PDA

Bekijk Volledige Versie : Horten en stoten.



Woutje
13/10/2009, 18:54
Was vandaag lekker bezig met ons Truus. Motor een beetje afstellen, en zorgen dat hij wat minder naar onverbrande benzine stinkt bij het draaien.
Eerst eens zorgen dat alles goed draaide, dat was dus bij een voorontsteking van een graadje of 30. Lijkt mij iets te veel. Maar ik dacht: "mengsel is veel te rijk, dus om alles goed te ontsteken zal er meer voorontsteking nodig zijn."
Dus ik in Haynes kijken, hoe je de Idle adjustment doet.

http://community.924forum.nl/images/imported/2009/10/37.jpg

Links dus de schroef op het kleppenhuis waarmee je het stationair toerental afsteld.
Rechts schijn je de hoeveelheid brandstof te kunnen bepalen.
(Toch?)

De rechterschroef helemaal teruggedraaid evenals de schroef op het kleppenhuis. maar de motor slaat niet aan. Hij pruttelt wel een paar seconden, maar valt dan onherroepelijk uit.
De motor loopt ietsjes langer als wat meer voorontsteking geeft, maar dat is dus een graad of 20. Het lijkt erop dat de motor onvoldoende brandstof krijgt, maar ik krijg dat niet goed geregeld. Jullie suggesties?

Ik kwam trouwens ook tot de conclusie dat mijn accumulator lek is. Dat heb ik maar gecontroleerd nadat ik wat postings gelezen had met soortgelijke problemen. Dus schroefje ondrop los, en ja hoor... benzine. Toch heeft de motor goed gelopen, vandaag. Het kan dus niet alleen aan het membraan in de accumulator liggen.
Voor de rest zijn alle filters vervangen, olie etc. ververst en voor zover ik weet zuigt de motor nergens valse lucht.

Iemand enig idee?

Fantaman
13/10/2009, 19:30
hoor je de brandstof pomp wel zoemen, het klinkt alsof hij even loopt op de een beetje brandstof uit de koude start injector

ArvidW
13/10/2009, 20:43
De rechterschroef helemaal teruggedraaid evenals de schroef op het kleppenhuis. maar de motor slaat niet aan.

Aaai Aaai, das niet goed. Die schroef is niet alleen de mengselschroef op stationair maar het bepaald heeel de mengverhouding op elk toerental en op elke stand van het gas!

Heb je geteld waar hij stond? die stelschroef komt zeeer nauw, 1/8slag was al goed om van 7% co naar 2% co uitstoot te gaan, als je hem 10slagen terugdraait dan doet hij idd niet meer.

Waarom je hem even hoort lopen is omdat de koudestartinjector dan zijn werk doet, maar die gaat vanzelf uit wanneer de motor loopt.

Terugzetten waar hij stond dus, dan met hele kleine slagjes afstellen totdat hij zo mooi mogelijk stationair loopt en niet "naplopt" als je van het gas af gaat op hoge toerentallen (dan staat hij te rijk)

Daarna uiteraard even naar een garage / apk station om CO precies af te laten stellen :-)

Woutje
13/10/2009, 21:28
De brandstofpomp hoor ik niet. Een enkele keer als ik de tuimelaar helemaal omhoogtrek. dat deed ik om te controleren of er wel de juiste hoeveelheid brandstof werd aangevoerd (750ml per 30 seconden ofzo, test 3 keer uitgevoerd) En dat was gelukkig goed. Ik heb toen geen haperingen in de aanvoer gehad. Voor zover dat mogelijk zou kunnen zijn bij constante temperatuur en geen draaiende motor.

Maar wat betreft de stelschroef en de koude start, dank. Daar heb ik wat aan. Nu weet ik zeker wat welke schroef doet (Haynes is af en toe te cryptisch) en kan ik lekker aan het experimenteren gaan. Gewoon op 10 graden zetten en maar blijven draaien tot Truus tot leven komt.

In geval van een te grote hoeveelheid brandstof, gaat de auto natuurlijk stinken. Maar "moet" de voorontsteking dan ook eerder gezet worden (in theorie). Niet dat ik het wil proberen, maar ik wil gewoon de princiepes begrijpen.

Groet,

Pas
14/10/2009, 00:33
Je hebt in ieder geval de mengverhouding goed overhoop gehaald zo zoals ArvidW al zei en met het dichtdraaien zal ook nooit starten.

Je zal even moeten kijken voor een standaard aantal slagen open, ik weet niet of dat in het handboek staat. En vanaf daar ruw afstellen en een afspraak maken met een garage waar ze een CO-meter hebben.

Woutje
14/10/2009, 16:24
Heb even de boel opengedraaid en de motor draaide gewoon weer. Na warmlopen heb ik de onsteking even grof afgesteld. Maar wat mij opviel is dat de motor pas goed draaide bij een voorontsteking van niet 10 graden maar een verdraaiing van de verdeler van maar liefst 2cm. 60-70 graden ofzo. Natuurlijk start hij niet bij deze verdraaiing. Maar het is toch wel heel vreemd. Natuurlijk even gecontroleerd of cilinders e.d. allemaal goed staan, maar dat is allemaal goed.
Volgens mij ben je alleen maar kleppen aan het verbranden bij zo'n voorontsteking
Erg vreemd allemaal.

Frenske
14/10/2009, 16:50
je hele mengselverhouding is naar de knoppen. Je kunt een basisafstelling vinden door met warme motor de mengselschroef zo ver in te draaien tot het toerental daalt. Dan ontsteking goed afstellen en daarna wederom aan de schroef draaien. Verdere afstelling is enkel met CO meter mogelijk.

succes

-Bassie-
14/10/2009, 19:24
Frenske als je het mengsel met lopende motor afstelt moet je hem juist afstellen dat die zo hard mogelijk stationair loopt en dan je stationair terug schroeven.

dat heb ik geleerd.

en dan heb je een goede basis afstelling.

Frenske
14/10/2009, 19:31
die les gaat niet op voor de K-jetronic en ook niet voor de meeste modernere carbs. Op een bepaald moment wordt je mengsel gewoon te rijk. Lees eens rond, hoeveel medeliefhebbers hebben er problemen met hun CO? Als je zoals je aangeeft afsteld dan vraag je daarom.

-Bassie-
14/10/2009, 19:33
owk zo hebben wij op school leren afstellen aan een benzine blok uit een golf 2 of 3 zeg maar.

en dan daar natuurlijk met de kast.

ArvidW
14/10/2009, 20:24
Frenske als je het mengsel met lopende motor afstelt moet je hem juist afstellen dat die zo hard mogelijk stationair loopt en dan je stationair terug schroeven.

dat heb ik geleerd.

en dan heb je een goede basis afstelling.

Op deze manier zat ik op 7% CO, vond ik zelf niet heel slecht eigenlijk:-), was maar 1/8 slag verwijderd van 2% CO wat dus voor APK goed is;-)