PDA

Bekijk Volledige Versie : Ik ben ...



pitjepeter
30/10/2009, 00:23
Hallo,
Mijn naam is Peter Claus 50 j. en ik woon in Zele = Oost-Vlaanderen = België.
Ik ben een handige meubelmaker maar kan zelf aan een auto weinig meer dan olie vervangen...:redface:

Ik heb (nog) geen Porsche, maar 't is wel altijd een jongensdroom geweest en gebleven...
Toevallig krijg ik gisteren het aanbod van verre familie (die toch dicht in de buurt wonen) om hun 924 over te kopen. Ze zeggen dat hij 30 jaar oud is, 120.000 km heeft en ongeval vrij is. Zij zijn tot nu toe ook eerste/enige eigenaar.
Zelf weet ik van deze wagen dat enkel de vrouw er hier tot voor een 15-tal jaar mee in het dorp heeft rond gereden als thuisverpleegster zonder er zeer verre verplaatsingen mee te doen.
Ik weet ook dat deze wagen goed onderhouden is geweest (zoals ze ook met hun andere wagens doen)
maar -ik schat- ondertussen wel al 10 jaar stil staat, afgedekt in de garage...
Ik ben van plan om er binnenkort eens naar te gaan kijken,
daarom deze vraag:
Voor welke gebreken moet ik bijzondere aandacht hebben?
Waarop moet ik letten/wat kan een hoge herstellingskost opleveren/wat kan ik zelf herstellen of vervangen...

Volgens de verkoper heeft hij een bod van € 2500,00 gekregen voor deze 924, van een Chevrolet-garagist.
Is dit een realistische prijs ?
Nog volgens de verkoper zit er een zeer speciale motor in deze wagen, wat hem bijzonder maakt.
Zou het kunnen dat er inderdaad een speciale/beperkte versie ooit uitgekomen is, want zelf hebben ze er nooit iets laten aan veranderen. Hoe herken ik een speciale versie als ik al niet weet wat standaard was?:Cry:

Zouden jullie zo vriendelijk willen zijn om voor mij eens een aantal dingen op een rijtje te zetten?

Groeten en alvast bedankt!
Peter.

Frenske
30/10/2009, 06:47
Welkom bij de 924 malloten :thumb:, fijn een bouwjaargenoot aan te treffen!!

de info die je vraagt is op dit forum te vinden, gewoon met de zoekfunctie!!

ArvidW
30/10/2009, 08:16
Het zou een 924turbo kunnen zijn maar ook een 924s.

925na:
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/10/75.jpg


924 Turbo:
http://www.924forum.nl/attachment.php?attachmentid=2554&d=1254330465

924s
http://community.924forum.nl/images/imported/2007/12/1.jpg

klaas 924
30/10/2009, 15:04
welkom vakgenoot
ook ik ben meubelmaker / interieur bouwer en rij ook 924

en als je je eerste porsche koopt bekijk dan nog meer exemplaren
zodat je vergelijken kunt(en rij er ook even in zodat je ook daar een eventueel verschil kunt vinden)

BC911
30/10/2009, 20:54
Hallo welkom hier. Als de wagen er echt goed bij staat dan is hij zeker die prijs waard. Natuurlijk heeft hij 10 jaar stilgestaan, en das nooit goed voor een wagen :nono:. Wil gerust wel eens mee gaan kijken, niet dat ik technisch op de hoogte ben, maar voor een originele 924 in goede staat wil ik gerust een uitstapje maken ;-). Als ie 30 jaar oud is zou ik echter niet kunnen inbeelden wat voor speciale motor erin ligt. Kan me bijna niet inbeelden dat het een Turbo is om je vrouw er in het dorp mee te laten rondrijden. Misschien een speciale versnellingsbak ...?

LWB
31/10/2009, 12:51
Hoi Peter,welkom hier en succes met de eventuele aankoop.

