PDA

Bekijk Volledige Versie : Voorstellen



erik van oort
23/01/2008, 21:00
Hoi ik ben Erik van Oort,
Ben fervent parapanter en heb een tweede auto nodig om naar mijn werk te rijden en om zo af en toe naar Elzas of andere berggebieden te rijden voor wat vliegwerk. Nu is mijn oog op een porsche 924 gevallen. Nu hebben deze auto's niet al te veel km op de teller. Helaas kwam ik erachter dat de teller uit 5 getallen bestaat "volgens mij" Logisch dat het dan altijd meevalt. Nu rijst de vraag hoe stevig zo'n motor uberhaupt is. Hoeveel km gaat zo'n motor normaal gesproken mee? Weet iemand dit, of kan me info geven over de motor.
groeten erik

Tom
23/01/2008, 21:27
Welkom! Ik ga zo 'parapanten' even Googlen. :)

Het is moeilijk om te zeggen hoeveel kilometers een motor kan maken, omdat dat van zoveel factoren afhankelijk is. Altijd netjes warmrijden, op tijd olie verversen met goede olie en een goed filter, veel lange ritten maken... dan gaat een blok stukken langer mee dan wanneer je flink plankt bij koude motor, de olie eeuwig laat zitten- je snapt 'm.

Tonnetje of vier zonder grote revisie moet kunnen, als je (en je voorgangers!) 'm netjes behandeld hebben.

VonG
24/01/2008, 12:53
welkom en zoals Tom het zegt klopt. Als de vorige eigenaren lief zijn geweest kunnen ze heel wat aan. Wel even goed zoeken. Veel die te koop staan zijn niet zo heel goed meer of is aan geprutst... Succes en we horen het graag als je er een hebt gevonden (of nog tips nodig hebt).

Tom
24/01/2008, 14:43
Kijk ook even naar dit topic: viewtopic.php?f=1&t=54 (http://www.924forum.nl/Forum/viewtopic.php?f=1&t=54) voor bekende problemen van dit type auto.

(PS Heren van het forumbeheer: kan bovengenoemd topic niet beter verhuizen naar '924 Naslagwerk'?)

Surf406386
25/01/2008, 14:51
"Parapanter" is volgens mij om het simpel te houden iemand die een parachute als delta vlieger gebruikt.

erik van oort
25/01/2008, 19:26
hmmm, ging iets mis dus alles nog maar een x.....
Yep zo zou je het kunnen noemen , op een pant forum zouden ze je kielhalen was het niet dat je daar nou weer een boot voor nodig hebt :) Nu al heel wat leuke vluchten gehad, record hoogte 2000mtr "start op 1100" duur is +/- 1,5 uur en ben toen maar gaan landen, niet omdat dat nodig was. Nu ben ik er de man niet naar om in het verleden te leven, maar in de toekomst en dus mijn ritten naar de elzas bv... Vandaag een Porsche gekocht 924 dus een roje. Volgende week haal ik em op.
Het is een beestje uit 83, met een gasinstallatie van 1jr oud en met een platte tank achter in de bak.
The nipple is mooi weggewerkt achter een opklapbaar nummerbord. Rijeigenschappen waren prima trok niet naar een kant, remmen waren een spons en ze zetten er dus nieuwe blokken op, lekker want in dit weer wil ik dat niet doen. Auto op de brug en geen roest totaal niet. Op een draagbalk rvoor wel een beschadiging van een vluchtheuvel ofzo, maar geen roest echt nergens kunnen vinden. Mooi dus.
Motor, 68000 km op de teller, te weinig voor waar denk ik. Gezien de velour vloerbedekking die in een goede staat is zal het ongeveer 168000 zijn. Pedalen zijn erg netjes en niet afgetrapt. Stoelen ook erg mooi en geen beschadegingen. Verder is het interieur schrizofreen. Beneden gewoon mooi en boven slecht. Dash gescheurd wat anders, weet iemand hoe dit op te lossen? Nieuw of is er een reparatie mogelijk? Spoiler targa dak is kapot en moet gerepareerd worden of een nieuwe maken.
Exterieur is aardig voor zijn leeftijd, een buts of drie, vier. Lak altijd netjes bijgestift. Lampen netjesss. Een ding moet ik wel regelen en hier heb ik hulp nodig. De deurrubbers linksboven hangen er echt bij en daardoor lekt het. Ik moet deze week dus rubbers regelen, enig idee waar dat kan?
Hemel moet strakgetrokken worden of op nieuw gezet...
Schokbrekers ok, uitlaat nieuw behalve eerste stukje vanaf het spruitstuk. Dit dient zich volgend jaar denk ik aan. Banden ok.


