PDA

Bekijk Volledige Versie : probleem oliedruk



jessy1984
16/07/2009, 18:45
een tijdje geleden heb ik m'n cilinderkop vervangen
degene die er nu opzit is gereviseerd
maar vanaf ik er de eerste keer mee had gereden merkte ik dat de oliedruk opeens veel lager is dan ervoor
wel had ik gezien dat de nokkenas op de nokken war beschadigd waren maar de nokkenas mag je niet zomaar vervangen omdat er geen lagers in de kop zitten of toch geen die je kan vervangen

nu wat merk ik koud start de motor op ongeveer 4 bar maar warm zakt deze weg tot 0 bar op m'n metertje (heb ook al met ander metertje getest is hetzelfde)
lampje gaat niet aan wat ik wel en beetje raar vind

leiding boven nokken zag er goed uit geen scheurtjes

kan dit toch door de nokkenas komen of de lagers uitgesleten

Pas
16/07/2009, 20:04
Je oliedruk metertje is ook onderhevig aan aarding en andere bedradingsproblemen met de 924. Als ik mijn verlichting aan zet ben ik ook opeens 1 bar oliedruk kwijt .. ahum.

Maar die 0 bar waar je het over hebt, is dat met warme motor op elk toerental of alleen stationair met ~900/950 toeren?

Ik kan me niet voorstellen hoe een iets versleten nokkenas voor een lagere oliedruk moet zorgen. Versleten nokken of sleepsporen komt door het verkeerd afstellen van de klepspeing. Of je een nokkenas zomaar kan vervangen weet ik niet, maar als de maten gelijk zijn lijkt het me geen probleem, je voelt vanzelf vast wel wanneer het niet goed draaid. Langs de kleppengeleiders kan olie als het versleten is en langs je zuigerveren. Neem aan dat er voldoende olie in zit?

Mijn kennis is vrij karig verder in hoeverre een oliepomp en de kanalen van invloed zijn op je gemeten oliedruk.

jessy1984
16/07/2009, 20:42
alles was perfect in orde oliedruk stationair met warme motor was 3bar minimum 2bar
vanaf de andere kop er op is gegaan had ik dit probleem dus moet het zich daar bevinden meter zakt idd een klein beetje wanneer de lichten opgaan maar dit is miniem

dus daarjuist nog 0bar op de meter maar lampje gaat niet aan (werkt wel ) bij een toerental van 850tr

motor draait verder goed geen tikken of niets motor zelf is goed compressie goed geen versleten zuigerveren enz dit had ik allemaal nagekeken

opzich kan dit waarschijnlijk niet echt kwaad of toch nog niet maar ik ben zowat heel de wagen aan het restaureren dus moet gewoon goed zijn

q01z
16/07/2009, 22:37
ik heb altijd geleerd dat je metertjes moet vertrouwen..
maar het kan best zijn dat de sensor een verkeerd signaal krijgt!

Tom
16/07/2009, 23:30
Het is een 924, dus die metertjes geven een ruwe indicatie van wat de waarden zouden kunnen zijn...

Ik zou eens langs een garage rijden met een echte oliedrukmeter en de druk laten meten.

LWB
17/07/2009, 08:13
Als het eerste lager ingesleten is (die waar de leiding op aan sluit) zul je hier iets een drukverlies ondervinden maar vraag mij af of het zoveel zal zijn...
Verder even kijken hoe het knietje aansluit op de lagerkap. Als deze los zit dicht ie ook niet af.

jessy1984
17/07/2009, 13:37
ik heb de motor warm gereden het kleppedeksel er af gehaald en zo gestart de olie komt mooi door de gaatjes van het buisje spuit nergens echt tussen uit voor zover ik kan zien
ik heb dit buisje er af gehad een andere geplaatst die er toch een klein beetje beter uitzag maar helpt niets

jessy1984
17/07/2009, 18:50
ik heb de motor warm gereden het kleppedeksel er af gehaald en zo gestart de olie komt mooi door de gaatjes van het buisje spuit nergens echt tussen uit voor zover ik kan zien
ik heb dit buisje er af gehad een andere geplaatst die er toch een klein beetje beter uitzag maar helpt niets

de draad van de oliedruksensor doorgemeten deze had een beetje weerstand niet enorm veel maar wel meer dan die van het olie lampje
dus heb ik een draad rechtstreeks van het contact naar het metertje getrokken en probleem blijft scheelt wel een heel klein beetje

jessy1984
17/07/2009, 18:52
is het mogelijk dat er verschillen zijn in het motorblok of cilinderkop
dat deze van een verkeerd jaartal is bv en er een oliekanaal mss groter is of wat van het blok niet recht boven die van de cilinderkop zit

hebben ooit eens een probleem gehad bij een bmw waar ook bleek dat de cilinderkop van een verkeerd jaartal was

Kevin- Martini
17/07/2009, 19:03
Je oliedruksensor zit in de cilinderkop. Heb je die overgezet van de oude cilinderkop?
Misschien is die sensor net even anders.

Succes.

jessy1984
17/07/2009, 19:05
Je oliedruksensor zit in de cilinderkop. Heb je die overgezet van de oude cilinderkop?
Misschien is die sensor net even anders.

Succes.

sensor had ik idd overgezet dus is dezelfde gebleven

jessy1984
17/07/2009, 20:36
is het mogelijk dat er verschillen zijn in het motorblok of cilinderkop
dat deze van een verkeerd jaartal is bv en er een oliekanaal mss groter is of wat van het blok niet recht boven die van de cilinderkop zit

hebben ooit eens een probleem gehad bij een bmw waar ook bleek dat de cilinderkop van een verkeerd jaartal was

heb net gekeken naar de stuknummers van de cilinderkop nummers komen overeen dus het is zowiso de goede die er nu opligt

Tom
17/07/2009, 22:15
Meten is weten, laat eens checken of de aangegeven oliedruk correct is... tot die tijd niet meer mee rijden.

replica
18/07/2009, 00:35
Daar dacht ik dus ook even aan kevin :p
Waarschijnlijk zal het dat wel zijn, gewoon proberen zou ik zeggen
veel succes :thumb:

-Bassie-
19/07/2009, 20:56
naar een garage kan je er een analoge meter op monteren dan weet je het met zekerheid;-)

jessy1984
23/07/2009, 21:29
ik ben naar de garage geweest en ze zijden ook dat er genoeg smering is op de kop als je de dop er af haalt zie je de olie goed uit het buisje komen en lijkt me genoeg ook
dus zij die persoon op de garage er niets aan te doen
vervolgens heb ik net het oliedruk contact toch maar vervangen en goed gaan rijden
op dit moment lijkt het goed te zijn min oliedruk stationair komt op 1 bar

dus is in ieder geval al beter dan ervoor
hopen dat het nu zo blijft :)

Tom
23/07/2009, 22:51
1 bar is OK, in aanmerking nemend dat die meter er nog wel eens naast kan zitten.

Sjaak
25/07/2009, 00:25
Ik heb het zelfde probleem.. En bij werd het van kwaad tot erger.. Heb nog niet kunnen vinden waar het aan ligt.

De auto staat nu nog steeds stil. En de komende tijd niet veel tijd om te sleutelen...