PDA

Bekijk Volledige Versie : 924 | Voorscherm stuk door Murphy



Calibretto
31/08/2012, 13:30
De wet van Murphy is dus blijkbaar nog steeds van kracht, blijkt maar weer.

Ben gister gespind en daarbij een verkeersbord geraakt. Het enige bord in de hele buurt op een plek waar de berm verder bestaat uit een strook gras van 10 meter breed. Zal je net zien….

Rijdend op de Stichtse Rotonde (zie Google Maps voor een overzicht) in Amersfoort ben ik bij het afslaan richting A28 (Rondweg Zuid) met de achterzijde uitgebroken en heb ik daarbij overgecorrigeerd en 180 graden rond gegaan en achterstevoren half in de rechter berm terrecht gekomen. En u raad het al, daar stond nou net een verkeersbord. Deze raakte ik precies tussen de voorbumper en het linker voorwiel. Dus linker voorscherm naar de vaantjes en motorkap licht ontzet en omhoog gedrukt door de vervorming van het voorscherm. Voorbumper en wiel niet geraakt gelukkig!

8984

Het ging allemaal niet hard want de combinatie regen en een afslag van 90 graden maakte dat ik zo’n 30 km/h reed, ten tijde van de afslag. Omdat het verkeersplein en de afslag beiden tweebaans zijn, besloot ik de lege linkerbaan te pakken omdat daar geen verkeer reed. Alleen bij het verlaten van de positief verkante rotonde naar de aansluitende weg ging het dus mis. Combinatie van gas geven, insturen en een hobbel in de overgang van plein naar afslag zorgde er dus voor dat de achterkant uit brak en ik uiteindelijk via een spin in de rechter berm terecht kwam.

Achteraf gezien dus geheel mijn eigen fout en mazzel dat ik geen ander verkeer heb geraakt. Jammer dat ik niet van een eerdere soortgelijke actie had geleerd. Was daar van de winter ook al eens een keer heel licht uitgebroken met de achterzijde maar dat was simpel te corrigeren. Zag er eigenlijk wel een beetje stoer driftend uit...haha. Heb het toen gegooid op een licht opgevroren weg maar nu zie ik dus dat de combinatie een raar gevormde afslag, verschillende kwaliteiten van wegdek (40 jaar oud nat beton naar zoab), een 924 met mij achter het stuur en het negeren van die eerdere waarschuwing kan leiden tot een gedeukt voorscherm en ego.

Die deuk in het ego zie ik maar als een wijze les en de deuk in het voorscherm is uiteindelijk ook te vervangen. Oh, en dat verkeersbord heeft het ook overleefd, staat alleen 5cm verder van de weg af.

Aanstaand weekeind maar eens alles goed nakijken wat betreft wielophanging en dergelijke en kijken wat ik kan doen met het voorscherm. Vervangen lijkt me de beste optie. Iemand nog een zwart linker voorscherm liggen?
En zijn hierbij nog tips met betrekking op demontage en montage van een nieuwe, of is dat met het werkplaatshandboek goed te doen?

8983

M.B.H.
31/08/2012, 13:37
Ja hoor vervangen van een scherm is goed te doen mits de rest nog recht is.
en een zwart linker scherm heb ik wel liggen geef maar een P.M

harry
31/08/2012, 17:50
Even een nieuw schermpje, spuiten en klaar is kees

924turbo2
31/08/2012, 18:17
ik zou alles goed nameten, wielbasis, sporing, etc.

jimfrey944
31/08/2012, 19:34
Het ziet er erger uit als alleen een schermpje

LWB
31/08/2012, 21:49
Het ziet er erger uit als alleen een schermpje

precies, ziet er naar uit dat de 'kuip'ook een tik heeft gehad...

succes met de herstelwerkzaamheden!

jimfrey944
31/08/2012, 22:22
precies, ziet er naar uit dat de 'kuip'ook een tik heeft gehad...

succes met de herstelwerkzaamheden!

En Voorwiel ophanging

Calibretto
07/09/2012, 14:08
Ondertussen het een en ander even onder de loep genomen. Ziet ernaar uit dat ik bijzonder veel mazzel heb gehad, heb alleen het voorscherm geraakt en niet de wielophanging. Eerst de ophanging aan een minieme visuele inspectie met daaropvolgend een lompe trek duw hang en voelinspectie onderworpen en niks beschadigd, los of uit het lood gevonden. Daarna een rijtest gedaan waarbij ik geen afwijking in stuur, rem en vering bemerkte.

Het enige is dat het binnenscherm van het motorcompartiment aan de bovenkant licht is ingedeukt dus heeft wat aandacht nodig. Heb overigens het voorscherm er nog niet afgehaald dus misschien kom ik daaronder wellicht nog wat andere verrassingen tegen...

Kortom, mazzel dus. *)

Foto is dus wellicht wat misleidend, aangezien de auto nog wat door gleed in het natte gras na de kus met het verkeersbord. Ik kom namelijk ook nergens sporen van contact tussen wiel(ophanging) en verkeersbord tegen.

P.s. Martin, u heeft mail!

-Bassie-
07/09/2012, 16:34
Een bekende plek hoewel het bij mij altijd bij driften blijft daar.

Balen van de schade.
Beetje oefenen met driften is nooit gek maar dan op cursus of een afgelegen parkeerplaats.