Motor en versnellingsbak

Motor start mooi op gas, mooi koudweerwolkje wat wegtrok nadat de auto warm werd. bij gasgeven kwam er een mooi wolkje tevoorschijn en trok ook weer mooi weg, zoals het hoort mijn inziens. Klonk echt supersoepel, supersoepel. Reed ook lekker. Bak heb ik wat minder vertrouwen in. Btj grofstoffelijk, kan wel eens op voor revisie moeten. Ga eerst schakelstangen plaatsen. Dat wil ook wel eens helpen. Koppeling was zwaar. Stuur geen speling of nagenoeg geen.
Vloeistoffen, geen bubbels in koelvloeistof of bij olie.


Electrisch
Een probleem wat ik niet als erg betitel maar wel aandacht en jullie ervaring nodig kan hebben is de oliedruk. Normaal is dat erg natuurlijk, maar die druk is er echt wel alleen gaat het lampje branden als de auto bijna tot stilstand is, samen met het lampje van de handrem. Vreemd... Bij de garage gaan ze het oplossen " hoop ik, wel afgesproken" Iemand een idee.
Laatste thermostaat kapot, moet nieuwe in of gewoon zekering, zullen zien.

Tom
25/01/2008, 19:37
Gefeliciteerd!

Controleer het bakoliepeil eens, de Audi-vijfbakken horen best goed te schakelen (zij het niet Toyota-achtig). Voor je meteen stangen gaat vervangen of aan een revisie denkt, kun je ook altijd een Teflon-toevoeging bij de bakolie proberen. Kost niet veel, maakt vaak veel verschil.

Deurrubbers zijn nog gewoon bij de dealer te koop, niet ontzettend duur volgens mij.

Lampjesverhaal lijkt me een massaprobleem. Bij mijn auto doet tegenwoordig het acculampje het niet meer maar begon vanmorgen ineens het remdrukcontrolelampje te branden toen ik startte. Massapunten schoonmaken en het zal vermoedelijk weg zijn.

Kom 'm 3 februari op de meeting even showen, dan krijg je vast allerlei goede adviezen...

Stefan
25/01/2008, 20:03
Gefeliciteerd man met je nieuwe aankoop.
Bedenk wel dat de 924 nog uit de tijd stamt dat je op gas beter kon koken dan rijden.
Bij dit type motor verhoogd het gebruik van lpg zeker de slijtage aan de motor.
Het motormanagement systeem is nog niet verfijnd genoeg om de wagen zowel op gas als op benzine te laten lopen zonder bij een van beide concessies te doen.
Ik hoop dat het allemaal goed gaat maar mijn mening is dat de motor toch al aardig wat kilometers gelopen heefd op benzine om dan nog gas in te bouwen.
Tenzij de gas inbouw is gebeurd na een complete revisie.
Met name het feit dat lpg een stuk schraler is en een tragere ontbranding heefd(de ontsteking moet aardig wat vervroegd worden om het goedje te laten ontbranden) zorgt voor extra slijtage in de motor.
Nogmaals ik hoop dat het goed gaat, maar ik denk dat dit soort bezuinigingen op brandstof je uiteindelijk een hoop geld gaan kosten.
Ik zou dan ook eerder de gasinstalatie als punt gebruiken om de prijs omlaag te krijgen als dat het echt een waarde vermeerdering is voor je wagen.
Hopelijk heb ik je niet te hard laten schrikken, dit is echter mijn eigen mening(deels uit ervaring).
Dit alles gezegd neemt niet weg dat de aanschaf van je eerste porsche een erg leuke ervaring is, ik heb de mijne ook pas een week echt tof.
Veel plezier met je auto en laat eens een foto zien ,ik ben erg benieuwd naar je interieur, ik zou willen dat de mijne dat ook had.

q01z
25/01/2008, 20:22
poeh.. wat een verhaal! dat gaan we morgen es op het gemakje lezen.. :)

Arjan en Inge
25/01/2008, 21:42
Welkom en veel plezier met je aankoop!


