PDA

Bekijk Volledige Versie : acceleratie problemen.. iemand een id??



niekbergevoet
05/10/2009, 18:31
heey, ik heb zelf een week terug een 924 2.0 coupe gekocht uit `89 met motorproblemen. hij stottert heel erg als ik gas probeer te geven en hij wil niet goed accelereren en de motot happert, ik heb de koppakking al vervangen, de bougies ik heb hem op tijd gezet, het co afgesteld tot op 1.30% de injectoren gereinigt.. ik heb alles geprobeerd en hij heeft het nogsteeds (het is wel minder dan eerst maar nogsteeds heel erg.. een paar benzine leidingen lekken wel en ik denk dat het miss komt door een druk tekort.. er zijn geen slangenklemmetjes te halen die er omheen passen dus ik zit te denken de leidingen te vervangen.. heeft iemand miss nog ideeën om het probleem te vinden of op te lossen?? en als iemand nog een idee heeft om veel meer pk uit het blokje te toveren hoor ik het ook graag;)

jessy1984
05/10/2009, 18:56
een 2.0uit 89lijkt me straf zijn maar gemaakt tot 85 :)

maar goed dit probleem kan aan meerdere dingen liggen maar bij een k-jetronic gaat het altijd om eerst drukken te meten om een juiste diagnose te stellen
oorzaak van stotteren kan zijn injectoren ergens valse lucht brandstofpomp (injectoren reinigen helpt meestal niet maar wel laten testen op openingsdruk inspuitpatroon en er moet een wat krakend geluid zijn)
als idd de leidingen lekken is dit best het eerste wat je moet doen als idd de druk te weinig is of net op het randje af kan de wagen idd ook stotteren


wat meer pk's uit de wagen halen kan maar leg dan eerst maar veel geld opzij een goedkope oplossing is er niet

niekbergevoet
05/10/2009, 19:08
oke dankje, ik ga morge verder met de auto, ik heb vriendjes bij garage's en de injectoren zijn goed, hij komt trouwens uit 83, me vorige auto kwam uit 89;) maar goed, is er een makkelijke manier om de brandstofdruk te testen? valse lucht krijgt hij denk ik niet want ik ben alles al na gelopen. morge eerst nieuwe leidingen regelen.

Frenske
05/10/2009, 19:21
ben bang dat je benzinepompie binenkort de gehele dienst weigert. :doh:

Cor 944
05/10/2009, 21:14
begin eens bij het begin.
en vervang eerst je brandstof filter.
mogenlijk zit die dusdanig verstopt door vuiligheid,
dat hij te weinig benzine doorlaat.

Fantaman
05/10/2009, 22:07
ben bang dat je benzinepompie binenkort de gehele dienst weigert. :doh:
daar dacht ik ook het eerste aan, maar eerst maar ff de lekkage oplossen:doh:

ShroudedVeil
05/10/2009, 22:36
en dan gelijk naar Cor luisteren!;)

niekbergevoet
07/10/2009, 16:01
dankje, ik heb vandaag alle mogelijke dingen getest, alle injectoren doen het goed, geen lucht lekage, koudestartinjector is goed en lekt niet, hij staat perfect op tijd en het benzinefilter is laatst nog vervangen.. dus ik eindig inderdaat bij de brandstofpomp.. hoeveel bar hoort hij te geven aan druk?

M.B.H.
07/10/2009, 16:43
+/_ 5 bar

niekbergevoet
07/10/2009, 21:19
tnx;) ik ga het morge meten, iemand toevallig nog een pompje liggen? want ik denk niet dat ik de 5 bar haal:P

ShroudedVeil
07/10/2009, 23:07
pompjes niet 2ehands kopen maar gewoon nieuw!

Hier zijn der wel een paar die hem hebben gekocht voor umm 80 euro , bij auto sloperij pieper dacht ik!

niekbergevoet
09/10/2009, 18:19
hmmm... een nieuwe heb ik toch niet nodig.. ik heb vandaag de druk gemeten, en een meter tot 10 bar sloeg uit tot het einde van de meter, mijn pomp slaat dus niet af bij 5 bar.. daarom lekte al mijn benzine leidingen ook... en de 4de cilinde loopt ook niet meer mee.. dus ik hoop dat dat komt omdat de pomp zoveel brandstof geeft en anderss heb ik er nog een probleem bij, de injector werkt en de bougies zijn laatst nog vervangen, en alle kleppen zagen er ook nog goed uit toen ik de koppakking heb vervangen.. weet iemand waar de benzinedrukregelaar zit? en of die af te stellen is? ik heb een maandje terug wel een x de benzinepomprelais gemold, wel weer gerepareerd, maar nu doet mijn benzine pomp het wel constand.. zou het daar aan kunnen liggen?

Frenske
09/10/2009, 19:19
benzinedrukregelaar zit in de spinnekop, als je voor de auto staat aan de rechterzijde. Daar zit een schroef. Pas op met demonteren dat de veer en het plaatje niet verloren gaan.

maarruh, 10 bar druk???? WOW, da's nog eens een pompie :rockon: !! waar heb je gemeten? Het relais wordt aangestuurd door de minkant van de bobine. Als de pomp nu constant loopt is er idd wat mis. je hebt niet overbrugd? Dan denk ik dat enkel het relais vervangen enig soelaas kan brengen.

niekbergevoet
09/10/2009, 21:17
pimpmyporsche.nl verkoopt die relais voor 65€ weet iemand nog een goedkopere ergens?

ShroudedVeil
09/10/2009, 21:18
Zal ik je nog een tip geven?!

<Knip LWB> ;)

captainfrasca
09/10/2009, 21:19
pimpmyporsche.nl verkoopt die relais voor 65€ weet iemand nog een goedkopere ergens?

Is dat 65 euro voor een nieuwe? dan is het een redelijke prijs.
Als ie 2e hands is zou ik hem niet bestellen.

Bij de automaterialen zaak is ie rond de 80 euro, de Porsche dealer ligt ook rond die prijs.

niekbergevoet
10/10/2009, 14:31
ik ben vandaag naar een porschebeunhaas gegaan en daar heb ik het relais voor 35€ gekregen en het relais lijkt goed te werken, maar in het relais zit dus ook een soort van spanningsregelaar zodat de pomp niet constand op 12v werkt? dat was denk ik het probleem, maar nu heb ik nogsteeds een 4de cilinder die niet mee werkt, ik denk dat het komt omdat hij eerder veel te veel brandstof kreeg en nu zal de bougie van de 4de cilinder nat zijn dus dat hij daarom miss nix doet, want er zitten net nieuwe bougies in en koppakking is vervangen en de injectoren zijn gereinigd en gaven een mooie nevel, dus ik hoop dat als ik hem maandag afstel dat hij dan weer goed is.. en anders moet ik verder zoeken.. omdat ik hem had afgesteld op volle druk op stationair toerental is hij nu heel arm afgesteld, dus ik denk dat ik hem maandag wel goed heb;) als iemand het probleem herkent hoor ik graag de oplossing;)

jessy1984
10/10/2009, 15:03
hmmm... een nieuwe heb ik toch niet nodig.. ik heb vandaag de druk gemeten, en een meter tot 10 bar sloeg uit tot het einde van de meter, mijn pomp slaat dus niet af bij 5 bar.. daarom lekte al mijn benzine leidingen ook... en de 4de cilinde loopt ook niet meer mee.. dus ik hoop dat dat komt omdat de pomp zoveel brandstof geeft en anderss heb ik er nog een probleem bij, de injector werkt en de bougies zijn laatst nog vervangen, en alle kleppen zagen er ook nog goed uit toen ik de koppakking heb vervangen.. weet iemand waar de benzinedrukregelaar zit? en of die af te stellen is? ik heb een maandje terug wel een x de benzinepomprelais gemold, wel weer gerepareerd, maar nu doet mijn benzine pomp het wel constand.. zou het daar aan kunnen liggen?

10 bar is idd wel veel als je het juist gemeten hebt
van welk jaartal is uw wagen ?
normaal zit in een pomp vanaf bj 81 een balletje
wanneer depom stopt gaat dit balletje dicht om de druk op het systeem te houden
maar werkt ook omgkeerd als de druk te hoog word gaat dit balletje de andere kant uit en sluit deze de leiding af naar voor dus normaal zou dan de pomp niet meer druk mogen geven maar idd kan je ook even naar het regelklepje kijken aan de spinnekop of deze nog goed werkt

niekbergevoet
11/10/2009, 21:16
jessy bedankt voor de duidelijke uitleg:) is er een makkelijke manier om te testen of dit balletje werkt? want de druk blijft wel op het systeem als de motor uitgeschakeld is, en nu het nieuwe relais erin zit leek hij op het motortoerental te reageren, kan dat? mijn bouwjaar is trouwens 83, en hoe kan ik het regelklepje controleren? bedoel je de luchtmeter die de benzine toevoer regeld? want ik heb de druk van de brandstofpomp gemeten voor de spinnenkop, dus ik dacht dat het daar niet aan kon liggen..

jessy1984
11/10/2009, 22:26
valt wat moeilijk uit te leggen je hebt aan de spinnekop op de zijkant een boutje zonder leiding ernaast zit wel een leiding naar de bak haal dit boutje er uit
dan zie je een klein plunjertje een veertje en afdichting kijk of dit alles mooi soepel gaat en goed zit.
let op leg dit plunjertje nergens weg hou deze droog zelfs door deze vast te nemen kan het minste vocht oxidatie veroorzaken en de werking beïnvloeden klein beetje olie mag er p maar zeker niet te veel
vervang ook zeker die dichting

niekbergevoet
12/10/2009, 21:07
hmmm.. ik heb vandaag dat plunjertje gecontroleerd en hij zat niet vast en kon goed bewegen.. dus dat was hem niet, maar het is echt duidelijk alleen de 4de cilinder die tegen zit.. dus ik dacht dat het miss in de verdelerkap kon zitten? dat ik een klein onzichtbaar scheurtje had bij de 4de cilinder, dan zou hij wel vonken, maar redelijk klein, en dat doet hij nou ook.. en ik had de strofocoop erop en hij leek soms een vonkje over te slaan.. zou dat kunnen? want hij gaf niet echt een enorme vonk terwijl er een 4pitsbougie op zit..
en hoe zit het met het slangetje van de carberateur naar de vacium vervroeger? want ik probeerde hem vandaag te meten en hij gaf meteen al een half bar onderdruk en ik kon hem niet afstellen met het schroefje erboven.. maar als ik gaf gas werd de druk wel hoger. hoe hoort dit te zijn en hoe kan ik het schroefje voor boven dat slangetje afstellen en waar is hij voor? en welke CO en CO2 waarden hoort de auto te geven als hij goed afgesteld is? en hoe stel ik deze af? kan ik co en co2 los van elkaar nog afstellen en hoe moet dat dan? bedankt alvast de gene die mijn vragen kan beandwoorden:D!

