PDA

Bekijk Volledige Versie : Mijn eerste project! 924 uit 1980 restauratie



wlangeler
16/11/2009, 14:48
Op dit moment ben ik met mijn schoonvader een Burton aan het bouwen. Voor degene die niet weet wat dit is: www.burtoncar.nl

Een erg leuk project zo`n semi oldtimer met 2 cylinders van samen 600cc maar niet echt stoer...:nono:

Al enige tijd jeukt het om zelf iets aan te pakken. Ik twijfelde steeds tussen een cabrio (open dak), een sportwagen of een oldtimer.

Na enig speurwerk kwam ik op marktplaats een 924 uit 1980 tegen. Dit is in mijn ogen een combinatie van bovenstaande 3!:thumb: Gaaf hoor, electrische spiegels, ramen etc en dat voor een auto van 30 jaar oud!!
De 924 was in redelijke staat, en met APK. 2 weken geleden ben ik wezen kijken in de kop van Noord Holland, meteen verliefd en uiteindelijk ben ik er mee naar huis (Zwolle) gereden. Tot op heden mijn leukste impulsaankoop ooit!

Foto`s van de aankoopstaat zal ik zsm maken en plaatsen!


Wat de vorige eigenaar al gedaan had was een nieuwe accu, nieuwe remschijven+blokken voor, nieuwe banden rondom, nieuwe startmotor en een nieuw wiellager linksachter.


Mijn bedoeling is om hem eerst technisch in zeer goede staat te krijgen en dan komend voorjaar de hele auto uit elkaar te halen, strakmaken/spuiten en nieuw interieur erin. Oftewel een auto van 30 jaar die er uitziet als nieuw maken. Wordt wel een heeeeeeeeeeeeeeele klus.:shocked::-)

Punten die nog zeker niet goed zijn:

1) Auto rateld tijdens het rijden, waarschijnlijk wiellager rechtsachter. Er zit namelijk speling op dat achterwiel.:nono:

2) Oliedruk valt weg bij stationair draaiende warme motor. Bij koude motor is oliedruk prima ook stationair, bij warme motor rijdend 2 bar en stationair 0 tot 1 bar.. Oorzaak nog onbekend:Cry:

3) Motor start slecht als hij warm is. Brandstofaccumulator??

4) Lakwerk is slecht. Is op sommige plekken bijgespoten met spuitbus. Ook enkele deukjes rondom. Bij targadak wat roestvorming. Verder geen roest.

5) Versnellingspook lijkt wel een wiebelaar. Hij schakelt perfect maar de pook kun je best ver van links naar rechts bewegen als hij in de versnelling staat. Oorzaak nog onbekend

6) Interieur veel vervangen: dashboard overal scheuren, speakergaten in de deuren, bekleding hemel kapot, bekleding op middentunnel helemaal verkleurd.

7) Lekkage accubak, vloer bijrijders kant nat als het regent.

8) etc. etc.

Gelukkig is mijn broertje monteur en kan ik op zaterdagen bij hem op het bedrijf met de auto bezig. (ook met zijn hulp want als hypotheekadviseur kan ik dat zeker gebruiken!;-) ) Afgelopen zaterdag ben ik voor het eerst wezen sleutelen.

Wat heb ik toen gedaan:

+ De auto gekroond met het porsche logo op de kap! (vorige was gejat...)
+ Olie verversen inclusief oliefilter
+ Brandstoffilter vervangen
+ Rotor en kap vervangen
+ Luchtfiler vervangen
+ Wiellagers voor vervangen
+ Accubak gerepareerd en ingespoten met tectyl (gisteren voor het eerst droge vloer tijdens regenbui!):thumb:

Aanstaande zaterdag wil ik de volgende dingen gaan doen:

+ Bougies vervangen
+ Wiellager rechtsachter vervangen ivm rateln en speling wiel
+ Distributieriem + spanrol vervangen
+ V-snaar vervangen
+ Olie versnellingsbak verversen
+ Koelvloeistof vervangen
+ Remolie vervangen

Ik hou jullie op de hoogte en bij vragen trek ik aan de bel!
Alvast complimenten voor dit forum want ik heb in een week tijd heeeeeeeel veel kunnen leren hier.

-cees-
16/11/2009, 14:58
Zo te zien hoef je jezelf voorlopig niet te vervelen.
Succes ermee.

LWB
16/11/2009, 15:51
Je kunt voorlopig nog wel vooruit;-) Veel plezier en succes!

Fantaman
16/11/2009, 19:22
das het leuke aan oltimer rijden, je hebt altijd wat te doen:loco:

ShroudedVeil
17/11/2009, 06:14
Klinkt als een leuk project!

Heb je die auto gekocht met die velgjes ;) als je snapt wat ik bedoel ;)

wlangeler
17/11/2009, 06:24
Ik snap niet wat je bedoelt met die velgjes. `
Uitleg?

