PDA

Bekijk Volledige Versie : [Project] mijn ride



Pagina's : [1] 2

Scotch
20/11/2012, 11:06
Hè, Ik dacht dat het nu wel eens tijd werd om een project aan te maken voor mijn ride, hij staat voorlopig stil...

Afgelopen weekend op en neer naar Berlijn gereden en ben achter waarom ik de laatste weken in eens olie aan het lekken was. Een forse overdruk in het Carter. Nu heb ik gisteren een cilinder lekkage test gedaan en cilinder 1 en 2 lekken flink langs de zuigerveren. 3 en 4 zijn nog in orde. Nu wil ik bekijken wat het zou gaan kosten om het te repareren.

Kosten bij benadering:
Koppakking set €150,-
Zuigerveren €125,- voor vier cilinders
Vervangen olie en filter €40,-
Kop vlakken €? Is dit noodzakelijk?

Honen, als het moet:
Setje €50
Laten doen €200

Werk:
Denk dat het binnen 10 uur goed te doen is?

Als ik het zo zie ben je al snel meer dan €400 kwijt dan is een vervangend blok misschien handiger. Ik ben benieuwd wat jullie denken dat verstandig is.

924turbo2
20/11/2012, 11:14
je moet eerst je cilinderwanden en zuigers meten voordat je er wat zinnig over kan zeggen.

M.B.H.
20/11/2012, 11:33
Hè, Ik dacht dat het nu wel eens tijd werd om een project aan te maken voor mijn ride, hij staat voorlopig stil...

Afgelopen weekend op en neer naar Berlijn gereden en ben achter waarom ik de laatste weken in eens olie aan het lekken was. Een forse overdruk in het Carter. Nu heb ik gisteren een cilinder lekkage test gedaan en cilinder 1 en 2 lekken flink langs de zuigerveren. 3 en 4 zijn nog in orde. Nu wil ik bekijken wat het zou gaan kosten om het te repareren.

Kosten bij benadering:
Koppakking set €150,-
Zuigerveren €125,- voor vier cilinders
Vervangen olie en filter €40,-
Kop vlakken €? Is dit noodzakelijk?

Honen, als het moet:
Setje €50
Laten doen €200

Werk:
Denk dat het binnen 10 uur goed te doen is?

Als ik het zo zie ben je al snel meer dan €400 kwijt dan is een vervangend blok misschien handiger. Ik ben benieuwd wat jullie denken dat verstandig is.

Kijk je naar de Kosten Dan is het om het even ++++++++++++ als je de hele handel klaar hebt weet je wat je hebt.
Koop je een goed blok met de kop er nog op +++en bouw je de rest over dan zul je ongeveer het zelfde kwijt zijn .
Maar het blijft altijd+++++++++++++++++++++++++++++++++ een gok hoe goed is dat blok wat je koopt ?????

ArvidW
20/11/2012, 12:32
Als je zuigerveren af zijn dan is de rest waarschijnlijk ook niet al te nieuw meer. Een ruim blok gaan honen en daarna de gesleten zuigers met nieuwe zuigerveren er terug in monteren lijkt mij niet de beste oplossing.

Je kunt beter eens bij Martin gaan kijken of hij nog een net onderblok heeft liggen. Als je geluk hebt mag je misschien zelfs ter plekke het onderblok uit elkaar trekken en zuigers, veren, wanden en lagerschalen controleren op slijtage?

Mijn ervaring is dat je prima onderdelen kunt uitwisselen. Mijn blok bestaat uit onderdelen van 6 verschillende (sloop) blokken en heeft hele nette compressie waardes, hoge oliedruk, perfecte koeling en loopt nog soepel ook.

Scotch
20/11/2012, 12:35
Klopt helemaal. Lastige is dat ik ook al een beetje aan het rondkijken was naar een 924s of 944s ging hem waarschijnlijk toch te koop zetten op termijn. Nu kan ik haast beter gaan kijken of ik hem in indelen verkoop...

Ik heb de auto nu achterin de werkplaats staan en ga van de week eens wat spullen afbouwen om te kijken hoe goed/slecht het er uitziet. Als ik meer weet post ik foto's. Je krijgt de zuigers er waarschijnlijk niet uit via de carterpan?

jimfrey944
20/11/2012, 13:21
Ik weet niet hoe de staat is en de waarde van je 924
Slopen van een echte sloper brengt als je geduld heb met verkopen van onderdelen 700 tot 900 € op
Als hij iets netter is mooi interieur enz
Is dat iets meer
Ruilblok zou het beste zijn als je hem toch wil verkopen
Die heb je voor 200 €
Of je verkoopt hem zo

Scotch
20/11/2012, 14:12
Ik had verwacht zo rond de 1000 euro uit te komen als ik hem in onderdelen verkoop. Maar misschien is 700 wel realistischer. Zou sowieso een eeuwigheid duren denk ik. Hij ziet er verder netjes uit (behalve de voorstoelen) en rijd echt heel goed. Als ik prijzen op marktplaats een beetje volg denk ik dat hij vorige week nog rond de 2500 euro had mogen kosten.

Ik zag op mp een paar blokken staan prijs varieert tussen 100 en 300 euro. Blijft wel een risico grote kans op rotte keer ringen als hij lang heeft stilgestaan. Misschien iemand hier nog wat in de aanbieding?

Ik ga sowieso de kop er af halen dan weet ik iig wat ik heb.

jimfrey944
20/11/2012, 15:02
Ik heb nog een stuk of 6 blokken staan
Als je interesse heb geef je maar een pb

M.B.H.
20/11/2012, 17:54
Als je zuigerveren af zijn dan is de rest waarschijnlijk ook niet al te nieuw meer. Een ruim blok gaan honen en daarna de gesleten zuigers met nieuwe zuigerveren er terug in monteren lijkt mij niet de beste oplossing.

Je kunt beter eens bij Martin gaan kijken of hij nog een net onderblok heeft liggen. Als je geluk hebt mag je misschien zelfs ter plekke het onderblok uit elkaar trekken en zuigers, veren, wanden en lagerschalen controleren op slijtage?

Mijn ervaring is dat je prima onderdelen kunt uitwisselen. Mijn blok bestaat uit onderdelen van 6 verschillende (sloop) blokken en heeft hele nette compressie waardes, hoge oliedruk, perfecte koeling en loopt nog soepel ook.

Ja hoor er ligt hier nog wel het en ander op het schap.
Kom maar langs.

Scotch
20/11/2012, 18:54
Beide bedankt voor het aanbod! Ik ga eerst maar eens onderzoeken wat de staat is van mijn motor ;)

Scotch
21/11/2012, 18:41
Vandaag alles van het blok afgebouwd zodat de kop eraf kan en eventueel het hele blok eruit kan. Zometeen even kijken of ik de juiste sleutel vind bij de Hornbach voor de kopbouten dan kan ik kijken hoe het er van binnen bij staat. Of is het handiger gelijk het hele blok eruit te trekken?

Wat ik nu al tegenkwam:
Verdeelkap was beschadigt aan de binnezijde
Nokken zijn licht beschadigt
Bobine heb ik een deel van afgebroken bij het uitbouwen, was helemaal bros
D riem was een tand versprongen denk ik, kon het niet helemaal goed zien

Heb de nodige foto's gemaakt dus er komen ook nog wat beelden aan.

M.B.H.
21/11/2012, 20:07
als het goed is zitten de hijshaken boven aan de kop geschroeft dus ja die zijn wel handig als je het blok eruit wilt tillen
ook als je hem onderlangs laat zakken is dat handig dat je hem op kunt hangen
maar je kunt altijd de kop weer even terug svchroefen of iets anders verzinnen.

Scotch
21/11/2012, 22:29
Net nog even de kop eraf getrokken, ik ben eigenlijk best positief als ik het zo zag.

Cilinder 1 en 2 zijn niet beschadigt. Maar er zijn ook geen hoonsporen meer te zien. In cilinder 3 en 4 zijn de hoonsporen nog zichtbaar. Kleppen zien er volgens mij nog prima uit.

Morgen weer een nieuwe dag, dan de koppaking eraf, alles schoonmaken en eens kijken of ik een zuiger eruit kan trekken.

Hier wat foto's

De verdeler (6maanden oud) met flinke beschadigingen.
93679368

De kapotte bobine (heb ik net gesloopt met los draaien)
9371

De beschadigingen op de nokken:
93729373

Vlak voordat de kop eraf ging:
9374

De cilinders:
9377

1 + 2 (met lekkage)
9375

3+4
9376

En de kleppen

93789379

M.B.H.
21/11/2012, 23:35
Je hebt heel veel speling op de as waar de rotor op zit als ik je verdelerkap zo zie

Scotch
22/11/2012, 00:01
Ik zal morgen eens voelen hoeveel speling hij heeft. Hoeveel ruimte mag er ongeveer op zitten? Het kan deels ook komen omdat ik laatst de per ongeluk de verdelerkap half los trok terwijl de motor liep...

Verder nog op of aanmerkingen bij de foto's of moet ik betere foto's maken?

M.B.H.
22/11/2012, 09:05
als ik de kop zo bekijk dan is er geen cilinder gelijk kwa verbranding.
en 2 zien er uit of ze in olie hebben gezwommen.
als je hier mee verder wil moet je de zuigers er minimaal eruit pakken, onderblok honen en nieuwe zuigerveren monteren.
het zou mij niets verbazen als er een paar gebroken zuigerveren uit komen.

Scotch
22/11/2012, 09:56
Thanks, vanavond weet ik meer ;)

Ps cilinder 4 de schoonste op de foto van het kleppen deksel was net zo als cilinder drie maar had ik al een beetje schoongemaakt.

Scotch
22/11/2012, 21:04
Vandaag de carterpan eraf gehaald en de zuigers eruit getrokken. Zuiger 2 had twee kapotte veren, 1 van de 2 veren was denk ik in 10 stukken... Gelukkig geen zichtbare beschadigingen in de cilinder en zelfs de hoonsporen waren nog te zien. De zuigers staan nu in een diesel bad te weken, zaterdag maar eens flink poetsen.
Ik heb de cilinders gemeten met een schuifmaat en ze waren allemaal gelijk en nog rond, maar dat is bovenin. Met een zuigerveer heb ik gekeken hoe het wat dieper in de cilinder was en dat paste ook nog prima.

Ook de koppakking eraf gehaald en de kop schoongemaakt. Er zitten geen beschadigingen op en de kleppen zien er ook netjes uit dus dat is goed nieuws. De koppakking kwam zo makkelijk los dat ik hem haast terug zou plaatsen ;)

Nu op zoek naar nieuwe zuigerveren, een koppakking en wat andere spullen. Iemand tips? Een ruilblok of nieuwe kop hoop ik niet meer nodig te hebben ;)

Verder ben ik benieuwd of iemand hier vering heeft met honen? Is dat te doen met een setje zoals deze: Hoon apparaat, Ø 51-178 mm (http://www.gereedschapland.nl/product/1563/Hoon-apparaat,-51-178-mm?utm_source=beslistslimmershoppen&utm_medium=cpc&utm_campaign=beslist)

De verdeler heeft trouwens wel wat ruimte op de rotor maar ik weet niet of het veel is, denk ongeveer een mm. Is dat te veel?


Foto's plaats ik weer zodra ik achter een pc zit. Dat gaat niet vanaf mijn tel.

924turbo2
22/11/2012, 22:10
als de hoon sporen nog zichtbaar zijn hoef je niet te honen, heb je je zuigers en cilinders gemeten met een micrometer ?

Scotch
22/11/2012, 22:31
Dat zou mooi zijn. Ik post snel wat detail foto's van de cilinderwanden.

Micrometer heb ik niet, zou ik ergens moeten lenen of kopen. Hoe ziet dat eruit?

Scotch
23/11/2012, 18:53
Vandaag bij een revisie bedrijf langsgeweest. Hij controleert de kop en vlakt hem. Indien nodig worden de kleppen ook geslepen. Cilinders waren nog goed, maar hij adviseerde om ze wel te honen zodat de zuigerveren straks goed in kunnen lopen. Gelijk ook een nieuwe zuigerveren een koppakking set en distributie riem bestelt.

Ben benieuwd hoe hij straks rijd, misschien hou ik hem zelf toch nog maar een tijdje :)

Vanavond alles schoonmaken en dan maandag de kop wegbrengen, hopelijk kan ik dinsdag al weer gaan opbouwen.

Scotch
23/11/2012, 23:41
Vraagje, hoe krijg je de kleppen los? Ik heb een lijmklem tool gemaakt maar krijg er geen beweging in.

