PDA

Bekijk Volledige Versie : Alles over uitlaten en sportuitlaten



924turbo2
16/09/2009, 22:25
Toevallig vandaag een 7 uur durende training gehad mbt tot uitlaten. Training werd gegeven door 1 van de grootse origineel en aftermarket leveranciers (ik zal geen naam noemen).

Maargoed ik heb meteen even gevraagd hoe het zit me sportdempers spruitstukken en katvervangers.

Kort samengevat zit het zo:

Een autofabrikant ontwikkeld een motorblok, vervolgens gaat dit met auto naar de uitlaten fabrikant. Deze krijgt bepaalde waarde mbt tot tegendruk en geluid op. De uitlaat wordt dus gemaakt voor dit type motorblok en dan met name afgesteld op de nokkenas (en dus kleptiming).

Een viertaktmotor heeft dus wel degelijk tegendruk nodig.

Wat gebeurt er als ik de achterdemper vervang door een sportdemper ?

Dit zorgt voor minder tegendruk. Dat houdt in dat je onderin koppel verliest. Dit krijg je bovenin weer extra terug. Nadeel is echter dat dit vaak bij hogen toeren en soms zelfs (deels) in het rode gebied kan vallen. De reflectiedemper dempt lage tonen, als je deze vervangt door een sportdemper (wat een absorptiedemper is) krijg je een zwaarder geluid/ brom.


Effect van middendemper vervangen door rechter pijp.

Middendemper heeft nauwelijks weestand en is geen reflectie maar absorptiedemper. Het vervangen van de middendemper heeft dus geen/ nauwelijks invloed op je vermogen. De middendemper filtert hoge frequenties.
Kortom vervangen van de middendemper zorgt voor wat extra geluid maar geen aangenaam geluid. Uitlaat kan zelfs snerpend geluid gaan geven.


Reflectiedemper is een demper met schotten en geperforeerde pijpen.

Absorptiedemper is een demper met een geperforeerde pijp met daaromheen dempend materiaal (meerdere materialen mogelijk). Een absorptie demper is meestal een tussendemper of een sportdemper.

Effect van spaghettispruitstuk

Spruitstuk zorgt voor minder tegendruk en dus verlies van koppel onderin. Wel weer winst bij hogere toeren.

Er zijn ook gecombineerde demper; reflectie + absorptie.


Een sportdemper/ spaghetti spruitstuk heeft dus maar weinig nut mbt toto vermogenswinst ?

Ja, tenzij je ook je nokkenas er op aanpast. Met een snelle nokkenas wordt het dus een heel ander verhaal.
Waarom rijden dan zoveel mensen met sportuitlaten ?

Meer geluid = meer snelheidsbeleving


Verder als kanttekening maken dat dit verhaal voornamelijk geld voor injectieauto’s. Hoe nieuwer de auto hoe nauwer dit mikt. Een katvervanger is dus ook zinloos.
Wat wel zo is dat een oude verstopte kat (wat vermogen remt) vaak wordt leeggehaald door. In vergelijking met een de verstopte kat is er dan uiteraard vermogenswinst. Maar als je een nieuwe kat zou monteren is dit dus beter.
Bij klassiekers namen ze het niet zo nou en zetten ze er gewoon maar wat onder, hier werd nog niks berekend. Vandaar dat bij oude carburateur auto’s je wel vermogenswinst uit een sportuitlaat kan halen.

Frenske
17/09/2009, 11:52
hmmm, zal kijken hoe ik de vermogenstest van de Prelude voor en na de montage van de APE uitlaat digitaal krijg, is het hele verhaal van de fabrikant gelijk ontkracht.

Die uitlaatfabrikant preekt voor eigen kerk en wil gewoon zijn uitlaten verkopen. Hij zou echt gek :loco: zijn als hij zei dat de uitlaten van de andere "beter" zijn dan de zijne. Is gelijk zijn hele miljoeneninvestering naar de knoppen.

Duncan
17/09/2009, 12:21
Is dat die rode Prelude met die gele stippen?

