PDA

Bekijk Volledige Versie : Rare tik in het blok



M.B.H.
31/08/2009, 21:23
Hee Heren Sleutelaars
Nu heb ik iets Waar ik niet uit kom

Als ik de moter stationair laat lopen draaid hij kwa geluid als een zonnetje
als ik het toerental verhoog, dan heb ik een tik in de kop denk ik
altans zo klinkt het 2e of 3e cil.
als hij met hoog toerental blijft draaien is de tik weer weg
wat heb ik tot nu toe gedaan
nokkenas er uit gepakt is perfekt ook de lagerschalen
2 klepstoters liepen niet soepel dus vervangen
veerdruk kleppen is okee
klepspeling okee
ontstekings tijdstip okee
distributie timming okee
comprecie okee
bougies okee
Smering okee
Carterdruk okee
Nu heb ik eingelijk geen zin om de kop er af te pakken
wie heeft er nog een idee :help:

LWB
31/08/2009, 21:32
ik heb een keer met een celica gehad dat er ook een tik in het blok zat welke veroorzaakt werd door een kapotte koppakking...klonk niet fris...

Fantaman
31/08/2009, 23:14
een lekkent uitlaatspruitstuk kan ook klinken als tikken, maar anders zou ik het ook niet weten

M.B.H.
01/09/2009, 07:11
een lekkent uitlaatspruitstuk kan ook klinken als tikken, maar anders zou ik het ook niet weten

lek uitlaat spruitstuk is het niet die is okee8-)

M.B.H.
01/09/2009, 07:14
ik heb een keer met een celica gehad dat er ook een tik in het blok zat welke veroorzaakt werd door een kapotte koppakking...klonk niet fris...

maar dan zou ik water in olie moeten hebben of dampende uitlaaten dat is Okee
of rare comprecie maar die heb ik zonder bougies getst8-)

Hollik
01/09/2009, 08:01
Denk toch dat je het dieper moet zoeken dan de kop, helaas een "rare" tik in een blok kan zo met het "blote" oor klinken alsof het van boven komt, maar bijvoorbeeld van onderen komen. Dat heb je nou eenmaal met ijzer he, leg je oor maar is op de rails als er een train 1 km verderop rijd...

De tik door "lekkende koppaking" zoals beschreven is erg onwaarschijnlijk, daar de auto waar bovenstaande gebruiker dit mee gehad heeft dan naar alle waarschijnlijkheid een is geweest met hydraulische klepstoters, deze verliezen dan de olie en gaan "tikken"... (de 924-s'en hebben WEL hydraulische stoters, de 924 2.0 niet)

Als je het mij vraagt als de nokkenas lagers / klepgeleiders etc. in orde zijn en juist afgesteld, zit je waarschijnlijk toch te kijken naar je "main-crankshaft" lagerschalen of zuigerpin-lager / zuigerpin versleten. Deze lagers hoeven verder geen compressie problemen te geven / rook / olieverbruik. Ook kan je een versleten zuiger hebben die "kanteld" terwijl ie op en neer beweegt.

Of verder in een wat onwaarschijnlijk senario: Je kan 1 verstopte verstuiver hebben, waardoor 1 cylinder te arm loopt, en zou kunnen detoneren. Dit zou dan vooral onder (zware / wisselende) belasting plaats vinden. Ook zou dit kunnen door een te vroeg afgestelde ontsteking. Of voorontbranding door een vuile verbrandingskamer / kleppen of bougie.

Dit is echter wel het makkelijkste te controleren, de verstuivers trek je er zo uit, letterlijk. Steek in een doorzichtige pot start de pomp door je luchtmassameter-klep omhoog te drukken, kijk voor spray-pattern.

Al deze problemen zullen in principe niet meteen je auto stil zetten, maar houd in ieder geval met olie wissels in de gaten of er geen metaalresten inzitten...

M.a.w. een "rare" tik is niet zo makkelijk, zeker niet via internet ;-)

Suc6 ermee!

M.B.H.
01/09/2009, 08:36
Dat brandstof idee kan ik ook nog testen , maar lijkt me hoogst onwarschijnlijk
kantelende zuiger of een pistonpen lijkt mij ook
Maar daar moet ik toch het blok voor los halen ( Dat is volgens mij niet anders te testen )

LWB
01/09/2009, 08:53
De tik door "lekkende koppaking" zoals beschreven is erg onwaarschijnlijk, daar de auto waar bovenstaande gebruiker dit mee gehad heeft dan naar alle waarschijnlijkheid een is geweest met hydraulische klepstoters,



was ouder type met ouderwetse stelmogelijkheid,maar los daarvan weer genoeg mogelijkheden om te onderzoeken...
als ik diep in mijn geheugen graaf was mijn 'tik' een verbinding tussen twee cilinders door een kapotte pakking los van de kanalen welke in het blok zaten....

succes,hoop dat je er uit komt...

924turbo2
01/09/2009, 10:26
ik heb bij de 924 een ker eindeloos gezocht naar een tik, bleek het no9kkenastandwiel niet goed vast te zitten en heen en weer te tikken. Terwijl ik zou zweren dat het geluid uit m'n blok zelf kwam. Dus check even de poelies, etc.

Frenske
01/09/2009, 16:58
hé Martin,

gooi eens om uit te proberen een dikke olie erin, blijft het geluid dan zijn je lagers iig okee.
Grote kans dat het toch je koppakking is, ff compressie meten dus

M.B.H.
01/09/2009, 19:40
ik heb bij de 924 een ker eindeloos gezocht naar een tik, bleek het no9kkenastandwiel niet goed vast te zitten en heen en weer te tikken. Terwijl ik zou zweren dat het geluid uit m'n blok zelf kwam. Dus check even de poelies, etc.

poelies zitten goed vast gecontroleerd

Bcreative
02/09/2009, 12:06
't komt niet toevallig uit het koel(fan)gedeelte of het riem-/spoelengebeuren, he?

M.B.H.
02/09/2009, 17:16
we kunnen er een raad spelletje van maken :loco::eyebrows::shocked::heh:
ik heb het gevonden :whistle:
het was de vacuem vervroeger die niet goed werkte !!!!!!

hier kan dus een slotje op

bedankt iedereen voor de gegeven info