PDA

Bekijk Volledige Versie : 924 1979 | geen ontwaseming VOORruit



erica
04/12/2012, 20:59
ik heb geen luchtstroom bij de voorruit >> defogger<<niet erg handig in deze tijd van het jaar
uit alle andere roosters komt wel luchtstroom. (ook koude uit de middelste ondanks dat alle hendels volledig naar rechts staan)

als ik de kleppen van de kachel wil bekijken, waar moet ik dan beginnen?/hoe kom ik daarbij?

Dobby
04/12/2012, 22:17
Je kan eerste controleren of de hendels nog wel correct functioneren. Bij mij zit een van de kabels voor het instellen van de temperatuur vast in de ommanteling. Ik kan de schuif wel naar rechts doen, maar de kachelkraan word dan niet bediend. Als je dan de behuizing met de drie tellers los haalt (twee schroefjes en dan gewoon eruit trekken) kan je het mechanisme van de hendels controleren, en ook kijken of de kabels "verplaatsen"

Mocht je echt de klep zoeken die de luchtgeleiding naar het interieur of de voorruit bepaalt, dan zit er aan de passagiers zijde onder het dashboard links een klep die bedient word door een kabel ( zit op een soort grote zwarte plastic doos). Deze bepaalt waar de luchtstroom heengaat. Deze klep is vrij duidelijk zichtbaar.

Heb je trouwens als je de Vooruit wilt ontwasemen wel alle schuifjes die naast de luchtroosters zitten omhoog gezet? Normaal staan deze omlaag om de lucht naar de bestuurder/passagier te blazen, echter als je ze omhoog zet gaat alle lucht naar de vooruit. Met de hendel in het middenconsole regel je namelijk alleen of de lucht meer naar de voeten gaat, of naar het interiieur/voorruit.

Hoop dat het een beetje helder is. is voor mij ook lang geleden dat ik aan de kachel heb gewerkt :9

- - - Updated - - -

Ik weet trouwens niet of je zo'n kaartenvak onder je dashboard hebt aan de passagiers zijde. Want deze zou ik wel even weghalen om bij de klep te kunnen komen ;)

jimfrey944
04/12/2012, 23:07
Die klep gaat intern eigenlijk nooit stuk
Het zal waarschijnlijk zo zijn dat je kabeltje niet meer in het klemmetje zit

harry
05/12/2012, 14:53
Heb je wel luchtaanvoer voor de zijruiten? zo niet kan er ook een slang los liggen.

erica
05/12/2012, 18:53
nou ik heb de gehele middenconsole er maar uitgehaald.
1 van de schuifjes zat niet goed (onderste)
en de bovenste (voor defog stand) hoorde ik de klep bewegen als ik er de ghele unit naar voren trok als ik dit niet doe hoor ik geen klep. Dus ik denk dat er het e.e.a. afgesteld moet worden.

middenconsole demonteren:
schroefjes onder asbak (eruit wippen)

9459

schroefjes aan zijkant middenconsole

9460

schroefjes kachel bediening verwijderen, schroefjes in hoeken verwijderen en schroefjes onder ventilatieroosters en radio verwijderen

9461

9462

9463

pookknop en rubber verwijderen (trekken)

9464

kachelbediening, onderste schuifje zit het palletje niet op juiste plek

9465

bedrading aansluiting

9466

dat palletje moet dus in deze sleuf

9467

armpje verwijderd

9468

armpje op de kop, vies vuil nokje

9469

nokje licht opgeschuurd, vet verwijderd en vuil, armpje weer gemonteerd, mooi weer ingevet:

9470

word al aardig kaal

9471

9472

dashboardkastje ook maar verwijderd want het lampje doet het niet, goh waar zou die losse rozedraad toch aan moeten?
3schroefjes onderkant en 2 in het kastje li en re naast het slotje

9473

erica
05/12/2012, 18:54
9474

erica
05/12/2012, 19:21
zo dus een roze draad is oneindig, iemand een idee waar ie aan moet (behalve een plus..) het is hier een kaal gestript draadje aan het eind...

verder ben ik nog het e.e.a. aan het uitzoeken van de bedrading want er is wat aangeknoopt bij een "fog light switch" volgens mij hoort dat niet zo. in het haynes boek een schakelaar gevonden maar deze heeft 6 aansluitingen (vanaf81 model??) ipv 4

oh wacht ik heb een met 4 aansluitingen gevonden 79er serie, blz 270, maar daar staan andere nrs bij dan die ik op mn schakelaar heb staan...