Heb je de auto in Emmen gekocht? Daar staat een rode te koop op LPG.

Surf406386
26/01/2008, 04:19
<offtopic>

record hoogte 2000mtr "start op 1100"

Nooit geweten dat jullie zo hoog konden komen neem aan dat dat in luchtruimklasse E t/m G is of heb je dan een handheld radio bij je? Kielhalen las toch echt in de Telegraaf dat er andere soorten van "kielhalen/feestjes" normaal zijn... :mrgreen:

</offtopic>

erik van oort
26/01/2008, 08:22
Yep en yep. Auto is idd die roje uit emmen. Kwilde graag LPG voor de goedkoop en ervan uitgaande dat oude of zelfs nieuwe auto's een gok zijn, maakte mij de risicofactor weinig uit. De andere Yep E en G idd de luchtruimen. Hoe weet jij wat van die indeling? Hoe komt dat zo? Maarre 2000 is mijn record tot nu en kvlieg pas 3jaar. Record ww is nu 478 km ver. zie links. Hoogte recoord is 7800 mtr of zo, meer in jou contreien.

http://www.e-lijn.nl/cgi-bin/ultimatebb ... ;p=&r=nfxd (http://www.e-lijn.nl/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=25;t=000042;p=&r=nfxd)
http://www.e-lijn.nl/cgi-bin/ultimatebb ... 1;p=&r=nfx (http://www.e-lijn.nl/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=25;t=000041;p=&r=nfx)

Verder nog wat dingen, ik ben docent "techniek" en 38 jaar. Groot koffieliefhebber en heb nu in de afrondfase van revisie espresso app.
Verder heeft iemand een dash met scheuren dat ik eventueel kan overnemen, kan ik die repareren en erin zetten... Owja zijn jullie allemaal al aan het kielhalen. Dit forum is volgens mij vergeven met brabo's of hek da mis :mrgreen:
greetz erik

q01z
26/01/2008, 09:13
ik ben een rasechte zeeuw! met een verdwaald jaartje in Eindhovuh..
we hebben wel alelmaal last vd brabantse gezelligheid en ongein :D

revisie van een expressoapparaat? cool! (of eignelijk heet..) beetje een groot ding?

Tom
26/01/2008, 10:45
Lekker, espresso! Da's de enige koffie waarvoor ik mijn bed uitkom.

Surf406386
26/01/2008, 12:13
Ik ben werkzaam in Hong Kong op een 737 die ik binnenkort ga omruilen voor een A330, ooit ergens eens in een donkergrijs verleden moeten leren. Je hebt hier inderdaad een paar mooie bergen om vanaf te parapenten enkel jammer van de vervuiling hier en de (militaire) restricties in het luchtruim

Arjan en Inge
26/01/2008, 18:26
Schoonebeek, 20 km onder Emmen.

erik van oort
02/02/2008, 07:50
Hoi, waar in de Meern is die bijeenkomst? Ik heb gisteren mijn 924 opgehaald en wil heel misschien langs komen. Foto's volgen. Ga vandaag op strooptocht naar rubbers en andere onderdelen.
Verder da Espresso app is groot. Hij heeft twee koppen en het is een la Cimbali. Alle kalkaanslag is eruit en heb eeuwen op dat RVS staan poetsen, verder heb ik em laten mofelen, wit met een kleine hamerslag en glimmertje. Ga dat ding binnenkort in elkaar zetten zodat ik hem in de lente en zomer op feestjes enzo kan gebruiken. Dus ask er niet ben ben ik daarmee bezig.
Groeten erik van oort

Tom
02/02/2008, 09:07
Leuk, weer een 924 erbij! Je moet zijn bij het AC-restaurant vlakbij de afslag De Meern van de A12. Kijk anders even in het meeting-topic.

Tot morgen!