Frenske
17/09/2009, 12:34
Is dat die rode Prelude met die gele stippen?

maar dan de chauffeur zijn uitlaat :heh:

is wel rood maar heeft geen stippen of klapkoplampen met wimpers :rockon:

924turbo2
17/09/2009, 16:30
hmmm, zal kijken hoe ik de vermogenstest van de Prelude voor en na de montage van de APE uitlaat digitaal krijg, is het hele verhaal van de fabrikant gelijk ontkracht.

Die uitlaatfabrikant preekt voor eigen kerk en wil gewoon zijn uitlaten verkopen. Hij zou echt gek :loco: zijn als hij zei dat de uitlaten van de andere "beter" zijn dan de zijne. Is gelijk zijn hele miljoeneninvestering naar de knoppen.

Jij hebt het nu over vermogen (pk), ik heb het over koppel (NM), dat zijn twee verschillende dingen.
Je kan best wat vermogen winnen door een sportuitlaat maar dit is dan bij hogere toeren. Je verliest koppel onderin. Voor een motor die mooi loopt hoog in de toeren (zoals de meeste Honda's) is dit geen probleem.

Maargoed we zitten hier op een 924 forum, en de 2 liter 924 is zeker geen hoge toerenblok. dus een sportuitlaat met standaard nokkenas is vrij zinloos.

De fabrikant maakt overigens ook sportuitlaten, dus je poging tot ontkrachting is niet van toepassing ;-)

Het beste als je echt vermogens winst wil is dus, en een andere nokkenas en een ander uitlaat systeem.

ShroudedVeil
17/09/2009, 16:32
Kan nog wel een leuk topicje worden zie ik :D

( en interessant ;)

Frenske
17/09/2009, 19:10
Mijn opmerkingen zitten daar waar nodig:


Toevallig vandaag een 7 uur durende training gehad mbt tot uitlaten. Training werd gegeven door 1 van de grootse origineel en aftermarket leveranciers (ik zal geen naam noemen).

Maargoed ik heb meteen even gevraagd hoe het zit me sportdempers spruitstukken en katvervangers.

Kort samengevat zit het zo:

Een autofabrikant ontwikkeld een motorblok, vervolgens gaat dit met auto naar de uitlaten fabrikant. Deze krijgt bepaalde waarde mbt tot tegendruk en geluid op. De uitlaat wordt dus gemaakt voor dit type motorblok en dan met name afgesteld op de nokkenas (en dus kleptiming). Aha, de fabrikant geeft de tegendruk al aan, dit ivm geluids en verbruikseisen. Nagenoeg alle spruitstukken zijn vervaardigd uit gietijzer, niet door de uitlaatfabrikant maar door de motorfabrikant. Bij een tweetakt wordt zelfs het vermogen en koppel afgeregeld via de tegendruk, de zgn expansiepijp.

Een viertaktmotor heeft dus wel degelijk tegendruk nodig. Klopt, hoe minder tegendruk, hoe krachtiger de motor zal reageren met als gevolg een voor normaal weggebruik een ietwat ongunstig verbruik en drivebility

Wat gebeurt er als ik de achterdemper vervang door een sportdemper ?
als je aan de rest van de uitlaat niets doet maakt de auto alleen meer lawaai (bron: autituning van Gert Hack, een van de meest gerenomeerde schrijvers van boeken over tuning, ik zal hem vaker citeren) De tegendruk wordt in het eerste deel, bij toepassing van een gietijzer spruitstuk daar al opgebouwd.
Dit zorgt voor minder tegendruk. Dat houdt in dat je onderin koppel verliest. Dit krijg je bovenin weer extra terug. Nadeel is echter dat dit vaak bij hogen toeren en soms zelfs (deels) in het rode gebied kan vallen. De reflectiedemper dempt lage tonen, als je deze vervangt door een sportdemper (wat een absorptiedemper is) krijg je een zwaarder geluid/ brom.


Effect van middendemper vervangen door rechter pijp.