9475

erica
05/12/2012, 19:49
in iedergeval morgen verder zoeken en schema's uitlezen
hopelijk hebben anderen wat aan de foto's.

jimfrey944
05/12/2012, 20:09
Komt het toch uit
Het klemmetje bij de klep is los
Kijk maar eens aan de rechterkant van de kachelunit
Daar hoort zon zelfde klemmetje te zitten als op je bedienings unit de kabeltjes vast houd

Is die draad niet van je binnen verlichtingsmiddel schakelaar in je deurstijl

fcam
06/12/2012, 17:33
Let wel op; lampje in dashboard kastje doet het alleen met verlichting ingeschakeld....

erica
06/12/2012, 22:54
het is 1 groot verkeerde draadaansluitingfeest.

de rozedraad is er nu uit en de juiste stekker met juiste draadkleurcode (grijs/groen op de + vh dashbkastlampje) gemonteerd, ook veel andere draden aangepast. die ergens op zaten of doorgelust waren waar het niet hoorde.
en dan hoor je het tijdklokje echt tikken, wauw, hij doet het dus wel!
dat maakt nu wel dat ik er een paar overhoudt waarvan ik nog niet uit ben waar die moeten...

de blauw met rode draad, komt bij de kachelventilator vandaan, (loopt helemaal naar boven richting rooster onder de motorkap, gezamenlijk met een bruine massadraad) iemand een idee waar die aan moet?

9476

de zwart met rode draad dit zou de plus van de kachel moeten zijn... maar geen idee waar ie moet

9477

rood met zwarte draad, (ligt met n blokje op de tunnel), draad komt vanaf het contactslot, ook geen idee waar dit heen leidt.

9478

verder kwam ik nog een lampje tegen waarbij de massa aan de plus zat...de minkant vh lampje kun je vanaf lampkant zien, waar het ijzertje (bronskleurig, schittert mooi terug op de foto) zit daar komt de mindraad (bruin) op.

9479

9480

- - - Updated - - -

ik zie niet dat ik m rechts mis, maar links in iedergeval wel

9481


Komt het toch uit
Het klemmetje bij de klep is los
Kijk maar eens aan de rechterkant van de kachelunit
Daar hoort zon zelfde klemmetje te zitten als op je bedienings unit de kabeltjes vast houd

Is die draad niet van je binnen verlichtingsmiddel schakelaar in je deurstijl

erica
06/12/2012, 23:04
het foglight switch/mistlampschakelaar is opnieuw bedraad en nu zoals t hoort, een grijs/witte draad is daarvoor uiteindelijk de draad naar de achterlichten voor de achterste mistlamp, gek genoeg gaat deze nog niet branden als ik de schakelaar bedien (met lichten aan en op contact)...mmm.. zit er wel een mistlamp in mn achterlichtunit? en zo ja welke zou dat dan moeten zijn...je zou denken met een grijs/wit draadje eraan...

jimfrey944
06/12/2012, 23:16
ik ga wel even voor die draden kijken als ik tijd heb maar het is hier erg druk

klemmetje hoort hier
9485

erica
07/12/2012, 23:45
ja dat begreep ik,

ik hoor wel van je via de prive mail :W

erica
09/12/2012, 15:37
de kachelmotordraad blauw/rood moet gekoppeld worden aan de zwarte/rode draad. zie foto hieronder.
volgens schematekening behoord hier een stekker tussen te zitten met nog een violet en gele draad, maar deze ontbreekt compleet.

9510

erica
09/12/2012, 15:44
het niet verkrijgen van luchtstroom/defog tegen de voorruit ligt aan het ontbreken van een klemmetje aan het kachelhuis, waardoor de kabel niet goed bediend word en dus ook niet de klep kan bedienen om de luchtstroom te sturen. Tevens het niet goed op de plaats zitten van een kachelunitschuif maakt het er ook niet beter werkend op.

Tevens bezig geweest met de kachelkraan, deze gaat zeer zwaar op en neer, zo zwaar dat de staalkabel het niet aan kan, een andere is in "bestelling" en zal het makkelijker maken in de toekomst om vooral ook warme lucht uit de roosters te krijgen. de kachelkraan zit onder de bobine (dat blauwe ding)

9511

9512

erica
09/12/2012, 15:59
het niet werken van de mistachterlichten is ook gevonden, de schakelaar werkt niet goed.
het controlelampje in de schakelaar gaat keurig branden, maar de mistlamp in de achterlichtunit gaf geen "bling"
na vervolgens wat weerstanden (24 ohm) meten op de schakelaar, uiteindelijk de plusdraad (zwart) op de mistachterlichtdraad (grijs/wit) rechtstreeks gekoppeld gaat het mistachterlicht wel degelijk branden. dus schakelaar is de boosdoener.

zwarte draad is plus is 58b op schakelaar
bruine draad is min is 31 op schakelaar
grijs/witte draad is mistlampdraad, deze op 75H van schakelaar
bij mij blijft 1 stekkeraansluiting over, ook een 75h op de schakelaar, deze kan voor mistlampen voor/verstralers geopteerd worden.

let op in onderstaande foto moet de zwart/rode draad een ZWARTE zijn!!!

9513

M.B.H.
09/12/2012, 23:02
Mooi probleem gevonden dus .
ik heb nog wel een schakelaar liggen .