ReMo
02/02/2008, 09:20
Voor rubbers kun je ook hier heens informeren;

http://www.partijhandelolthuis.nl/nieuwe_pagina_1.htm

Ben van plan om te zien of zij een achterraam rubber kunnen leveren.

erik van oort
02/02/2008, 11:00
As je ff wacht kunnen we samen bestellen... Achterraam heb ik ook nodig... Misschien zijn er meer?

erik van oort
03/02/2008, 18:08
Jongens, waar kan ik het beste mijn vragen stellen. Ik heb nl een ruitewisser die maar 1 stand kent en die is ook nog eens traag. Wel van alles gelezen over schoonmaken wat ik ook ga doen, maar ik heb drie standen en maar 1 tempo. Relais ofzo, of is het iets anders. Claxon doet het ook niet trouwens...
Iets in de stuurkolom, wie weet of heeft tips. Kwild het op de meeting alles vragen, maar moet nog ff verzekering afwachten of ze ok zijn met mijn aanvraag.
gretz erik

hammer_rites
03/02/2008, 18:11
Jongens, waar kan ik het beste mijn vragen stellen. Ik heb nl een ruitewisser die maar 1 stand kent en die is ook nog eens traag. Wel van alles gelezen over schoonmaken wat ik ook ga doen, maar ik heb drie standen en maar 1 tempo. Relais ofzo, of is het iets anders. Claxon doet het ook niet trouwens...
Iets in de stuurkolom, wie weet of heeft tips. Kwild het op de meeting alles vragen, maar moet nog ff verzekering afwachten of ze ok zijn met mijn aanvraag.
gretz erik

Ik zou zeggen in het "Electrisch" gedeelte:
viewforum.php?f=6 (http://www.924forum.nl/Forum/viewforum.php?f=6)

erik van oort
05/02/2008, 18:20
Mislukte de foto´s en dan maar op de plek waar het moet. Khoop dat het lukt..

erik van oort
05/02/2008, 18:23
Hoe gaat dat met die foto´s :(

Grietje
05/02/2008, 18:26
Foto ergens uploaden (mijnalbum, imageshack e.d.), dan de link (wat iets word in de trant van http://www.bladielbai.nl/data/images/plaatje.jpg) tussen [ img] en [/img ] (zonder spaties ertussen!! maar anders zie je ze niet) zetten, en dan laat ie hem zien

En bij dit forum kan je onderaad bij het scherm waar je een reactie plaatst volgens mij ook vanaf je computer en plaats t forum het zelf onder je reactie!

q01z
05/02/2008, 18:37
offf je mailt ze even naar David of mij, zetten wij ze erop ;)

erik van oort
05/02/2008, 19:47
Ff foto's verkleint nu zal da toch wel gaan hoop ik... Ach ze waren gewoon te groot :lol:

Tom
05/02/2008, 19:54
Glimt mooi!

q01z
05/02/2008, 19:57
zeker zeker!
en die witte ernaast ook wel netjes :)

blij dat het gelukt is Erik!

erik van oort
16/02/2008, 07:37
nadelen aan een Porsche...

Ik klus altijd op straat, gewoon op een parkeer plaats ofzo. Leuke voor q01z, zo ik heb ooit in +/-20 minuten een voorpoot van een AX verwijdert en weer een nieuwe opgemonteerd. Ging altijd goed. Tot nu. Met die kloteporsche voelt iedereen ineens de behoefte om met je te praten. Ik doe nu min 3x langer over dat soort klussen. Het blijft dan nog niet eens beperkt tot buren, nee wildvreemden schieten je aan en willen eengesprekje aanknopen. Het zijn dus kloteauto's om aan te sleutelen. Ik ben blij dat ik een poorman's Porsche heb. Stel je voor as het een 911 of nog erger was...
gretz erik

Tom
16/02/2008, 10:31
Da's precies de reden waarom ik de mijne niet eens meer voor de deur wil wassen...

q01z
16/02/2008, 13:25
voorpootje wisselen in 20min :)
dat zij nongeveer ook mijn tijden.. :lol:

maar idd, met de924 kan je om die reden niet echt sleutelen..

Ik-rij-belastingvrij
16/02/2008, 14:35
Mij lijkt dan nou juist geinig (voor een keer dan)
Vooral oude mensen die kunnen best wel interesante verhalen vertellen over hun auto('s) van vroeger :mrgreen:
Ik ziet hier in een zeer rustige straat, met een hek ervoor, op minimaal 15 meter van de weg, hier komt dus nooit iemand buurten :?