M.B.H.
24/11/2012, 10:11
Tikje met de hamer geven op de klem in de lengte richting van de klem als deze onder spanning staat

maup
24/11/2012, 11:01
Even een klein vraagje vanwege onbegrip:?Als ik het goed begrijp is het mogelijk om een blok te honen terwijl hij nog in de auto zit en met de krukas nog op zijn plek?? Hoe ga je dan voorkomen dat slijpsel van de hoonstenen en boring overal in gaat zitten? De onderkant van de cilinder afplakken of is hier een geniale truck voor.

Scotch
24/11/2012, 12:45
@mbh bedankt, ga het zo proberen.

@maup idd afplakken, later licht uitblazen met lucht en als alle tape weer weg is het geheel goed spoelen met diesel voor het weer in de motorolie gaat. Maar achteraf gezien het ik het blok liever in zijn geheel uitgebouwd :)

Ik zal zodra ik weet wat het allemaal precies gekost heeft de prijzen in mijn eerste post aanpassen.

Scotch
24/11/2012, 18:51
Een klap op de klem doet inderdaad wonderen ;) alle kleppen zijn eruit, zittingen zagen er niet slecht uit maar dat gaat de reviseur beoordelen

Scotch
26/11/2012, 18:32
Vandaag weer wat verder gekomen. Kop ligt bij de reviseur, verstuivers worden ook nageken en alles kan ik morgen middag ophalen. Alle onderdelen verder mooi opgepoetst dus dat ziet er straks weer netjes uit.

Nu nog wat zaken voor ik kan gaan opbouwen:
Heb een uitlaatspruitstuk waarvan alle draadeinden kapot zijn. Dus daar moet ik snel wat op vinden.
Bobine moet ik vervangen, iemand nog wat liggen?
Een bougie kabel is kapot en moet vervangen worden, iemand nog een in de aanbieding of is het beter de set te vervangen?

harry
26/11/2012, 20:33
De draadeinde kapot van je uitlaatspruitstuk? misschien een oplossing door een vcoil er in te zetten. *)

powerflux
27/11/2012, 17:12
en de simpele-mensen oplossing: opboren en boutjes erdoorheen :)

harry
27/11/2012, 17:32
en de simpele-mensen oplossing: opboren en boutjes erdoorheen :)
Ja dat kan ook, maar ik dacht dat je het orgineel wilde houden met echte tapbouten?

Scotch
27/11/2012, 18:18
Ik heb de moeilijke mensen oplossing gedaan. Opboren, draad tappen en weer straks nieuwe draadeinden erin :)

Vandaag alle onderdelen opgehaald, zag er super goed uit. Alle kleppen zijn geslepen, kop gevlakt en injectors gereinigd. Die rijd straks weer als de brandweer en dat deed hij toch al. Morgen gaan de zuigers erin en bouw ik de kop weer op. Donderdag verder alles weer opbouwen en hopelijk weer starten. Dan heb ik wel een bobine nodig natuurlijk.

In de tussentijd heb ik ook de dorpels opnieuw gespoten maar ben niet helemaal tevreden over de kleur. Deze lak lijkt iets kouder van kleur dan wat er op zat. Welk motip nummer hoort er volgens jullie bij een alpine witte?

M.B.H.
27/11/2012, 21:36
Vandaag weer wat verder gekomen. Kop ligt bij de reviseur, verstuivers worden ook nageken en alles kan ik morgen middag ophalen. Alle onderdelen verder mooi opgepoetst dus dat ziet er straks weer netjes uit.

Nu nog wat zaken voor ik kan gaan opbouwen:
Heb een uitlaatspruitstuk waarvan alle draadeinden kapot zijn. Dus daar moet ik snel wat op vinden.
Bobine moet ik vervangen, iemand nog wat liggen?
Een bougie kabel is kapot en moet vervangen worden, iemand nog een in de aanbieding of is het beter de set te vervangen?

HMMMMMM. Bobine moet ik vervangen, iemand nog wat liggen? ja zeker wel geef maar een pm wat het je waard is.

Scotch
28/11/2012, 11:19
Je hebt een pm

Vandaag wou ik beginnen met zuigers monteren toen bleek dat een van de zuigerveerkanalen niet meer goed was...

Iemand nog een zuiger in de aanbieding uit een slooper?

M.B.H.
28/11/2012, 16:00
Wat is de maat van de zuiger ??? ik heb wel zuigers liggen.

Scotch
28/11/2012, 16:16
Nog de standaard maat 86,5

M.B.H.
28/11/2012, 23:17
Nog de standaard maat 86,5

Okee de kans dat ik die heb wordt groter
Wat is je blok code ?

Scotch
28/11/2012, 23:43
Dat zou super zijn. De code op mijn blok is 045103021A erboven staat nog een 5 heb je daar voldoende aan?

M.B.H.
28/11/2012, 23:59
Dat zou super zijn. De code op mijn blok is 045103021A erboven staat nog een 5 heb je daar voldoende aan?

Ik bedoel je letter code xk of zoiets

Scotch
29/11/2012, 00:03
Dan moet ik morgen nog even gaan kijken :)

Scotch
29/11/2012, 12:56
De code is xk 058 079

M.B.H.
29/11/2012, 19:19
De code is xk 058 079
mooi man ik ga een blok lostrekken met de code XK

Scotch
30/11/2012, 12:58
Nog even gekeken naar de zuigers:

In de zuiger staat 86,48 als ik hem meet is hij ongeveer 86,1

De cilinders zijn bovenin 86,5 dieper kan ik niet meten ivm schuifmaat.

Scotch
04/12/2012, 18:38
Net de kop weer opgebouwd met nokkenas etc. Gelijk de kleppen gesteld dat ging prima tot de allerlaatste die kon ik niet ver genoeg vertellen. Opening hoort .4 te zijn maar ik kom tot ongeveer .37

Wat denken jullie? Zou dit snel inslijten of kan ik beter het zooitje nog even loshalen. Nu blijft de klep te lang open staan en wordt misschien te heet.

Morgen waarschijnlijk de nieuwe zuigers met dank aan mbh!

M.B.H.
04/12/2012, 22:55
ik zou hem eerst laten lopen dan de kleppen warm stellen kan goed zijn dat je dan net op de goede speling komt je hebt het over een verschil van 0,03 het is een uitlaatklep dus als je hem in het begein wat rijker laat lopen ( co 2.2 - 2.4 ) en je rijd de eerste tijd toch niet boven in het toeren gebied
zal hij niet direkt kapot lopen of de klep verbranden op dat gegeven lijkt mij zo.

De zuigers zijn inderdaad onderweg.

Scotch
05/12/2012, 03:21
Oké, dan laat ik het voor nu zo. Eerst maar eens kijken wat hij doet.

Moet ik de koppakking nog insmeren met olie of iets dergelijks?

En hoe zouden jullie nieuwe veren inrijden?

Scotch
05/12/2012, 19:34
Vandaag de nieuwe zuigers binnen gekregen. Ze zien er super uit! Ik heb ze schoongemaakt en ga morgen weer verder.

De kop is helemaal af dus zodra de zuigers zitten moet het snel gaan.

M.B.H.
05/12/2012, 23:06
Mooi man laat maar een paar plaatjes van je vorderingen zien.
Ik ben benieuwd

Scotch
05/12/2012, 23:12
Hier staan wat foto's van de vorderingen

https://www.icloud.com/photostream/nl-nl/#A5JtdOXmYB65v

harry
06/12/2012, 09:25
Ziet er allemaal netjes uit, komt vast en zeker goed.

maup
06/12/2012, 09:40
Dit is het betere sleutelwerk:),volgens mij gaat hij straks weer als een speer!

Scotch
06/12/2012, 18:34
Blok zit in elkaar nog de laatste dingen aansluiten dan kan ik starten

Er staan wat nieuwe foto's in het album ;)

M.B.H.
06/12/2012, 19:25
Blok zit in elkaar nog de laatste dingen aansluiten dan kan ik starten

Er staan wat nieuwe foto's in het album ;)

Ziet er goed uit zo op de plaatjes.
en nu horen lopen die motor ( we zijn benieuwd )

Scotch
06/12/2012, 19:42
Ik ben er nog niet...

Ga zo wel weer verder dus wie weet ;)

Gelijk een vraag: hoe hoort de kap van de distributie onder vast te zitten? Er zit geen draad in het gat en een moer erachter lijkt me ook niet te doen. De kap zat er bij niet op bij aankoop dus ik heb geen idee hoe het hoort.

Scotch
07/12/2012, 00:30
Hij zit in elkaar maar start niet. Wel wat ploffen uit de uitlaat. Ik verdenk de ontsteking, vonk is slecht. Of hij staat niet op tijd maar dat denk ik niet. Morgen weer een dag ;(

Scotch
07/12/2012, 10:14
Moet het brandstof systeem ontlucht worden. Eigenlijk? Heb ik niet gedaan iig en is wel grotendeels uit elkaar geweest. Gisteravond trok ik nog even een banjo van de spinnenkop los en daar kwam benzine uit met een hoop druk erachter. Het viel me op dat er ook nog veel lucht uit kwam. Ik ga eens kijken wat internet hierover denkt.

Er staan nog drie nieuwe foto's in het album trouwens.

En nog even voor de zekerheid, Op tijd zetten van alle onderdelen:
Krukas en nokkenas met merkteken bij merkteken op blok/kop
Checken merkteken vliegwiel
Zo moet de riem erover

Verdeler monteren, rotor op merkteken
Bougiekabels op de verdeler in volgorde vanaf rotor 1342 met de klok mee

Klopt toch?

M.B.H.
07/12/2012, 17:07
Ontluchten niet echt.
klopt alle merktekens op nul of gelijke lijn met punt.
Zie kleppendeksel daar staat de volgorde op 1342 is okee
Tegen de wijzers van de klok in !!!!!!!!! draai richting rotor dus ook je kabels
distr. kap zit met 3 M6 boutjes vast normaal maar de onderste daar wil de draad wel eens uit het blok zijn ( dan zelftapper )

Scotch
07/12/2012, 17:35
Ok ik heb de kabels nu goed gedaan.

Klopt het dat de inlaat klep gaat openen bij merkteken poelie? Er staan namelijk twee tekens op de poelie een pijltje en een rode stip op 180 graden. Lekker verwarrend ;)

Scotch
07/12/2012, 18:13
Hij draait

Scotch
08/12/2012, 12:25
Gisteren geen tijd meer gehad om een uitgebreide uitleg te geven. Ik had uiteindelijk nog wel wat fouten gemaakt bij her op tij zetten. Ik had het verkeerde merkteken op de nokkenas gebruikt en hij moest dus 180 graden verdraaien. Voor ik daar achter kwam had ik de bougiekabels al opgeprikt naar tegen de klok in.

Nog niet starten maar wel iets meer het gevoel dat hij wou. Nog maar een keer de verdeler losgetrokken en toen bleek dat de rotor wel met de klok meedraaide ;)

Daarna starten lopen nu de uitlaat vastzetten en rijden.

M.B.H.
08/12/2012, 17:23
Gisteren geen tijd meer gehad om een uitgebreide uitleg te geven. Ik had uiteindelijk nog wel wat fouten gemaakt bij her op tij zetten. Ik had het verkeerde merkteken op de nokkenas gebruikt en hij moest dus 180 graden verdraaien. Voor ik daar achter kwam had ik de bougiekabels al opgeprikt naar tegen de klok in.

Nog niet starten maar wel iets meer het gevoel dat hij wou. Nog maar een keer de verdeler losgetrokken en toen bleek dat de rotor wel met de klok meedraaide ;)

Daarna starten lopen nu de uitlaat vastzetten en rijden. en dan lopen als een zonnetje

Scotch
10/12/2012, 19:11
Vandaag een eerste rondje gereden. Kilometer of 80 op de snelweg. Eerst rustig gereden op de terugweg een stukje tot 4000 toeren. Wat denken jullie da goed is voor het inrijden van de nieuwe veren?

Motor draait mooi maar stationair iets onrustig. Verder hoor ik een klep tikken of iets dergelijks ik denk dat dat te maken heeft met het niet goed af kunnen stellen van de kleppen omdat de zitting geslepen zijn.
Ander probleem is een lekkende keerring aan vliegwiel zijde. Komt denk ik door de overdruk van voor de revisie in combinatie met het zonder olie staan de laatste weken. Eerst even aankijken en of lecwec proberen. Anders mag hij er weer uit...

Het valt me wel op hoeveel meer vermogen ik heb. Scheelt echt veel. Morgen langs de reviseur om naar de klepafstelling te luisteren, ben benieuwd wat hij zegt.

fcam
10/12/2012, 19:33
Mooi om te volgen en mijn complimenten voor de vaart en kundigheid waarmee je deze klus geklaard hebt.
Nu nog even een paar puntjes op de i zetten en gaan met die banaan!
Succes!

M.B.H.
10/12/2012, 20:08
Heb je de brandstof hoeveelheid van je injektoren wel bekeken ???? ik bedoel dat ze alle 4 wel evenveel geven per tijds eenheid.
als er een te weinig geeft loopt die cil. te schraal !!!!!!!!en kun je al gouw weer in de problemen komen , en zal hij ook onregelmatig lopen.
kijk ook naar gelijke openingsdruk van de injektoren.

Scotch
11/12/2012, 00:34
@fcam bedankt de vaart is te danken aan het feit dat ik zelfstandige ben, dan kan je soms even wat meer tijd maken ;) kundigheid moet nog blijken natuurlijk...

@Mbh bedankt voor de tip. Injectoren zijn nagekeken door een bosch specialist, zijn ok. Spinnenkop is niet nagekeken en kan dus niet goed werken. Hoeveelheid ga ik checken, leuke klus voor deze week!

Toch denk ik dat het een klep is die ik hoor, de uitlaatklep van cilinder 4 kon ik koud niet goed stellen maar is warm in orde. De uitlaatklep van cilinder 3 is juist warm niet goed te stellen. Maximaal kom ik tot 35 ipv 45. Dat lijkt me echt te veel buiten de tolerantie.

Als dit allemaal goed is gaat hij in de verkoop. Ik ga denk ik op zoek naar een mooie 924 turbo, 924 s of een 944 turbo of type 2 waar motorisch werk aan is.

Scotch
11/12/2012, 15:49
Ik heb de verstuivers gecheckt. 2 geeft steeds het meeste opbrengst 3 het minste. Na het wisselen van verstuiver 2 en 3 bleef dit gelijk.

Zou ik de spinnenkop nog kunnen spoelen oid?

De foto's staan in mijn album

- - - Updated - - -

Ik heb de verstuivers gecheckt. 2 geeft steeds het meeste opbrengst 3 het minste. Na het wisselen van verstuiver 2 en 3 bleef dit gelijk.

Zou ik de spinnenkop nog kunnen spoelen oid?

De foto's staan in mijn album

- - - Updated - - -

Ik heb de verstuivers gecheckt. 2 geeft steeds het meeste opbrengst 3 het minste. Na het wisselen van verstuiver 2 en 3 bleef dit gelijk.

Zou ik de spinnenkop nog kunnen spoelen oid?

De foto's staan in mijn album

Scotch
12/12/2012, 00:19
Hier nog een direct linkjes trouwens: https://www.icloud.com/photostream/nl-nl/#A5JtdOXmYB65v

Scotch
14/12/2012, 10:15
Gisteren bij het revisiebedrijf langsgereden. Hij wou wel even luisteren naar de motor en was er over te spreken. Je hoort nog twee kleppen die te ruim staan en brandststof toevoer/ontsteking is nog niet helemaal op orde dacht hij.

Toevallig gisteren ook de brandstofdrukmeter opgehaald dus ik kan gaan testen, ben benieuwd hoe dat allemaal werkt ;) het is deze set geworden WT-111013 Brandstof drukverlies meter - Garagetools (http://garagetools.nl/products/16975:WT-111013-Brandstof-drukverlies-meter)

Scotch
17/12/2012, 10:50
Ik ben gaan testen aan het brandstofsysteem maar kom er niet helemaal uit.

Waar test ik de opbrengst van de pomp, op de retour?

Ik ben er achter waarom de opbrengst niet gelijk is per verstuiver. Als ik ze test in bakjes dan doen ze het soms allemaal maar soms weigert er een of twee. Als ik een verstuiver die het wel doet dicht hou met mijn vinger gaat een andere weer werken. Dit lijkt me een tekort aan opbrengst van de pomp. Of niet?

M.B.H.
17/12/2012, 11:39
Ik ben gaan testen aan het brandstofsysteem maar kom er niet helemaal uit.

Waar test ik de opbrengst van de pomp, op de retour?

Ik ben er achter waarom de opbrengst niet gelijk is per verstuiver. Als ik ze test in bakjes dan doen ze het soms allemaal maar soms weigert er een of twee. Als ik een verstuiver die het wel doet dicht hou met mijn vinger gaat een andere weer werken. Dit lijkt me een tekort aan opbrengst van de pomp. Of niet?

opbrengst pomp ?? druk in serie met brandstof verdeler niet na het brandstof filter moet liggen tussen 4,5 en 5,5 bar.

Scotch
17/12/2012, 11:48
Ik dacht aan de test waarin je kijkt hoeveel brandstof de pomp levert in 30sec

Als ik je goed begrijp sluit ik de drukmeter aan tussen pomp en filter en moet die druk minimaal 4,5 bar zijn.

M.B.H.
17/12/2012, 12:40
Ik dacht aan de test waarin je kijkt hoeveel brandstof de pomp levert in 30sec

Als ik je goed begrijp sluit ik de drukmeter aan tussen pomp en filter en moet die druk minimaal 4,5 bar zijn.
Helemaal goed

De 30 sec test doe je door een slang aan de uigaande kant van het brandstoffiter te koppelen,
en dit gedurende 30 sec. te laten lopen in een maatbeker.
1,5 L +/- moet het zijn.

Maar eerst de druk meten immers te lage druk geeft ook te weinig brandstof en heeft een volumestroom meting geen zin.

Scotch
17/12/2012, 14:17
O, ik had de volume stroom gemeten aan de retour slang die methode kwam ik tegen op de kjetronic uitleg van 924-944 pagina.

Moest volgens die uitleg 750cc zijn ik haalde 400. De pomp uitgebouwd maar loopt soepel en klinkt gewoon goed.

Nu vraag ik me af wat er voor ding in de tank zit. Waar de slang vandaan komt. Als ik spanning zet op de draden die daar zitten hoor ik niks gebeuren. Klopt dat?

De druk test kan ik helaas niet doen. Ik heb niet helemaal de goede test set gekocht denk ik...

Scotch
17/12/2012, 16:15
Ik heb het onderdeel uit de tank uitgebouwd. De motor zit vast, hij draait wel als ik + en - omwissel. Ik denk dat hij uit zijn lager gelopen is oid

M.B.H.
17/12/2012, 16:48
Ik heb het onderdeel uit de tank uitgebouwd. De motor zit vast, hij draait wel als ik + en - omwissel. Ik denk dat hij uit zijn lager gelopen is oid
Dat is het opvoer pompje niet verkeerd om laten draaien !!!!!!!!!!!!!
zonder brandstof helemaal niet laten draaien !!!!!!!
draaid normaal gelijk met je hoofd pomp mee.
Gaat wel vaker kapot en het begint een zeldzaam onderdeel te worden.
En kun je niet nieuw meer bestellen voor zover ik weet.

jimfrey944
17/12/2012, 16:48
Dat is een opvoer pompje deze helpt de gewone pomp met druk opbouw tijdens de (warme) start

Scotch
17/12/2012, 18:01
Ok, ik dacht al zoiets. Wel interesant. De opvoerpomp draait goed als ik de Polen wissel. Anders slaat hij direct vast.

Ik heb hem in een bak brandstof laten draaien en hij pompte ook als ik de Polen verkeerd aansloot.

Vreemd

jimfrey944
17/12/2012, 18:34
Ok, ik dacht al zoiets. Wel interesant. De opvoerpomp draait goed als ik de Polen wissel. Anders slaat hij direct vast.

Ik heb hem in een bak brandstof laten draaien en hij pompte ook als ik de Polen verkeerd aansloot.

Vreemd

Of zaten ze verkeerd en jij doet ze nu weer goed ????

Scotch
17/12/2012, 18:41
Nee, dat is het niet. Er staat een + en - bij.

Scotch
18/12/2012, 00:37
Wat een prijs...

Rose Passion - P28518 - DOMPELPOMP - Porsche 924 1984 924 2.0 COUPE MANUELE BAK 5 VERSNELLINGEN > MOTOR EN BENZINETOEVOER > BENZINEFILTER / OLIEPOMP / BENZINEACCUMULATOR / RESERVOIR / BENZINEBUIS (http://www.rosepassion.com/nl/cat/porsche-924-1984-924-2-0-coupe-manuele-bak-5-versnellingen/M362/motor-en-benzinetoevoer/benzinefilter-oliepomp-benzineaccumulator-reservoir-benzinebuis/B2282/benzinepomp-benzinefilter-benzineslang/I854/dompelpomp/P28518)

jimfrey944
18/12/2012, 12:21
Ik heb eens iemand gesproken die de pomp er uit heeft gehaald en er een tule in gedraaid
En zo zonder die pomp rijd
Volgens zijn zegge eigenlijk zonder problemen
Misschien het proberen waard

Scotch
18/12/2012, 13:14
Goed idee, je kan dan zelfs de pomp gewoon lostrekken van de aansluiting op de tank. hij zit los bedraad en met een stuk slang ertussen vast. Ik las ergens anders al dat deze pomp pas na 81 gebruikt werd ivm sporadische startproblemen. Heb hem nu wel gevonden voor €180 in de btw maar blijft een hoop...

Het voltage is ook nogal laag op de pomp dus ook de moeite om naar te kijken. Waar zit de massa aansluiting ergens?

jimfrey944
18/12/2012, 15:40
Die zit bij je linker achterlicht

M.B.H.
18/12/2012, 17:35
Ik heb eens iemand gesproken die de pomp er uit heeft gehaald en er een tule in gedraaid
En zo zonder die pomp rijd
Volgens zijn zegge eigenlijk zonder problemen
Misschien het proberen waard

ik heb ook geprobeert maar ik was niet tevreden over de druk die ik toen had uit mijn hoofd 4,2 bar bij de brandstof verdeler.
als je ook een andere hoofd pomp zal het wel kunnen .

Scotch
18/12/2012, 17:50
Ok, ik haal 550 ml op de retour als ik stroom direct bij de accu pak. Nog niet genoeg maar wel beter. Zal eens kijken wat hij doet zonder de dompelpomp.

Drukmeter moet ik nieuw bestellen dus kan ik nog niet meten.

Scotch
18/12/2012, 18:23
Nog even terugkomend op die opvoerpomp, wat zou er eigenlijk moeten gebeuren als ik de + en - omdraai?

M.B.H.
18/12/2012, 19:01
Ok, ik haal 550 ml op de retour als ik stroom direct bij de accu pak. Nog niet genoeg maar wel beter. Zal eens kijken wat hij doet zonder de dompelpomp.

Drukmeter moet ik nieuw bestellen dus kan ik nog niet meten.

Het gaat inderdaad om druk.
en dat geeft een volume stroom.
Alleen met een flowmeter kun je meten hoe groot de volumestroom is met een bepaalde druk in combinatie.

- - - Updated - - -


Nog even terugkomend op die opvoerpomp, wat zou er eigenlijk moeten gebeuren als ik de + en - omdraai?

dan draaid de pomp de verkeerde kant op en zal hij aan de zuigzijde blazen en aan de druk zijde zuigen. maar niet met de zelfde onder-boven drukken uiteraard.

Scotch
18/12/2012, 19:11
Ok, dat klopt wel voor de brandstof pomp maar niet voor de dompelpomp bij mij. Zouden dan de Polen toch verkeerd op de pomp staan? Als ik ze omdraai werkt de pomp wel en pompt hij de juiste kant op. Dat is het vreemde.

Niemand heeft toevallig zon ding op de plank liggen om even te testen wat er gebeurt?

M.B.H.
18/12/2012, 20:11
Ok, dat klopt wel voor de brandstof pomp maar niet voor de dompelpomp bij mij. Zouden dan de Polen toch verkeerd op de pomp staan? Als ik ze omdraai werkt de pomp wel en pompt hij de juiste kant op. Dat is het vreemde.

Niemand heeft toevallig zon ding op de plank liggen om even te testen wat er gebeurt?

Geen leuke vraag want dan heb je kans dat hij kapot draaid. ( dat wil je toch niemand aan doen ???? )
ik heb er al meerdere getest en ja ik heb er ook nog wel 1 op de plank liggen.
Maar die ga ik toch echt niet de verkeerde kant op laten draaien.
Zo ik al zij ze worden zeldzaam en nieuw zijn ze dus nog wel te bestellen maar dan zijn ze duuur.

Scotch
18/12/2012, 21:45
Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Maar zou je dan eens kunnen kijken welke kant hij opdraait en welke weerstand hij heeft. Ik kwam op 40 ohm geloof ik. Dan weet ik weer iets meer.

