PDA

Bekijk Volledige Versie : opmerking over download monteren van een nieuw wiellager



Frenske
18/07/2009, 19:19
waarde medeliefhebbers,

ik weet niet waar ik dit kwijt kan/moet. In de download over het monteren van een nieuw wiellager is toch wel belangrijke info niet vermeld.
Wanneer men het asstuk losmaakt dient men de auto altijd te laten uitlijnen daar met de twee bouten waarmee het asstuk bevestigd is ook de wielvlucht afgesteld kan worden. Tevens dient de afstelling steeds te gebeuren wanneer een stuur of fuseekogel los is geweest. Ook al kan Ed China op Discovery het met een meetlint, je wil niet weten hoe de banden er na 1000 km uit zien!!:Cry: Een halve milimeter verschil kost letterlijk vele €€€€€€ ! (komt de bandenboer in deze crisistijd wel goed uit:thumb:)

klaas 924
18/07/2009, 21:18
zeer goed dat je dit meld
want ook mijn wiellagers moeten worden vervangen en na het
lezen van de HOW TO dacht ik al dat ik hier maar niet
aan moest beginnen , maar het moest laten doen door een deskundige
maar nu je dit meld weet ik het zeker!

captainfrasca
18/07/2009, 21:40
Klopt, ik ben dat vergeten erbij te melden..

Als je alleen de lagers hoeft te vervangen hoeft dit echter niet.
Zodra je de fusee los hebt gehad, dan zal de auto uitgelijnd moeten worden.
Kosten hiervan bedragen ca. 45 euro bij de bandenboer

De bedoeling van de how to is in principe alleen gebasseerd op het vervangen van de lagers..

Dat ik ook het fusee moest vervangen was echter uitermate zeldzame pech en gebeurd echter bijna nooit...

Dus voor die gene die de lagers gaan vervangen, kunnen het gedeelte van het fusee overslaan!

Fantaman
18/07/2009, 22:03
je kan veel zeggen maar zolang er geen speling (of minimaal) op de bouten van de veerpoot zit en/of de draagarm bij de fusee loshaalt(dus niet de fuseekogel loshalen van de draagarm) dan hoef je niet uit te lijnen.
ik heb zelf zat ashoezen vervangen op 1 van de 2 manieren de naaf los te halen om de as/homokineet eruit te krijgen.
en die banden slijten normaal af:thumb:

klaas 924
19/07/2009, 10:12
Dus voor die gene die de lagers gaan vervangen, kunnen het gedeelte van het fusee overslaan!

en dus ook het uitlijnen overslaan ?????????

-Bassie-
19/07/2009, 10:15
jah.

want met een wiel lager verander je niks kwa sporing enzo ;-)

klaas 924
19/07/2009, 10:17
dan word het toch nog een doe het zelf klus denk ik!

Frenske
19/07/2009, 10:22
Beste Fantaman,

de moderne auto's beschikken meestal niet meer over de afstelmogelijkheden, aan de ene kant door betere fabricage-processen, aan de andere kant door kostenbesparingen. Maar onze o zo geliefde Porsches hebben dat wel nog, zie onderstaande afbeelding:

maar voor enkel het wiellager te vervangen is uitlijnen dus echt niet nodig!!

Kevin- Martini
19/07/2009, 11:56
Goed punt inderdaad! Uitlijnen omvat meer dan alleen het afstellen van de sporing.

Fantaman
19/07/2009, 14:21
Beste Fantaman,

de moderne auto's beschikken meestal niet meer over de afstelmogelijkheden, aan de ene kant door betere fabricage-processen, aan de andere kant door kostenbesparingen. Maar onze o zo geliefde Porsches hebben dat wel nog, zie onderstaande afbeelding:

maar voor enkel het wiellager te vervangen is uitlijnen dus echt niet nodig!!
ik ben zelfs wel blij dat je bij de 924 voor het camber wel kan afstellen:-)
trouwens met een waterpas zou je de camber ook kunnen afstellen:loco:

captainfrasca
19/07/2009, 14:22
Nu niet mensen de verkeerde tips geven...
Als je eenmaal aan de afstelling geweest bent, de auto gewoon uitlijnen
Die 45 euro overleven we allemaal wel, banden zijn duurder!