PDA

Bekijk Volledige Versie : Speling achterwiel, help!



wlangeler
14/11/2009, 22:51
Sinds enige tijd rateld mijn auto als ik harder dan 80 rijd.. Als ik gas geef of naar rechts stuur is het weg maar zodra ik recht rij is het er weer. Net alsof je over de sitte strepen rijdt. Flop Flop Flop Flop.....:frown:

Ik dacht zeker te weten dat het bij het linker voorwiel vandaan kwam. Nieuwe lagers gekocht en auto op de krik. Lagers linksvoor prima en wiel draait geluidloos. :thumb:Toen ook maar rechtsvoor nagekeken maar ook deze was goed.

Voor de zekerheid auto ook achter opgekrikt en wat blijkt: Dikke speling op mijn rechter achterwiel!! Hij draait wel geruisloos (lager goed?) maar kan me voorstellen dat de speling wel het geluid veroorzaakt. Wat ik erg vreemd vind is dat ik zeker wist dat het geluid van linksvoor kwam maar goed.:redface:

Ander probleem is dat ik het wiel er af heb en dan tegen de remstrommel aankijk maar niet weet hoe ik bij de lagers kom. De moer op de as kan ik niet strakker draaien om de speling weg te krijgen. Hoe nu verder? Moet ik de hele homokineet eraf halen of kan ik er vanaf de buitenzijde bij? En moet ik dan de 4 bouten in de remtrommel losdraaien?? Moet ik de lagers vervangen of kan ik de speling ook op een of andere manier stellen? Graag advies want ik weet niet goed hoe nu verder.:doh:

jessy1984
14/11/2009, 23:00
de lager achteraan is dus zowiso slecht deze kan je niet aandraaien
je haalt de remtrommel er af met de moet van 36
dan 4boutjes om de naaf ook best de achterplaat van de remmen er af
je cardanas los aan de versnellingsbak en trek de as uit de lager (slaag niet zomaar met de hamer op de as als die wat vast zit let op dat je deze dan niet beschadigd)
dan kan je lager er uit.

dat wegtrekken zal mss niet daarvan komen maar vervang toch maar eerst die lager

-Bassie-
14/11/2009, 23:01
homokineet los dan kan je hem er zo uit trekken.

en dan die 4 bouten.

dan zie je ze zo zitten.

Pas
15/11/2009, 01:26
Ik heb toen ik mijn wagen kocht ook last gehad van resonantie .e.d vergelijkbaar wat jij beschreef en mijn linker achterwiel kon je zo met de hand kantelen en de moer kon met een simpele steeksleutel losgedraaid worden. Echter hoort deze moer met zoveel kracht (dat kan je met de hand alleen als je een hefboom van 1,5m hebt) vast te zitten.

Nadat het bij mij aangedraaid was met een luchttol was de speling weg en heb ik er nooit meer last van gehad. Bij mij dacht men ook dat de lagers volledig naar hun gootje waren, maar was niet het geval.

wlangeler
16/11/2009, 06:35
Het is me nog niet helemaal duidelijk:redface:
Kan iemand misschien een kort "stappenplan" opschrijven?
1) Wiel losdraaien, 2) etc. etc.

En is dit een moeilijk klusje waar veel mis aan kan gaan?

M.B.H.
16/11/2009, 10:20
Kijk een in de Handboeken die geven redelijke info:whistle:
de links staan zeker op dit forum :loco:
Maar om je te helpen bij deze ;-)
http://www.porsche924-944.nl/manual/

wlangeler
16/11/2009, 13:48
Bedankt voor de tip, heb hem gelijk besteld bij bol.com :thumb:
Moet nog veel leren als 924 groentje:redface:

M.B.H.
16/11/2009, 15:08
als je het een en ander dubbel klikt krijg je de info op het scherm ;-)

wlangeler
16/11/2009, 15:26
Oeps, weer iets te snel gekocht:redface::doh: Nouja, altijd handig om ook de papieren versie te hebben ;-)

ShroudedVeil
17/11/2009, 07:55
Zeker handig! van al dat geprint word je ook gek!

De meeste hebben hier ook gewoon het boek ;)

Sjaak
17/11/2009, 21:46
Zelfs twee boeken.. Een voor zondag en de ander voor tijdens het sleutelen.. 8)