PDA

Bekijk Volledige Versie : 924 1985 | Nokkenas en kleppen stellen



Rvr
10/05/2012, 09:56
L.S.

Vandaag begonnen met het vervangen van de nokkenas! Toen ik de klep huizen eruit haalde bleek dat mijn kleppen zo goed als maximaal gesteld zijn. Heeft dit aan de nokkenas gelegen of zal ik mijn kleppen moeten vervangen?

Vraag 2: op hoeveel Nm moeten de lagers van de nokkenas worden vastgezet?

Alvast dank!

Gr

Robin

maup
10/05/2012, 10:38
Volgens mij kan je dunnere stelschroeven krijgen, nokkenaslagerkappen moeten op 8 Nm. (0,8m-kg)

Rvr
10/05/2012, 11:05
Hartelijk dank maup. Ik heb alleen niet op zitten letten hoe ik ze eruit heb gehaald. Maakt het verschil hoe ze erop zitten? De cijfers die op de kappen staan zeg maar lezen vanaf de voorkant van de auto of vanaf de achterkant?

Gr

Robin

---------- Bericht toegevoegd op 12:05 ---------- Vorig bericht was op 11:50 ----------

Oja is het niet 80 NM? 8 NM heeft mijn momentsleutel nl niet.

Dank!

-Bassie-
10/05/2012, 11:38
8 nm

En beginnen met tellen vanaf distributie.

ArvidW
10/05/2012, 12:42
8 Nm kan niet kloppen voor M8 draad

maup
10/05/2012, 13:28
Is wel in alluminium hoor

Rvr
10/05/2012, 15:18
Het leek mij ook wat weinig maar als jullie het zeggen... Nokkenas zit er inmiddels in auto start alleen niet meer :( waarschijnlijk niet goed opgelet bij het terugplaatsen van de distributieriem, of de ontsteking staat niet meer op tijd. Iemand een goede tip hoe ik kan zien of de ontsteking goed staat? Distributie is kwestie van bdp opzoeken op vliegwiel en nokkenaspoelie op merkpunt zetten toch?

Dank voor de hulp, hoop dat het niet te hard gaat regenen :-) anders wordt het sleutelen in mn regenpak...

ArvidW
10/05/2012, 16:13
Is wel in alluminium hoor

M8 kun je zelfs in peperkoek met 8Nm aandraaien :9

ArvidW
10/05/2012, 22:00
Volgens Haynes: 1.6 - 2.1 m-kg voor de camshaft bearing cap nuts. Ofwel tussen de 16 en 21Nm

maup
11/05/2012, 08:30
|:) Arvid heeft gelijk, de camshaft cover nuts moeten op 8 Nm, dat is natuurlijk de kleppendeksel! |:)

Rvr
11/05/2012, 10:41
Kijk, dan hebben we weer allemaal wat geleerd. Ik dacht dat je de kleppendeksel gewoon stevig vast mocht zetten dus dan ga ik die ook weer wat losser halen. Bedankt, hij loopt inmiddels ook weer!

Rvr
11/05/2012, 14:52
Net een testritje gemaakt en twee zaken kloppen niet (meer). Ik hoor een rare ratel bij het accelereren. Zo een die je ook wel een beetje hoort bij een ford tdci motor. Wellicht iets laten liggen in het kleppenhuis wat ik over het hoofd heb gezien? Het tweede is dat de motor zich pas uitschakelt als ik de sleutel uit het contact haal ipv dat ik de sleutel omdraai. Iemand een idee?

jimfrey944
11/05/2012, 17:21
Heb je alles op volgorde weer terug geplaatst alles wat je los haald moet op precies de zelfde plaats terug
Heb je draden los gehad van de motor ? (Bobine los gehad bijv.)

Rvr
11/05/2012, 21:33
Ja alles precies hetzelfde terug gezet ik twijfeldenalleen een beetje met de lagerkappen. Ik heb ze genummerd vanaf de distributie naar de ontsteking met het opschrift leesbaar vanaf de distributie zijde. Klopt dat?

Rvr
15/05/2012, 12:53
Inmiddels de ontsteking afgesteld en het getik is over. Nu blijven er twee problemen over. 1) De nokkenas begint alweer af te slijten. Misschien de klep speling te krap? Koud afgesteld op .10 in en .40 uit. Of wellicht dat het probleem dieper ligt. Dus misschien toch de kop uit elkaar halen? Het gekke is dat het de middelste twee nokken zijn van het blok. 2) Bij warme motor trilt de olie drukmeter tussen 0 en 2 bar op en neer bij stationair met een frequentie van +- 5hz waardoor het rode olielampje constant knippert.

Iemand nog ideeen? Ik denk dat ik binnenkort de kop eraf ga halen.

-Bassie-
15/05/2012, 13:10
Wat voor olie heb je er in?

Nokkenas smeerleiding nog wel goed?

Rvr
15/05/2012, 14:01
10w40. Ik dacht zelf dat er 15w40 in moest maar bij de groothandel (KAN) stond deze olie in het boek en heb wat deskundigen nagevraagd en die zeiden dat dat het verschil niet zou kunnen maken. Smeerleiding heb ik gecontroleerd. (Gestart zonder kleppendeksel en kwam een mooie flow bij alle kleppen uit.)