joeyw91
12/10/2009, 21:15
die van mij liep op 3 cilinders... dus hielt ook nogal in... en onderin rommelde die maar wat.

ik, mijn vader en bij mijn stage dachte dat de verdeler gewoon goed was... mar dat was mijn laatste mogelijkheid op een verbrande klep na...

dus ik (voor die 15 euro) een rotor, verdelerkap en 4 nieuwe bougies gehaald... erop gezet... en liep weer helemaal super :p

en dat terwijl die van mij op alle 4 de bougies gewoon vonkte.. maar blijkbaar toch net niet genoeg.. dus hope dat ook jij voor 15 euro klaar kan zijn

jessy1984
12/10/2009, 21:35
als er een van de 4 bougies minder goed vonkt zou je dit natuurlijk zeker moeten nakijken. dit kan idd de verdeelkap zijn 4€ en hup een nieuwe zo'n dingen kijk in zelfs niet na voor die paar €
een bougiekabel kan natuurlijk ook valt niet altijd te zien maar als deze naast de bougie vonkt soms wel je haalt die bougie er uit en kan je soms op de zijkant in het wil een streepje zien als de kabel daar slecht is toch dit is als er naast de bougoe de vonk overslaagt.
wat je soms nog aan een kabel kan zien of eerder voelen of de kabel niet los is van de kop.

vacuum vervroeging begrijp ik niet goed wat je bedoelt deze gaat gewoon vand e gasklep naar de stroomverdeler de vacuum moet je niet meten als je met je stroboscoop lamp kijkt op het vliegwiel en deze juist is afgesteld kan je zien als je gas geeft er meer vervroeging is meer moet je niet zien dan zal het wel goed werken

de schroef op het gasklephuis dient om het motor toerental te regelen

co stel je best af op ongeveer 1% tot 1.5%
deze stel je af via de kleine inbus naast de spinnekop
pas elke keer het stationair toerental terug aan zodat deze op een 900tr blijft

bougie met 4 elektrode heeft eigelijk geen nut gebruik gewoon de goedkope originele best van ngk

endere bougies gaan in principe enkel langer mee
let op dat je ook altijd voor dat type motor de juiste bougies hebt
ik heb al motoren gezien met verkeerde bougies waar de vonk oversloeg naar de zuiger tot de zuiger helemaal verbrand was dus gebruik best gewoon de juiste

goss
12/10/2009, 22:02
Hoi Niek

Sluit me aan bij Frenske allereerst - brandstoffilter vervangen. Is niet duur en is nooit weggegooit geld..
Daarna de leidingen nagaan..
Qua de brandstofpomp-dees is voor zover ik weet na een jaar of 20 wel aan vervanging toe, maar de bedrading naar deze nagaan alvorens de pomp te vervangen is ook geen vergooide moeite.. Een nieuwe brandstofpomp zet je zo'n 200 euro terug , tenzij iemand er een weet met dezelfde doorvoer waarden, afmetingen e.d. als t origineel wil ik dat ook wel weten.
Bedenk dat je kabels die de pomp voeden best wel achteruitgaan na al die tijd-zelfs als je een nieuwe pomp plaatst kunnen deze alsnog roet in t eten gooien, dus waarom niet beginnen met dees-kost t minst.
Een goede onsteking is nooit weg ook- verdelerkap en rotor kost 20, bougiekabels en bobine kabel van bosch ongeveer 80-nieuwe bougies heb ikzelf van bosch genomen de platinum variant-Omdat de motor gekanteld zit, hangt er best wat hitte rond die bougies en kabels-de kabels drogen uit en een beetje vocht en t is hommeles..

niekbergevoet
13/10/2009, 17:53
oke, ik ben nu echt ten einde raad, ik heb er een nieuwe verdelerkap op gezet en een nieuwe rotor, het co ofgesteld op 1.5 en dan is mijn co2 ongeveer 0.30, de ontsteking staat zonder vacuümslangetje op 10 graden voor bdp, de benzinepomp kon een druk leveren van ruim 10 bar voor de spinnenkop, dus dat sluit het benzinefilter en de pomp ook uit, de injectoren zijn gereinigd en spuiten allemaal goed in, een mooie nevel uit alle 4.. zelfs de bobine is vervangen door een zwaardere uit een 12cilinder jaguar, en nogsteeds levert mijn motor geen vermogen... het lijkt al wel dat de 4de cilinder mee begint te lopen, maar hij knalt super veel in de uitlaat door de 4de cilinder. alsof de uitlaatklep van alleen de 4de cilinder eerder opend dan de rest.. ik snap er nix meer van.. heeft iemand nog een idee??

captainfrasca
13/10/2009, 18:03
Hij knalt zeg je? Zitten je bougiekabels wel op de goede volgorde?

Anders ff de compressie (laten) meten....

niekbergevoet
13/10/2009, 19:11
ja de bougiekabels zitten goed en de compressie ga ik van de week ff meten, maar zou het misschien aan mijn WUR kunnen liggen? ik las er wat over en hij geeft dezelfde problemen als ik nu heb..

jessy1984
14/10/2009, 18:29
bougiekabels zijn ook zeker goed ?
heb je ook goed naar de kleur van de bougies gekeken daar kan je soms ook aan zien wat het mogelijk probleem kan zijn als bv de 4 de niet goed meedoet zal deze wss ook een iets andere kleur hebben.
je hebt de cilinderkop er a gehad heb je dan de kleppen en klepzittingen nagekeken of deze mooi glad zijn en goed afdichten.
compressie testje zal in u geval ook geen kwaad kunnen bij een echt goede motor 13bar gasklep open. kan wat minder zijn 10 is ook nog geen enorm probleem maar kijk of ze alle 4 zowat hetzelfde zijn

niekbergevoet
14/10/2009, 19:35
al me kleppen zagen er goed uit en sloten ook af, maar de 4de cilinder liep wel een beetje mee, maar niet goed, ik kon het verschil wel horen als ik de bougie kabel eraf haalde... maar hij knald ook vet veel in de uitlaat, en als ik de 4de cilinder eruithaalde stopte hij ook met knallen, maar hij knalde niet bij elke slag, dus ik zou denken dat de uitlaatklep goed is, anders zou hij toch constand moeten knallen? ik ben echt ten einde raad:(

niekbergevoet
14/10/2009, 19:35
waarom werken de standaard emoticons niet??:P

Frenske
14/10/2009, 20:20
waarom werken de standaard emoticons niet??:P
zijn ook Porsches? :p

ik denk toch dat je in de ontsteking moet zoeken. Desondanks vindt ik je benzinedruk waanzinnig hoog. Welke kleur hebben de bougies? Zijn ze egalig bruin of wijkt er eentje af? Zo ja, is die afwijkende van de 4de cilinder? Zo ja, meet de weerstand van je bougiekabel. Waarden vergelijken met de andere drie (trek ze een voor een los, niet allen tegelijk :eyebrows:). Is dit gelijk verwissel de 4de bougie met een andere of monteer een nieuw set.
Zijn de contacten op je bobine schoon?
zijn alle massacontacten schoon?
Heb je nog contactpuntjes? Staan die goed en zijn de contactvlakken schoon?

Voldoende huiswerk voor ff denk ik?

niekbergevoet
14/10/2009, 20:30
de zitten 4 nieuwe bougies in, de verdelerkap en rotor zijn vervangen, en bougiekabels heb ik al een x van cilinder gewisseld... zou het kunnen dat mijn bobine een sleche + en - heeft? kan ik die dan direct op de accu aansluiten om te testen? maar waarom beperkt het probleem zich dan tot de 4de cilinder? en waarom knald de uitlaat zo door di cilinder? ik ga morge ff compresie meten;)

niekbergevoet
14/10/2009, 20:34
owja trouwens, ik heb de strofoscoop er op aan gesloten, en hij lijkt wel alsof hij soms een flitje mist.. zou het dan toch zijn dat hij soms een vonkje overslaat en in de uitlaat onbrand?

jessy1984
14/10/2009, 21:31
owja trouwens, ik heb de strofoscoop er op aan gesloten, en hij lijkt wel alsof hij soms een flitje mist.. zou het dan toch zijn dat hij soms een vonkje overslaat en in de uitlaat onbrand?
lijkt me toch een bougiekabel te zijn zoals je het hier verteld is de laatste bougie wat geler mss dan de andere ? als soms de bougie niet vonkt kan dit toch het probleem zijn maar is allemaal moeilijk om dit zo via het forum te zeggen.

-Bassie-
14/10/2009, 21:58
kijken of rotor niet lek is.

verdeler er af en dan bobine kabel boven je rotor houden en motor starten.

als die dan vonkt naar je rotor dan is die lek en kan die heel beroerd lopen.

niekbergevoet
15/10/2009, 01:23
je bougiekabel zou best kunnen, de laatste bougie kabel is alleen meer zwart/nat dan geel.. de rotor lijkt me sterk want ik heb de verdelerkap en de rotor gister nog vervangen.. ik ga morge ff het hele ontstekingssysteem doormeten, ik laat morge wel weten of ik iets vreems ben tegen gekomen;)

Frenske
15/10/2009, 16:08
omdat je stroboscoop overslaat zet ik mijn poen op de rotor/verdeelkap. Ook een nieuwe kan wel eens kapot zijn ...:Cry:

niekbergevoet
15/10/2009, 18:51
ik moest vandaag werken dus nix getest.. maar de rotor/verdelerkap lijkt me sterk, ik kan me niet voorstellen dat dan weer toevallig de 4de cilinder kapot is... en hoezo knalt de uitlaat dan? ik ga maandag me cilinderdruk testen, nog een x kleppenstellen (vooral de uitlaatklep van cilinder 4), en het ontstekingssysteem doormeten, vanaf de bobine tot boegiekabel moet toch bijna geen weerstand geven?

goss
16/10/2009, 16:37
ik herhaal maar m'n eerdere vraag - misschien heb ik t gemist maar heb je ook de massakabels accu>firewall, firewall>bobine/verdeler, etc vervangen?
Ikzelf heb nu een lijn van accu>firewall, met een verse schone bout die ietsjes langer is erdoorheen waarachter in de motorruimte nu een verse lijn naar en de verdeler, bobine, en motorblok loopt. De motor knalt nu alleen maar bij teveel gas geven als ie koud is ( moeten nog de koude starter vervangen hier)

niekbergevoet
19/10/2009, 17:02
nouw, ik heb vandaag me cilinderdruk getest en die is 10 bar op elke cilinder.. dus aan de cilinderdruk ligt het niet.. kan ik als de motor loopt al directe kabels van + en - van de accu naar de bobine trekken om te testen of het daar aan ligt? want nu zijn al mijn ideeën op.. iemand een tip?