Middendemper heeft nauwelijks weestand en is geen reflectie maar absorptiedemper. Het vervangen van de middendemper heeft dus geen/ nauwelijks invloed op je vermogen. De middendemper filtert hoge frequenties. Wordt de middendemper vervangen door een rechte pijp is dit gunstiger voor de doorstroming van de uitlaatgassen, immers een absortiedemper geeft ook weerstand omdat de gassen daarin dringen en er ook weer uit moeten, niet enkel de geluidsgolven (geluid ontstaat door trillingen in de lucht, dit zijn eigenlijk plaatselijke drukverschillen)
Kortom vervangen van de middendemper zorgt voor wat extra geluid maar geen aangenaam geluid. Uitlaat kan zelfs snerpend geluid gaan geven.


Reflectiedemper is een demper met schotten en geperforeerde pijpen.

Absorptiedemper is een demper met een geperforeerde pijp met daaromheen dempend materiaal (meerdere materialen mogelijk). Een absorptie demper is meestal een tussendemper of een sportdemper.

Effect van spaghettispruitstuk

Spruitstuk zorgt voor minder tegendruk en dus verlies van koppel onderin. Wel weer winst bij hogere toeren. Bij juiste afstelling kan dit zelfs omgekeerd zijn, meeste tuners zijn niet op zoek naar koppel of vermogen bij lagere toerentallen (Bron: autotuning door Gert Hack) Daarom worden er geen gemaakt om dit te bereiken.

Er zijn ook gecombineerde demper; reflectie + absorptie.


Een sportdemper/ spaghetti spruitstuk heeft dus maar weinig nut mbt toto vermogenswinst ? Je had het alleen over koppel?

Ja, tenzij je ook je nokkenas er op aanpast. Met een snelle nokkenas wordt het dus een heel ander verhaal. Gaan we weer, Bron Gert Hack: aan de uitlaatzijde is ook winst te behalen, dit zonder ingrepen in de motor. (wil je het bladzijdenummer erbij?)
Waarom rijden dan zoveel mensen met sportuitlaten ? Omdat hun auto dan een soortgelijke herrie maken als die DTM, Ralley enz.

Let wel, ik ben geen voorstander van blčrpijpen, integendeel. Ook ik stoor me eraan als zo'n opgeschoten puber met een golfje zonder uitlaat na middernacht door de wijk meent te moeten scheuren.

Meer geluid = meer snelheidsbeleving


Verder als kanttekening maken dat dit verhaal voornamelijk geld voor injectieauto’s. Hoe nieuwer de auto hoe nauwer dit mikt. Een katvervanger is dus ook zinloos. Wil je meer uit je motor halen is de kat een doorstroombegrenzer die het hele verhaal op zijn kop zet. De uitlaat wordt vooraan al geknepen, bij sommigen al gelijk met het spruitstuk. Monteren van een grotere diameter kat is een goede oplossing voor de mensen die hun voertuig willen tunen EN de uitstoot binnen de perken willen houden.
Wat wel zo is dat een oude verstopte kat (wat vermogen remt) vaak wordt leeggehaald door. In vergelijking met een de verstopte kat is er dan uiteraard vermogenswinst. Maar als je een nieuwe kat zou monteren is dit dus beter.
Bij klassiekers namen ze het niet zo nou en zetten ze er gewoon maar wat onder, hier werd nog niks berekend. Vandaar dat bij oude carburateur auto’s je wel vermogenswinst uit een sportuitlaat kan halen.

924turbo2
17/09/2009, 19:42
Bedankt voor de toevoegingen. Klopt vermogenswinst moest inderdaad koppel zijn, helaas kan je een topic na een half uur niet meer wijzigen om onduidelijk redenen (knip)

Voor de rest veranderd er weinig aan het verhaal. Alles lijkt me duidelijk.

Fantaman
17/09/2009, 20:46
als je headers goed op de motor afstemt heb je onderin meer koppel en bovenin geen of minder tegendruk ten opzichte van de meeste standaart gietijzeren spruitstukken.


gelukkig was ik al zover om eerst een nokkenas voor tegendruk vrije uitlaat te kopen en dan een tegendruk vrij uitlaat erbij:doh:

924turbo2
19/09/2009, 21:14
Waardeer je deze post, klik dan op de weegschaal rechtsboven en klik 'ik keur het goed'