PDA

Bekijk Volledige Versie : tapeindverwijderaar



Duncan
13/08/2009, 22:41
Bij het demonteren van de downpipe is een van de tapeinden 1-2 mm naar buiten gekomen. Verder was 1 van de tapeinden vervangen door een bout. Is het noodzakelijk om die ene bout terug te veranderen voor een tapeind ( met een 'echte' uitlaatmoer (koper?))

We hebben het tapeind geprobeerd in te draaien met twee moertjes op elkaar maar dat ging niet. Nu zie ik dat er van Midlock en Hazet speciale tapeindverwijderaars zijn, in de vorm van een soort dop met drie asjes, waarmee je tapeinden kunt uitdraaien en volgens de Hazet catalogus ook indraaien. Blijft dan de draad intact en/of zijn er andere manieren?

Duncan

Tom
13/08/2009, 23:33
Ik zou in ieder geval die bout weer vervangen door een tapeind. Met het indraaien met zo'n verwijderaar heb ik geen ervaring, mij is het altijd goed gelukt met twee moeren.

Frenske
14/08/2009, 11:16
een sloot WD40 op de tadeind, ff bijblijven voor het beste resultaat en dan met twee moertjes er weer in draaien. Tapeindverwijderaars hebben bij onjuist gebruik de neiging de schroefdraad te verkrachten:doh:

Duncan
14/08/2009, 11:23
Ik denk dat we de moertjes niet stevig genoeg hebben aangedraaid...
Heb met de WD40 gemerkt dat je na de montage wel wat rookontwikkeling krijgt
onder de motorkap (ziet er scary uit).

Frenske
14/08/2009, 11:44
maar ruikt wel best lekker :thumb:

Fantaman
14/08/2009, 11:52
Ik denk dat we de moertjes niet stevig genoeg hebben aangedraaid...
Heb met de WD40 gemerkt dat je na de montage wel wat rookontwikkeling krijgt
onder de motorkap (ziet er scary uit).
wacht maar tot je olie op de uitlaat morst:loco:


is mij altijd gelukt met 2 moertjes erop, ik wist niet eens dat er speciaal gereedschap voor is:shocked:

Tom
14/08/2009, 12:01
Die rook is inderdaad even wennen... met wat startproblemen afgelopen winter de hele ontsteking ingespoten met WD40, toen de motor warm werd kwam de rook zelfs door het dahboardkastje het interieur in. Oeps.

Duncan
14/08/2009, 12:02
Volgens mij is er voor bijna elke handeling speciaal gereedschap....
Maar misschien niet altijd nodig ( zie discussie over de injector trekker).
Ik denk altijd als er iets is dat een reparatie makkelijker maakt: hebben :-)

Frenske
14/08/2009, 12:06
met een beetje nadenken kun je de meeste klussen klaren zonder speciaal gereedschap. De autofabrikanten schrijven veel dingen voor die de dealers dan van hun zouden moten kopen. Dit gaat sinds jaar en dag zo. Dat de dealers dat niet altijd doen is te danken aan de prijsstelling.
Kijk de workshopmauals maar eens na, je wordt gestoord van de hoeveelheid gereedschap dat je volgens hun nodig zou hebben. Vooral de Franse fabricanten zijn er meester in.

Duncan
14/08/2009, 12:11
Hmm, wel een nuance.
Ik versta onder speciaal gereedschap echt weirde sleutels met rare vormen specifiek voor een speciaal type, die zou ik wat minder snel aanschaffen.

Ik heb nog een speciale Kreidler vliegwiel trekkert: 1 keer gebruikt, maar zonder dat ding had ik dat vliegwiel er niet makkelijk af gekregen ( twee/driepoot trekker beetje kansloos).

M.B.H.
14/08/2009, 12:28
Hmm, wel een nuance.
Ik versta onder speciaal gereedschap echt weirde sleutels met rare vormen specifiek voor een speciaal type, die zou ik wat minder snel aanschaffen.

Ik heb nog een speciale Kreidler vliegwiel trekkert: 1 keer gebruikt, maar zonder dat ding had ik dat vliegwiel er niet makkelijk af gekregen ( twee/driepoot trekker beetje kansloos).

die trekker is voor meer vliegwielen te gebruiken
Zundapp - Sachs - JLO - DKW - Bosch vliegwielen

Duncan
14/08/2009, 12:39
die trekker is voor meer vliegwielen te gebruiken
Zundapp - Sachs - JLO - DKW - Bosch vliegwielen


Oke, het is ook al weer 18 jaar geleden...

M.B.H.
14/08/2009, 12:52
die trekker is voor meer vliegwielen te gebruiken
Zundapp - Sachs - JLO - DKW - Bosch vliegwielen

Geeft niets voor mij 30 jaar geleden:whistle:

Kevin- Martini
15/08/2009, 20:40
De tapeind draai je vanzelf weer vast als je de voorpijp weer monteert. Op het moment dat de moer aanzit, draai je het tapeind vanzelf weer vast. Verder is het raadzaam de bout te vervangen door een nieuw tapeind.
Voor wat betreft de special tool: die tapeind verwijderaars slopen het draad (dat is althans mijn ervaring).

tyler durden
16/08/2009, 11:59
of je pakt een bus IMAL een links tapje