Frenske
19/10/2009, 17:47
hoe is je CO? kan ook een te arm mengsel zijn. maar dan zijn de bougies lichtgrijs tot spierwit

niekbergevoet
19/10/2009, 17:56
me co = 1.5 % bij een co2 van 0.30%.. maar waarom is dan alleen mijn 4de cilinder kut? want de rest doet het prima..

Frenske
19/10/2009, 18:06
wissel de verstuiver eens met die van de eerste, kijken wat ie dan doet

niekbergevoet
19/10/2009, 20:11
al geprobeerd, haalt nix uit.. het probleem blijft bij de 4de cilinder hangen...

-Bassie-
19/10/2009, 21:01
nee kan niet.

Frenske
20/10/2009, 07:48
al geprobeerd, haalt nix uit.. het probleem blijft bij de 4de cilinder hangen...

KAN ALLEEN MAAR EEN ONTSTEKINGSPROBLEEM ZIJN, ik tip nog steeds verdelerkap/rotor/bougiekabel bougie!!

andere opties zijn onmogelijk (of heb je stiekem een krom kleppie?

niekbergevoet
20/10/2009, 16:00
me rotor en verdelerkapje en bougie zijn nieuw, d bougiekabels heb ik al een x gewisseld met de andere cilinders... kromme klep had ik zelf ook al in gedachte, maar kan ik dan nog wel 10 bar compressie krijgen? dan moet me druk toch verdwijnen langs mijn uitlaatklep? ik ga er van uit dat het dan de uitlaatklep is, want hij knald in de uitlaat en niet in de inlaat..

maar kan ik als ik de motor laat lopen de bobine een directe + en - van de accu geven? puur om de stroomtoevoer te testen?

niekbergevoet
20/10/2009, 16:01
zal ik hem naar de meeting laten slepen:P kunnen jullie hem eens horen lopen;) ik zal wel ff een filmpje maken;)

jessy1984
20/10/2009, 17:53
heb je het debiet aan de injectoren al eens nagekeken ??
maak de leidingen los laat injectoren nog zitten hang aan elke leiding een potje
en kijk of bij de 4 leidingen dezelfde hoeveelheid brandstof uitkomt
is dit goed sluit de 4 injectoren aan op de leidingen en starten maar kijk of dan elke injector goed inspuit en ook dezelfde hoeveelheid

co kan gerust goed zijn als een injector niet goed inspuit
als je hier een probleem ziet kan het dus de spinnekop zijn die niet even veel brandstof verdeeld naar elke cilinder en kan dus ook poffen in uitlaat veroorzaken

niekbergevoet
21/10/2009, 13:21
bedankt jessy! ik heb je testje uitgevoerd en met injectoren erop gaven cilinder 3 en 4 heel weinig, en met injectoren eraf gaven alle 4 de cilinders even veel:D dus ik ga mijn injectoren toch nog ff sonisch laten reinigen:) ik laat het wel horen als ze er weer op zitten:D

Frenske
21/10/2009, 14:08
heey, ik heb zelf een week terug een 924 2.0 coupe gekocht uit `89 met motorproblemen. hij stottert heel erg als ik gas probeer te geven en hij wil niet goed accelereren en de motot happert, ik heb de koppakking al vervangen, de bougies ik heb hem op tijd gezet, het co afgesteld tot op 1.30% de injectoren gereinigt.. ik heb alles geprobeerd en hij heeft het nogsteeds (het is wel minder dan eerst maar nogsteeds heel erg.. een paar benzine leidingen lekken wel en ik denk dat het miss komt door een druk tekort.. er zijn geen slangenklemmetjes te halen die er omheen passen dus ik zit te denken de leidingen te vervangen.. heeft iemand miss nog ideeën om het probleem te vinden of op te lossen?? en als iemand nog een idee heeft om veel meer pk uit het blokje te toveren hoor ik het ook graag;)

je had ze toch al laten reinigen???? :doh: tja, zo worden we ook met een kluitje het bos in gestuurd.:Cry:

niekbergevoet
21/10/2009, 18:12
ja klopt:P een collega van me heeft ze gereinigd, hij is wel monteur maar geen rivisiemonteur;) dus nu laat ik ze fatsoenlijk reinigen:P ze gaven wel nevel maar 2 dus veel minder.. morge krijg ik ze gereinigd terug:D

niekbergevoet
24/10/2009, 12:30
oke.. nu ben ik echt verdrietig...:( ik heb de sonicgereinigde injectoren terug gezet, nog ff getest en ze gaven allemaal even veel benzine... ik heb alle bougies schoon gemaakt en terug gezet, ik heb ze nog een beetje van plek lopen wisselen om te kijken of dat iets hielp maar nope.. de compressie van cilinder 4 was 10bar, en het probleem blijft hangen.. hij loopt al iets beter, maar ik mis nogsteeds veel vermogen en hij stotterd nogsteeds een beetje.. heeft iemand nog een id of testje die ik kan uitvoeren om te kijken waar het probleem zit??? ik ben ten einde raad:(

Frenske
24/10/2009, 12:47
ik weet een goede oplossing: breng je Porsche eens naar de dealer, die hoeft niet op jou info af te gaan, die meet gewoon ff alles zelf

jessy1984
24/10/2009, 12:55
dan zal ik idd frenske gelijk moeten geven.
er zijn maar zoveel testjes die je thuis zelf kan maar bij een k-jetronic gaat het voor het grootste deel om drukken te meten en zonder goed gereedschap :s die 10bar kan ook nooit juist zijn dit heb je niet door het systeem gemeten maar de bf pomp afgesloten van het systeem dan is het niet juist natuurlijk
heb je achteraf de co nog eens goed afgesteld en ben je zeker dat er aan de inlaat tubes nergens geen lekken zijn ?
verder zal ik je dus ook niet veel kunnnen helpen zonder iets zelf te kunnen zien

veel success

-Bassie-
24/10/2009, 15:32
ik weet een goede oplossing: breng je Porsche eens naar de dealer, die hoeft niet op jou info af te gaan, die meet gewoon ff alles zelf

ik denk dat je hem niet naar de dealer moet brengen.

maar gewoon naar een specialist.

denk dat een dealer er minder verstand van heeft dan een specialist.

denk hier bij aan PMP of aan Renntech in steenwijk

http://www.renntech.info/

en

www.pimpmyporsche.nl

Cor 944
24/10/2009, 16:44
renntech is inderdaad een hele goede specialist.

PMP ben ik echter minder over te spreken.
de reden laat ik in het midden om niemand te kwetsen,
maar kan ik niet echt een specialist noemen.

niekbergevoet
24/10/2009, 17:09
tja, ik ga eerst nog een paar dingen proberen, alles nog een x na lopen en vervangen enzo.. en als nix werkt moet hij maar naar een specialist.. ik ken er wel een.. maar ik ben bang dat het een heel duur geintje word..

Fantaman
24/10/2009, 17:44
het probleem blijft bij de 4e cilinden hangen dus dan denk ik valse lucht vanaf de intlaatspruitstukpakking of bij de injector

Frenske
24/10/2009, 17:50
ik denk dat Niek niet goed de benodigde info doorgeeft en dat wij daardoor op het verkeerde pad gestuurd worden.

Niek, jongen, als je compressie klopt, je injectoren allen evenveel peut geven en je geen rare vochtige plekken ziet rond je inlaatspruitstuk en je injectoren KAN het niets anders dan een ontstekingsprobleem zijn.

niekbergevoet
24/10/2009, 19:32
maar als ik mijn bougiekabels boven op de verdelerkap los trek dan krijg ik een vonk van 1.5 cm van de kap naar de kabel.. maar me vader dacht dat het misschien de condensator was die aan de zijkant van de kop zit? want ik heb de kop in me eentje er weer op gezet en ik had redelijk veel moeite om die weer aangesloten te krijgen.. zit ik in de goede richting?

Frenske
24/10/2009, 19:55
maar als ik mijn bougiekabels boven op de verdelerkap los trek dan krijg ik een vonk van 1.5 cm van de kap naar de kabel.. maar me vader dacht dat het misschien de condensator was die aan de zijkant van de kop zit? want ik heb de kop in me eentje er weer op gezet en ik had redelijk veel moeite om die weer aangesloten te krijgen.. zit ik in de goede richting?

die "condensator" is je oliedrukcontact......

gezien je zeer beperkte kennis moet ik van mijn mening over de ontsteking afstappen. Ik vermoed dat de koppakking niet juist of onder een kromme cilinderkop is gemonteerd :Cry: Maar dan moet je verschil in compressie hebben:doh:. Som eens op welke cilinder hoeveel compressie heeft en geef eens aan of er rook uit de uitlaat komt, welke kleur en of je veel olie of koelvloeistof dient bij te vullen. Vul het expansievat van de koeling geheel tot de rand en laat de motor stationair warmdraaien. Wordt er veel vloeistof eruit gedrukt? komen er luchtbellen uit het vat?

