PDA

Bekijk Volledige Versie : 924 1980 | remdruk ineens weg



toet89
29/05/2012, 21:47
even een vraag. Ik ben vanavond bezig geweest met mijn 924. Heb even de draden van de startmotor vervangen en een nieuwe accu geplaatst. Tijdens het vervangen van de bedrading heb ik even sluiting gemaakt (accu vergeten los te halen, stom!)

alles weer in elkaar gezet en naar huis gereden.

Bij het remmen merkte ik dat ik helemaal geen remdruk meer heb. Ik kan het pedaal gewoon tot de bodem intrappen zonder druk. Op het laatste punt begint hij pas te remmen (piepende banden).

Ik dacht in eerste instantie dat er wellicht een zekering (van de rembekrachtiger oid) was doorgebrand, maar na wat zoeken lijkt de 924 deze niet te hebben?

Kunnen jullie mij helpen aan de oplossing, kan niet te veel zijn denk ik?

hoor het heel graag van jullie!

ArvidW
29/05/2012, 22:09
Rembekrachtiger van 924 werkt op vacuüm gecreëerd in het inlaatspruitstuk van de motor. Bij een defecte rembekrachtiger geeft je rempedaal juist veel tegendruk aangezien deze dan niet bekrachtigd wordt.

Waarschijnlijk is al je remvloeistof weggelekt. Wat je ook doet, ga er geen meter meer mee rijden. Alle remmen, koppelingen, en leidingen controleren op lekkage. En natuurlijk even het reservoir van de remvloeistof bekijken.

toet89
29/05/2012, 22:34
waarom geen meter meer mee rijden, niet dat ik ga toeren, maar ff naar m'n werk rijden (rustig) moet toch geen kwaad kunnen?

-Bassie-
30/05/2012, 05:45
Op zich zijn remmen niet heel erg belangrijk nee.
Eerst kijken wat er aan de hand is voordat je er helemaal door heen trapt.

ArvidW
30/05/2012, 06:07
waarom geen meter meer mee rijden, niet dat ik ga toeren, maar ff naar m'n werk rijden (rustig) moet toch geen kwaad kunnen?

Ik mag hopen dat dit een geintje is...

M.B.H.
30/05/2012, 08:56
Ja dat moet haast wel een geintje zijn !!!!!!!!!!!!!!!! even naar je werk met slechte - niet werkende remmen ????????????

toet89
30/05/2012, 09:50
wat ik gek vind is dat ik gisteren geen druppel remolie heb zien vallen op de brug. Het lijkt me dan ook sterk dat dit is gelekt (anders had ik het wel moeten zien liggen lijkt mij?)

Is er misschien nog een andere oorzaak denkbaar? Een losse vacuum slang of iets dergelijks?

BTW: mijn werk is een kleine kilometer rijden. no worries.

Jayke
30/05/2012, 10:02
Dan zou ik persoonlijk lekker gaan lopen...

ArvidW
30/05/2012, 10:08
Een losse vacuumslang van de rembekrachtiger zou juist resulteren in een kei hard rempedaal dat je met geen mogelijkheid tot de aanslag kan trappen.

Het remsysteem van een 924 is heel eenvoudig. Pedaal --> hoofdremcilinder met vacuum rembekrachtiger --> remleidingen --> remmen. Het is een volledig gesloten hydraulisch systeem zonder kleppen, pompen of wat dan ook.

Als je een paar keer op het pedaal stampt, heb je dan meer druk?

Als je in 1x hard op het pedaal stampt en de druk die je met je voet uitoefend constant houd zakt het pedaal dan in tot de aanslag?


Edit: Je zegt dat je hem tegen de aanslag trapt, weet je dat heel zeker?

toet89
30/05/2012, 10:15
Dan lijkt het wel dat er een leiding lek moét zijn. gek dat er geen remvloeistof op de grond lag.

Als ik het pedaal in trap, dan heb ik totaal geen druk totaan de aanslag. Daar krijg ik remkracht om de auto met piepende banden tot stilstand te zetten.
Pompend remmen resulteert in niets anders.

Zou het misschien kunnen zijn dat er een leiding verstopt of beknelt zit? Of moet dit dan juist weer ervoor zorgen dat het pedaal keihard wordt?

ArvidW
30/05/2012, 11:51
Wat wel appart is dat je wel zo hard kunt remmen dat de wielen blokkeren. In combinatie met het drukloze pedaal wijst dat eerder op lucht in de remleidingen dan op een echt significant lek.

Controleer eerst het niveau van je remvloeistofresevoir. Is dat nog okey dan kun je eens de remmen ontluchten. Als de wielen er dan toch af zijn gelijk even zoeken naar gescheurde slangen, lekkende remcilinders en leidingen.

Remmen ontluchten en voorzien van nieuwe olie kan overigens nooit kwaad. Na een paar jaar gaat de kwaliteit van de remvloeistof achteruit vanwege vocht en afbraak van olie. Systeem doorspoelen met nieuwe olie en resevoir afvullen lukt wel met een potje olie van 5-10euro.

toet89
30/05/2012, 12:00
Is er een makkelijke manier om de remmen te ontluchten? Zit er een nippeltje op de remklauwen wat ik los kan draaien tot er remvloeistof uit komt?
Nog nooit gedaan, maar voor alles moet een eerste keer zijn.

ArvidW
30/05/2012, 12:11
Dat gaat inderdaad met de nippels op remklauwen en remcilinders van de remtrommels.

bleeding brakes with two people - YouTube (http://www.youtube.com/results?search_query=bleeding+brakes+with+two+people&oq=bleeding+brakes+&aq=1&aqi=g10&aql=&gs_l=youtube.1.1.0l10.3187.7953.0.10234.22.14.3.5.5.0.32.420.14.14.0...0.0.Q_ukI05_udY)

maup
30/05/2012, 12:45
Ik heb het gevoel dat het geen kwaad kan als hier een ervaren persoon even meekijkt.

toet89
30/05/2012, 12:54
Lopen wel genoeg monteurs rond waarop ik kan terugvallen mocht ik er niet uitkomen, maar ik kom graag goed beslagen ten ijs.

jimfrey944
30/05/2012, 17:40
Denk eerder dat je een inwendig lek heb in je rem verdeler heb
Doe bij het ontluchten een doorzichtig slangetje op het nippeltje
Voeg optijd vloeistof toe
En hergebruik de vloeistof die er uitkomt niet

toet89
30/05/2012, 20:06
ik heb het weer gemaakt. er zat een remleiding niet goed vast op het rechtsvoor wiel. Vastgedraaid en ontlucht (alleen rechts voor) en hij remt weer lekker ! Bedankt voor de tips.

jimfrey944
30/05/2012, 20:32
Hoe komt die in godsnaam los
Heb je ruzie met je Buuren ;)

toet89
31/05/2012, 08:14
ik heb geen flauw idee, er zat wel een nieuwe leiding op (de rest was nog oud). Dus ik denk gewoon slechte montage. Hij zit nu in ieder geval netjes gemonteerd.

mk1-madness
31/05/2012, 16:21
Doet mij denken aan een lekke hoofdrem cilinder.....