PDA

Bekijk Volledige Versie : Kabel kilometerteller vervangen



Evilness
21/10/2009, 23:16
Hoi allemaal,

Sinds een paar weken ben ik de trotse medebezitter van een prachtige Porsche 924 uit 1977, zie de foto's. Van binnen door de vorige eigenaar gestript, nu is het een soort rally-auto (vooral qua uiterlijk dan ;) ). In ieder geval heb ik er al veel plezier mee gehad, maar er mankeert ook het nodige aan.

Het probleem waar ik nu mee zit, is dat tijdens het rijden de kilometerteller er opeens mee ophield. Deze heb ik losgemaakt en het blijkt dat de kabel niet meer draait. Sterker nog: ik kan de kabel er zo uittrekken aan het vierkante uiteinde.

De voor de hand liggende oplossing lijkt mij een nieuwe kabel monteren. Nu voor jullie een vraagje: Is dit een lastig klusje? Waar moet ik bijvoorbeeld op letten? En heeft iemand een indicatie wat een nieuwe kabel zou kosten? Vervang je dan het geheel (kabel plus mantel) of alleen de kabel?

Groeten,
Folkert

LWB
22/10/2009, 07:10
Welkom hier!
Kabel vervang je in een keer.
Of het een lastig klusje is ligt natuurlijk ook aan je eigen kunnen maar het is prima te doen;-)

captainfrasca
22/10/2009, 07:16
Inderdaad! En de kosten? Hooguit een paar tientjes dacht ik.....

klaas 924
22/10/2009, 17:22
welokom evelness

lijkt me wel een kale ervaring om mee te rijden!

maar wat ga je met de 924 doen ?
houd je hem zo of ga je hem weer opbouwen?

Fantaman
22/10/2009, 17:25
nieuwe kabel koste mij 31 euro bij de Porsche dealer via de locale VWdealer
ik had ook het rubbertje mee besteld waar de kabel door een oog gaat onder de auto deze was bij mij weg en door door werd de kabel daar beschadigt en gig het roesten ;)

de kabel kan nogal vast zitten in de naaf, linker voor wiel eraf borging van de kabel eraf, zit buiten het naaf kapje, naaf kapje zal ik eraf halen voor als je de nieuwe kabel weer monteerd, zit gewoon in de naaf geschoven:thumb:

onderdeelnummers
kabel; 142 957 801 c,
rubber;113 957 855

Frenske
22/10/2009, 18:14
vraagje, hoezo medebezitter? :shocked:

Space
22/10/2009, 19:55
Ik ben expert km-teller-kabel-vervangen geworden. Niet dat ik daar trots op ben, want zo leuk was dat na 3x niet meer.

Naafkapje kun je gewoon laten zitten. Als je het kabel-uiteinde in de fusee steek dan komt die precies uit voor het gaatje van het naafkapje. Even aan de fusee draaien om hem er goed voor te krijgen en dan kun je de kabel de laatste milliters verder duwen.

Km-teller natuurlijk ook uitbouwen en zorg dat er zo min mogelijk bochten in de kabel komen te zitten en als er dan een bocht in moet komen, houdt hem zo ruimmmm mogelijk.

Ik heb trouwens een nieuwe kabel liggen voor je.

Bcreative
23/10/2009, 11:24
Welkom. Zeg, vertel even wat over jezelf, wie ben je, waar kom je vandaan, wat heb je al gedaan en wat zijn de plannen met de auto?
En succes met je kabelklus!

Evilness
29/03/2010, 13:47
Bij deze nog even een late reactie. Bedankt voor alle reacties en welkomstwoorden!

Zodra ik zag dat er ook een werkplaatshandboek te downloaden is heb ik dit ook even bekeken. Het bleek inderdaad niet heel lastig te zijn om de kabel eruit te halen. Alleen het terugduwen van de nieuwe kabel bleek behoorlijk wat gepiel te zijn, daar de kabel precies goed voor het gaatje in het wiel moet zitten. Maar alles werkt in ieder geval weer.

De kabel bleek trouwens gebroken te zijn op een punt waar er een scherpe bocht zat in de kabel.