Beter is het een professionele monteur eens zijn licht erop te laten werpen, ter plaatse kun je meer zien dan jij ons kunt vertellen.

niekbergevoet
24/10/2009, 20:05
oke... elke cilinder (1t/m4) gaf een compressie van ongeveer 10 bar, kan 0.5 bar afwijken... er komt geen rook uit de uitlaat maar ploft om de zoveel tijd (1 a 2 seconden) wel zachtjes, de olie hoef ik nooit bij te vullen alleen de koelvloeistof 1 x, (afgezien van het vervangen na monteren van de kop). en er heeft al een aantal x een monteur naar gekeken.. en die heeft tot nu toe nergens een duidelijke oorzaak kunnen vinden.. het probleem is wel een stuk minder geworden dan eerst, maar het probleem blijft, en hij is nog niet goed genoeg om veel mee te rijden (door gebrek en vermogen en stotteren als hij opt toeren moet blijven.. ik zal morge eens te motor laten lopen met het expantievat vol..

jessy1984
24/10/2009, 21:08
het probleem was er toch al voor je de kop hebt gedemonteerd??
dit probleem lijkt me heel sterk op wat ik zelf ook heb gehad (werd nooit 100% opgelost)
het is een oud systeem waar altijd al problemen met zijn geweest je compressie is 10 bar dus 3 bar minder dan normaal dus heb je al direct wat pk's minder 25pk verlies op die tijd moet je zeker niet van verschieten dus heb je zowiso minder vermogen

gebruik geen 95 octaan maar 98 kap er ook een busje bij om het systeem te reinigen stel alles nog eens goed af of beter laat dit doen door iemand die veel van een k-jetronic kent laat ook distributie nakijken

rij minstens een halve tank leeg zo mss heeft de wagen wat lang stil gestaan en zal het zo al wat beteren

is dit niet goed laat dan alle drukken meten stationair en op toeren door een kenner soms kan het ook iets heel kleins zijn maar je hoeft dan niet zitten raden (meten is weten :) ) en let ook op eventueel drukschommelingen

niekbergevoet
26/10/2009, 14:26
ik heb vandaag de slang onder de inlaatbuis tussen het gasklephuis en de luchtmassameter (brandstofregelaar) los gehaald, en die lekt lucht.. dus daar kan hij al valste lucht aan zuigen, en als ik er druk op zet dan komt het aan de linkerkant bij de 1ste cilinder net onder de kleppendeksel lucht uit.. en als ik de slang los laat en een kurk in de inlaatbuis steek om de lek te dichten loopt hij iets beter maar lekt hij enorm veel olie.. de 4de cilinder doet het nogsteeds maar halfjes.. en toen ik hem kocht ( voor ik de koppakking heb vervangen) liep hij veel beter en veel sneller.. toen haalde hij de 220 nog.. zaterdag gaat een monteur die wat meer ervaring heeft met de 924 er even naar kijken.. miss herkent hij het probleem...

Frenske
26/10/2009, 15:05
Niek, ik wil niet negatief zijn naar jou toe maar tot die monteur aan de 924 is geweest kun jij beter er vanaf blijven. De slang die jij onder druk zette is de carterventilatie, is niet gek dat de motor dan gaat lekken.......

ArvidW
26/10/2009, 15:34
ik heb vandaag de slang onder de inlaatbuis tussen het gasklephuis en de luchtmassameter (brandstofregelaar) los gehaald, en die lekt lucht..

Frenkse, ik hoop dat hij de slang voor de rembekrachtiging bedoelt, die slang zit iig na luchtweger en voor het gasklephuis...

Valse lucht zuigen zou op elke cilinder een even grote impact moeten hebben, allemaal zullen ze armer lopen aangezien niet alle lucht via de luchtweger loopt. Dat kan dus in princiepe niet het probleem zijn waardoor cilinder 4 niet meewerkt.


Je schrijft dat alle injectoren evenveel benzine geven, das beetje vaag voor mij, hoeveel % verschil zat er tussen de injectoren?

Frenske
26/10/2009, 15:49
[QUOTE=ArvidW;68647]Frenkse, ik hoop dat hij de slang voor de rembekrachtiging bedoelt, die slang zit iig na luchtweger en voor het gasklephuis...[QUOTE]

hmmm bij mij zit ie gelukkig waar flink vacuum zit, na het gasklephuis. Kan je enkel aanraden dit ook bij jou auto zo te monteren .... :whistle: remt stukken beter!! :p

ArvidW
26/10/2009, 15:52
Ooit eens gekeken waar alle aansluiting op dat y/t splitsingsstukje heen gaan?

Juist, eentje daarvan komt uit tussen je gasklep en luchtweger.

Frenske
26/10/2009, 16:48
en daar zit een terugslagkleppie in ...:p

niekbergevoet
26/10/2009, 19:39
nee het was wel de slang van de carterventilatie, maar als ik daar in blaas hoort er dan lucht door een gaatje met schroefdraad aan de linker kant van de kleppendeksel te komen? want ik had het id dat daar flink veel lucht door werd aangezogen.. ik denk dat ik woensdag de kop er weer ff af haal, kijken of ik misschien iets fout heb gedaan bij montage, want ik wil hem eigenlijk goed hebben zonder dat ik er een monteur hoef te brengen want ik heb niet zo veel geld te makken.. en als hij de kop eraf moet halen dan word het helemaal een duur geintje.. een maat van me is monteur (niet een jong knaapje, hij gaat bijna met pesioen, me ex stagebegeleider) en hij heeft er al tig x naar gekeken, en hij geeft me aanwijzingen en tips bij alles wat ik doe, dus ik heb zelf nog nix verpruts (hoop ik) maar de kop eraf halen heb ik wel alleen gedaan.. en voor ik de kop eraf had was hij veel sneller, want nu kan ik amper wegtrekken vanuit stilstand, dan moet ik minstens 3000 toeren geven en heel rustig de koppeling op laten komen anders slaat hij af.. en vandaag had ik alleen de verstuiver van de 4de cilinder eruit om te kijken hoeveel brandstof hij zou geven en of de nevel mooi was.en toen wou de motor niet meer starten, alleen als je het gas helemaal open zette liep hij ff..terwijl hij zonder bougiekabel wel gewoon loopt... hoe komt dat?

Frenske
26/10/2009, 19:58
tja niek, ik heb de hele topic nog eens doorgelezen en alles op een rij proberen te zetten. Ik hoop dat je de distributieriem goed hebt staan, zorgvuldig checken dus!! heb je de manuals gedownload hier? Daar staat uitvoerig in beschreven hoe je de riem inbouwt.
Verder kan ploffen betekenen dat ie te weinig benzine krijgt.
Daarna komen wij bij de ontsteking. Tja, je geeft aan dat de motor beter loopt met een bougiekabel los dan vast. Zeer vreemd.

Ik zou wel eens willen komen kijken, dit probleem intrigeert me enorm. Waar woon je?

niekbergevoet
26/10/2009, 20:27
ik woon vlak bij doetinchem in de achterhoek, en de porsche staat in varselde.. ik weet niet waar u vandaan komt? het ploffen in de uitlaat is trouwens opgehouden bij de gereinigde injectoren. ik zou het geweldig vinden als u een x zou kunnen komen kijken, de uitnodiging staat:)

niekbergevoet
27/10/2009, 01:41
172 km via duitsland;)

M.B.H.
27/10/2009, 09:17
heb je niet twee cilinders verkeerd aangesloten kwa bougie kabels !!!!!!
als je de bougie dop er aftrekt loopt hij dan beterrrrr ?????
dat duid op een vet geslagen Bougie en op het moment dat je hem er op of af doet geeft dat een hogere weerstand en trekt hij net wel vonk
heb je wel voldoende voor ontsteking -10 tov O
paar puntjes om na te kijken succes

niekbergevoet
27/10/2009, 15:06
Ja, ik heb 14 bougies en 16 bougiekabels die ik kan gebruiken en de andere 3 cilinders lopen perfect, en zoals je weet staat de ontstekingsvolgorde op het blok.. Ik heb een strotoscoop hang loopt hij alltijd op perfect 10 g bdp..

Frenske
27/10/2009, 16:29
172 km via duitsland;)

eeuuhhhhhh, da's wel een beetje uit de richting......

niekbergevoet
28/10/2009, 02:05
oke, ik heb nog een vraagje, hij begint namelijk al weer iets beter te lopen:) maar ik zat in de handleiding te zoeken naar meer info over het onstekingssysteem, en ik vroeg me af welke ik nou moet hebben, want mijne komt uit 83 maar hij lijkt totaal niet op het onstekingssysteem van 81, en dat is de laatste die erin staat.. want me vader heeft ooit een auto gehad met ongeveer hetzelfde probleem als ik nu heb en hij dacht dat het aan de contensator kon liggen, en nu vond ik net wel iets over een resistor maar ik weet niet of ik die moet hebben.. zijn er nog andere dingen die ik kan doormeten voor de bobine? en hoeveel spanning hoor ik te hebben op de + en - van de bobine? en voorin rechts naast de lamp zit nog een hoogspanningsding.. waar dient die voor? want ik heb het id dat hij soms een vonkje mist.. me vader heeft de voorontsteking al veranderd van 10 naar 8 g bdp en daar liep hij al een stuk beter van, alvast bedankt voor het andwoord:)

ArvidW
28/10/2009, 08:34
zijn er nog andere dingen die ik kan doormeten voor de bobine?

en voorin rechts naast de lamp zit nog een hoogspanningsding..


Staat allemaal heel netjes omschreven in de text in de manual, lees die gewoon eens grondig door dan weet je het voor de rest van je leven.

niekbergevoet
28/10/2009, 09:45
maar mijn ontsteking lijkt op die van 81.. en daar staat nauwelijks iets omschreven.. waar zou mijn resistor of condensator kunnen zitten dan? want die wil ik graag doormeten..

ArvidW
28/10/2009, 10:43
Een 1983'er ontsteking heeft geen resistor of condenstator, alleen verdeler, transistorontstekingsmodule en bobine.

Bobine kun je idd nameten, waardes weet ik niet uit mijn hoofd maar staan in het haynes manual. Geloof secundair 1.5kOhm maar dat kun je beter even nazoeken.

Het groene kabeltje wat vanaf je hallsensor in je verdeler komt wil ook nog wel eens stukgaan, deze ook even nameten (komt uit bij de transistorontstekingsmodule)

Al zijn dit wel problemen die voor alle 4 de cilinders een probleem moeten zijn en niet voor 1 losse....

Frenske
28/10/2009, 19:05
niek, kom maar naaar eindhoven met je 924. Daar zijn genoeg kenners aanwezig als het goed is. :thumb:

niekbergevoet
29/10/2009, 20:40
ja doe ik:) was het nou 8 of 22 november? maar dat groene draadje vanaf de verdeler naar de transistorontstekingsmodule heb ik doorgemeten en er kwam 1.3 kOhm weerstand uit... die ga ik morge dus ff vervangen.. miss dat hij het dan goed doet:) want de 4de cilinder loopt mee, alleen hij happert en stottert nog, waardoor ik hem niet goed kan afstellen.. en ik heb de vacuüm van de rembekrachteger alleen nog op het gasklephuis aangesloten, en dat andere gat zit een imbus in. hij is bijna weer goed;)

ArvidW
29/10/2009, 22:36
Geef je geen grote kans, mijn kabeltje is 1kOhm en bougiekabels geloof ik zelfs 5kOhm.

