PDA

Bekijk Volledige Versie : Radio of versterker tikt



joeyw91
19/07/2009, 16:44
hallo,

ik heb (al een tijdje geleden) radio, versterker, en wat boxjes in de originele deurgaten gemaakt...

als de motor niet draait, is het geluid helemaal perfect..

maar zodra de motor loopt, hoor je een tik in de boxen, en hoe harder de motor draait, hoe sneller hij gaat tikken, het geluid word niet harder.

omdat ik achter voor de versterker de massa had gepakt van de verlichting, dacht ik dat het misschien daardoor zou komen, maar als ik een massa rechtstreeks van de accu pak, dan is het er nog steeds.

ik heb de + ook rechtstreeks van de accu, daar zit nog wel mijn centrale deurvergrendeling, op afstandsbediening aan..

en de REM(ote) van versterker is gwoon de uitgang van de radio, en dat is ook een rechtstreekse kabel..

verder gaat er een (zelf) verlengde kabel, tulpen, van de radio naar de versterker achterin.

ik kom hier nu pas achter omdat mijn auto nog niet veel gebruikt word.. ik heb wel een andere accu in de auto gezet, dat is namelijk een 74ah, ipv 56 dat ik al had.. maar daar kan het niet aan liggen lijkt mij

dat kan ik ook niet controleren, die accu die eruit kwam daar krijg ik de auto niet meer mee aan, ook niet aan de lader..

dusja, mijn vraag is dus waar het aan kan liggen, en hoe ik het oplos..

bedankt alvast!

Tom
19/07/2009, 16:53
Ik zou een ontstoringskastje op de versterker monteren. Sommige versterkers zijn hier gevoeliger voor. Zorg er ook voor dat spanningskabels en speakerkabels niet naast elkaar liggen.

Hendrik
19/07/2009, 16:57
Heeft de 924 geen toerencensor?
Zo nee is het klaar voor mij. :-)

ShroudedVeil
19/07/2009, 17:07
dat deed de mijne ook

Probleem; de radioantenne zat niet lekker en de radio liep mee in de toeren

Is het alleen bij de radio of ook als je een cd opzet ?

joeyw91
19/07/2009, 17:24
ook als je cd op zet... zodra je de radio aanzet al..(als de motor loopt) want dan schakeld hij de versterker in


enne de kabels lopen wel allemaal naast elkaar, maar het lijkt me niet dat dat het is. want hij pakt een signaal van de onsteking, omdat hij op dat ritme tikt zegmaar..

Tom
19/07/2009, 17:33
Dat ontstoringskastje lijkt me een aardige om mee te beginnen. Overigens werkte dat bij mijn versterker ook niet, toen heb ik een andere versterker gekocht. Dat loste het wel op.

joeyw91
19/07/2009, 17:42
ok,

als het dan aan de versterker zou liggen...

is het dan dat als de auto loopt dat de voeding meer als 12v word.. is het dan niet gewoon mogelijk om een weerstand er tussen te plaatsen, die niet meer als 12v doorlaat?

Tom
19/07/2009, 18:50
Nee, het is een vervuilde 12V, met storing van de ontsteking. Dat kastje filtert de storingen eruit, een goede versterker doet dat zelf ook maar ik heb ook wel eens een versterker gehoord die nooit stoorde en er op een dag mee begon.

joeyw91
19/07/2009, 19:05
dus dan zou hij het niet moeten doen als ik hem direct op de accu aansluit toch?? want dan kan hij nergens meer een signaal oppakken..

maar ik ga dat filtertje wel proberen..

waar is dit tekoop?? en prijzen :p

klaas 924
19/07/2009, 19:20
is dat dan niet optelossen
met onstorings doppen op de bougie,s??
dat is een dop die tussen bougie en bougiekabel inzit
want deze klacht had ik jaren geleden ook met mijn Simca1100

Tom
19/07/2009, 19:20
Bij elke behoorlijke auto-audiozaak. Geen idee wat het kost.

Direct op de accu aansluiten kan helpen, maar de aansluitingen komen dan ook nóg meer in de buurt van de ontsteking. Met andere woorden: succes niet gegarandeerd.

joeyw91
19/07/2009, 19:23
ok, bedankt!

heb iig weer wat te proberen..

klaas 924
19/07/2009, 19:25
ja en zo gaat er een hoop tijd verloren
maar met geluk los je het zowel op!
succes

-Bassie-
19/07/2009, 20:19
wel is de versterker er af gehaald en toen nogmaals geprobeerd??

als je dan die tik niet hoort weet je dat het in je versterker zit.

joeyw91
19/07/2009, 20:23
ja, dat kan ik ook nog proberen thx

enja, er gaat wel tijd verloren, maar of je het zo moet noemen, je leert er wel weer van hè

-Bassie-
19/07/2009, 20:31
alles neemt tijd in beslag.

alleen doe er je voordeel mee en leer er van dan is de tijd niet verloren ;)

joeyw91
20/07/2009, 10:51
owja, omdat iknu toch andere radio in ga bouwen.. hoe haal ik het dashboarddinge boven de radio open, waar zegmaar die klokjes zitten.. want 1 lampje is eruit, en licht nu achter de radio licht te geven :p

en via et gat van de radio kom ik er niet bij

Tom
20/07/2009, 11:08
Boven de klokjes zitten twee kruiskopschroeven.

-Bassie-
31/07/2009, 14:05
en al een beetje vorderingen betreft het probleem??

joeyw91
31/07/2009, 19:11
nee, een directe voeding om de auto heen gelegt, en hij tikt nogsteeds.. ik heb ook nog wat met de kabels gespeeld, dat ze miss dan te dicht ergens bij zaten, maar dat is het niet..

verder ga ik ander versterkertje erin legge om te kijken of dat het wel is, en verder.. jah, weet ik eigenlijk ook niet, ik heb wel gehoord dat je misschien een condensator er tussen kan bouwen, is ook beter voor de accu, en die dingen zijn ook niet zo duur, dus..

-Bassie-
31/07/2009, 19:20
condensator die stabiliseert je stroom toevoer.

als je dan op eens heel veel vraagt trek die niet de accu leeg maar pakt ie een deel uit de condensator.

joeyw91
31/07/2009, 19:41
klopt, maar het is dus wel de moeite

Hendrik
31/07/2009, 20:28
als hij ook op hele lage volume tikt is het natuurlijk niet iets wat het probleem gaat verhelpen. Meestal komt het via de massa binnen en dat is net waar de condensator niet tussen komt.

Fantaman
31/07/2009, 20:38
dan zou je kunnen denken aan een diode tussen versterker en massa

Tom
31/07/2009, 20:40
Condensator zal het vermoedelijk niet oplossen als het instraalt op de versterker zelf, het voordeel van een condensator is dat spanningsdips beter worden opgevangen.

Bij mij zat het in de versterker. Ik had zelfs de kabels op een losse accu aangesloten die naast de auto stond en een onstoringskastje ertussen gehangen, toen stoorde-ie nog. Heb ik overigens ook een keer gehad met een versterker in mijn geluidsinstallatie thuis, daar zat een massalus in.

joeyw91
10/08/2009, 18:00
ik weet et denk ik al... ik kom dr nu pas achter omdat mijn auto nou in een WP staat, en ik er nu echt mee aan de gang ga... nu zie ik de voeding, van o.a, de radio versterker, centrale deurvergrendeling enzo... die kabel, plus en min, lopen miss net 2 cm van de rotor en bobine vandaan, heb nog niet geprobeerd om het ff om te leggen... ben nu nog druk bezig met andere dingen... maar iig denk ik wel dat het hiermee opgelost is...