Bcreative
31/10/2009, 19:29
Ha Peter! Leuk om een jongensdroom uiteindelijk in vervulling te laten gaan! Wat betreft die speciale motor. De enige motoren waarmee de 924 ooit geleverd is zijn de standaard (NA) 2.0 liter motor, de 2.0 liter motor met turbo en de 2.5 liter motor. Geen van deze motoren is vreselijk speciaal. De turbo komt wel veel minder voor. Maar een turbo van vóór '81 (type I) dus, kun je beter niet kopen, omdat deze vrij storingsgevoelig is. Verder zul je aan een auto die 10 jaar stilstaat zeker wat kosten hebben. De meest verfijnde motor is de 2.5 liter; deze werd ook gebruikt in de 944. Maar die werd pas vanaf 1985 geleverd. En een 2.0 liter ombouwen naar een 2.5 is een vrij heftige klus. Dus lijkt mij niet zo heel waarschijnlijk. € 2500 voor een nette 924 is reeël. Maar nogmaals 10 jaar stilstaan is erg onvoordelig. Ik zou zeker even langs een garage rijden voor een kleine check en kostenindicatie. Veel succes en plezier!

pitjepeter
31/10/2009, 19:49
Aan iedereen: bedankt voor de reactie en het hartelijke welkom!

Maandag ga ik een kijkje nemen. Ik zal trachten zoveel mogelijk foto's te nemen, dan ik naderhand alles nog eens rustig uitpluizen...

Ik hou jullie op de hoogte!

pitjepeter
02/11/2009, 21:37
Dit is hem geworden.
Vooraan lichte aanrijdingschade, her en der lakschade.
Interieur oké.
Weet er iemand hoe die luchtbellen aan de randen van de voorruit weg te werken zijn?
Grtz.

pitjepeter
02/11/2009, 21:41
Luchtbellen (?) zitten enkel in de voorruit.
Nog goed voor de weg bevonden in 2001!

pitjepeter
02/11/2009, 21:44
Raar !

pitjepeter
02/11/2009, 21:51
foto's uploaden vraagt tijd...

pitjepeter
02/11/2009, 21:54
Kan er mij iemand zeggen of dit te herstellen is,
om moet ik opzoek naar een vervangstuk?

captainfrasca
02/11/2009, 23:43
Die bellen in de voorruit is delaminatie. Dit kun je wegwerken door er een nieuwe ruit in te plaatsen, anders niet.

Het is cosmetisch misschien niet zo mooi, maar zolang de ruit niet lekt kun je het lekker laten zitten. (De ruit heeft echter wel een grotere kans op scheuren)

Die deuk in je onderspoiler is opzich nog wel terug te buigen denk ik, hoewel een vervangingsdeel uiteraard wel het makkelijkst is....

LWB
03/11/2009, 07:39
Welkom hier,foto's zien er goed uit.
Onderspoiler kan een plaatwerker wel weer netjes krijgen,ruit inderdaad vervangen...
veel plezier van de auto!

M.B.H.
03/11/2009, 08:26
Mooie wagen zo te zien veel plezier er mee :thumb:
en als je een beetje handig bent,8-) kun je de spoiler zo weer terug zetten in de goede staat
succes

pitjepeter
03/11/2009, 08:35
Ja, op het eerste zicht ziet alles er oké uit.
Wel geen tijd gehad om moter te laten draaien. Volgende keer met startkabels proberen...
Er zitten 2 zeer kleine deukjes in de zijkant van het dak net boven het portier, en in de moterkap eentje.
Verder ook verspreid over de ganse wagen (vooral aan de deuren, moterkap en spoiler) lakschade. Ik overweeg om de auto te laten herspuiten.
Het interieur is wel oké, enkel een scheurtje in de linkse zetel.
Ik zou zeer graag op de kofferklep zo'n spoiler monteren,
en ook kleine spatborden achteraan. Zoals hij er nu bijstaat is hij nogal 'kaal'. Is er iemand die weet waar ik deze kan vinden?
Grtz.