ShroudedVeil
17/11/2009, 06:32
Daar zitten toch die niet orginelen velgen op?!

wlangeler
17/11/2009, 12:03
Op die manier! Yep, d`r zitten kijk mij eens stoer zijn velgen op...:frown:
Zodra de auto weer helemaal strak is krijgt hij uiteraard zijn originele velgen!

ShroudedVeil
17/11/2009, 12:39
Ik vond ze nog niet eens zo misstaan eigenlijk ! ;)

wlangeler
17/11/2009, 12:45
Ze zijn idd wel oke, maar jah, niet origineel he ;-)

ShroudedVeil
17/11/2009, 13:05
Dan zou ik gaan voor de turbovelgjes MET bouten als je wat nieuws zoekt ;)

wlangeler
22/11/2009, 11:43
Zo, gisteren weer de hele dag wezen sleutelen. Foto`s van mijn auto zelf staan sinds zojuist in mijn voorsteltopic.

Wat heb ik gisteren allemaal gedaan:

+ Distributieriem + spanrol vervangen
+ V-snaar vervangen

De brandstoflekkage is waarschijnlijk verholpen! Bij de nippel op mijn brandstoffilter lekte er brandstof. Nieuw nippel geplaatst met teflontape en tot op heden blijft het droog.

Grotere accu geplaatst, vorige was nog goed maar wat aan de kleine kant.

Mijn stuur rechtgezet. Deze stond scheef en dat is echt heel irritant als je op de rechte weg rijdt.

Wiellager achter ivm speling op het wiel; deze wilde ik vervangen echter toen ik de boel losgesleuteld had bleek dat er een bijna nieuw lager inzat! Alles weer teruggeplaats en vastgezet en de speling is ineens weg:shocked: Geen idee waar het aan gelegen heeft maar hij rijdt weer als een dolle en fluisterstil.

Ivm profiel heb ik de achterbanden naar voren gezet en de voorbanden naar achter.

Bougies nog steeds niet vervangen... De pijpsleutel is te lang om de bougies in het midden te kunnen vervangen dus dit schuift door naar volgende week.

Olie versnellingsbak is ververst.

Remolie en koelvloeistof ook ververst.

Als laatste een grote patat mayo gegeten met een frikandel en een biertje en toen zat het er weer op voor deze week :thumb:

jessy1984
22/11/2009, 11:52
een Burton idd een leuke auto !
op basis van de 2cv natuurlijk :)

zelf zijn we veel met de course bezig en natuurlijk enkele autos de wedstrijdwagen de 70 die al heel wat heeft gewonnen vorige maand normaal 1ste bij de 24u francorschamps maar door een kloot in een klasse lager die daar dan nog 11 stond een acident en de hele zijkant van de wagen er aan maar het ergste de motor ook al een geluk zijn die niet zo moeilijk en het laatste uur van de course op 20min een andere motor gestoken en toch nog 2de geworden

maar nu dus ook met de burton :) experimentele fase als eerste burton die hier meerijd dus deze was nog niet voor het klassement

kijk maar eens op http://www.cgsracingteam.be
kan je de prachtige wagens even bekijken
en ja natuurlijk in de gulf kleuren wat is er nu beter :)

wlangeler
22/11/2009, 12:09
Ben ik ook geweest vorige maand! Grappig, misschien heb ik je wel gezien in de pits zonder dat ik het wist 8-)

-Bassie-
22/11/2009, 14:36
klinkt erg goed:thumb:

waar heb je nou de banden zitten met het meeste profiel dan??

en waarom gewisseld??

Bcreative
22/11/2009, 15:40
Lekker bezig geweest, dus!
Bougies is bij onze wagens idd verdomd lastig bij te komen...

M.B.H.
22/11/2009, 15:42
ik heb daar geen problemen mee
ik gebruik een verlengde dop 21mm met 1/2'kniegewricht en een 1/2'ratel voor

wlangeler
22/11/2009, 15:54
klinkt erg goed:thumb:

waar heb je nou de banden zitten met het meeste profiel dan??

en waarom gewisseld??

Achter zitten nu praktisch nieuwe banden en voorbanden iets minder (maar wel genoeg)

captainfrasca
22/11/2009, 15:54
Bougies vervangen valt wel mee inderdaad, ik gebruik er een pijpsleutel voor, duurt niet langer dan een gewone auto....

klaas 924
22/11/2009, 15:58
Bougies vervangen valt wel mee inderdaad, ik gebruik er een pijpsleutel voor, duurt niet langer dan een gewone auto....

wat is een gewone auto??

als ik onder de motorkap van een moderne auto kijk is er
zogoed als geen ruimte onbenut gelaten
vergelijk dat dan eens met een opel kadett ,daar kun je bijna rondom het blok(je) lopen zoveel ruimte is er dan nog over
dus ik vind het bij een 924 nog best meevallen!

Fantaman
23/11/2009, 18:35
bougies vervangen die ik met een bougiedop op mijn 1/4" ratel:whistle:

en zoals ik het lees wordt de auto lekker verwent :thumb: