PDA

Bekijk Volledige Versie : Na 9 jaar stil staan de motor terug laten draaien ?



pitjepeter
06/12/2009, 01:23
Beste,

Ik ben de zoon van Pitjepeter en ik heb de opdracht gekregen zijn Porsche 924 die hij enkele dagen geleden heeft gekocht terug in orde te zetten.

Het eerste wat we hebben gedaan is de banden vervangen zodat hij makkelijk kon getakeld worden bij ons thuis.

Nu ben ik bezig aan de motor... het is de eerste keer dat ik aan een wagen werk die zo lang stil staat en misschien is het wel eens goed om jullie te laten weten wat ik al heb gedaan zodat ik zelf ook weet of ik goed bezig ben of niet ?

Wat ik al gedaan heb aan de motor:
-luchtfilter vervangen
-benzinefilter vervangen
-bougies + bougiekabels vervangen
Moet ik nog doen:
-olie + oliefilter vervangen ( minerale olie )
-koelvloeistof vervangen ( rode kleur )

Ook ben ik nog van plan de delkokap + rotor te vervangen en natuurlijk de batterij te vervangen.

Nu is mijn vraag of ik nog iets vergeten ben of niet voor ik hem laat draaien?

Bevoorbeeld moet ik door de bougiegaten wat olie doen lopen? Op de ene site zeggen ze dat het wel mag, op de andere zeggen ze weer van niet...

Moet de waterpomp ook vervangen worden?

Ook had ik gedacht om het kleppendeksel er even af te halen om alleen de kleppen eens te smeren voordat ik de minerale olie toevoeg. ( Want de kleppen staan natuurlijk kurkdroog na 9 jaar ) Of is dit eigelijk niet nodig ?
Ik zou hem ook eerst enkele keren manueel laten draaien ipv direct met de sleutel.

De distributieriem + alternatorriem worden nadien ook vervangen door een garagist want ik zie het nog niet zitten om dat op mijn eentje te doen.

En die benzine? Na 9 jaar kan die toch niet meer goed zijn? Moet ik er een speciaal product bij doen of gewoon 'goede' benzine direct bij doen?

Ook zit de linker voorrem vast, dus direct beiden voorste remklauwen, remschijven en remblokken vervangen zeker? en de remvloeistof ???
En de achterste remmen zitten niet echt vast, maar ik hoor ze wel slepen, ook vervangen dan???

Ik ben net afgestudeerd als automechanieker maar ik besef ook wel dat ik nog niet enorm veel ervaring heb, dus wil ik absoluut zeker zijn en de Porsche van mijn vader niet naar de zak helpen.

Dus als jullie mij hints kunnen geven ivm de motor (of andere dingen!!!) waar ik moet op letten na lang stilstaan , laat het mij zeker weten ! En dan beloof ik jullie dat er spoedig een Porsche 924 na 9 jaar terug de baan zal zien.

mvg,
Tim.

Buellman
06/12/2009, 01:49
Ik zou de motor idd een paar keer manueel ronddraaien, maar zeker geen olie in de bougiegaten doen. En vooral ook idd die remmen nakijken, ben daar momenteel zelf ook mee bezig met mijn pas gekocht exemplaar. (remschoenen achter (35 Euro) rempompjes achter (35 Euro/stuk), hoofdremcilinder (260 Euro), nieuwe remolie (4 a few Euro's more ;-) ) en nu achteraan toch alles openligt, ineens nieuwe roulementen (lagers) (=55 Euro per kant)
Alvast succes gewenst !!!

Frenske
06/12/2009, 07:50
Hmmm, leuke pa heb jij, zo van hier staat ie en dan klaar zijn:p?
rode koelvloeistof? zit die erin? asap leeglaten, de rode koelvloeistof in niet geschikt voor de oudere koelsystemen, daar moet de groene of blauwe in!!

ArvidW
06/12/2009, 08:12
Ik zou de motor eerst zonder bougies en aangesloten benzinepomp eens rond laten gaan om te controleren of je oliedruk hebt. Zoja, dan pas de motor proberen te starten.

Misschien zit er allemaal verrubberde benzine in je injectiesysteem en aangezien dat bestaat uit allemaal kleine kanaaltjes zou het goed kunnen zijn dat je auto verschrikkenlijk brak loopt. Je hebt in de winkel van die injectorcleaner adetieven te koop op kerosine basis. Misschien is het verstandig om die bij een kwart tank benzine te mengen (dus sterker dan aangeraden) om je injectiesysteem enigsinds schoon te krijgen.