M.B.H.
18/12/2012, 23:21
Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Maar zou je dan eens kunnen kijken welke kant hij opdraait en welke weerstand hij heeft. Ik kwam op 40 ohm geloof ik. Dan weet ik weer iets meer.

Ik kan niet zien welke kant de pomp op draait
Wat de weerstand van de motor is kan ik uiteraard wel meten

Scotch
18/12/2012, 23:25
Net bij het testen met een losse draad vanaf de accu smelten een 10 ampère zekering door. Dat moet niet kunnen bij deze pomp toch? Dacht dat hij standaard op 8 afgezekerd is?

M.B.H.
19/12/2012, 00:00
Het opvoer pompje ja 8A MOET VOLDOENDE ZIJN MAAR GEZAMELIJK MET DE HOOFDPOMP 10 A

Scotch
19/12/2012, 11:27
Het was alleen de Hoofdpomp die ik toen probeerde dacht ik.

Ok wat ik denk is het volgende: de opvoerpomp is kapot daardoor is er een slechtere flow naar de hoofdpomp. Door die slechte flow krijgt de hoofdpomp niet genoeg brandstof aangeleverd. Volgens mij zou het weghalen van de opvoerpomp op zijn minst een verbetering moeten geven.

Ik kan eventueel nog testen wat er gebeurt met een nieuwe hoofdpomp, die heb ik toevallig liggen. Ooit gekregen van iemand die op ging ruimen.

Scotch
19/12/2012, 14:38
Weerstand opvoerpomp bij mij is 8.8 ohm

powerflux
19/12/2012, 14:44
Weerstand opvoerpomp bij mij is 8.8 ohm

De koude, stilstaande weerstand zegt niet zoveel. Als hij slecht loopt, zal de weerstand ook veranderen.

Scotch
19/12/2012, 15:45
Met de opvoerpomp er tussen uit is de opbrengst op de retour ongeveer 900ml in 30 sec. Ruim voldoende!

Pomp is ook veel stiller.

Nu eens kijken hoe de verstuivers het doen.

Scotch
19/12/2012, 16:23
Bij vol gas sputteren ze soms maar half gas gaat prima. Zolang ze alle vier werken komen de hoeveelheden goed overeen. Ik kan pas goed verder zodra ik een drukmeter heb denk ik.

Zou ik de opvoerpomp niet kunnen vervangen met een goedkoper exemplaar. Een los pompje tussen tank en pomp zeg maar. Wat voor specificaties heb ik dan nodig? Ltr p minuut, druk opbouw, etc

Scotch
19/12/2012, 19:58
Nou, ik dacht nog een stukje te gaan rijden maar dat viel tegen... Starten ging heel moeizaam maar toen hij eenmaal liep alles goed.

Toen de motor warm werd viel hij af en toe uit bij stationair. Toch maar gaan rijden maar geen succes. Geen tot weinig vermogen zeker als ik even gereden heb. Als ik hem uitzet even wacht en dan weer start gaat het weer een minuut goed.

Ik denk dat het direct gevolg is van de betere brandstof toevoer. Maar kan niet echt beredeneren wat.

AAV is goed
Ksi ook
WUR pas nog schoongemaakt
Klep op verdeler hoor ik schakelen met losse stroom aanvoer

Misschien beginnen met o ring in drukregellaar vervangen?

Ik hoop dat de meetset snel binnen is.

M.B.H.
19/12/2012, 21:03
Inderdaad meten is weten je zult even gedult moeten hebben.
dan weet je waar je mee bezig bent / moet.

Larry
19/12/2012, 22:28
Goedkoopste oplossing
Porsche 924 Megasquirt Project - Fuel pump modification - YouTube (http://youtu.be/z9VH8_TpUUM)


http://youtu.be/z9VH8_TpUUM

Scotch
20/12/2012, 04:05
Dat heb ik vandaag ook gedaan. Maar is nog niet echt beter...

Scotch
24/12/2012, 16:30
De test set is binnen!

M.B.H.
24/12/2012, 17:31
Mooi dan kun je daar mee beginnen succes

Scotch
24/12/2012, 19:32
Pomp meten gaat wel lukken als alles past. Is het belangrijk om voor het filter te meten of kan het ook na?

In de haynes staat uitgelegd dat je systeem druk moet meten tussen Verdeler en Wur als ik het goed begrijp. Welke leiding van de wur is de heengaande, daar kom ik niet helemaal uit.

-Bassie-
25/12/2012, 11:50
Je kan de druk voor en na het filter meten.
Mocht het filter dan verstopt zitten zie je gelijk een drukval.

jimfrey944
25/12/2012, 14:27
De leidingen van de wur gaan mee over het blok net de injectoren

Scotch
26/12/2012, 00:44
Bedankt, weet je ook welke heen en welke terug is? Drukmeter moet tussen systeem drukregellaar en WUR.

jimfrey944
26/12/2012, 11:17
De gene die naar het midden van je spinnerhead gaat
Ik dacht dat dat de dikst wartel is op de wur

Scotch
26/12/2012, 13:06
Ok, had er nog over nagedacht en dacht al dat die het moest zijn. Wur regelt stuurdruk boven de plunjer. De elecktrische klep doet dat ook (maar dan alleen tijdens starten?). deze aansluiting gaat naar beide. Van de wur moet hij naar de retour dus grote kans dat het deze aansluiting is.

Kennen jullie deze trouwens Bosch K-Jetronic (CIS) explained - YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=a4fJAfXYxWk)
Vond het erg leerzaam.

Scotch
26/12/2012, 16:22
Net nog snel gemeten voor het kerstdiner

Systeem druk is 4.4 WUR koud 3.6 maar dat weet ik niet meer zeker. Eerst de systeem druk maar eens afstellen.

Scotch
27/12/2012, 17:48
Vandaag weer aan de slag gegaan met meten maar ik kom er niet uit.

Ik ben begonnen met een extra ring achter de systeemdruk regelaar zetten om de druk te verhogen. Weer gemeten en was beter, ongeveer 4.9. 10 minuten later weer 4.2.

Druk stijgt ook heel langzaam vanaf 3 bar dus toch maar eens voor het filter gemeten. Druk daar ongeveer 5.1. Filter vervangen en systeem druk wordt alleen maar lager, 3.9 ongeveer.

Pomp gaat ondertussen steeds meer geluid maken dus nog een keer een volume test gedaan op de retour. Ongeveer 300 ml in 30 sec. Dit was vorige week nog 900ml

Als ik het zo inschat is de pomp versleten. Het kan natuurlijk ook liggen aan het ontbreken van de opvoerpomp.de tank zit wel vol dus ik verwacht het eigenlijk niet. Zal ik een nieuwe bestellen?

Ik denk trouwens wel dat dit probleem de aanleiding was voor de kapotte zuigerveren als ik Martin zijn turbo blok verhaal zag.

harry
27/12/2012, 18:13
Als ik het zo lees.....Pomp vervangen. Hoelang zit hij er al in?

Scotch
27/12/2012, 18:44
Geen idee, heb de auto pas sinds september 2011. De pomp heb ik maar besteld, gaat ondertussen wel een vermogen kosten om hem weer te laten rijden ;(

Scotch
02/01/2013, 20:35
Vandaag kwam de nieuwe pomp binnen. Ik heb hem gelijk ingebouwd en getest.

Brandstof opbrengst op de retour is helemaal goed, 800cc in 15 seconden
Systeem druk 4.9
Controle druk 1.5 bij 10 graden

Nu is alleen nog het probleem dat we warme controle druk ongeveer 2.2 is. Volgens mij zou dit rond de 3.4 moeten liggen? Met andere woorden, de WUR doet het niet goed. Wat is wijs? Een andere WUR plaatsen of kan ik dit nog bijregelen door de messing bus iets in te tikken?

M.B.H.
03/01/2013, 09:08
antwoord op je vraag:
Nu is alleen nog het probleem dat we warme controle druk ongeveer 2.2 is. Volgens mij zou dit rond de 3.4 moeten liggen? Met andere woorden, de WUR doet het niet goed. Wat is wijs? Een andere WUR plaatsen of kan ik dit nog bijregelen door de messing bus iets in te tikken?

Nee helaas dan verstel je de druk in koude stand ook mee en 2.2 is niet zo verkeerd of het moet 5 graden zijn geweest toen je het gemeten hebt,
dan had het +/- 1,8 mogen zijn
Dus een andere WUR monteren Kan een oplossing zijn.
Maar er kan nog meer defekt zijn lekt het klepje naast je brandstof verdeler niet door ??
naar retour dan heb je een soort gelijk probleem zo jij beschrijft.

Scotch
03/01/2013, 11:53
Bedankt, dat bedacht ik me gisteren ook nog. Hoe zou ik dit het beste testen? De retour er daar af koppelen en die leiding afdichten?

Scotch
05/01/2013, 23:02
Ik denk dat de WUR het probleem is maar weet het niet helemaal zeker.

Ben vandaag wel weer eens een stuk gaan rijden en zag dat de oliedrukmeter een lage druk aangeeft. Ongeveer 4 bar rijdend 2 stationair.

Het spettert vrolijk bij de nokkenas dus de pomp doet wel iets.

Nu viel me op dat de meter van druk verandert als ik het licht aanzet of rechter knipperlicht.

Zou het een massa probleem zijn of mag ik me zorgen maken?

M.B.H.
05/01/2013, 23:28
2 bar stationair is okee.
4bar bij de 2500 rpm ook
Bij een warme motor uiteraard .
Het is een weerstand meting dus niet zo raar dat je, als je een grote verbruiker in schakeld.
( de meter zit bewegen en een lagere waarde aangeeft )
U=I X R ALS DE STROOM VERANDERD EN DE WEERSTAND BLIJFT GELIJK WIJZIGD DE SPANNING

Scotch
06/01/2013, 13:39
Ok duidelijk, koud is de druk ongeveer 6 bar. Warm 4 maar met verlichting aan 3 tot 3.5. Stationair 2 en met licht aan 1.

Het is iig lager dan ik vroeger had.

Het rare vind ik ook dat linker knipperlicht geen invloed heeft en rechter juist wel. Dat was eerst ook al.

captainfrasca
08/01/2013, 13:34
Het valt en staat allemaal met massa! Bij mij verschilt het ook met lichten aan.

Maar warm heb ik zonder licht aan:

3 bar stationair
4 tot 6 op kruissnelheid

Met lichten aan is het ca. een bar lager

Koud zonder licht
4 bar stationair
6 tot 8 tijdens het rijden.

Met licht aan ook ca. 1 bar eraf.

Boven de zekeringkast zit een Massapunt, met heel veel connectortjes, je zou die eens kunnen schoonmaken en kijken of er verbetering plaats vind.

Scotch
09/01/2013, 00:14
Ok die massa ga ik nakijken!

jimfrey944
09/01/2013, 09:00
Je krijgt het er bij oude auto's nooit helemaal uit
Het kan ook goed zijn dat het aan je spanningsregelaar licht

Scotch
09/01/2013, 10:10
Zou kunnen maar ik vind het zo vreemd dat hij alleen op rechter knipperlicht reageert.

Scotch
17/01/2013, 10:13
Ben momenteel druk dus nog geen tijd gehad om de laatste zaken aan de porsche af te maken.

Wat er nog moet gebeuren:

- wur en regelklep nakijken voor koude start
- olieleiding bakzijde vervangen
- oliedrukmeter nakijken
- Uitlaat dicht of vervangen


Hoe zou ik het snelste de keerring vervangen? Bak eraf of blok eruit?

M.B.H.
17/01/2013, 14:29
ik zou het blok eruit pakken ,
maar bijde manieren nemen denk ik even veel tijd als je de gereedschappen hebt.

jimfrey944
17/01/2013, 17:42
Ik denk dat als je een brug heb je bak er af sneller is
Maar wel meer gefriemel

Scotch
17/01/2013, 23:48
Heb geen brug maar wel een hoge krik en assteunen.

Heb ook geen motorlift maar wel een takel.

Carterpan moet er ook af denk ik? Of red ik het met het vliegwiel lostrekken?

Scotch
21/03/2013, 10:15
Binnenkort de keerring maar eens aanpakken. Ik ga denk ik de motor laten zitten en de bak demonteren. Wat zijn de stappen ongeveer?

Alles op steunen
Olie eruit
Bak los bij het vliegwiel
Vliegwiel eraf
Carterpan los of is dat niet nodig?

Keerring eraf en nieuwe erom

Geheel weer inelkaar

- - - Updated - - -

Binnenkort de keerring maar eens aanpakken. Ik ga denk ik de motor laten zitten en de bak demonteren. Wat zijn de stappen ongeveer?

