PDA

Bekijk Volledige Versie : motortemperatuurmeter



Tom88
01/08/2009, 13:39
hallo,

Na een tijd nix meer te hebben gepost ben ik er weer!
Mijn temperatuur meter achter op de kop doet het niet. En het is toch wel belangrijk denk ik zo....... de meter in het dashboard werkt iig wel (kabeltje aan massa geled meter slaat dan volledig uit naar rechts) Alleen ik kan nergens zo'n sensortje krijgen. Automaterialen zaken kunnen ze niet bestellen. Weet iemand hier misschien waar ik er een kan krijgen of iemand die een goede 2e handse heeft?

Ik hoor het graag,

Groeten Tom

Pas
02/08/2009, 01:19
Sensors zijn niet meer nieuwe te bestellen, worden niet meer gefabriceerd en blijkbaar niet meer op voorraad bij de normale groothandel. Mischien direct bij een porsche dealer dat het nog te krijgen is met het bijbehorende prijskaartje.

Anders een 2e hands zoeken uit een gebruikte kop.

Let er ook op of er niet een draadbreuk is, de sensor is ook te meten of deze kapot is of niet. Want hoe ik het begrepe heb is,

Geen weerstand (dus doorverbonden) heb je de meter op 0 (volledig links). De sensor verhoogt de weerstand naarmate het warmer wordt.

Dus een draadbreuk of een kapotte meter zou een volledige uitslag naar rechts moeten veroorzaken (zoals ik heb als ik mijn contact aan zet)

-Bassie-
02/08/2009, 03:24
pas hij werkt anders om.

Weerstand word minder als de temperatuur hoger word.

Pas
02/08/2009, 04:40
Dan zouden alle 3 de sensoren die ik samen met MBH heb doorgemeten afgelopen week al kapot zijn, zelfs eentje van een blok waarvan hij het werkend uit elkaar gehaald heeft.

Als je op de twee punten de weerstand meet als het gewoon koud is, geeft hetzelfde resultaat als wanneer je de punten van de multimeter tegen elkaar houd.

Tom88
02/08/2009, 13:50
Oke ja mijn meter is getest dus met de kabels is verder niks mis. Je zei dat je de sensor zelf ook kon testen?

Alvast bedankt voor de reacties!

Groeten Tom

Hendrik
02/08/2009, 15:10
Gewoon een multimeter op de pinnen en kijken wat hij doet als hij warmer of kouder word. Hij moet meer of minder weerstand aangeven.


De weerstand reageert op de temperatuursveranderingen. Hoe hoger de door de sensoren gemeten weerstand, des te minder stroom gaat er doorheen en des te lager wijst de wijzernaald aan.
In oudere auto's werken temperatuurmeters op magnetisme: hoe meer stroom er door de wikkeling van een meter gaat, des te sterker is het daaruit voortkomende magnetische veld en en des te verder beweegt de wijzernaald zich over de schaal. U kunt gemakkelijk te weten komen, of u moderne of minder moderne meters in uw auto's heeft. Zet het contact maar aan: de ouderwetse instrumenten wijzen dan onmiddellijk goed aan, bij de modernere exemplaren kost dat enige tijd. Deze apparaten hebben namelijk een bimetalen stripje met daaromheen een wikkeling, die de strip warmer maakt naarmate er meer stroom doorheen loopt. Daardoor buigt de strip en neemt via een hefboommechanisme de wijzernaald mee.

http://www.edwardinfo.com/Marinus/BestM/Motortemperatuur%202004Q2.pdf

Tom88
02/08/2009, 16:17
oke ik zal morgen eens meten.


Tom