Distributieriem & Vsnaar kun je prima zelf vervangen, dit is bij een Porsche 924 zeer gemakkelijk en zelfs al doe je het fout (kleine kans) dan kan er niets kapot ! De kleppen kunnen de zuigers niet raken dus zelfs al breek de riem dan blijft je blok heel :)

Distributieriem en spanrol kun je voor 23euro ex bestellen:

Audi item: 056 198 119 bij Vassparts.nl komt nog wel een kleine tien euro verzendkosten bij.. Waarschijnlijk is dit bij een andere audi dealer ook wel te krijgen..

Vsnaar kun je bij de locale autogarage wel halen voor iets van 15euro, de dealer vraagt hier gegarandeerd meer voor !

Er zijn geen speciale tools nodig voor het monteren en demonteren van de riemen, wat wel zeer handig is om te hebben (bijna een must) is het Haynes Porsche 924 manual. Daar staat stapsgewijs met heel veel afbeeldingen in hoe alles werkt en hoe je dingen moet vervangen :)

Veelplezier met de auto van je vader !

Frenske
06/12/2009, 08:15
ik had wat vollediger kunnen zijn, voila zie onder voor mijn opmerkingen/goedbedoelde raadslagen


Beste,

Ik ben de zoon van Pitjepeter en ik heb de opdracht gekregen zijn Porsche 924 die hij enkele dagen geleden heeft gekocht terug in orde te zetten.

Het eerste wat we hebben gedaan is de banden vervangen zodat hij makkelijk kon getakeld worden bij ons thuis.

Nu ben ik bezig aan de motor... het is de eerste keer dat ik aan een wagen werk die zo lang stil staat en misschien is het wel eens goed om jullie te laten weten wat ik al heb gedaan zodat ik zelf ook weet of ik goed bezig ben of niet ?

Wat ik al gedaan heb aan de motor:
-luchtfilter vervangen
-benzinefilter vervangen
-bougies + bougiekabels vervangen
Moet ik nog doen:
-olie + oliefilter vervangen ( minerale olie )
-koelvloeistof vervangen ( rode kleur )

Ook ben ik nog van plan de delkokap + rotor te vervangen en natuurlijk de batterij te vervangen. kap en rotor wel nodig? hebben niets te lijden van stilstaan, gewoon ff schoonmaken met contactspray. Batterij zal wel dood zijn

Nu is mijn vraag of ik nog iets vergeten ben of niet voor ik hem laat draaien?

Bevoorbeeld moet ik door de bougiegaten wat olie doen lopen? Op de ene site zeggen ze dat het wel mag, op de andere zeggen ze weer van niet... niet doen, als ie vast zit kun je beter WD40 erin doen. Dat verbrandt ook en slaat je bougies niet gelijk zo vet

Moet de waterpomp ook vervangen worden? als ze voldoet, waarom?

Ook had ik gedacht om het kleppendeksel er even af te halen om alleen de kleppen eens te smeren voordat ik de minerale olie toevoeg. ( Want de kleppen staan natuurlijk kurkdroog na 9 jaar ) Of is dit eigelijk niet nodig ?
Ik zou hem ook eerst enkele keren manueel laten draaien ipv direct met de sleutel. als alles werkt bij het manueel ronddraaien is olie om die reden toevoegen overbodig. Dit doe je al als je de olie ververst. Half synthetische olie mag ook, niet dunner dan 10W/40. Doe je de versnellingsbakolie verversen denk er dan aan dat er persé een olie met spec. GL4 in hoort. Doe je andere erin vermoordt je je synchroringen!!!!!

De distributieriem + alternatorriem worden nadien ook vervangen door een garagist want ik zie het nog niet zitten om dat op mijn eentje te doen. zou je ook zelf kunnen, is echt niet moeilijk. Kijk eens in de downloads hier op koop een Haynes

En die benzine? Na 9 jaar kan die toch niet meer goed zijn? Moet ik er een speciaal product bij doen of gewoon 'goede' benzine direct bij doen? aftappen en nieuw erin

Ook zit de linker voorrem vast, dus direct beiden voorste remklauwen, remschijven en remblokken vervangen zeker? en de remvloeistof ???
En de achterste remmen zitten niet echt vast, maar ik hoor ze wel slepen, ook vervangen dan??? nieuwe afdichtringen kan al voldoende zijn. Vernieuw je ze toch is het een optie om er klauwen van de Passat '88 t/m '93 erop te zetten. Remvloeistof gewoon vervangen maar eerst goed doorspoelen met spiritus.

Ik ben net afgestudeerd als automechanieker maar ik besef ook wel dat ik nog niet enorm veel ervaring heb, dus wil ik absoluut zeker zijn en de Porsche van mijn vader niet naar de zak helpen.