M.B.H.
03/11/2009, 08:44
spoiler op achterklep !! kun je beter een hele achterruit met spoiler voor nemen :eyebrows:

ShroudedVeil
03/11/2009, 08:44
Welkom!

Wit is toch mooie ''kleur'' he :D

Ik raad je aan om op Kapaza of Marktplaats rond te kijken voor de spoiler (evt. met achterklep en ruitenwisser) en de spadborden kan je als je geluk hebt daar ook nog wel vinden !

En misschien heeft martin nog wel iets voor je!

ShroudedVeil
03/11/2009, 08:45
Je was me voor!!

Maar we hebben wel op een leuke tijd gepost :D

M.B.H.
03/11/2009, 11:49
dat is waar :whistle: volgende keer om 9.24 uur;-)

Frenske
03/11/2009, 12:51
ennuhh, tis 'ne witte!!!!!!! :thumb:

klaas 924
03/11/2009, 16:08
mooi hoor :thumb:
weer een wit exemplaar !!!!:-)

jij vind hem dan kaal zo zonder spoiler
ik moet er niet aan denken om er een spoiler op te hebben
maar ja ,smaken verschillen (gelukkig)

M.B.H.
03/11/2009, 16:11
mooi hoor :thumb:
weer een wit exemplaar !!!!:-)

jij vind hem dan kaal zo zonder spoiler
ik moet er niet aan denken om er een spoiler op te hebben
maar ja ,smaken verschillen (gelukkig)

tja ik ga voor een turbo spoiler:-)
Want ik vindt op een witte moet geen grote 944 spoiler zitte:nono:

klaas 924
03/11/2009, 16:12
tja ik ga voor een turbo spoiler:-)
Want ik vindt op een witte moet geen grote 944 spoiler zitte:nono:

zoals ik al zei:smaken verschillen (gelukkig)

joeyw91
03/11/2009, 19:39
en je hebt ook nog de nog iets kleinere, ipv die van de turbo en 944, heb je ook nog degene die vanaf 82 een optie was op de gewone 924...

heb ik uit de boeken iig, maar, nounet dat kleinste spoilertje heb ik besteld.. komt morg binnen :p

LWB
03/11/2009, 19:55
en je hebt ook nog de nog iets kleinere, ipv die van de turbo en 944, heb je ook nog degene die vanaf 82 een optie was op de gewone 924...

heb ik uit de boeken iig, maar, nounet dat kleinste spoilertje heb ik besteld.. komt morg binnen :p

Spoiler van 2.0turbo en 2.0 is gelijk.
Afwijkend is die van de GT en dan is er nog de spoiler van een 944.
Verder zijn er nog aftermarketspoilers geleverd welke vaak geen zijstukken hadden.

M.B.H.
03/11/2009, 19:57
jep die op mijn turbo zit is ook geleverd op de Na modelen8-)

LWB
03/11/2009, 19:58
944 spoiler en de GT zijn volgens mij ook nog gelijk ook.....

M.B.H.
03/11/2009, 20:03
100 % Laurens :thumb:

pitjepeter
03/11/2009, 23:56
Kan er mij iemand zeggen of ik met deze:

http://www.kapaza.be/Auto_onderdelen/Porsche/19191734/4_velgen_Porsche_924.html

kan/mag rijden & ermee door Belgische keuring kan

Nu zitten er 185/70 r14 onder...

Danke voor de reacties!
Grtz.

Pas
04/11/2009, 03:20
Kan er mij iemand zeggen of ik met deze:

http://www.kapaza.be/Auto_onderdelen/Porsche/19191734/4_velgen_Porsche_924.html

kan/mag rijden & ermee door Belgische keuring kan

Nu zitten er 185/70 r14 onder...

Danke voor de reacties!
Grtz.

Voor zover ik weet hebben deze velgen een langere bout nodig om te bevestigen. Hou daar rekening mee.

924turbo2
04/11/2009, 07:20
[ame]http://www.924forum.nl/showthread.php?t=1780[/video]

BC911
04/11/2009, 08:50
Mag volgens mij geen probleem zijn, deze velgen zijn origineel geleverd op de 924. Wat de bandenmaat betreft kan je het volgens mij hier nakijken http://www.goca.be/banden/pvg_n.asp

pitjepeter
04/11/2009, 09:53
Mag volgens mij geen probleem zijn, deze velgen zijn origineel geleverd op de 924. Wat de bandenmaat betreft kan je het volgens mij hier nakijken http://www.goca.be/banden/pvg_n.asp

Heb dit eventjes nagekeken en krijg melding 'geen snelheidsindex voor dit pvg nummer'
(Het pvg nr van mijn wagen is 784060.)

pitjepeter
04/11/2009, 09:54
Heeft er iemand op dit forum velgen/banden te koop voor mijn auto?

BC911
04/11/2009, 11:29
Hier staat een mooi setje te koop http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//auto-diversen.marktplaats.nl/onderdelen-porsche/293278373-porsche-924-velgen-met-banden.html%3Fxref%3D1

pitjepeter
04/11/2009, 11:37
Hier staat een mooi setje te koop http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//auto-diversen.marktplaats.nl/onderdelen-porsche/293278373-porsche-924-velgen-met-banden.html%3Fxref%3D1

Dank voor de tip, maar ik koop liever op kapaza of 2dehands (louter voor de afstand trouwens!)
Ik kan dezelfde velgen hier op een 30-tal km vandaan ook kopen, zonder banden weliswaar.

Grtz

Frenske
06/11/2009, 18:18
Dank voor de tip, maar ik koop liever op kapaza of 2dehands (louter voor de afstand trouwens!)
Ik kan dezelfde velgen hier op een 30-tal km vandaan ook kopen, zonder banden weliswaar.

Grtz

weet niet waar je woont, ik heb nog een setje van die velgen liggen:thumb:. pb maar eens wat je wil

pitjepeter
06/11/2009, 22:57
weet niet waar je woont, ik heb nog een setje van die velgen liggen:thumb:. pb maar eens wat je wil
Dank voor de tip, maar heb ondertussen reeds mijn velgjes liggen (foto komt er morgen aan).
Nu nog wachten op mijn autotje...:Cry:
Omgekeerde volgorde van aankoop, maar moet 'mijne witte' nog laten takelen. En om hem getakeld te krijgen moet hij en 20-tal meter geduwd worden (wat niet lukt op kapotte banden):doh:
BTW, ik woon in België (Zele, Oost-Vlaanderen)

m burgers
04/01/2010, 12:03
Auto zal ik absoluut niet laten overspuiten (wat eerder in dit topic gezegd wordt) dit ivm de zinklaag die op de auto zit. Wanneer men de auto gaat schuren voordat hij gespoten wordt halen ze die laag zonder dat ze het weten er meestal af. Komt er per ongeluk wat vocht bij door bijvoorbeeld de auto eventjes naar buiten te rijden, krijg na verloop van tijd roest. Je hebt gewoon echt een hele mooie 924 gevonden en laat aub gewoon de lak origineel, want je vind ze al zo weinig met originele lak. Mijn mening over een 924 is gewoon dat je elk exemplaar origineel moet laten precies zoals ze uit de fabriek zijn gerold. Zo blijven ze hun waarde houden. Dit geldt trouwens voor elke Porsche.....:P

klaas 924
04/01/2010, 16:07
Auto zal ik absoluut niet laten overspuiten (wat eerder in dit topic gezegd wordt) dit ivm de zinklaag die op de auto zit. Wanneer men de auto gaat schuren voordat hij gespoten wordt halen ze die laag zonder dat ze het weten er meestal af. Komt er per ongeluk wat vocht bij door bijvoorbeeld de auto eventjes naar buiten te rijden, krijg na verloop van tijd roest. Je hebt gewoon echt een hele mooie 924 gevonden en laat aub gewoon de lak origineel, want je vind ze al zo weinig met originele lak. Mijn mening over een 924 is gewoon dat je elk exemplaar origineel moet laten precies zoals ze uit de fabriek zijn gerold. Zo blijven ze hun waarde houden. Dit geldt trouwens voor elke Porsche.....:P


een goede auto spuiter /schuurder haalt waar de lak nog goed is er alleen een heel fijn papiertje/schuurblokje over heen om de lak dood te maken (dof/toplaagje eraf)
en als ze dat doen kom je echt niet aan de zinklaag ,volgens mij
en waar deuken en andere beschadigingen zitten gaan ze voor dat ze hem spuiten met conserveren (een laagje onder de lak om roestvorming te vootkomen en om een betere hechting te krijgen)

-cees-
04/01/2010, 17:31
Als je een goede spuiter hebt moet 't totaal geen probleem zijn. Er rijden volgens mij toch wel meer opnieuw gespoten 924's rond.

De mijne is bij de vorige eigenaar volledig opnieuw gespoten (2,5 jaar geleden) en ondanks dat 'ie bij mij altijd buiten staat (helaas) heb ik totaal geen roest.

pitjepeter
05/01/2010, 10:55
@ m burgers:
"Je hebt gewoon echt een hele mooie 924 gevonden" :-) Dank u!
Vermits er nogal wat kleine lakschade opzit zal ik wel genoodzaakt zijn te herspuiten. Kijk eens naar de foto's van bvb. de moterkap: links boven het embleem is een stukje lak weg. Ook op andere plaatsen zullen er wat deuken uitmoeten...
Ik ben van plan om (eens dat ik ermee op de baan kan) bij verschillende spuiters mijn licht op te steken qua prijs én werkwijze.:spy:
En wees gerust; ik ben van plan om hem helemaal origineel te laten. De kleur blijft zoals hij is: WIT (ik ken iemand hier op 't forum die dat bijzonder leuk zal vinden;-))
Zelfs de originele radio blijft erin! Verder ben ik ook niet meer zinnes om er een spoiler en/of achterruitenwisser op te zetten...
Het enige waar ik nog niet helemaal aan uit ben is:
zet ik er ja/nee een rechter zijspiegel op. :noidea:(gelet op het drukke hedendaagse verkeer).

Grtz.

Peter

Frenske
05/01/2010, 10:59
De kleur blijft zoals hij is: WIT



Da's nog eens een verstandig mens!!:thumb: ik ben hevig ontroerd.....

pitjepeter
05/01/2010, 13:36
De kleur blijft zoals hij is: WIT



Da's nog eens een verstandig mens!!:thumb: ik ben hevig ontroerd.....

Haaaaa...
Ik dacht wel dat jij ging reageren Frans ! :clap2:

Grtz.
Peter

m burgers
05/01/2010, 16:51
Maar kun je dan niet, juist waar hij echt gespoten moet worden, die delen laten spuiten? Wit is immers een makkelijke kleur om te spuiten waar je niet snel kleurverschil zal zien. Heb je trouwens geen mooie foto's van het interieur? Ben wel erg benieuwd hoe dat eruit zit.

pitjepeter
06/01/2010, 00:25
Tijdens het reinigen van het interieur

pitjepeter
06/01/2010, 00:33
Ik probeer binnenkort nog wat foto's in 'mijn fotoalbums' te plaatsen.
Een mogelijkheid is inderdaad zoals je zegt bepaalde delen te laten herspuiten en de rest te polieren. Ik ga dit zeker navragen, maar ik vrees dat elke spuiter de raad zal geven om hem volledig te doen.
Er zitten nl. nogal wat blutsjes verspreid over het volledige koetswerk.:Cry:

Grtz.

Peter