PDA

Bekijk Volledige Versie : Mijn nieuwe hobby!



wlangeler
09/11/2009, 15:42
Hallo allemaal,

Ik zal me even voorstellen. Mijn naam is Wilco, geboren in 1981 en woonachtig in Zwolle. Heb altijd veel met auto`s gehad en ben op dit moment een Burton aan het bouwen met mijn schoonvader. Een leuk project maar toch wilde ik voor mezelf ook wat anders.

Heb lopen twijfelen tussen een oldtimer, een sportwagentje of een auto met open dak. Sinds kort ben ik de trotse beziter van alle 3, een 924 uit 1980!8-)

Ik heb een foto maar kan deze niet plaatsen?
dit is hem:

http://fotos.marktplaats.com/kopen/2/88//B7p1lsyfQ+rUQUFjritRw==.jpg

Wat ik op termijn wil doen is deze compleet restaureren. Eerst wat noodreparaties om er lekker mee te kunnen rijden en dan een complete restauratie. De auto heeft het afgelopen jaar stilgestaan bij de vorige eigenaar.

Ik heb dan ook meteen wat vragen:

1) Als de motor warm is zakt de oliedruk weg. Stationair met warme motor zelfs onder de 1 waardoor de olielamp gaat branden. Als ik gas geef of rijd loopt de oliedruk weer op tot 2,5. Met koude motor is de oliedruk rond de 6.
Wat kan hier aan de hand zijn en kan dit kwaad?

2) Het lager van het linkervoorwiel moet waarschijnlijk vervangen worden. Als ik boven de 80 kom hoor ik linksvoor een geluid alsof ik over de witte strepen in het midden rij. Ook trilt het stuur dan. Zodra ik naar rechts stuur of gas bijgeef is het weg. Kan mijn diagnose kloppen of denken jullie dat er wat anders kan zijn?

3) Ik heb geen idee wanneer de distributieriem voor het laatst is vervangen. Kan ik dit beter preventief (laten) doen? En is dit makkelijk zelf te doen?

4) Als de motor warm is start hij slecht.. Enig idee wat dit kan zijn?

5) Er zouden elektrisch verstelbare spiegels opzitten, maar waar zit het knopje voor de bediening??:redface:

6) Wat moet ik verder allemaal preventief doen? Ik wil de olie verversen, ook van de versnellingsbak en ook het oliefilter. Welke olie moet erin de motor en hoeveel ongeveer en welke in de versnellingsbak en hoeveel ongeveer.

Dank alvast voor al jullie tips die ongetwijfeld gaan komen! P.s. zijn er verder nog 924 bezitters in Zwolle of omgeving actief hier?

Mvg Wilco

Frenske
09/11/2009, 15:46
Welkom bij de 924 malloten:thumb:, ongetwijfeld kun je hier met de zoekfunctie de meeste van de gevraagde info wel vinden!!

alleen dat met die oliedruk...:shocked:.... hoop voor jou dat het enkel de zender is die stuk is. Zo niet sta je misschien al gelijk voor een motorrevisietje:doh:

klaas 924
09/11/2009, 16:57
wilco ......welkom:-)

het kan ook zijn dat je olie druk meter niet goed functioneerd
(gebeurd wel eens vaker dat je er niet op verouwen kunt)
en om je distributieriem te vervangen is een goed idee
zeker als je geen idee hebt wanneer dat is gebeurd

en op de foto ziet het er toch netjes uit!
mooie kleur)

-cees-
09/11/2009, 17:07
:welcome:
Ziet er zo op het eerste oog goed uit, maar meer foto's zijn altijd welkom hier. ;-)

Om op 2 van je vragen terug te komen.

Het slecht starten met warme motor in een welbekend 924 probleem, daar valt veel info over te vinden op dit forum.

De bediening van je spiegels zou volgens mij op de zelfde plek moeten zitten als bij mijn '81er. De eerste foto is de bedienknop in het deurpaneel en de 2e foto de keuzeschakelaar tuusen de asbak en de pook. (in mijn geval de meest linkse.

EDIT: Vreemd genoeg krijg ik de foto's er niet bijgevoegd, zal ze wel in mijn foto album zetten.

harry
09/11/2009, 17:12
Welkom hier op het forum, mooie kleur trouwens.

