PDA

Bekijk Volledige Versie : goed aansluiten mistlampschakelaar 1979 924



erica
09/12/2012, 16:02
het niet werken van de mistachterlichten is ook gevonden, de schakelaar werkt niet goed.
het controlelampje in de schakelaar gaat keurig branden, maar de mistlamp in de achterlichtunit gaf geen "bling"
na vervolgens wat weerstanden (24 ohm) meten op de schakelaar, uiteindelijk de plusdraad (zwart) op de mistachterlichtdraad (grijs/wit) rechtstreeks gekoppeld gaat het mistachterlicht wel degelijk branden. dus schakelaar is de boosdoener.

zwarte draad is plus is 58b op schakelaar
bruine draad is min is 31 op schakelaar
grijs/witte draad is mistlampdraad, deze op 75H van schakelaar
bij mij blijft 1 stekkeraansluiting over, ook een 75h op de schakelaar, deze kan voor mistlampen voor/verstralers geopteerd worden.

let op in onderstaande foto moet de zwart/rode draad een ZWARTE zijn!!!

9514

erica
09/12/2012, 16:41
mistlampdraad voor of verstraler zou een zwart/witte draad moeten zijn, deze is denk ik niet altijd aanwezig, zal van type uitvoering afhangen vermoed ik.

Daan_924
09/12/2012, 18:29
Misschien ben je hier iets mee: schema van mijn bedrading rond het dashboard (http://community.924forum.nl/images/imported/2012/04/elek92480center-1.jpg)

Echter gaat bij mij de tellerverlichting aan met de mistlampschakelaar in eerste stand, in 2e stand gaat het mistlicht achteraan ook aan.
Dus waarschijnlijk moet ik het stekkertje van de tellerverlichting op mijn gewone lichtschakelaar zetten, en 1 aansluiting vrijlaten voor eventuele voorste mistlampen.

erica
09/12/2012, 21:48
ik heb geen 2 standen schakelaar. omdat jij mistlicht voor en achter hebt op je 924?
de lichtschakelaar heeft ook een dim"wieltje" voor het feller /minder fel laten branden van de teller/dashboardverlichting, hieraan zit ook een grijs /witte draad op aansluiting 58a. de grijs/blauw draad van de snelheidsmeter gaat naar 58b van dezelfde "instrument cluster illuminiation potentiometer"/ dashboardverlichtingdimmer. alle grijs /blauwe draden zijn de plus van de lampjes in het dashboardcluster. (snelh.meter en toerenteller).

de getekende zwart /rode draad in jouw schema word op de blauw /rode draad van de kachelmotor aangesloten. er behoord geen zw /rd draad aan je mistlampschakelaar te zitten. er is nog een rood/zwarte draad dunner dan de zw /rd, deze zit achter op je contactslot op Su aangesloten, de andere kant gaat naar 85 op de gordel waarschuwing relais.

ik weet niet waar de fout bij jou zit, maar met wat speurwerk en een schematekening kom ik er wel aardig uit.

erica
20/12/2012, 20:32
een kleine aanpassing, anders werkt de mistlampschakelaar niet
zwarte draad (plus) komt op 75H
grijs witte draad (mistlamp achter) komt op andere 75H
bruine draad (min) op 31

- - - Updated - - -

en ik vond nog een verkeerd gemonteerde draad op de zekeringen unit zitten bij de mannenstekkers G 1t/m 10
op G4 behoord een grijs/groene met een grijs/witte draad te zitten, deze zat bij mij op G3 waardoor de dashboardverlichting ging branden bij het op contact zetten vh contactslot. Ook weer opgelost.