Allemaal relatief lage weerstand vergeleken met de weerstand die de 0.7mm lucht geeft tussen de electrodes van je bougie.

niekbergevoet
30/10/2009, 11:43
Hmmm.. Ik was mijn ontsteking aan het doormeten en met het contact aan meet ik 11,8v op allebei de polen van mijn bobine.. En op pool 1 hoor ik max 2v te hebben volgens de manual.. Volgens de handleiding moet ik de controlunit vervangen.. Klopt dat?

niekbergevoet
30/10/2009, 17:30
sorry, dat laatste klopt niet.. Ik had de stekker van de regelunit er niet in.. Maar wat gebeurd er als ik de stationairregelklep er tussen uit haal? En hem gewoon dicht maak?

ArvidW
30/10/2009, 20:05
Precies wat in het Haynes manual staat, je stationair toerental wordt bij een koude motor niet verhoogd.

niekbergevoet
31/10/2009, 13:54
Hmmm.. Oke, dus met een warme motor merk ik het niet eens als hij er tussenuit is? Jammer.. Maar als ik hem heeel rijk afstel (hoog co) dan loopt hij veel beter.. Waar komt dit door? Dan verbruikt hij superveel! Is dit toch een injectieprobleem? De injectoren zijn gereinigd en de leidingen heb ik al vervangen..

ArvidW
31/10/2009, 14:54
Mijn CO staat op 2.5% en daarop loopt hij prima/redelijk (AFR van ong 14 gemiddeld)

Het probleem met onze injectoren is dat er een veertje in zit die lam kan raken, ultrasoon reinigen heeft dan geen zin meer.

Heb je al eens gekeken welke vorm ze sproeien?
Heb je ook al gecontroleerd als je de sensorplaat in de luchtweger dicht laat vallen of alle injectoren dan op het zelfde moment stoppen met inspuiten?
Al gechecked of injectoren niet lekken wanneer sensorplaat van luchtweger onderin ligt?

Ik had 1 injector die 2sec nadat de andere injectoren waren gestopt nog een miniscuul pisstraaltje benzine inspoot en dat was al genoeg voor waardeloos stationair lopen.

niekbergevoet
31/10/2009, 19:25
Maar stationair loopt hij wel aardig, alleen als ik een constante snelheid wil rijden gaat hij haperen..

niekbergevoet
02/11/2009, 15:49
ik heb het co nu afgesteld op 2.5, en stationair loopt hij nou <knip LWB>hij gaat ook niet zo snel in de toeren als met een hoger co en en stotterd nogsteeds als ik een klein beetje gas geef, als ik het pedaal vol in trap loopt hij wel aardig.. ik heb de injectoren nog een x getest en ze geven allemaal ongeveer even veel en stoppen direct als ik de luchtweger los laat.. mijn accumulator is wel helemaal verroest.. zou het probleem daar door kunnen komen? de warme start is goed..

ArvidW
02/11/2009, 17:31
Mijn accumulator is zo lek als een mandje en mijn blok loopt prima, daar zal het niet aan liggen. (alleen met warme start is het een ramp....)

niekbergevoet
02/11/2009, 17:37
<knip LWB>dan heb ik werkelijk geen flauw id meer... tijd voor een noodplan: 2.0 subaru boxermotor;)

niekbergevoet
02/11/2009, 18:00
hoe kan ik het beste de druk op de injectoren meten, wat moet die zijn? wisselt hij bij toerental? want het enige wat ik nog kan bedenken is dat mijn spinnenkop kappot is.. heeft iemand er nog toevallig een liggen?

Frenske
02/11/2009, 18:42
<knip LWB> dan heb ik werkelijk geen flauw id meer... tijd voor een noodplan: 2.0 subaru boxermotor;)

waarom geen VW w12?

klaas 924
02/11/2009, 18:44
<Knip LWB>dan heb ik werkelijk geen flauw id meer... tijd voor een noodplan: 2.0 subaru boxermotor;)

inclsief het 4 wielaandrijfsysteem??

vraag dan even aan de jongens van shop shop die hebben dat een keer ingebouwd in een golf!

M.B.H.
02/11/2009, 20:22
hoe kan ik het beste de druk op de injectoren meten, wat moet die zijn? wisselt hij bij toerental? want het enige wat ik nog kan bedenken is dat mijn spinnenkop kappot is.. heeft iemand er nog toevallig een liggen?

Sorry maar dit is een inkopper ( Met een Drukmeter :-))
De is druk is veranderlijk boven +/- 1,5 Bar ++++++ WUR en spinnekop Regelen afhankelijk van toerental en temp.van de moter de druk.
brandstof druk Pomp +/- 5 Bar

niekbergevoet
02/11/2009, 21:10
dus stationair zou hij tussen de 1.5 en 2 bar is zitten (met koude motor) en door langzaam gas te geven zou hij langzaam moeten stijgen naar 5 bar? gelijk met het motortoerental?

M.B.H.
03/11/2009, 08:17
nee de voordruk is 5 Bar wat de druk op vol toeren is weet ik zo niet

niekbergevoet
03/11/2009, 14:47
de stationairdruk op de injectoren is 5 bar, en hoog in de toeren ook 5 bar? is dat goed? ik ben vandaag een beetje met de distributie aan het prutsen geweest en als ik hem 1 tandje naar links zette deed hij het iets beter, en als ik de nokkenas 180 graden draaide (dus zoals hij stond voor ik de koppakking heb vervangen) doet hij het ook wel aardig maar nogsteeds niet top.. is er een manier om hem makkelijk op tijd te zetten zonder gebruik te maken van de markeringen die er op staan? ik vertrouw ze namenlijk niet..

Frenske
03/11/2009, 16:35
de merktekens zijn heilig, zou ik niet aan tornen. Welk merkteken gebruik je voor de krukas? als dat voor op de poulie is zou alles okee moeten zijn.

M.B.H.
03/11/2009, 17:04
Nee de stationair druk is +/- 1,5 Bar:doh:
En de druk die de brandstofpomp leverd is 5 Bar:-)
merkteken op je nokkenastandwiel kan niet verkeerd staan die moet samen vallen met de streep op je kleppendeksel
merkteken op je Krukas poelie moet als de 1e cil. op het bdp staat en je
nokkenas van je 3e cil op tuimellen staat,
samenvallen met het merkteken op het blok !!! dit kun je alleen zien als de kap die over de distr.riem zit verwijderd is !!
uiteraard moet dit alles samenvallen met het 0 teken op je vliegwiel.8-)

ArvidW
03/11/2009, 17:16
uiteraard moet dit alles samenvallen met het 0 teken op je vliegwiel.8-)

Tenzij een vorige eigenaar het vliegwiel niet juist heeft gemonteerd:Cry:

niekbergevoet
03/11/2009, 17:36
alle merktekens vallen gelijk, de poelie, de 0 op het vliegwiel, en het merkteken op het krukastandwiel. maar dan loopt hij niet goed, en toen ik hem kocht stond het krukastandwiel bijna 180 graden gedraaid??..:S maar toen heb ik hem goed gezet en nu twijfel ik of dat goed was.. maar mijn inlaat is lekdicht, alles werkt, krijg heerlijke mooie vonkjes, alleen mijn injectoren hebben altijd 5 bar druk.. maar als ik dan kijk hoe ze inspuiten reageren ze wel op de luchtweger? maar als mijn druk te hoog is na de spinnenkop, ligt dat dan aan de brandstofmotor of aan de spinnenkop?

M.B.H.
03/11/2009, 19:00
ligt dat dan aan de brandstofmotor of aan de spinnenkop?
ik zei brandstofdruk Pomp is 5 Bar ;-)dus die is goed
Waar meet je die 5 bar op de injektoren ?????
Dan gaat er in je spinnekop iets echt mis !!!!!
of je hebt je co schroef helemaal verkeerd staan???
Dat lijkt me sterk, dat die dan 5 Bar geeft

-Bassie-
03/11/2009, 19:05
gewoon eerste zuiger op BDP en dan kijken of je kleppen dichtstaan.

mar dat is moeilijker dan zuigers in bdp zetten en nokkenas op het streepje.

niekbergevoet
03/11/2009, 19:35
dan ga ik mijn spinnenkop vervangen.. maar eerst openschroeven en proberen te repareren;)

ArvidW
03/11/2009, 19:48
Openschroeven en daarna dichtschroeven = gegarandeerd lekkage.

Er zit origineel een heeeele dunne vloeibare pakking tussen, mijne lekte na openhalen ook. Ik heb daarna loctite 542 ervoor gekocht om hem weer lekvrij te maken.

http://community.924forum.nl/images/imported/2009/09/7.jpg


Openhalen heeft niet zo heel veel zin, je kunt zien wat er kapot is (waarschijnlijk membraamplaat beschadigd ofzo) maar je kunt het niet repareren aangezien geen onderdelen verkrijgbaar zijn behalve van andere kapotte spinnenkoppen.

Mijne heb ik wel kunnen repareren en is nu weer prima en lekvrij, let wel op dat het een vrij secuur werkje is aangezien je de membraamplaat en o-ringen gemakkelijk beschadigt.

Frenske
03/11/2009, 19:48
Niek,

laat die spinnenkop nou gewoon in elkaar staan:doh:!! krijg je bijna nooit meer goed:nono:. Probeer een andere uit, maar ik geloof niet dat het daaraan ligt.

niekbergevoet
03/11/2009, 20:00
maar waarom heb ik dan al 5 bar brandstofdruk bij stationair toerental op de injectoren..?

M.B.H.
03/11/2009, 20:01
maar waarom heb ik dan al 5 bar brandstofdruk bij stationair toerental op de injectoren..?
nogmaals waar meet je dat??????????:shocked:;-)

niekbergevoet
03/11/2009, 20:12
ik sluit een drukmeter aan op de leiding vanaf de spinnenkop naar de injector toe, bij alle 4 gemeten..

Freddy
03/11/2009, 20:24
Hallo,
Ik ben hier ook niet zo heel goed in thuis maar zou het niet kunnen dat je WUR kapot is. Dan zou het kunnen dat je plunger in je spinnekop continu "geactiveerd" is. Dan krijg je altijd een hogere druk op je injectorleidingen. Tenminste , dat is wat ik er van begrepen heb.
En de injectors gaan (volgens de haynes manual) open bij 2,7-3,8 bar voor een turbo en vanaf 1980. Voor een gewone 924 is dit 2,5-3,6 bar.
Ik hoop dat je het opgelost krijgt.

M.B.H.
03/11/2009, 20:59
Inderdaad Freddy :de Wur zou heel goed de boosdoener kunnen zijn in kombinatie met het omloop
ventiel zodat de volle druk op de spinnekop staat

M.B.H.
03/11/2009, 21:05
Freddy ,dat je plunger in je spinnekop continu "geactiveerd" is. kan niet !!
Die word door de luchtweger bediend ;-)

niekbergevoet
03/11/2009, 21:06
dus dan zit de wur constand dicht? en zou er bij een koude motor geen benzine uit de retour leiding moeten komen toch?