Alles op steunen
Olie eruit
Bak los bij het vliegwiel
Vliegwiel eraf
Carterpan los of is dat niet nodig?

Keerring eraf en nieuwe erom

Geheel weer inelkaar

LWB
21/03/2013, 18:16
Weet je zeker dat het je keerring is en niet de dichting van de carterpan? Kan een hoop werk schelen...

Scotch
24/03/2013, 13:25
Heb er van de week weer een poosje ondergelegen om een nieuwe startmotor te monteren. De olie komt in iedergeval via het koppelingshuis naar buiten. Lijkt mij dat het dan van de keerring moet komen?

De carterpakkingen heb ik allemaal ingesmeerd met vloeibare pakking voor de zekerheid. Maar goed je weet nooit.

Om de keerring te vervangen moet ik alleen het vliegwiel (en de aandrijfas uiteraard) er aftrekken denk ik? Carter kan blijven zitten neem ik aan.

- - - Updated - - -

Heb er van de week weer een poosje ondergelegen om een nieuwe startmotor te monteren. De olie komt in iedergeval via het koppelingshuis naar buiten. Lijkt mij dat het dan van de keerring moet komen?

De carterpakkingen heb ik allemaal ingesmeerd met vloeibare pakking voor de zekerheid. Maar goed je weet nooit.

Om de keerring te vervangen moet ik alleen het vliegwiel (en de aandrijfas uiteraard) er aftrekken denk ik? Carter kan blijven zitten neem ik aan.

M.B.H.
24/03/2013, 17:54
Heb er van de week weer een poosje ondergelegen om een nieuwe startmotor te monteren. De olie komt in iedergeval via het koppelingshuis naar buiten. Lijkt mij dat het dan van de keerring moet komen?

De carterpakkingen heb ik allemaal ingesmeerd met vloeibare pakking voor de zekerheid. Maar goed je weet nooit.

Om de keerring te vervangen moet ik alleen het vliegwiel (en de aandrijfas uiteraard) er aftrekken denk ik? Carter kan blijven zitten neem ik aan.

- - - Updated - - -

Heb er van de week weer een poosje ondergelegen om een nieuwe startmotor te monteren. De olie komt in iedergeval via het koppelingshuis naar buiten. Lijkt mij dat het dan van de keerring moet komen?

De carterpakkingen heb ik allemaal ingesmeerd met vloeibare pakking voor de zekerheid. Maar goed je weet nooit.

Om de keerring te vervangen moet ik alleen het vliegwiel (en de aandrijfas uiteraard) er aftrekken denk ik? Carter kan blijven zitten neem ik aan.
Ja hoor die kan blijven zitten als je geluk hebt en de keerring er uit en in wil.

Scotch
31/03/2013, 15:42
Nou helaas heb ik de sleuteldag moeten missen, had wat hulp goed kunnen gebruiken. Maar ja soms moet er ook gewerkt worden ;)

Maar goed ik wou gisteren nog even weg met de P maar stond binnen 3km weer stil. Accu dood. Na hulp van een toevallige passant met startkabels het geheel weer aan de praat gekregen maar geen stroom van de dynamo. Nu kan het heel goed dat hij kapot is (zoals zo ongeveer alles al vervangen is ondertussen ;) maar ik vraag me af of het ook kan komen doordat ik de startmotor verkeerd heb aangesloten oid? Loopt de stuurstroom van de dynamo toevallig langs de startmotor?

Als hij weer start en laad ga ik eerst eens goed kijken naar de brandstoftoevoer zodat hij weer goed rijd en dan komt de keerring aan de beurt.

- - - Updated - - -

Nou helaas heb ik de sleuteldag moeten missen, had wat hulp goed kunnen gebruiken. Maar ja soms moet er ook gewerkt worden ;)

Maar goed ik wou gisteren nog even weg met de P maar stond binnen 3km weer stil. Accu dood. Na hulp van een toevallige passant met startkabels het geheel weer aan de praat gekregen maar geen stroom van de dynamo. Nu kan het heel goed dat hij kapot is (zoals zo ongeveer alles al vervangen is ondertussen ;) maar ik vraag me af of het ook kan komen doordat ik de startmotor verkeerd heb aangesloten oid? Loopt de stuurstroom van de dynamo toevallig langs de startmotor?

Als hij weer start en laad ga ik eerst eens goed kijken naar de brandstoftoevoer zodat hij weer goed rijd en dan komt de keerring aan de beurt.

jimfrey944
31/03/2013, 22:25
Die komt idd langs de startmotor
Er zal wel iets in de bekabeling fout zitten
Het zal wel heel toevallig zijn als die net nu de geest heb gegeven

Scotch
15/04/2013, 16:15
Vandaag eindelijk weer tijd gehad voor de P. Eerst een nieuwe accu opgehaald bij de AMH en geïnstalleerd. Starten geen probleem dus kon hem naar mijn werkplaats rijden. In eerste instantie bleef de accu rond de 12 volt hangen maar na een keer goed remmen sprong de voltmeter ineens op 14.

!0 punten voor Jimfrey, een bekabelings fout rond de startmotor is nu wel heel aannemelijk ;)

Hij staat nu in ieder geval weer binnen op een plek waar ik er mee aan de slag kan. Hopelijk later van de week verder...

Scotch
15/04/2013, 16:15
Vandaag eindelijk weer tijd gehad voor de P. Eerst een nieuwe accu opgehaald bij de AMH en geïnstalleerd. Starten geen probleem dus kon hem naar mijn werkplaats rijden. In eerste instantie bleef de accu rond de 12 volt hangen maar na een keer goed remmen sprong de voltmeter ineens op 14.

!0 punten voor Jimfrey, een bekabelings fout rond de startmotor is nu wel heel aannemelijk ;)

Hij staat nu in ieder geval weer binnen op een plek waar ik er mee aan de slag kan. Hopelijk later van de week verder...

Scotch
22/05/2013, 18:52
Ben de laatste tijd heel druk geweest met een ander project www.facebook.com/erikkruisingtussendierenmachine maar sleutel tussendoor nog wel af en toe aan de p.

Brandstofdruk is hoog zat als ik de klep op de meter dicht zet. als ik meet met koude motor door de WUR (klep open) haal ik niet voldoende druk. Nu vermoed ik dat de CIS klep lekt. Heeft iemand nog een goed werkende liggen?

M.B.H.
22/05/2013, 23:55
Wat is cis klep.?

jimfrey944
23/05/2013, 08:57
Dat is een wondertje van Volvo
Zorgd voor de juiste hoeveelheid lucht tijdens starten en stationair lopen

jimfrey944
23/05/2013, 09:07
Constant Idle System Klep Met andere woorden een stationairregelklep

jimfrey944
23/05/2013, 09:07
Dat is een wondertje van Volvo Constant Idle System Klep Met andere woorden een stationairregelklep

Die heeft een 924 niet

ArvidW
24/05/2013, 09:02
Bedoelt Scotch niet die elektromagnetische klep aan de zijkant van de spinnenkop dat tijdelijk de controledruk bovenop de plunjer kan verlagen bij koude start ?

Deze dus:
http://community.924forum.nl/images/imported/2013/05/IMG_0046JPG-1.jpg

jimfrey944
24/05/2013, 12:32
Zou kunnen ja

Maar deze gaat alleen open en dicht heeft niets met het regelen van de controle druk te maken

Scotch
26/05/2013, 18:03
Die bedoel ik inderdaad. Hij beïnvloed de controledruk toch wel. Bij starten wordt de dlruk verlaagt door deze klep te openen dacht ik. Wat als hij niet meer sluit?

M.B.H.
26/05/2013, 22:48
Hij regeld niet het is een open dicht klep
Dan daalt je regeldruk van je systeem
En gaat je motor heel rijk lopen

jimfrey944
27/05/2013, 11:37
Dat regelen gebeurd door de wur

Scotch
27/05/2013, 21:52
Ok, ik zal proberen uit te leggen hoe ik meet dan hoop ik dat jullie daar iets mee kunnen.

ik heb de drukmeter aangesloten tussen de spinnenkop en de wur. Dit heet de controle druk toch?
Als ik de druk meet met stilstaande motor en lopende brandstofpomp is de druk +/- 0,8 bar. Hij loopt heel langzaam op naar ongeveer 1.2. Als ik de stekker op de wur aansluit loopt de druk wel verder op, weet niet precies hoever.

op de meter zit een kogelkraan. Met de kraan gesloten loopt de druk gelijk op naar 5.3 bar (te hoog).

de pomp opbrengst, gemeten op de brandstof retour leiding is ruim voldoende.

ik dacht misschien lekt de regelklep waardoor er brandstof weglekt. Hoop dat jullie tips hebben

M.B.H.
27/05/2013, 22:16
juist als de wur warm word loopt je druk op naar max 3,9 bar.en niet hoger !!!!
als je de kraan afsluit mag je niet meer als 3,8 - 3,9 bar meten dat is je max toelaatbare systeem druk.
daar zit in je spinnekop een klepje voor die opent bij als het goed is 3,8 bar een retour kanaal naar je retourleiding naar de tank
dit om te voorkomen dat je injektoren boven hun toelaatbare druk inspuiten en je regel plunjer in je spinnekop te ver/ te hard naar beneden word gedrukt op je luchtweger.dan word deze te zwaar om getild door je aanzuiglucht.

Scotch
14/06/2013, 18:14
Hè Martin, gisteren weer even gemeten en in de haynes gekeken. Ik snap er niks meer van ;)

De meter zit tussen spinnenkop en wur aanvoer. Motor is koud, brandstofpomp kortgesloten op relay. Stekker van de wur afgehaald.

Kraan gesloten is de druk 4.9 bar (klopt volgens haynes of lees ik verkeerd?
Kraan open krijg ik geen druk, meter loopt niet op.

Nu denk ik dat de elecktronische klep die naast de spinnenkop gemonteerd zit niet meer sluit.

Hoop dat jullie me wat verder kunnen helpen

Scotch
14/06/2013, 18:14
Hè Martin, gisteren weer even gemeten en in de haynes gekeken. Ik snap er niks meer van ;)

De meter zit tussen spinnenkop en wur aanvoer. Motor is koud, brandstofpomp kortgesloten op relay. Stekker van de wur afgehaald.

Kraan gesloten is de druk 4.9 bar (klopt volgens haynes of lees ik verkeerd?
Kraan open krijg ik geen druk, meter loopt niet op.

Nu denk ik dat de elecktronische klep die naast de spinnenkop gemonteerd zit niet meer sluit.

Hoop dat jullie me wat verder kunnen helpen

jimfrey944
14/06/2013, 19:48
ik weet niet hoe je hem nu aangesloten heb maar hij hoort als je de werk druk wil meten tussen de wur (bovenste aansluiting) en naar de spinner (de aansluiting in het midden)te zitten
daar hoor je koud 1,5 met een max speling van 0,2
warm is dat 3,6 met een max speling van 0,2

als je voor de wur meet moet dat tussen de 4,5 en 5.2 bar zijn

Scotch
16/06/2013, 00:43
Ik heb de middelste leiding bovenop de spinnekop losgehaald en hier de meter tussen geplaatst.

Spinnenkop -> meter -> kogelkraan -> elecktrische klep -> wur

kogelkraan open meet ik 0 bar
kogelkraan gesloten 4.9 bar

Heb ik de meter dan goed aangesloten?

M.B.H.
16/06/2013, 06:50
Ik heb de middelste leiding bovenop de spinnekop losgehaald en hier de meter tussen geplaatst.

Spinnenkop -> meter -> kogelkraan -> elecktrische klep -> wur

kogelkraan open meet ik 0 bar
kogelkraan gesloten 4.9 bar

Heb ik de meter dan goed aangesloten? ja hoor
Alleen wat je meet klopt niet je zou geen 0 moeten meten maar tussen 1,7 en 3,8 bar

jimfrey944
16/06/2013, 09:39
Het zou idd kunnen dat dat klepje niet meer sluit
Je kan er gewoon even ( niet te lang) spanning op zetten om te kijken of hij dan wel schakelt

Scotch
16/06/2013, 12:16
Heb ik in het verleden wel eens geprobeerd. Toen hoorde ik het klepje klikken, leek dus in orde. Ga het nog een keer bekijken.

Scotch
26/06/2013, 13:24
Ik heb het klepje getest. Als ik spanning zet op een van de aansluitingen hoor ik hem schakelen. De druk loopt alleen nog steeds niet op. Heeft iemand dit klepje nog liggen?

kan misschien ook door de wur komen?

groet

M.B.H.
26/06/2013, 19:22
Als je het klepje schakeld moet de druk dalen
En ja het kan ook door de wur komen

Scotch
26/06/2013, 19:57
Lager dan 0 bar zal het niet worden dus dat is lastig om te bepalen of de klep werkt ;)

ik heb nog een wur liggen die zal ik eerst nog proberen.

