PDA

Bekijk Volledige Versie : 924 1984 | Ontsteking afstellen



Scotch
05/04/2012, 20:12
Mijn 924 slaat af en toe een ontsteking over als je veel vermogen vraagt. Nu ben ik gaan onderzoeken wat het probleem was en kwam er al snel achter datde koolborstel in de verdeler miste....

Ik heb vandaag de verdeler en rotor vervangen, nu wil ik graag mijn ontsteking nog afstellen.

Voor zover ik uit de haynes en hier op het forum heb begrepen doe ik dit door de rotor uit te richten op het merkteken als de eerste cilinder op bovenste dode punt staat. Dit heb ik gedaan.

Voor de fijn afstelling zou ik een stroboscoop nodig hebben. Nu heb ik zelf (nog) geen stroboscoop maar overweeg ik er wel een aan te schaffen. Ik wil alleen graag eerst weten of ik een stroob moet hebben die kan vervroegen en op welk merkteken ik hem moet richten.

Ik kom hier nog niet helemaal uit met wat ik in de haynes lees.

Als iemand advies heeft voor een betaalbare stroboscoop hoor ik dat ook graag.

Groeten Wouter

M.B.H.
05/04/2012, 21:30
Wouter bij niemand zitten er koolborstels in de verdeler.
Je bedoeld kontaktpunten ??? of ???? iets anders
Er zijn twee verschillende verdeler's met en zonder kontaktpunten.
maak even een foto van je verdeler van binnen dan ward het een stuk duidelijker.

Scotch
05/04/2012, 21:46
Hè, ik heb geen contactenpunten dacht ik.

Er zit een koolborstel in de verdeelkap om de bobine met de rotor te verbinden. Ik ben nu niet bij de auto maar hier een plaatje online:
verdelerkap - Google zoeken (http://www.google.nl/search?q=verdelerkap&oe=UTF-8&hl=nl&client=safari&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=BfR9T4W5DsGAOtG65d8N&biw=1024&bih=672&sei=CfR9T7i1C4ucOqK3uPcN)

Het gaat om het zwarte deel in het midden.

Is het zo iets duidelijker?

---------- Bericht toegevoegd op 21:43 ---------- Vorig bericht was op 21:40 ----------

Excuus geen goede link, moet even zoeken naar een betere

---------- Bericht toegevoegd op 21:46 ---------- Vorig bericht was op 21:43 ----------

Kan zo snel niks goede vinden maar hier de uitleg op Wikipedia, die is wat beter dan mijn uitleg ;) ik miste dus de verende koolstift.


[bewerken]Verdeelfunctie

Bovenop de centrale as van de stroomverdeler zit een rotor. Daar overheen zit de verdelerkap . De verdelerkap heeft doorgaans één middenaansluiting, daar is de hoogspanningskabel vanaf de bobine op aangesloten. Deze aansluiting duwt met een verende koolstift op de rotor, zodat de stilstaande aansluiting goed contact maakt met de draaiende rotor. In de arm van de rotor zit soms nog een weerstand ingebouwd om radiostoring te voorkomen.

M.B.H.
05/04/2012, 22:03
ja duidelijk in de verdelerkap zit er inderdaad 1 niet zo snel aan gedacht .Ha
okee stuk duidelijker
op je vliegwiel zit een merkteken ,
als je de eerste cilinder op het bovenste dode punt zet zuiger helemaal boven in de cil.
en je kijkt dan op je vliegwiel achter bovenop het moterblok zit een gat daar kun je het vliegwiel zien.
zie je +10 --0 -10
als je op je nokkenas poelie kijkt over het kleppendeksel heen zie je een stip die moet in 1 lijn staan met de nok op je kleppendeksel
en op de onderste v snaar poelie zit een kerfje wat gelijk vald met een ripje op je karter deze kun je aleen zien als je distriebutiekap er niet op zit.
als je dan naar je rotor kijkt die moet wijzen naar de 1e cil. op je verdelerkap en naar het kerfje in de rand van je verdeler. ( kerfje zit +/- 10 mm van het blokje waar de stroomdraad op aangesloten zit.
als de moter loopt +/_ 950 RPM trek je je slangetje van de vervroeger er af
zet de induktiekabel op de bougiekabel van de 1e cil.
en kijk of je een van de drie merktekens op je vliegwiel zie in het strobo. licht - 10 daar moet hij staan.
Door de M8 moer iets op te lossen maak je het mogelijk om de verdeler iets te draaien ,
en zul je zien dat je terwijl de moter loopt wel van + 10 naar - 10 kunt verstellen .

Voor een goede lamp heb ik zo geen advies bij de hand, maar het maakt niet zo veel uit hij doet of hij doet het niet of je moet er dagelijks mee moeten werken ?
heb je hier genoeg info aan ??

Scotch
05/04/2012, 22:45
Jazeker, bedankt voor de uitleg!