M.B.H.
03/11/2009, 21:18
nee dan laat de wur alles door dacht ik zo ??? als je het omloopklepje net onder de spinnekop 12V geeft hoor je hem dan ook tikken ???

niekbergevoet
03/11/2009, 21:23
maar als de wur warm word dan gaat het klepje in de wur dicht door het bi-metaaltje, waardoor de brandstof er niet meer doorheen kan stromen, en daardoor geeft hij een hogere brandstofdruk bij een warme motor toch? en omdat mijne altijd een hoge druk geeft zou mijn wur dus altijd dicht zitten, dus stroomt er geen brandstof door heen bij een koude motor terwijl hij dat wel zou moeten doen toch?
en dat omloopklepje onder de spinnekop heb ik nooit bekeken, maar dat zal ik morge ff proberen te doen, gewoon 12 v op zetten en dan moet hij klikken? en welke spanning moeten de aansluitingen geven op dat klepje? want ik heb eerder een electroprobleem gehad..

Freddy
03/11/2009, 21:23
Freddy ,dat je plunger in je spinnekop continu "geactiveerd" is. kan niet !!
Die word door de luchtweger bediend ;-)

Zoals gezegd ken ik het systeem (nog) niet zo goed.
Maar de WUR regelt toch de druk in de injectorleidingen aan de hand van de motortemperatuur. Ik wist alleen niet zo goed hoe ik het moest uitleggen.


Ik kan me vergissen, maar ik denk dat er altijd wel benzine uit de reourleiding komt. Of het moet zijn dat de pomp niet meer genoeg debiet geeft.
Dit is wel te controleren natuurlijk.

M.B.H.
03/11/2009, 21:37
spanning op klepje is 12 V
en zit in de retour omloop van de wur/spinnekop/retourleiding
dus als hij open is verhoogd hij de brandstof druk op de wur

M.B.H.
03/11/2009, 21:53
dit heb ik even voor je opgezocht
Warm up Regulator

It controls fuel quantity as the engine warms up.

In koude toestand werkt de bimetaalveer tegen de klepveer in en vermindert daar door de werkzame veerkracht op de membraan onderkant van de klep. De afregel doorsnede van de klep is dan iets verder geopend, waardoor meer brandstof uit de regeldruk kring wordt afgeregeld en do regeldruk laag is. Vanaf het begin van het starten wordt de bimetaalveer elektrisch en door de motor verwarmd. Zij buigt door en vermindert daarbij] de tegenkracht op de veerklep.
De werking van de klepveer op de membraanklep neemt daardoor toe. De membraanklep vermindert de afregeldoorsnede, waardoor de druk in het regeldruk-relais hoger wordt. De warmloopverrijking houdt op wanneer de bimetaalveer volledig van de klepveer afgetild is. Door de nu alleen werkende klepveer wordt de regeldruk op zijn normale waarde geregeld. De regeldruk bedraagt bij koude start ongeveer 0,5 bar en bij warme motor ongeveer 3,7 bar.

M.B.H.
03/11/2009, 21:59
http://www.porsche924-944.nl/924/KJetronic.pdf
hier valt genoeg te lezen;-)
heb je hier wat aan ???? Niek- Freddy

niekbergevoet
05/11/2009, 11:43
ik heb het klepje getest en die werkt, maar toen ik de aansluitingen op de multimeter aansloot kreeg ik net 1 volt.. (met stationair en op toeren) Lijkt me te weinig... Waar komt de spanning voor dat klepje vandaan??

M.B.H.
05/11/2009, 17:10
als ik me niet vergis van je termokontakt ,
die schakel dat klepje open dicht ( warme of koude moter )

niekbergevoet
05/11/2009, 19:39
termokontakt? maar als die het klepje open en dicht aan de hand van een warme of koude motor, waar is de wur dan voor? en waar kan ik dat termokontakt vinden? want ik moet of me termokontakt vervangen of nieuwe kabels leggen.. en hoe word de druk dan geregeld op basis van motortoerental? want ik heb nogsteeds 5 bar druk bij stationair, en hij loopt slecht tot 3000 toeren, en vandaag reed ik met een bijna lege accu, en toen draaide de brandstofpomp wat langzamer en liep hij veel beter..

Freddy
05/11/2009, 19:44
De WUR reviseren/vervangen is hoe dan ook geen slechte zaak. En als het dan nog niet goed werkt, kan je nog andere dingen proberen.
Stap voor stap is nog altijd de beste methode, maar soms ook de meest vervelende.

@ M.B.H. bedoel je dit als je het over de aansluiting van het klepje hebt? Het groene aansluitpunt dat bijna niet te zien is.

Frenske
05/11/2009, 20:04
als ik me niet vergis van je termokontakt ,
die schakel dat klepje open dicht ( warme of koude moter )

en stuurt op die manier je WUR aan.

ArvidW
05/11/2009, 20:09
Nee, het klepje staat parallel met de WUR niet in serie. Ofwel, de werking van de WUR en het klepje zijn onafhankelijk.

Klepje is alleen voor de eerste secondes dat de motor loopt/start, op deze manier kan de klepel in de luchtweger gemakkelijker opgetilt worden en krijg je tijdelijk een betere flow en een nog rijker mengsel.

Ik heb pas geleden handmatig dit klepje aangestuurd en een warme motor valt bijna gelijk uit op stationair, zo veel rijker loopt het blok dan.

Frenske
05/11/2009, 20:16
de klep laat de druk wegvloeien wanneer de WUR werkt, sluit je die klep (probeer maar eens uit, trek het contact los en start dan de koude motor) zal de druk boven de regelplunjer toenemen. Er wordt geen rijker mengsel toegediend. Hierdoor zou het probleem van niek kunnen ontstaan, als dit enkel waargenomen wordt in de opwarmfase.
Ik bedoel niet dat groene dingetje op de bovenstaande foto maar de klep die in het benzinecircuit van de WUR is opgenomen

ArvidW
05/11/2009, 20:34
Nee, hij staat parallel en stuurt de WUR niet aan. Kijk maar:

http://community.924forum.nl/images/imported/2009/11/18.jpg

Edit: Altijd gezeik hier op het forum met foto's, waarom mogen we niet gewoon imagessshakkkk ofzo gebruiken :doh: (zelfs dat woord filtert hij !)

niekbergevoet
05/11/2009, 20:36
nee, ik bedoel een elektronisch klepje dat aan de spinnekop vast zit met een + en - aansluiting, en ik moet weten waar hij zijn stroom krijg.. want ik hoor er 12 v op te krijgen maar ik kreeg amper 1 volt.. daardoor werkt het klepje niet.. ik moet weten waar ik de + en - aansluiting van voor dat klepje vandaan kan halen..

M.B.H.
05/11/2009, 20:41
De WUR reviseren/vervangen is hoe dan ook geen slechte zaak. En als het dan nog niet goed werkt, kan je nog andere dingen proberen.
Stap voor stap is nog altijd de beste methode, maar soms ook de meest vervelende.

@ M.B.H. bedoel je dit als je het over de aansluiting van het klepje hebt? Het groene aansluitpunt dat bijna niet te zien is.

Nee ik denk dat jij dat bewuste klepje niet hebt :shocked:als ik het zo zie
of hij zit daar onder

M.B.H.
05/11/2009, 20:43
nee, ik bedoel een elektronisch klepje dat aan de spinnekop vast zit met een + en - aansluiting, en ik moet weten waar hij zijn stroom krijg.. want ik hoor er 12 v op te krijgen maar ik kreeg amper 1 volt.. daardoor werkt het klepje niet.. ik moet weten waar ik de + en - aansluiting van voor dat klepje vandaan kan halen..

zet er maar gewoon met twee losse draden 12 V op en laat de moter maar lopen wat gebeurt er met je druk ?????

LWB
05/11/2009, 20:44
houd er even rekening mee dat Hayes uit gaat van auto's met meer regelingen dan een europees model i.v.m. emissieeisen en andere onzin.

M.B.H.
05/11/2009, 20:47
klopt wel wat je steld maar het is een bypas en zo daald de voordruk op de wur en dus ook de einddruk ;-)

Frenske
05/11/2009, 20:51
Nee, hij staat parallel en stuurt de WUR niet aan. Kijk maar:

http://community.924forum.nl/images/imported/2009/11/18.jpg

Edit: Altijd gezeik hier op het forum met foto's, waarom mogen we niet gewoon imagessshakkkk ofzo gebruiken :doh: (zelfs dat woord filtert hij !)

ik bedoel op benzinedruk, niet de elektriek. Ze werken samen, als de klep niet opent doet de WUR nix

niekbergevoet
05/11/2009, 20:51
oke dankje, dus dat klepje heeft dus altijd 12 volt als de motor loopt? dus gewoon via het contact laten lopen?

ArvidW
05/11/2009, 20:52
De druk bovenop de zuiger zakt gewoon nog harder wanneer de bypass open staat.

Maar zelfs al zou het klepje niet aangesloten zijn dan zou dat geen invloed hebben op het lopen van jouw motor, klep staat maar heel kort open tijdens het starten + paar seconde daarna.


@frenske, dit plaatje gaat om benzinedruk...

niekbergevoet
05/11/2009, 20:55
hoe komt het dan dat ik constand 5 bar druk op mijn injectoren heb?

M.B.H.
05/11/2009, 20:55
oke dankje, dus dat klepje heeft dus altijd 12 volt als de motor loopt? dus gewoon via het contact laten lopen?

nee niet altijd maar probeer het maar wat gebeurt er dan ???

niekbergevoet
07/11/2009, 16:55
ik heb een filmpje gevonden van k-jetronic, en als hij hier in het filmpje de toevoer van de wur afsluit, krijgt hij 5 bar systeem druk.. dat lijkt op mijn probleem ofniet?
http://www.youtube.com/watch?v=58I2Cd1kszA

de temperatuursensor in het schema met dat klepje en de koudestartklep waar zit die? en wat moet ik nou presies meten op de aansluitingen van dat klemmetje?

waar komt KI 50 vandaan? en wat is het X je??

ik krijg bij het starten heel ff 8 volt op de aansluitingen van het klepje en daarna valt de spanning weer weg, maar de rood/geel kabel vanaf het klepje op de verdeler loopt naar de koude startinjector?...

heeft iemand misschien een duidelijk schema van alle electronica rond het k-jetronic systeem? want ik kan dat kleine klepje onder op de spinnekop nergens vinden.. en ik vraag me nogsteeds af wat hij nou presies voor stoom moet hebben? want als ik hem 12 v geeft gaat hij open en loopt de motor tot 3000 toeren goed.. en daarna niet meer.. maar ik krijg alleen bij het starten even een spanning van 8v en valt daarna weer weg.. en de ene kabel komt van de thermoschakelaar af en krijgt daar massa, en de andere kabel gaat naar mijn koudestart injector? is dat klepje niet om de toevoer van de koudestartinjector open te zetten? en wat regeld de druk op de injectoren? want ik hoor veel minder druk te hebben.. doet alleen de wur dat? of is er nog een 2de systeem? dat plunjertje aan de spinnekop zat niet vast, hij kon nog vrij bewegen.. iemand nog een sugestie? ik ben er bijna zkr van dan het een injectieprobleem is.. zou het vervangen van de spinnekop helpen?