Scotch
11/07/2013, 23:06
Ik ben weer een stapje verder gekomen vandaag. Mijn oude wur opnieuw ingebouwd en de koude druk was ongeveer 2 bar. Volgens haynes moet dit tussen 1.35 en 1.75 liggen dus pin een stukje ingeslagen. Iets te ver want druk was nu 1.15 toch gecheckt wat de warme druk zou zijn. Motor gestart en even laten draaien tot de fan aansloeg. Druk was toen ongeveer 2.1 moet eigenlijk 3.5 zijn geloof ik.

andere wur aangepast met schroefdraad op de messingbus zodat hij makelijker afstelbaar is. Ingebouwd en eerst koude druk opnieuw bekeken. Nog steeds 0 bar. De pin iets uitgetrokken tot de druk opliep. Afgesteld op 1.5 bar koud.

nu de motor weer warm laten draaien en weer gemeten. Druk komt niet hoger dan 2 bar.

waar moet ik het nu,zoeken denken jullie?

M.B.H.
12/07/2013, 07:32
Wat voor druk meet je net na het brandstof filter .?

Scotch
12/07/2013, 11:37
Ga ik meten ;)

Scotch
14/08/2013, 23:20
Vanavond weer even tijd gemaakt om te meten aan de P. Heb duizend mogelijkheden geprobeerd maar mijn set is niet passend om na het filter aan te sluiten (ook niet ervoor btw). Na veel gedoe is het wel gelukt om het half dicht aan te sluiten. Dan kwam de druk tot ongeveer 6.5 bar en spuit de brandstof er overal uit...

Dus uiteindelijk nog geen idee wat de druk daar is.



De warme druk komt bij beide wurs niet boven de 2.1 terwijl de brandstof flow en druk van de pomp ruim voldoende zijn. Dat lijkt mij te wijzen op druk verlies. Dat kan toch alleen dat elektrische klepje zijn?

Hoor het graag want wil die auto eindelijk eens af gaan maken ;)

M.B.H.
15/08/2013, 19:15
het kan ook je klepje zijn wat aan de zijkant van je brandstofverdeler( spinnenkop ) zit .
dat is een veer belast klepje onder de moer-dop naast je retour aansluiting heeft een klein O ringetje en er zit een of meerdere sim plaatjes in om je systeem druk niet boven de 3,7 bar uit te laten komen.

jimfrey944
15/08/2013, 21:46
Lijkt me eerder dat je nog steeds geen goede wur heb
Dat klepje gaat mij iets te ver in de zoektocht
Ik denk dat je daar niet zoveel druk kan verliezen
Omdat het rubbertje lekt

Scotch
15/08/2013, 23:42
Ik denk dat het niet aan de WUR zou moeten liggen. Heb twee verschillende getest en na afstelling twee keer gelijke waarden.

Maar goed de druk met gesloten kraan was goed, dacht ik, dus lijkt dan toch te wijzen op een probleem ergens in het circuit dat langs de Wur loopt.

de systeemdruk afstellibg heb ik wel een keer los gehad om de druk op niveau te krijgen. Moest toen een ringetje extra eronder stoppen. Kan ik dat elecktrische klepje niet overnemen van een iemand hier? Dan kan ik die mogelijkheid in iedergebal uitsluiten.

jimfrey944
18/08/2013, 00:37
Dat klepje is niet electrische maar gewoon met een veer
Er dit een plunjertje op met een rubber ringetje
Deze zijn universeel

Scotch
18/08/2013, 22:42
Hè, heb mijn vorige post een beetje onhandig geformuleerd. Bedoelde de elektrische klep om de regeldruk te verlagen tijdens het starten.

De brandstof wordt opgepompt via het filter naar de verdeler. In de verdeler zit de systeemdruk regelaar (pin met rubberen o ring) regelbaar mbv stelringen. Van de regelaar stroomt de brandstof naar de injectoren en naar de WUR. Van de WUR stroomt de brandstof langs de elektrische klep (voor verlaging druk tijdens starten) naar bovenzijde regel plunjer. Daarvandaan naar de retour.

Mijn probleem is dat de controle druk bij warme motor te laag is. De systeemdruk is goed, pompopbrengst ook.

Te lage controle druk kan denken komen door:
Te lage systeemdruk
Kapot bimetaal in de wur
Te lage pompopbrengst

Systeemdruk, heb ik gemeten en was goed. Ga ik nog een keer checken.

De WUR, bimetaal kan natuurlijk niet meer werken maar heb twee WUR s getest. Kan ook liggen aan de stroomtoevoer naar het bi metaal (bedenk ik me nu). Ga ik checken maar denk dat het bimetaal voldoende moet opwarmen door de motor.

Pompopbrengst, heb ik gecheckt op de retour. Was meer dan op orde. Maar dit betekent natuurlijk niet dat alle brandstof ook door het systeem gaat.
- Systeemdruk regeling, In het geval de o ring op de systeemdruk regeling lekt heb je minder brandstof. Verwacht dat dit geen probleem hoeft te zijn aangezien het systeem gebaseerd is op regeling door 'lekkage' op dit punt.
- elektrische controle druk verlaag klep, als deze lekt gebeurt er?

Klopt mijn verhaal een beetje en wat is nou logische?

Scotch
18/08/2013, 22:42
Hè, heb mijn vorige post een beetje onhandig geformuleerd. Bedoelde de elektrische klep om de regeldruk te verlagen tijdens het starten.

De brandstof wordt opgepompt via het filter naar de verdeler. In de verdeler zit de systeemdruk regelaar (pin met rubberen o ring) regelbaar mbv stelringen. Van de regelaar stroomt de brandstof naar de injectoren en naar de WUR. Van de WUR stroomt de brandstof langs de elektrische klep (voor verlaging druk tijdens starten) naar bovenzijde regel plunjer. Daarvandaan naar de retour.

Mijn probleem is dat de controle druk bij warme motor te laag is. De systeemdruk is goed, pompopbrengst ook.

Te lage controle druk kan denken komen door:
Te lage systeemdruk
Kapot bimetaal in de wur
Te lage pompopbrengst

Systeemdruk, heb ik gemeten en was goed. Ga ik nog een keer checken.

De WUR, bimetaal kan natuurlijk niet meer werken maar heb twee WUR s getest. Kan ook liggen aan de stroomtoevoer naar het bi metaal (bedenk ik me nu). Ga ik checken maar denk dat het bimetaal voldoende moet opwarmen door de motor.

Pompopbrengst, heb ik gecheckt op de retour. Was meer dan op orde. Maar dit betekent natuurlijk niet dat alle brandstof ook door het systeem gaat.
- Systeemdruk regeling, In het geval de o ring op de systeemdruk regeling lekt heb je minder brandstof. Verwacht dat dit geen probleem hoeft te zijn aangezien het systeem gebaseerd is op regeling door 'lekkage' op dit punt.
- elektrische controle druk verlaag klep, als deze lekt gebeurt er?

Klopt mijn verhaal een beetje en wat is nou logische?

M.B.H.
18/08/2013, 22:50
Als de systeem druk lager word komt de mengverhouding rijker te staan.

ArvidW
19/08/2013, 21:13
Vervang de sproeier in het electrisch klepje eens door een M5 boutje, dat is zo ver ik weet dezelfde spoed. Dan kun je gelijk dat klepje als oorzaak wegstrepen (of niet)

M.B.H.
19/08/2013, 21:54
Vervang de sproeier in het electrisch klepje eens door een M5 boutje, dat is zo ver ik weet dezelfde spoed. Dan kun je gelijk dat klepje als oorzaak wegstrepen (of niet)

Geen goede test om dit uit te sluiten.
dan zul je toch echt het klepje met de console moeten demonteren en afpersen.
let op klepje niet uit de console draaien.!!!!

ArvidW
19/08/2013, 22:16
Hoezo geen goeie test? Afdoppen, terug monteren. Is druk hetzelfde als voorheen ligt het er zeer waarschijnlijk niet aan, is de druk hoger dan voorheen dan ligt het er wel aan. Veel simpeler kun je het niet krijgen. Waarom moeilijk af gaan persen als je een hydraulisch circuit met de juiste druk voor handen hebt onder de motorkap.

M.B.H.
19/08/2013, 22:28
Hoezo geen goeie test? Afdoppen, terug monteren. Is druk hetzelfde als voorheen ligt het er zeer waarschijnlijk niet aan, is de druk hoger dan voorheen dan ligt het er wel aan. Veel simpeler kun je het niet krijgen. Waarom moeilijk af gaan persen als je een hydraulisch circuit met de juiste druk voor handen hebt onder de motorkap.

Tja.dan weet je of het klepje afsluit, maar niet of het geheel dicht is.
en als je het uit elkaar draait zie het dan maar weer eens goed dicht te krijgen.;)ik ben er al meerdere tegen gekomen dat het klepje wel afsluit maar dat het geheel niet dicht is.

Scotch
20/08/2013, 00:51
Snap de redenatie wel. Indien het helpt de sproeier te blokkeren weet je zeker dat het daar niet helemaal goed gaat. Helpt het niet dan weet je eigenlijk niks ;)

Heb de klep wel eens losgehaald en de sproeier gedemonteerd (dacht ik) dus misschien heb ik het al eerder gesloopt. Afpersen heb ik de spullen niet voor denk ik, misschien met behulp van de druktest set.

M.B.H.
20/08/2013, 01:00
Okee dan zou je daar je lek al kunnen hebben hmm
Je kan het met eigenlijk van alles doen zelfs water wel droog maken ,even met de luchtslag er over heen

Scotch
20/08/2013, 18:04
Onder welke druk?

M.B.H.
20/08/2013, 23:11
4bar

Scotch
21/08/2013, 09:39
Kan lucht ook of is dat te dun?

M.B.H.
21/08/2013, 17:11
ja hoor.

Scotch
28/08/2013, 18:00
Heb vandaag nog even gesleuteld.

Systeem druk opnieuw gecheckt en iets bijgesteld. Was 5.2 is nu 4.7.

Controle druk nog maar een keer gecheckt
Koud 1.7
Warm 2.7

Gaat de goede kant op maar is er nog niet. Stationair toerental schiet in iedergeval niet me de lucht in.

Wil zo dat start klepje nog even uitbouwen en afpersen

Scotch
28/08/2013, 18:45
Heb vandaag nog even gesleuteld.

Systeem druk opnieuw gecheckt en iets bijgesteld. Was 5.2 is nu 4.7.

Controle druk nog maar een keer gecheckt
Koud 1.7
Warm 2.7

Gaat de goede kant op maar is er nog niet. Stationair toerental schiet in iedergeval niet me de lucht in.

Wil zo dat start klepje nog even uitbouwen en afpersen

Scotch
29/08/2013, 01:52
Start klepje geprobeerd af te persen maar ook niet de juiste spullen. De blinde sproeier truc geprobeerd en dat maakte niks uit voor de druk. Ga er vanuit dat hij dus wel ok is.

Daarna nog mijn wur gedemonteerd, schoongemaakt en teruggeplaatst. Geen verbetering. Ik weet het even niet meer...

M.B.H.
29/08/2013, 21:57
Hoe stel je de wur af dan ????
Heb je een test opstelling om dat te doen ????

Scotch
30/08/2013, 09:51
Op de auto, heb een bout met moer in de stift waarop het bimetaal zit gemaakt. Koude druk te laag, moer aan draaien, komt de stift naar buiten en loopt de druk op, te laag de andere kant op.

M.B.H.
30/08/2013, 16:04
Op de auto, heb een bout met moer in de stift waarop het bimetaal zit gemaakt. Koude druk te laag, moer aan draaien, komt de stift naar buiten en loopt de druk op, te laag de andere kant op.

Dan moet het goed kunnen.
als je voor de brandstof verdeler meet maar na het filter wat is de druk daar ??? tussen de 5 en 6 Bar ?? zo ja goed
verstuivers banjo boutjes op de brandstofverdeler die naar je injectoren gaan iets los draaien zodat ze kunnen lekken ( daar mag niets uitkomen )
Koud start injector uit het spruitstuk schroeven en Stekker los nemen Mag niets uitkomen
meter tussen de aanvoer WUR en brandstofverdeler koud tussen 1,7 en 1,9 bar ( goed )
Warm moet je naar de 3,8 Kunnen regelen met je WUR. mist het elktr.klepje ook dicht is.
dan nog niet de gewenste druk Brandstof verdeler inwendig lek.