Dus als jullie mij hints kunnen geven ivm de motor (of andere dingen!!!) waar ik moet op letten na lang stilstaan , laat het mij zeker weten ! En dan beloof ik jullie dat er spoedig een Porsche 924 na 9 jaar terug de baan zal zien. goede raad: eile mit weile. Dus niets overhaasten! mik er een blik injectiereiniger in bij 5 liter benzine. Zo wordt je systeem een beetje schoner. Werk stap voor stap en als je er niet uitkomt, gewoon hier om raad vragen! Hier zit kennis genoeg om een kompleet Porsche Centrum te openen :p

mvg,
Tim.

pitjepeter
06/12/2009, 11:29
Hé leuk, ik zie nu pas wat Tim deze nacht op dit forum gezet heeft. (met dank)

Ik mag jullie verzekeren dat Tim dit projectje niet onder dwang doet, integendeel!

Aan iedereen bedankt voor de raadgevingen!
Foto's komen eraan...

Fantaman
06/12/2009, 11:31
frenske heeft inpreciepe al mijn antwoorden als gegeven maar over de remmen het kan zijn dat de remblokken vast zitten en dan is het een kwestie van ontroesten en schoonmaken, als de zuiger vast zit wordt het een revisie, dit kan je zelf doen maar je kan ook via een ruilsysteem andere klauw erop zetten. achter remmen zal ik gewoon even open halen en schoon maken, als de trommels iets slepen is opzich niet erg maar mag officieel niet voor de apk, dus dan moet je de schoenen een stukje terug stellen:thumb:

ik moet ook zeggen, ben vorig jaar ok afgestuuder voor 2e monteur maar heb ontertussen mijn motor uitelkaar gehad en gedeeltelijk gereviseerd, helemaal zelfstandig, het is niet moeilijk maar je moet weten wat je wel in niet moet doen;-)

pitjepeter
06/12/2009, 11:37
Uit het verdomhoekje, terug frisse lucht & regen (veel regen)

pitjepeter
06/12/2009, 11:40
Bij Tim is hij in goeie handen:thumb:

pitjepeter
06/12/2009, 11:44
Tim legt hem in de watten :-)

pitjepeter
06/12/2009, 11:48
Direct al binnenin schoon gemaakt.

Onder de motorkap zijn we vollop bezig met vuilruimen...

jessy1984
06/12/2009, 11:48
idd beetje wd40 in de bougiegaten
kleppedeksel er af kijk of de nokkenas niet beschadigd is gebeurd wel meer of kijk of er geen roest op zit kuis dit dan ook wat op even smeren
vervolgens met de hand de motor ronddraaien zonder bougies er in
zit dit allemaal goed los zou je kunnen starten mar ook eerst zonder bougies en kijk of je oliedruk krijgt en door de olie vuldop of ook de nokkenas gesmeerd word
het buisje op de nokkenas ook zeker nakijken of de gaatjes er in niet dicht zitten door stilstaan kan hier ook wat roest in komen

pitjepeter
06/12/2009, 11:51
Zeer handige hulpmiddeltjes in een iets te kleine garage...

924turbo2
06/12/2009, 11:55
Zeer handige hulpmiddeltjes in een iets te kleine garage...


Waar heb j die gekocht ? Ik zoek ook nog zo'n setje.

-Bassie-
06/12/2009, 12:01
ziet er allemaal erg goed uit.

misschien is het slim al Tim zelf een acount aanmaakt.

en dan later er zelf ook 1 koopt:doh:

pitjepeter
06/12/2009, 12:02
Waar heb j die gekocht ? Ik zoek ook nog zo'n setje.



http://www.alphametal.be/nl/component/virtuemart/?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=181&category_id=113

pitjepeter
06/12/2009, 12:10
ziet er allemaal erg goed uit.

misschien is het slim al Tim zelf een acount aanmaakt.

en dan later er zelf ook 1 koopt:doh:


Néééééé,
Er kunnen voorlopig geen auto's meer bij.
Trouwens Tim zweert bij zijn Saxo 8-) en Golf cabrio :whoo:

klaas 924
06/12/2009, 15:00
ziet er helemaal niet slecht uit op de foto,s:thumb:

en natuurlijk mooi WIT 8-)

succes ermee
(ik zou willen dat ik zo een zoon had die al het onderhoud doet,ín plaats van alleen maar de tank leeg te rijden!)

Frenske
06/12/2009, 17:31
ziet er helemaal niet slecht uit op de foto,s:thumb:

en natuurlijk mooi WIT 8-)

De kleur voor een Porsche!!!!