M.B.H.
09/11/2009, 20:55
is dat klepje niet om de toevoer van de koudestartinjector open te zetten? Nee
De koudestartinjector krijgt rechtsreeks de brandstof van je brandstofpomp !!!!

M.B.H.
09/11/2009, 20:56
als je dat klepje niet kunt vinden waar zet je dan 12 V op ??
zou het vervangen van de spinnekop helpen ??/ Als je er een hebt liggen kun je het zeker proberen.

niekbergevoet
09/11/2009, 20:59
wel in de auto, maar op geen enkel duidelijk schema van k-jetronic..

niekbergevoet
09/11/2009, 21:05
nee ik heb hier geen spinnekop liggen helaas.. maar word er druk geregeld in de spinnekop?

M.B.H.
09/11/2009, 21:07
ja gedeeltelijk wel als de plunjer op gedrukt word door de luchtweger gaat de druk op je injektoren ook omhoog

M.B.H.
09/11/2009, 21:13
http://www.porsche924-944.nl/schema/electrial_diagrams_924.html
Hier is het schema te vinden ik kan de juiste niet posten

M.B.H.
09/11/2009, 21:15
en deze ging ook niet

niekbergevoet
09/11/2009, 21:32
zou je hem kunnen mailen? nieky_bergevoet@hotmail.com

M.B.H.
09/11/2009, 21:34
ik heb de link er net ingezet
ik krijg hem er niet af
dus mailen gaat ook niet Niek

niekbergevoet
10/11/2009, 16:48
Ik heb vandaag een nieuwe meeting gedaan. Ik heb de drukmeter met een t-stukje tussen de leiding van de injectoren gedaan en ik krijg maar 2 bar druk wat oploopt naar 2.5 en daarna meteen weer terug valt naar 2.. Ligt dit probleem aan de spinnekop? Want dan moet ik waarschijnlijk die vervangen.. En ik vroeg me af of er een nokkenassensor op mijn blok zit? Zo ja, waar? Dan kan ik die ook ff checken..

M.B.H.
10/11/2009, 17:36
Je hebt geen nokkenas sensor Niek
en als de moter loopt stationar +/_ 900 omw./min druk 1,5 bar op de injektoren dus 2 is hoog
lijkt me eerder dat je Co niet goed is Afgesteld dan dat je spinnekop defekt is
Het gaat wel heel ver om dat uitteleggen via het Forum hoe en wat
even langs de garage rijden en je co laten testen tussen de 1,5 en 3.0
dan moet de moter goed lopen suc6

niekbergevoet
10/11/2009, 17:57
ik heb een co tester dus het co is wel goed.. maar de motor lijkt ook telkens te verzuipen.. maar hoort mijn druk ook telkens heen en weer te schommelen? want hij gaat telkens heen en weer tussen 2 en 2.5 bar.. dat hoort toch niet? en ik dacht dat een warme motor 3.7 bar druk zou moeten hebben?

niekbergevoet
10/11/2009, 19:21
wat ook raar is, als ik dat klepje onder op de spinnekop stroom geef valt het blok bijna weg, terwijl de brandstofdruk niet veranderd..

M.B.H.
10/11/2009, 19:48
Niek draai je tankdop er eens af zodat je zeker weet dat je daar geen over of onderdruk hebt
en neem je retourbrandstof leiding eens los en hang die in een emmer of zoiets,
en laat de moter dan eens lopen :whistle:
dan weet je zeker dat je geen retour tegendruk hebt want een afgeknepen leiding of slang geeft ook een raar druk beeld
en de druk hoort niet te schommellen .;-)

niekbergevoet
10/11/2009, 20:05
soms als ik ga tanken en ik haal de dop eraf dan zuigt hij lucht aan (onderdruk)?? zou dat zwaar te merken zijn? want mijn stotter en haper probleem is constand..

niekbergevoet
10/11/2009, 20:28
en volgensmij heeft mijn porsche ook best lang stil gestaan, want hij heeft pas 163.00 gelopen en hij is al 26.. dus dan zou het best kunnen dat wel mijn spinnekop is?

M.B.H.
10/11/2009, 21:07
hij hoort geen onderdruk te hebben!! en ja als je een volle tankhebt heb je sneller onderdruk dan met een halfvolle tank en als je retourliding ook nog eens niet goed is versneld het want er komt niets terug ;-)
heb je ook een nieuw brandstof filter gemonteerd ???

niekbergevoet
10/11/2009, 21:29
ja het brandstoffilter is nieuw, en ik heb hem laatst los gehaald en hij zat niet verstopt;) ik ga morge me retourleiding controleren;)

niekbergevoet
10/11/2009, 21:31
maar dan kan ik beter de retour leiding achter onder bij de tank loshalen om te controleren ofniet?

M.B.H.
10/11/2009, 21:41
maar dan kan ik beter de retour leiding achter onder bij de tank loshalen om te controleren ofniet?

net onder de remservo in het motercompartiment zit een 2D koppeling ;-)

niekbergevoet
11/11/2009, 00:58
maar als de slang vanaf die koppeling naar de tank dan ergens verstopt of dubbel of gekneld zit dan heb ik alsnog het verkeerde resultaat.. ik probeer allebei wel;)

niekbergevoet
11/11/2009, 11:56
ik heb de retourslang losgehad, er kwam heel veel uit.. En daarna in de retourleiding geblazen en toen kwam de lucht uit het tankgat.. Dus ik denk nogsteeds spinnekop..

M.B.H.
12/11/2009, 11:24
ja dan moet je die uitwisselen Niek
Dan weet je het zeker of dat het is of niet 8-)

niekbergevoet
12/11/2009, 11:34
Beste 924liefhebbers,
Mijn probleem is bijna ten einde.!!:D ik heb de spinnekop vervangen het het grootste probleem is weg:) hij hapert alleen nog een beetje als ik weinig gas geef, mar ik hoop dat dat afstelprobleempjes zijn.. Vanochtend ff ruw afgesteld, en zaterdag ff goed doen:) bedankt voor al jullie tips en hulp!!

niekbergevoet
12/11/2009, 14:13
nog 1 vraagje: ik krijg de basis afstellingen niet goed... Hoe kan ik hem het beste afstellen? Ik heb alle meetaperatuur;)

Frenske
12/11/2009, 14:16
nog 1 vraagje: ik krijg de basis afstellingen niet goed... Hoe kan ik hem het beste afstellen? Ik heb alle meetaperatuur;)

heb je een CO-meter? dan gewoon op 2 vol% afregelen.

niekbergevoet
12/11/2009, 15:15
Ja datheb ik gedaan, maar dan haper. Hij nogsteeds.. Hoe stel ik de stationairloopshroef die boven de vacuum aansluiting zit op de gasklep?

M.B.H.
12/11/2009, 17:39
helemaal dicht draaien en dan 2 slagen los draaien

jessy1984
12/11/2009, 18:02
Beste 924liefhebbers,
Mijn probleem is bijna ten einde.!!:D ik heb de spinnekop vervangen het het grootste probleem is weg:) hij hapert alleen nog een beetje als ik weinig gas geef, mar ik hoop dat dat afstelprobleempjes zijn.. Vanochtend ff ruw afgesteld, en zaterdag ff goed doen:) bedankt voor al jullie tips en hulp!!

wat ik eerder al in gedachte had
mja is duur om zomaar een nieuwe te proberen :)
veel sucess nog

niekbergevoet
12/11/2009, 20:22
helemaal dicht draaien en dan 2 slagen los draaien
kijk dat was de info die ik zocht;) danku! ik ga morge eens kijken wat er aan de hand is, want hij zuipt onmundig veel benzine! ik had er een 7l in gegooit en binnen 30 km was het op... maar toch is me co goed.. hoe komt het dat hij zo veel verbruikt... ik vond nergens een lekkage..

niekbergevoet
14/11/2009, 17:46
mijn benzine druk voor de cilinder is maar 3.9 bar.. is dat wel hoog genoeg? want ik dacht van niet, dus heb ik mijn benzinepomp vervangen en ik krijg nogsteeds maar 3.9 bar.. heb ik dan een kapotte gekocht? want mijn dynamo doet het ook nog niet.. hoeveel volt moet de benzinepomp krijgen?

Frenske
14/11/2009, 17:54
niek,

als je dynamo ook niet werkt KAN dat op je vonk en benzinedruk een uitwerking hebben. Met de nadruk op kan!!
maak dat eens in orde, ik denk dat je nu nodeloos :Cry: een nieuwe benzinepomp hebt geplaatst (die leverde toch 10 bar?).

niekbergevoet
14/11/2009, 18:14
ja als ik de meter direct op de leiding zette, met een t stukje ertussen geeft hij maar 3.9... de vorige x had ik de meting verkeerd, (geen rekening gehouden met de retourleiding;)
maar ik zal een achter de dynamo aanjagen;)

niekbergevoet
14/11/2009, 18:51
kan de dynamo van de 944 erop?

Frenske
14/11/2009, 19:00
nee, wel die van een audi 80 of 100 uit die jaren

niekbergevoet
16/11/2009, 10:18
Hoevel volt moet de brandstofpomp krijgen??

-Bassie-
16/11/2009, 10:48
je brandstof pomp hoor 12v te krijgen.

niekbergevoet
16/11/2009, 14:34
Niet toevallig 14v?

-Bassie-
16/11/2009, 14:38
dat is de voltage die je dynamo geeft dus kan ook jah.

M.B.H.
16/11/2009, 14:39
nee niek 12v Waar zou je 14 V vandann willen halen je hele instalatie is 12 v
Ook je Accu ;-)

-Bassie-
16/11/2009, 14:57
wat dan als je dynamo met 14 volt laad martin??