Scotch
30/08/2013, 19:17
Ga alles nog een keer nalopen.

Druk na het filter 5-6 check
Banjo's check
Koude start injector ga ik controleren
Wur, koud ga ik nog een keer afregelen
Warm wordt nu even lastig dynamo laad niet meer bij dus heb hem uitgebouwd met de kabelboom en al. Starten gaat even niet...

Hoop dat het niet aan de verdeler ligt als ik er zo nog niet kom ;)

Scotch
01/09/2013, 02:13
Vanavond alles opnieuw bekeken.

Banjo's lekte toch een beetje dus met de co schroef plunjer afgeregeld tot lek vrij
Koude start injector is droog
Koude druk afgeregeld met de wur op 1.7
Elektrisch klepje afgeperst met wat slangen en de compressor, is dicht

Startmotor nog maar even aangesloten en laten draaien tot hij te warm werd (zonder koelwater pomp), druk blijft steken op 2.8...

dus toch de verdeler kapot?

Wat me opviel is dat de drukken continu licht variëren. Soms is de koude druk 1.5 dan weer 1.7, systeem druk varieert ook tussen de 4,5 en 4,9.

Scotch
01/09/2013, 21:46
Zitten er in de verdeler nog o ringen die ik kan vervangen?

ArvidW
01/09/2013, 22:27
Ja, zie pagina 3 en 4 van mijn project topic.

Scotch
02/09/2013, 10:06
Kwam daar niks tegen, wel rond de 14, 15 dat je de hele verdeler uit elkaar trekt ;)

Ik dacht meer aan een o ring bij de plunjer oid, maar heb een andere van Martin overgenomen dus zou nu opgelost moeten zijn.

Scotch
02/09/2013, 10:35
In afwachting van de verdeler nog een nieuw (oud) probleem.

Ik heb een zwaar lekkende krukas keerring vliegwielzijde.
Als ik deze wil vervangen kan ik dan het beste de bak met gehele achterwielophanging lostrekken? Of zou het mogelijk zijn alleen de bak ertussenuit te halen.
Als het vliegwiel los is kan ik dan zonder de carterpan te verwijderen de keerring vervangen?

Heb dit al een keer gevraagd maar is me nog niet helemaal duidelijk.

De dynamo en kabelboom hebben ook wat aandacht nodig maar daar kom ik wel uit ;)

ArvidW
02/09/2013, 22:17
Oh, ligt waarschijnlijk aan de foruminstelling. Jij hebt waarschijnlijk maar 15post per pagina en ik 100 ofzo.

De carterpan hoeft niet los voor het vervangen van het vliegwiel. Ik vermoed dat het wel lukt als je de versnellingsbak weghaalt en de transaxle een stuk naar achteren schuift. Het beste kan je ff op reactie van MBH of jimfrey wachten, die weten ongetwijfeld wat de handigste methode is.

ArvidW
02/09/2013, 22:18
Oh, ligt waarschijnlijk aan de foruminstelling. Jij hebt waarschijnlijk maar 15post per pagina en ik 100 ofzo.

De carterpan hoeft niet los voor het vervangen van het vliegwiel. Ik vermoed dat het wel lukt als je de versnellingsbak weghaalt en de transaxle een stuk naar achteren schuift. Het beste kan je ff op reactie van MBH of jimfrey wachten, die weten ongetwijfeld wat de handigste methode is.

M.B.H.
02/09/2013, 23:20
Even en globale uitleg.
uitlaat demonteren van af de douwn pippe
aandrijfassen aan de bak zijden demonteren
schakelstang los nemen op de bak
draden van de bak achteruit rij verlichting schakelaar.
bak er achter weg.
tussen as los van het bel house halen.
en het schakel mechanisme even los schroeven van de buis.
dan naar achter schuiven
be lhouse demonteren
drukgroep er af halen
vliegwiel demonteren
keerring eruit halen en dan
in om gekeerde volgorde alles weer monteren.
succes

jimfrey944
03/09/2013, 05:47
De carterpan hoefd dus niet los

Scotch
03/09/2013, 09:30
Bedankt, klinkt goed te doen. Zijn er nog delen die ik vast moet inspuiten met kruipolie?

jimfrey944
03/09/2013, 12:50
Ik zou de imbus boutjes van de conector cardan naar versnellingsbak

jimfrey944
03/09/2013, 12:52
Ik zou de imbus boutjes van de conector cardan naar versnellingsbak even inspuiten en mischien de uitlaat voor de rest heb ik niet de ervaring Dat het erg vast zit

Scotch
03/09/2013, 19:42
Uitlaat is net nieuw dus verwacht daar geen problemen mee. Zal die boutjes dan eerst even inspuiten, wacht toch noch op een keerring.

Scotch
05/09/2013, 10:14
Ik las net in hetwerkplaatshandboek dat je eigenlijk een tool nodig hebt om de motor te steunen als je de bak eraf haalt. Tegen kiepen neem ik aan. Zal iig het terugplaatsen van de bak iets vereenvoudigen.

Is dit echt noodzakelijk of gaat het ook zonder?

Scotch
05/09/2013, 10:14
Ik las net in hetwerkplaatshandboek dat je eigenlijk een tool nodig hebt om de motor te steunen als je de bak eraf haalt. Tegen kiepen neem ik aan. Zal iig het terugplaatsen van de bak iets vereenvoudigen.

Is dit echt noodzakelijk of gaat het ook zonder?

M.B.H.
05/09/2013, 12:25
je moet het blok inderdaad afsteunen het kan van onder met hout onder de carterpan tpv poelie of van boven ophangen aan de voorste montage lus met een motor takel oid

Scotch
05/09/2013, 18:58
Goed om te weten ;)

Scotch
07/09/2013, 21:02
Vandaag de nieuwe spinnenkop geïnstalleerd. In eerste instantie systeemdruk te laag, dus ringetje toegevoegd om de druk op 4.8 te krijgen. Regeldruk 1.6 dus prima. Warm laten draaien en helaas is de druk dan 2.8 en dus te laag.

En nu ?

Alles vanaf nul nog een keer nalopen. Brandstof opbrengst, pomp druk, etc...

M.B.H.
08/09/2013, 12:17
Welk ringetje bij een pomp druk van 5 , 5 bar stond de druk op 1,8 koud 3,8 warm met een goede wur en een lekdicht goed wekend klepje.
Als je nu een ringetje gaat plaatsen om de druk goed te krijgen ben je verkeerd bezig.
De oorzaak vindt je niet door iets wat 100 % goed is te veranderen je moet van uit 1 vast punt werken
1 voldoende brandstof en druk
2 goed werkende drukregelaar wur

Scotch
09/09/2013, 10:41
Wur doet niet mee in het meten van de systeemdruk. Klepje is afgeperst en lekt niet, zit volgens mij ook niet in het systeemdruk circuit.

Als ik extra ringen toe moet voegen is mijn pompopbrengst lager dan die waarop de spinnenkop getest is. Druk is het probleem niet, die haalt hij wel.

Pomp is nieuw, kan de stroomtoevoer nog checken.
Mis wel de extra pomp in de tank.


Of mijn meter doet het niet goed....

M.B.H.
09/09/2013, 11:58
Systeemdruk - veranderd als de WUR van koud naar warm gaat deze als het goed is van 1,7 bar naar 3,7 bar wur doet wel degelijk mee.
de brandstof druk 3,7 bar dit word op de brandstof verdeler dmv simplaatjes afgesteld.
Wat boven de 3,7 bar komt vanaf je brandstof pomp 5,5 bar gaat via retour weg.
Systeem druk meet je op de aanvoerleiding van de Wur
Brandstof druk na de brandstof verdeler 3,7 bar ook. dmv afsluiten van de aanvoerleiding wur na de meter.

al zou ik de verdeler afstellen met een pomp druk van 6 bar veranderd daar niets aan immers bij 3,7 bar opend het druk ventiel waar de sim plaatjes in zitten op de brandstofverdeler
teveel vloeit weg via retour
Doe ik het zelfde met een pomp met een pomp druk van 4,0 bar is het resultaat het zelfde.
alleen als ik de injektoren laat werken kom ik volumestroom tekort en is de opbrengst niet voldoende Dus.

ArvidW
09/09/2013, 12:11
Volgens mij gebruiken jullie beide andere termen voor bepaalde drukken:

MBH "systeemdruk" = Scotch "regeldruk" (ofwel, druk die bovenop zuiger van spinnenkop uitgeoefend word geregeld door WUR. Volgens Haynes op 20gr 1.35-1.75bar, met warme motor 3.4-3.8bar )

MBH "brandstofdruk" = Scotch "systeemdruk" (ofwel, brandstofdruk geregeld door regelaar met de shims, deze is altijd hetzelfde, onafhankelijk van temperatuur. Volgens Haynes 4.5-5.2bar)

Scotch
09/09/2013, 14:52
@ ArvidW daar lijkt het op ja ;) Altijd lastig die benamingen.

Ik noem de druk die geregeld wordt op de brandstofverdeler door onderdeeltje met veer en shims inderdaad systeemdruk (minuut 6 Bosch K-Jetronic (CIS) explained - YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=a4fJAfXYxWk) ). De andere druk de controle druk (minuut 12,40) Denk dat dat de juiste benamingen zijn maar dat lost het probleem niet op ;)

Toen ik de verdeler van MBH installeerde was de systeemdruk 3.7. Uit de haynes begreep ik dat de systeemdruk (geregeld door de shims) op 4.9 afgeregeld moet zijn. Vandaar dat ik een ringetje heb toegevoegd.

@MBH waar komt jou 3.7 waarde vandaan?


Controle druk (regeldruk WUR)
warm stilstaande motor 2.7 - 3.1bar
warm stationair 3.4 - 3.8bar

Begrijp er alleen geen hout van dat de controle druk stijgt als de motor draait. Dan neemt je flow toe en zou ik juist verwachten dat hij iets daalt.

koud 20gr 1.35-1.75bar (is dit stilstaand of draaiend?)


Nog even terug naar de systeemdruk:
Best bijzonder eigenlijk. De WUR regelt de controle druk afhankelijk van temperatuur ergens tussen 0,5 bar en 3.8 bar. De systeemdruk regeling is dan in feite overbodig. Die gaat pas open bij 4.9 bar. Is dan eigenlijk een soort van veiligheidsklep.

Mijn probleem is dat de WUR de druk warm niet hoog genoeg krijgt. Systeem druk is netjes 4.9 dus dan moet dit wel door flow komen. De pomp heeft niet/net voldoende opbrengst om de WUR en de verstuivers te bedienen.

Lage pompopbrengst kan komen door:
- slechte pomp
- te weinig spanning (slechte massa)
- vervuilt filter
- knik in een leiding
- ?

Pomp is nieuw dus ik ga eerst maar eens kijken naar de spanning die ik meet over de pomp

ArvidW
09/09/2013, 15:20
Uhh, Nee :9

De controle druk (WUR) en systeemdruk staan los van elkaar en vervullen beide andere taken.

In de spinnenkop zit die zuiger, de positie van de zuiger bepaald de hoeveelheid flow van benzine naar de injectoren. Deze zuiger wordt verplaatst door de luchtweger arm met sensor plaat. Om te voorkomen dat deze sensor plaat bij de minste lucht flow al helemaal omhoog gaat wordt deze tegen gehouden, dit word gedaan door bovenop de zuiger druk uit te oefenen (3.4-3.8bar warm). Zo ontstaat er een balans dat bij XX liter/minuut aan lucht flow de sensor plaat YYmm opgetild word en de spinnenkop ZZ cc/min aan benzine geeft.


Nu komt het slimme van de WUR, deze kan de druk die bovenop de zuiger wordt uitgeoefend regelen als functie van de motortemperatuur en de tijd. Wanneer de motor koud is regelt de WUR de druk bovenop de zuiger zodanig bij dat deze maar 1.35-1.75bar is (bij 20gr). Als gevolg ontstaat er een andere balans dan wanneer de motor warm is. Bij dezelfde XX liter/min aan lucht flow word de sensor plaat YYmm hoger opgetild als gevolg van de minder grote tegenwerkende kracht, ofwel, meer ZZ cc/min benzine flow dus een rijker mengsel.

De systeemdruk (4.5 tot 5.2bar) veranderd in dit verhaal nooit aangezien deze geregeld word door de drukregelaar met die shims en niet de WUR. Flow naar de injectoren heeft tevens geen invloed op de systeemdruk, de pomp heeft zodanig overcapaciteit dat de drukregelaar altijd benzine door de retourleiding terug laat stromen, zelfs op volgas. (tenzij er simpelweg een te lage benzineflow bij de spinnenkop aankomt)

Scotch
09/09/2013, 15:40
;) dat begrijp ik alleen de WUR en de systeemdruk regelaar zitten toch aan dezelfde "leiding" verbonden.

De druk aan de onderzijde van de verdeler daalt toch met de controledruk van de WUR? Of is de druk boven de plunjer anders dan de druk onderin de verdeler? Dan zou er nog een soort klep moeten zitten lijkt me.

M.B.H.
09/09/2013, 16:31
oeps ja die 3,7 moet 4,7 zijn.
Dit is al goed omschreven door Arvid 4.5 tot 5.2bar dat zijn de boven en onder grenswaarden.
en inderdaad noem ik de de regeldruk de systeemdruk.
en de systeemdruk de Brandstof druk
en dan hebben we nog de Pompdruk dat is wat ik gebruik na het brandstof filter.
Dit heb ik mijzelf zo aangeleerd HMMM>

de wur en de ( systeemdruk/overdruk) regelaar zitten niet in de zelfde leiding er zit in de brandstof verdeler een kanaaltje naar retour resp. aanvoer

ArvidW
09/09/2013, 16:37
De verbinding tussen de onderkant van de verdeler en de ruimte boven de zuiger gaat via een hele klein gaatje. Zelfs al laat je de de slangen van de WUR in een emmer hangen dan nog blijft het systeem op druk aangezien er simpelweg niet voldoende benzine weg kan stromen door dat kleine kanaaltje. De controle druk valt dan geheel weg, de systeemdruk blijft netjes die 4.5-5.2bar

De druk aan de onderzijde van de verdeler kan dus vanwege die piepkleine doorlaat niet echt beïnvloed worden door de WUR.

Je kunt het gaatje waardoor de benzine naar de WUR loopt op deze foto in de membraamplaat zien zitten, als je heel goed kijkt :9 (rechts tussen het grote gat en de 3 kleinere gaten, echt heel klein dus) De andere zijde van de WUR zit aangesloten aan de retour naar de tank, daar staat dus nooit druk (tenzij retour verstopt is)

http://community.924forum.nl/images/imported/2013/09/200911102520Revisie2520Kjetronic2520nr12-1.jpg

Scotch
09/09/2013, 17:59
Duidelijk!

Terug naar de praktijk....

@mbh, jij had de verdeler afgeregeld op 3.7 of 4.7?

Indien 4.7 dan kan het verschil alleen ontstaan doordat mijn pomp een lagere flow heeft toch?

ArvidW
09/09/2013, 21:16
De drukregelaar kan zonder dat de pomp pompt ook nog een goeie 3.5bar vasthouden de eerste minuten, dan is de flow (lekkage) in de orde groote van 0.1cc/minuut en ik hoop dat jouw pomp wel meer kan verpompen. Te lage flow van de pomp zou in mijn ogen pas op volgas tot een reductie van systeemdruk moeten leiden.

Ik denk dat jouw manometer stuk is, zeker gezien het feit dat MBH de spinnenkop getest heeft en er daarna ineens 1bar verdwenen is.

Scotch
09/09/2013, 22:21
Daar lijkt het wel een beetje op. Iemand in de buurt van Dordrecht voor een dubbelcheck?

M.B.H.
10/09/2013, 00:18
Duidelijk!

Terug naar de praktijk....

@mbh, jij had de verdeler afgeregeld op 3.7 of 4.7?

Indien 4.7 dan kan het verschil alleen ontstaan doordat mijn pomp een lagere flow heeft toch?

4,7 bar heb ik afgelezen op mijn meter en dat lag mooi in het gemiddelde dus heb ik aan de simmen niets veranderd.
deze spinnekop kwam van een goed lopende auto af.
en ik heb de flow over de injektoren ook getest mooi gelijk over 4 injektoren zo wel bij lage en hoge injektor druk.

Scotch
10/09/2013, 12:44
Dan ga ik de verdeler terug brengen naar de staat zoals ik hem kreeg. Mijn wur kwam steeds niet boven de 2.8 dat zou kunnen betekenen dat mijn manometer een bar te laag aangeeft. Ben benieuwd of alles dan wel goed werkt als ik de Wur koud ook een bar te laag afregel.

Zou wel stom zijn met een nieuwe meter...

M.B.H.
10/09/2013, 17:43
Tja daar lijkt het wel op.
Maar goed het lijkt mij de manier om je meters te controleren.
Ik heb met mijn gereedschap ( meters ) al meerderen afgesteld en die lopen als een tierelier.
het zou wel heel raar zijn als het bij mij zou zitten.......... zulke grote verschillen.

Scotch
10/09/2013, 19:07
Net nog even gekeken. Mijn meter is netjes op 0 gesteld maar ik ben er wel achter dat de druk behoorlijk verschilt afhankelijk van de positie van de meter. Hoog laag, slang in een bocht, etc... Ik heb het stapeltje met schijfjes iets verhoogd zodat de druk op 4.9 zou moeten uitkomen en laat het hier nu even bij.

Ga nu eerst de dynamo kabelboom vervangen zodat dat allemaal weer goed werkt. Daarna die keerring en dan weer verder met de brandstof druk.

Scotch
15/09/2013, 19:04
Dynamo heeft een nieuwe kabelboom, moet alleen nog nieuwe rubbers voor de ophanging. Morgen even bestellen.

Gelijk maar begonnen met de keerring vervangen. Auto staat nu op assteunen en krik. Uitlaat is los, blok ondersteunt misschien zo de bak nog lostrekken en de olie aftappen.

Scotch
15/09/2013, 23:11
Vanavond nog even verder gegaan, bak is los en naar achteren geschoven. Bell house is ook los alleen krijg hem met geen mogelijkheid ertussen uit. Bak is maximaal doorgeschoven (zit tegen kast reservewiel aan) en heb iets van 5 centimeter ruimte.

Moet dit echt passen zo of kan ik beter de bak even laten zakken?

Lijkt me ook behoorlijk gedoe om de koppeling later weer terug te plaatsen trouwens...

M.B.H.
15/09/2013, 23:18
Bak er achter weg pakken

Scotch
15/09/2013, 23:50
Duidelijk, wat weegt die ongeveer?

M.B.H.
16/09/2013, 16:14
35 kg

Scotch
17/09/2013, 23:50
Iemand nog dynamo rubbers inde aanbieding?

M.B.H.
18/09/2013, 00:29
Ik heb er nog wel 1 liggen

Scotch
11/11/2013, 15:36
Vandaag weer eens tijd gemaakt om te sleutelen.

De vier bouten waarmee de bak aan belhouse as vast zit los gemaakt en koppelstukje aan as zijde los gemaakt. Nu krijg ik er alleen geen beweging in. De as wil niet uit het koppelstuk schuiven.

Heb daarna ook maar geprobeerd de tweede imbus los te draaien maar die zit zo vast dat ik mijn sleutel er op brak...

Iemand tips?

Daan_924
11/11/2013, 15:42
Zat met hetzelfde probleem van het niet loskrijgen (sloper).
Ik las pas later dan het koppelstukje los moest, nadat alle bouten terug vastzaten en ik het eigenlijk tijdelijk opgegeven had.
Mijn koppelstukje heb ik gelukkig wel langs beide kanten losgekregen, en ik plan om begin volgend jaar nog een poging te wagen.
In theorie zou één kant losmaken voldoende moeten zijn...

Heb je de bout er ook volledig uitgehaald, of enkel losgedraaid?
De bout klemt niet alleen het koppelstukje vast, maar zit ook door een inkeping op de as waardoor de bout er echt volledig uitmoet.

jimfrey944
11/11/2013, 18:34
Heb je de bout er ook volledig uitgehaald, of enkel losgedraaid?
De bout klemt niet alleen het koppelstukje vast, maar zit ook door een inkeping op de as waardoor de bout er echt volledig uitmoet.

;)

Scotch
11/11/2013, 18:51
Aha er helemaal uit.... Bedankt Daan^O^

Scotch
11/11/2013, 20:24
Helaas, met een imbus los heb ik niet genoeg ruimte. De andere imbus krijg ik pas los als de bak eronder weg is (met een griptang). Wat zijn de opties nu?

Motor kan niet echt naar voren, dan moet de voorwielophanging eerst los.

Scotch
11/11/2013, 21:38
Het is gelukt om de halve inbussleutel eruit te trekken met een magneet. Koppelstuk is nu los en opzij geschoven. De pompwagen zakt alleen niet genoeg, morgen verder.

Scotch
12/11/2013, 18:52
Nog een vraagje, de schakelstang steekt door een koker door het belhouse heen. Die moet ook los van de bak neem ik aan?

jimfrey944
12/11/2013, 21:34
Jep die moet ook los als je hem ietsjes laat zakken heb je wat meer ruimte om hem los te maken

Scotch
13/11/2013, 10:46
Ok, schuif ik hem dan naar voren zodat de bak weg kan? Lekker klusje zo alles bij elkaar om de keerring te vervangen ;)

Scotch
20/11/2013, 19:43
Vandaag de bak gelost, alle koppeling delen afgebouwd en het vliegwiel eraf getrokken. De keerring zag er nog netjes uit dus misschien toch lekkage langs Carter pakking. Voor de zekerheid wel de keerring eraf gehaald (wat echt een onmogelijke klus is...).

Binnenkort de koppeling eens goed bekijken en eventueel maar gelijk vervangen.Als hij nog goed is laat ik hem zitten en kan alles weer op zijn plek terug.

Nu wil ik misschien gelijk vol synteeth erin gooien, kan dat of moet ik dan het blok spoelen?

Thijsch
20/11/2013, 23:05
Er vanuit gaande dat je blok altijd op half syntheet of mineraal heeft gelopen zou ik het afraden, zelfs na een flush. 2 busjes forte voor een eerste keer en daarna gewoon bij elke keer dat je olie ververst. Qua olie gewoon half syntheet gebruiken en dan blijft ie keurig schoon.

Ik zou alleen overstappen naar vol syntheet na een revisie, maar dat is mijn persoonlijke mening.

Scotch
21/11/2013, 00:04
Ik heb het blok deels gereviseerd. Nieuwe zuigers, zuigerveren. Deels nieuwe pakkingen en nu ook een nieuwe keerring. Sinds de revisie ongeveer 700 km gereden dus dat is niet veel.

Maar goed er zijn zat delen die niet gereviseerd zijn. Wat is het nadeel van naar vol synteeth gaan? Wat kan er misgaan?

ArvidW
24/11/2013, 17:19
Het is zoiezo een goed idee om je olie nu te wisselen, het inslijten van de nieuwe zuigers en zuigerveren gaat samen met het vrijkomen van kleine metaaldeeltjes.

Oude olie aftappen als deze goed heet is, het liefst wanneer je de auto aan de voorkant opgekrikt hebt. Als je filter dan ook nog vervangt blijft er minder dan 0.5l aan "oude" olie in je blok achter.

924turbo2
24/11/2013, 19:12
Met nieuwe keringen en pakkingen gelijk gaan voor de vol synteeth

Ik rijd er al tijden op, blok blijft ook mooi schoon en nauwelijks verbruik.

Scotch
24/11/2013, 19:40
Ok, bedankt voor de tip. 0w40?

Scotch
28/11/2013, 18:24
Ik heb een nieuwe koppeling nodig. Weet iemand waar die nog te krijgen zijn? Liefst complete set.

rhialto
28/11/2013, 19:00
mister-auto.nl of nl.partswise.com ?

powerflux
28/11/2013, 19:43
carpartsdirect.nl?

marktplaats?

Scotch
28/11/2013, 20:09
He, had de koppeling eerst bij misterauto besteld. Ze hebben ze wel op de site staan maar zijn niet meer leverbaar. Ga de andere opties proberen.

Scotch
05/12/2013, 17:37
Vandaag de koppeling binnengekregen.is een sachs geworden. Volgende week pas weer tijd helaas...

Scotch
08/03/2014, 12:37
Volgende week werd volgend jaar maar gisteren weer begonnen met bouwen.

Oliekeerring geplaatst,vliegwiel er weer op en toen wou ik beginnen met de nieuwe koppeling.

Nu Vroeg ik me a: is het belangrijk om het naald lager dat in het vliegwiel zit te vervangen? Zit niet in de sachs set maar wil niet dit hele zooitje nog een keer uit elkaar moeten slopen ;)

jimfrey944
08/03/2014, 12:43
Zou ik wel doen dat lager kost bijna niets

Scotch
08/03/2014, 12:47
Dat is een snelle reactie ;)

Hoe heet dat onderdeel? PRI as lager?

jimfrey944
08/03/2014, 13:14
Of top lager
Kost iets van 2 tientjes