze test staat ook in je Haynes beschreven, kan je ook meteen zien of je injectoren"mooi" sproeien.

Maarten Kempen
31/03/2012, 17:19
Maup, je had gelijk.
Er bleef uit een aansluiting(linksboven)8134 benzine stromen uit de spinnekop als het contact aanstond.
Ik heb ondertussen van mijn overbuurman van een Volvo 240 een spinnekop(exact dezelfde) gekregen en gemonteerd.
Loopt weer als vanouds, alleen het co weer afstellen en het probleem met de warme start is natuurlijk nog niet opgelost denk ik.
Keep on going.

Maarten

maup
02/04/2012, 08:29
Mooi zo!, ik heb ook een tijd problemen gehad met de warme start maar toen ik een benzinedrukmeter had kon ik het probleem snel oplossen.

Maarten Kempen
09/04/2012, 12:36
Weer ander probleem volgens mij werkt de benzinepomp in de tank niet, krijg wel spanning maar hoor niets.
Is deze nodig of kan ik deze verwijderen(filter natuurlijk terugmonteren op leiding) ?
Ik had de hogedrukpomp verwijderd om de terugslagklep te controleren deze bleek ok.
De spanning op de pompen blijft constant bij contact aan.
Er zit op de luchtklep geen schakelaar om de pomp stop te zetten, dus ik denk dat het pomprelais niet helemaal ok is.

M.B.H.
10/04/2012, 13:34
ja die ben je nodig .
ik heb er nog wel een liggen denk ik.
als het goed is draaien ze niet konstand dus kan er goed iets met je relay of bedrading aan de hand zijn in de buurt van je relay.

Maarten Kempen
13/04/2012, 08:35
Zelfs bij verwijderen pomprelais blijft pomp gewoon draaien, ik zie ook iets van een rode kabel in de buurt van de zekeringenkast dus zal er door de vorige eigenaar wel veel gefoezeld zjn (zoals zoveel op deze wagen,blijkt van een docent op de Belgieche autoschool geweest te zijn!).
Via ebay had ik een hele stroomverdeler voor de vacuumvervroeger-drukdoos gekocht, die op mijn 924 was lek.
Gisteravond bij de- en montage bleek de grondplaat vast te zitten en met veel WD40 weer lopend gemaakt zodat nu met de nieuwe vacuumdoos er weer een vervroeging kan plaatsvinden.
De vacuumvervroeging is toch alleen voor deellast ?
Volgende klus dus de benzinepomp in de tank en het relais/zekeringgedeelte weer in orde brengen.