M.B.H.
16/11/2009, 16:10
wat dan als je dynamo met 14 volt laad martin??

zorgd de spannings regelaar dat het goed komt :-):-)

niekbergevoet
16/11/2009, 17:01
dus de 3.9 bar druk die de brandstofpomp geeft ligt niet aan mij kapotte dynamo?? De pomp is al vervangen..

M.B.H.
16/11/2009, 18:58
dus de 3.9 bar druk die de brandstofpomp geeft ligt niet aan mij kapotte dynamo?? De pomp is al vervangen..

3,9 is niet genoeg,:nono:
hij zou iets van 5 bar moeten geven 8-)

niekbergevoet
16/11/2009, 19:00
ik weet het! maar wat kan het probleem zijn? ik heb de pomp net vervangen..

M.B.H.
16/11/2009, 19:05
er zit al een nieuw brandstoffilter op ???
na 81 uit mijn hoofd heb je ook een tweede brandstofpomp.
Die zit in de tank
en daar zit ook een filter !!!
de pomp kan ook te weinig toevoer krijgen !!!!!

niekbergevoet
16/11/2009, 19:15
danku verry mutch!!! dat klinkt als een opslossing;) danku!

niekbergevoet
18/11/2009, 17:47
ow help.. vandaag is het allemaal erger geworden.. me dynamo heb ik laten testen en die is schijnbaar nog goed, me massakabel heb ik nieuw gelegd, en de + kabel gaf nauwelijks weerstand tot de accu.. alleen me d+ kreeg maar 10.5 volt.. en volgensmij is dat te weinig, me acculampje brand wel als ik hem op het contact zet en gaat weer uit als de motor loopt.. en als ik hem heel hoog in de toeren laat lopen dan krijg ik net 13 volt van de dynamo.. dus wou ik hem van me werk terug rijden naar de garage en toen hield mijn brandstofpomp er ineens mee op.. dus die is nu ook weer naar de klote... terug slepen dus.. wat een drama! al 2 maanden lang! ik kan er bijna niet meer tegen..

Frenske
18/11/2009, 17:59
hmmm, ruikt toch weer naar massa en/of verbindingsproblemen. Heb je alle stekkers ed nagezien? Volgens mij heb je die auto van Casper, het spook gekocht..... :jaw:

Fantaman
18/11/2009, 18:04
brandstofpomprelais kan er zomaar mee op houden, deed die witte van mij ook voordat de motor eruit ging, alleen maar de garage in rijden viel ie opeens uit:shocked:
dus een directe draad van plus naar de plus van de pomp en dan kan ie weer rijden;-)

niekbergevoet
18/11/2009, 18:09
maar hij viel niet ineens uit... de pomp begon rare geluiden te maken en toen hield hij er langzaam maar zkr mee op..

niekbergevoet
18/11/2009, 18:12
maar 10,5 op de d+ is goed?

niekbergevoet
19/11/2009, 17:20
oke, vandaag heb ik de benzinepomp in de tank vervangen.. die was dus kapot, daarna deed me brandstofpomp het ook weer gewoon:) de dynamo heb ik nog niet na gekeken, wel heb ik het voltage op de brandstofpomp gemete en dat was maar 9.5 v.. dat lijkt me te laag.. komen de 4 draden aan de pomp direct van het relais af? en wat stuurt het relais aan? de + kwam van de bobine dacht ik en de andere direct van de massa?

Frenske
19/11/2009, 18:01
de min (groen) van de bobine stuurt het relais aan. Is je accu helemaal vol geladen? die 9.5 volt komen ergens vandaan, hoeveel meet je op je accu?

niekbergevoet
19/11/2009, 18:33
ik had de accu net van de lader af gehaald voordat ik de spanning op de brandstofpomp heb gemeten, en die gaf daarvoor ook al 12.. dus ik denk dat de accu nog wel goed is.. kan de kabel vanaf het relais naar de pomp niet ergens een massalek hebben, waardoor ik nog maar 9.5 over hou.. volgensmij kan ik het beste gewoon ff een nieuw kabeltje trekken toch? maar er zitten 4 kabels aan de pomp? waar komen die vandaan? 2 massa en 2 van het relais ofzo? 2 dunne en 2 dikke dacht ik..

sjones
19/11/2009, 18:34
9,5 volt is wel heel weinig, bij onze hydrualische sytemen leveren we ook DUC 's uit met software voor de hele auto en als bij de DUC de spanning te laag word dan doet hij het gewoon niet , weet niet of jou P een computer heeft ( DUC)zo ja kan dat ook een probleem zijn.

niekbergevoet
19/11/2009, 18:59
hij komt uit 83, dus zo ver ik weet zit er geen computer in.. ik ga hem zaterdag denk ik eens hotwire;) gewoon een extra kabeltje met 12 v en een schakelaar op de pomp en dan kijken of hij het beter doet.. zo ja, vervangen die kabelzooi;)

niekbergevoet
23/11/2009, 15:15
einde verhaal.. ik krijg hem niet goed lopen, ook de brandstofpomp op 12v aansluiten kreeg de druk niet omhoog.. en ik heb nu echt alles geprobeerd en mijn ideeën zijn op dus ik ga hem verkopen.. ik weet niet wat ik verder nog kan doen aan het ding en ik vind het naar bijna 3 maanden proberen wel mooi geweest.. als iemand intresse heeft in een bijna onmogelijk opknapprojectje? laat maar horen!

captainfrasca
23/11/2009, 17:29
Heb je de compressie van de cilinders al gemeten? (misschien is dat al gevraagd of behandeld)

niekbergevoet
23/11/2009, 19:09
jep.. alle 4: 10 bar.. oke dus.. en de koppakking heb ik al vervangen.. dus ik geef het op.. kijken of ik er nog geld voor terug kan krijgen..

Frenske
23/11/2009, 20:14
dan kwak hier eens wat foto's en een opsomming van de gewonde Porsche neer, misschien ben je snel verlost. (als ik zo marktplaats bekijk, daar schiet het niet echt op met verkoop :Cry: zou dat best ff kunnen duren)

maarruhhh, waarom begin je niet systematisch met analiseren van het probleem. Heb net je hele topic doorgelezen en kan alleen maar zeggen dat je van de hak op de tak vliegt. Volg onderstaand schema eens:
1 compressie meten (had je al, 10 bar is niet echt hoog. Houd je ook vol gas tijdens de meting?
2 distributieriem checken. Niet aannemen heb ik al gedaan, gewoon demonteren en weer hermonteren volgens de richtlijnen die op dit forum en in de Haynes te vinden zijn.
3 dynamo monteren zodat je boordnet weer lekker van 13.8 volt kan smullen. Je vonk wordt ook iets sterker.
4 onstekingstijdstip controleren, ook al lijkt het goed te zijn.
5 bougies en kabels doormeten met multimeter.
6 benzinedruk controleren. Je had eerst 10 bar, nu minder. Kan door de lagere boordspanning komen.
7 stel je sinnekop opnieuw in. Weet je hoe? eerst de mengselschroef een heel end uitdraaien, richting arm mengsel dan overbrug je je brandstofpomprelais en draait een injectorleiding los op de spinnekop. Je draait de mengselschroef zover in tot er benzine lekt uit de spinnekop. Nu heb je een redelijke basisafstelling. Verder afstellen met COmeter
8 injector opbrengst meten, mag met lege bierflesjes :p (na de arbeid pas nuttigen, dat bier)
9 loopt ie na dit nog niet goed meld je weer ff, kijken we gestructureerd verder.

jessy1984
25/11/2009, 20:51
opgeven zou ik niet direct doen maar naar jouw uitleg een degelijk antwoord te geven is ook nogal moeilijk je spreekt over brandstofdruk en je alterator
heb je het vermoede dat de alternator te wijnig geeft ? hoeveel is dit juist meet of je een goede massa hebt begin eens goed te meten niet enkel de bf pomp heeft min 12 volt nodig maar of dit de reden is denk ik niet meet eens van massa batterij naar het blok meet je een voltage??

dan de bf druk je plaatst een andere verdeelkop (als deze lang droog gelegen heeft kan deze ook slecht zijn koop dit enkel als je zeker bent dat deze goed is )
hier zit wel een klepje voor de brandstofdruk in mss is die niet 100% de druk is te laag geworden door deze te plaatsen dus kijk eerst hiernaar lijkt me het meest logisch
op je oude kop was de bf druk goed dus zet dat klepje even over en meet dan nog eens (op zijkant van de verdeelkop

probeer het stap voor stap te doen en gaa niet direct heel de wagen ontmantelen
niet om je aan te vallen ofzo maar voor zover ik kan zien ga je enkel uit op wat hier gezegd is en heb je te wijnig ervaring met een K-jetronic duik eventueel goed in de boeken zodat je het hele systeem goed begrijpt ook elektrisch weet waar te meten wat je meet en hoe je het gaat meten zodat je geen fouten maakt dan zal het zoeken veel korter zijn zoals de 10bar die je eerst had gemeten op de verkeerde manier op foute waardes uitgaan kan je natuurlijk lang blijven zoeken
is maar een tip

M.B.H.
26/11/2009, 18:57
Ik sluit me hier helemaal bij aan :thumb:
en ga met je bolide eens bij iemand langs die er meer kijk op heeft ( ervaring )

Frenske
11/04/2010, 11:59
hoe zou het met de 924 van onze Niek zijn afgelopen? Iemand iets gehoord?

joeyw91
11/04/2010, 13:52
Laatste activiteit: 18-Dec-2009

hmm, is al weer een tijdje geleden... ik vrees voor het ergste ;p

Fantaman
11/04/2010, 20:38
hmm ik denk dat ie 924 van hem het weer doet of hij heeft hem verkocht:whistle:

ShroudedVeil
14/04/2010, 08:49
Hij stond een tijdje geleden op MP (de auto dan he ;))

replica
18/08/2012, 01:52
Nu je compressietest geeft 10 bar droge test neem ik aan....
Je zou ook eens een wettest moeten doen en kijken of de verschillen hoger zitten.

Bij een wettest spuit je 3 teugjes olie in je cilinder (geen hoop hé)
Dan de druktest uitvoeren per cilinder, de druk op je cilinders zal nu veel hoger liggen, je zal dan wel aan de 13 geraken....
Is het verschil echt te hoog met de wettest, dan zit je met versleten of defecte sigmenten.

Waarom?

de olie vangt de eventueele oneffenheden op van de cilinders.
Als het verschil meer als 30% bedraagt is dat geen goed nieuws.

Doe ook eens een wettest en nu ga ik je topic eens volledig lezen .....

Hendrik
18/08/2012, 01:58
na 2 jaar zal dit wel opgelost zijn.

14/04/2010, 08:49