PDA

Bekijk Volledige Versie : [Opgelost] 924 1980 | Brandstofpomp heraansluiten (overbrugging/schakelaar/relais)



Daan_924
01/05/2012, 16:16
Omdat dit probleem blijft aanslepen, en ik niet echt weet hoe ik ermee verder moet,
heb ik er toch maar een afzonderlijk topic van gemaakt:

Het brandstofrelais was/is dus altijd defect geweest, en een vorige eigenaar heeft het alsvolgt opgelost:


Stekker losgemaakt (zie linksboven en rechtsboven op de eerste foto)
Aftakking op de voeding naar de brandstofpomp (dit is dus een aftakking op de zwart-groene kabel rechtsboven op de eerste foto (het stekkertje))
Aftakking op de zwarte kabel uit het witte blokje/stuurslot (zie tweede foto)
Deze 2 verbonden met een schakelaartje (die rot was)
2 polen van de relais overbrugd met stukje kabel


Concreet: zodra de sleutel omgedraaid wordt, (in eerste stand), slaat de pomp aan.
De rotte schakelaar is in het begin vervangen door een stekker die makkelijk los te maken was (handig bij het testen van brandstofopbrengst, ontsteking, ...)

Maar nu zou ik in afwachting van een nieuwe relais, een schakelaartje willen plaatsen.
Dit heb ik eenmalig geprobeerd, alleen werd de schakelaar lauw qua temperatuur, dus de ganse stroomkring van de pomp
loopt hier waarschijnlijk door, via het witte blokje. Dit wil ik nu vermijden.


Kan ik nu alsvolgt:

het losgemaakte stekkertje terug verbinden (zie foto, zwart-groene kabel, lijkt precies al eens te warm geweest?)
De aftakking vanop de zwarte kabel van het stuurslot wegnemen (zie blauw scotch-blokje)
En in plaats van de relais; een schakelaartje tussen de overbruggingsdraad op het relaisbord steken,
zodat ik hiermee de werking van het relais kan simuleren, en de stroom van de pomp terug door de oorspronkelijke kring/dikke kabels loopt?



http://community.924forum.nl/images/imported/2012/05/imag1263800-1.jpg

http://community.924forum.nl/images/imported/2012/05/imag1269800-1.jpg

http://community.924forum.nl/images/imported/2012/05/imag1258800-1.jpg

Jayke
02/05/2012, 08:42
Als ik het goed begrijp breng je het dan terug naar originele staat, maar ipv het relais een schakelaartje, wel op de betreffende polen van de houder van het relais?

Zo ja, dat lijkt me de meest nette oplossing. Wel zou ik meteen een relais bestellen (kijk eens op ebay, ongeveer de helft van de prijs die porsche rekent). Het relais is namelijk ook een veiligheidsvoorziening. Als de motor niet draait, dan zal de pomp niet draaien. Dit is wel zo veilig als je een ongeluk hebt en een brandstofleiding scheurt.

Daan_924
02/05/2012, 18:03
Klopt inderdaad; in plaats dat de aansturing (relais) overbrugd is, en de schakelaar tussen de voeding zelf zit,
wil ik die kring terug verbinden zoals het hoort, en de aansturing doen zoals oorspronkelijk bedoeld,
alleen tijdelijk met een schakelaartje in plaats van een relais.

Zoals ik het nu zie komt de voeding via die aftakking op het stuurslot/witte blokje, (en het zal waarschijnlijk wel met reden zijn dat
de originele bekabeling naar de pomp wat dikker uitgevoerd is) dus hier zomaar een aftakking op, werkt wel, maar ik zou het liever anders zien...


Ik probeer het dit weekend even uit, in de hoop dat de oorspronkelijke kring nog intact is (wie weet waarom die ooit aangepast geweest is...)
Dan zou meteen ook één van de laatste blauwe 'scotch blocks' weggewerkt zijn.

softtail
03/05/2012, 14:34
Ik heb een relais gehaald in een auto-elektrozaak kostte maar 8€

Jayke
03/05/2012, 16:04
Weet je zeker dat dat relais exact dezelfde werking heeft? Bij Porsche kost hij namelijk rond de 90 euro, via ebay geloof ik zo rond de 45 euro. Het relais doet meer dan alleen schakelen bij contact aan he...

jimfrey944
03/05/2012, 16:45
Ik zou niet gaan rommelen gewoon zo als het hoort aansluiten je bent niet de eerste met een uitgebrande 924

Daan_924
05/05/2012, 19:23
zo gezegd zo gedaan:

- extra aftakking van stuurslot/witte blokje naar de voeding van de pomp onderbroken
- de losgemaakte stekker van een relaisaansluiting naar de voedingskabel van de pomp terúg verbonden
- overbruggingsstekker/jumperwire weggenomen en vervangen door een schakelaartje

resultaat:... niks, noch met jumperwire (waarmee de pomp totnutoe altijd gewerkt had), noch met de schakelaar die ik net uitgemeten had met een multimeter

Daarna de Haynes erbij genomen, en de terminals gecheckt welke 2 met elkaar verbonden moesten worden,
blijkt dat dit 30 & 87 zijn (logisch, diegene die het relais anders zou schakelen),
maar de huidige jumperwire zat (in combinatie met de pomp gevoed door aftakking op stuurslot) op 15 & 87

Dus als ik dit probeer te snappen dan kreeg de pomp voeding zodra ik de sleutel omdraaide (door extra aftakking stuurslot naar voeding),
en hierbovenop zou de pomp nog werken met de input van de ontsteking (door jumperwire),
maar aangezien de verbinding van de relais naar de voeding van de pomp losgemaakt was, zou deze tweede (de jumperwire) geen nut gehad hebben?
Heb het in ieder geval nooit geprobeerd zonder de jumperwire als de pomp toen aansloeg met de sleutel om te draaien...


Uiteindelijk heb ik mijn (jumperwire mét -) schakelaar dus in de 30 & 87 geplugged, en met de originele bekabeling terug normaal aangesloten kan ik nu eenvoudig mijn pomp aan/uit zetten met de schakelaar vanuit de aansturende kring, ipv de voedingskring. Daarna nog de overbodige aftakkingen eruitgehaald.
Blij dat dit probleem nu van de baan is, voorlopig is de schakelaar genoeg om te testen, de bedoeling is uiteraard om weer een relais in te stoppen.