Het warme start probleem.... Algemeen bekend euvel, is al zoveel over geschreven op dit forum, ga er maar eens voorzitten om dit allemaal eens rustig door te lezen.
s6

-cees-
09/11/2009, 17:13
Hier dan toch de foto's.

2872

2871

wlangeler
09/11/2009, 17:33
Bedankt voor de foto`s! Wat zat dat knopje goed verstopt zeg! Heb het net gelijk getest en hij zit er bij mij ook. Beide spiegels werken zelfs nog!

Ik lees iets over motorrevisie... Zal wel een duur grapje worden of niet?
Kan het kwaad om zo door te rijden? Motor rijdt goed, alleen warm stationair gaat de druk naar de nul...

M.B.H.
09/11/2009, 17:51
Welkom hier en veel sleutel plezier
en jep steenwijk ligt niet ver van Zwolle

Frenske
09/11/2009, 18:16
Bedankt voor de foto`s! Wat zat dat knopje goed verstopt zeg! Heb het net gelijk getest en hij zit er bij mij ook. Beide spiegels werken zelfs nog!

Ik lees iets over motorrevisie... Zal wel een duur grapje worden of niet?
Kan het kwaad om zo door te rijden? Motor rijdt goed, alleen warm stationair gaat de druk naar de nul...

revisietje kost veeeeeeeeel poen, tenminste als je het goed wil laten doen. Maar zo te horen niet nodig als je motor blijft lopen nadat het oliedruklampje aan gaat. De zender zal wel dood zijn.

LWB
09/11/2009, 18:48
Hoi,welkom hier en veel plezier toegewenst met de auto.
Informatie genoeg te vinden hier!
Foto's laad je in met het paperclipje. als de foto's te groot zijn worden ze vanzelf aangepast

Fantaman
09/11/2009, 19:45
:welcome:
1 je zou een andere zender kunnen proberen en anders is je olie pomp versleten
2 zoals jij het beschijft kloinkt het alsof het inderdaad het wiel lager is
3 distibutie riem is makkelijk zelf te doen, en kost je ongeveer 80 euro bij automaterialenzaak.
4 warme start probleem hebben we allemaal last van, in het motorisch sextie van dit forum kan je er een hoop over vinden
6 in de motor gaat 5L 15W40 half-syntheet, bak olie 2,5L 80W90 GL-4
preventief kan je lucht en brandstoffilter, bougies vervangen en controleer de conditie van de bougie kabels, rotor en verdeelkap. en dan heb je nog dingen als banden en de dikte van de remvoering:thumb:

Sjaak
09/11/2009, 23:14
Oliedruk probleem klinkt bekend.. Niet leuk.
Ben er bij mij ook nog niet echt achter waar het aan ligt..

Pas
10/11/2009, 00:36
Niet om een open deur in te trappen, heb je het olieniveau al gecontroleerd?

Ander idee dat ik had is de kleppedeksel lichten en kijken of het pijpje dat je krukas van de nodige olie voorziet nog goed in orde is en dan kan je meteen zien of de lage oliedruk schade aan de nokken heeft veroorzaakt.
Buiten dan, geef met een warme motor een paar keer een dot gas, zie je dan blauwe rook(walmen)?

Zit je olie-alarm-lampje aan dezelfde sensor als de meter btw? Weet dat eigenlijk niet.

wlangeler
10/11/2009, 15:36
Allen dank voor de berichten.

Kan er ook 10w40 in de motor?
En waar zit de sensor van de oliedruk?

Iemand toevallig nog een goede oliepomp te koop of tips waar ik die kan halen?

Fantaman
10/11/2009, 19:54
En waar zit de sensor van de oliedruk?
achter op je kop, tegen het schutbord aan, vanaf uitlaatzijde kan je erbij:thumb:

M.B.H.
10/11/2009, 20:59
Allen dank voor de berichten.

Kan er ook 10w40 in de motor?
En waar zit de sensor van de oliedruk?

Iemand toevallig nog een goede oliepomp te koop of tips waar ik die kan halen?

ik heb er wel een liggen geef maar een pm.

Bcreative
19/11/2009, 10:33
Welkom Wilco. Ziet er netjes uit, die auto! Leuk ook, die voorspoiler; zie je niet zo vaak. Zou met aanschaffen van pomp effe wachten totdat je zeker weet dat 't niet aan je zender en olieniveau ligt. Je moet waarschijnlijk nog genoeg (nieuwe) spullen kopen voor je auto straks, als je aan het restaureren gaat. En spullen kopen die je niet echt nodig hebt is geld weggooien dat je straks waarschijnlijk nog hard gaat nodig hebben. Professionele revisie kost je idd duizendje of vier. Succes!

wlangeler
22/11/2009, 12:19
Hierbij wat foto`s zoals beloofd. Let wel, dit is de huidige staat... Niet mooi maar technisch wel goed. Na restauratie ziet hij er als het goed is weer als nieuw uit ;-)

Deel 1: Interieur, zwart en bruin (vanalles door elkaar):frown:

wlangeler
22/11/2009, 12:27
En hier wat foto`s van het exterieur. Hij heeft her en der wat deuken en is met de spuitbus bijgespoten door vorige eigenaren. Komend voor jaar gaat hij helemaal uit elkaar en dan strakmaken -> spuiten

wlangeler
22/11/2009, 12:29
En dan hier nog 2 van mijn andere auto`s voor de liefhebber:

Frenske
22/11/2009, 12:37
mooie fotokes. Erg bont interieur, is zeker uit drie samangesteld :p. Ach, zo blijf je van de straat .....
Een vraag: welke maten velgen en banden heb je erop zitten? ziet er allemaal vrij iel uit. :whistle: Wel mooie velgen trouwens, vleugje oud, vleugje high-tech!

wlangeler
22/11/2009, 12:46
Tja, dat interieur is echt verschrikkelijk :frown: Komend voorjaar maar eens een goed en bij elkaar passend interieur zoeken... Bandenmaat zal ik zo ff nakijken. Deze velgen gaan er straks ook af hoor; alles moet weer origineel worden.

wlangeler
22/11/2009, 14:00
maat is 195/50/r15

M.B.H.
22/11/2009, 15:06
Tja, dat interieur is echt verschrikkelijk :frown: Komend voorjaar maar eens een goed en bij elkaar passend interieur zoeken... Bandenmaat zal ik zo ff nakijken. Deze velgen gaan er straks ook af hoor; alles moet weer origineel worden.

Ik heb wel wat in het bruin en zwart liggen

Bcreative
22/11/2009, 16:31
maat is 195/50/r15

924 heeft van oorsprong vrij hoge banden, waardoor ook met de standaard velgmaat van 14 en later 15 inch (turbolook en telephone dial als opties) de wielkasten toch nog een beetje opgevuld werden. Met een relatief kleine velgdiameter en vrij lage banden tonen de wielen idd ielig. Ja, nu kiezen welke kleur je voor je interieur wilt. Maar nogmaals, zou eerst zorgen dat die techniek gewoon helemaal in orde is voordat je aan de cosmetische zaken begint... Maar goed, da's natuurlijk maar mijn mening.

wlangeler
22/11/2009, 16:58
Ja, nu kiezen welke kleur je voor je interieur wilt. Maar nogmaals, zou eerst zorgen dat die techniek gewoon helemaal in orde is voordat je aan de cosmetische zaken begint... Maar goed, da's natuurlijk maar mijn mening.

Is ook mijn bedoeling. Eerst de auto motorisch/technisch helemaal voor elkaar maken en dan komend voorjaar alles uit elkaar en buitenkant strakmaken/spuiten en dan nieuw interieur.

klaas 924
22/11/2009, 17:02
ziet er op de foto,s best goed uit
en zeker dat kleine lieve EENDJE
wees er zuinig op ze zijn nu al meer waard in euro,s dan dat ze ooit in guldens gekost hebben(een goede dan)

Frenske
22/11/2009, 17:42
interieur? zie http://link.marktplaats.nl/298888462

zag ik toevalling op MP

Fantaman
24/11/2009, 22:09
viel mij gelijk op dat die wielen/banden te klein zijn, je hebt 195/50R15 en de banden die om de 15'' turbo look liggen zijn al 205/60R15, ach scheelt mmar 5 cm in hoogte(hoogte van het complete wiel):doh: