PDA

Bekijk Volledige Versie : mijn eerste porsche



Stefan
24/01/2008, 20:59
Hallo allemaal.
Laat ik mij ook maar eens netjes voorstellen.
Mijn naam is Stefan, ik ben 31 jaar en woon in Breda.
Ik heb in mijn jeugdjaren veel gesleuteld aan auto's en motoren, deels als hobby(voornamelijk engels spul) en deels als werk(revisie van motoren en lpg inbouw)
Toen de kinderen er kwamen een aantal jaren weinig gedaan, en veel gewerkt en gestudeerd.
Ik ben inmiddels docent werktuigbouwkunde en vader van twee prachtige kinderen.
Nadat mijn vrouw een paar jaar geleden haar rijbewijs haalde vond ik het tijd dat er weer eens een oldtimer moest komen, leuk voor haar en leuk voor mij.
We begonnen met een 2cv die is inmiddels weer weg en daarvoor in de plaats is de 924 gekomen.
We zijn in het gelukkige bezit van een grijze uit 1977.
Gekocht via internet voor een hele schappelijke prijs.
De wagen is mechanisch in een goede conditie, en het plaatwerk en de lak mogen er ook wezen.
Verder de gebruikelijke kleine kwaaltjes zoals interieur en elektra.
Dit ga ik de komende maanden op mijn gemak eens oplossen.
Leuk trouwens om te lezen dat er meer mensen enthousiast zijn over deze wagen, voor mij is het een wagen die al heel lang op het lijstje stond.

De fotos komen later, alles wat ik nu op de pc heb is erg donker (deze zijn binnen gemaakt tijdens de aankoop van de wagen).
Als het dit weekeinde droog is zal ik er eens een aantal buiten maken, dan komt het er allemaal veel mooier op te staan.

Groeten Stefan. :wink:

Tom
24/01/2008, 21:01
Welkom! Leuk verhaal!

Bij gebrek aan foto's mag je 'm ook op 3 februari in De Meern komen laten zien... :mrgreen:

q01z
24/01/2008, 21:03
welkom!

Stefan
24/01/2008, 21:04
Bij gebrek aan foto's mag je 'm ook op 3 februari in De Meern komen laten zien...
Welkom! Leuk verhaal!

Bij gebrek aan foto's mag je 'm ook op 3 februari in De Meern komen laten zien... :mrgreen:


Ik heb al op de kalender gekeken, maar dan is het hier carnavalsoptocht en ik heb de kids beloofd dat we daarheen zouden gaan.
Lijkt me leuk voor eenvolgende keer.
Maar als je niet kunt wachten mag je best bij mij thuis eens komen kijken hoor ........:mrgreen: :mrgreen:

Tom
24/01/2008, 21:38
Oh ja, carnaval...

LWB
24/01/2008, 21:53
Welkom hier,

veel plezier gewenst op het forum!

VonG
24/01/2008, 22:19
welkom... een carnaval... een van de redenen dat ik ben weg gegaan uit Brabant :)

Tom
24/01/2008, 22:24
Hee, nog een Brabo ex-pat, zelfde reden hier... :mrgreen:

hammer_rites
24/01/2008, 22:37
Haha, ik heb Brabant niet verlaten om _die_ reden, maar ik zorg er wel voor dat ik er tijdens carnaval niet ben.

Tom
24/01/2008, 22:41
Nog een ex-Brabo in een 924? :roll:

hammer_rites
24/01/2008, 22:46
'fraid so..

Tom
24/01/2008, 22:55
Praatgroep! Belangenvereniging! :lol:

q01z
24/01/2008, 22:58
nee, eerst terug ontopic naar Stefans voorstellen! :D

jimfrey944
24/01/2008, 23:07
hallo stefan

welkom hier altijd goed om mensen met kennis van zaken op het forum te hebben
veel rij plezier

Stefan
24/01/2008, 23:25
Oke ik ben een brabo, en hier vieren we nu eenmaal carnaval.

Nu even een andere vraag.
Kan iemand me helpen aan een instruktie boekje voor het type dat ik heb(1977)
Een aantal functies kan ik niet helemaal thuisbrengen omdat ze het volgens mij niet doen.
- Ruitensproeier??? doet het niet, maar ik weet ook niet precies hoe die bediend zou moeten worden en dit is wel handig bij het opsporen van de storing.
- Welke standen heefd de ruitenwisserschakelaar, interval werkt namelijk ook niet.
- Achteruit verwarming werkt niet.
- Er zit bediening voor elektrische spiegels in ,maar ik krijg deze ook niet aan de gang, volgens mij zijn ze ook niet aangesloten mogelijk ooit eens vervangen.
- Welke functies behoren de schakelaars op de tunnel (bij de versnellingspook precies te hebben. spiegel keuze , achterruitenwisser en ?????

Het zou fijn zijn als iemand een instruktie boekje in zou kunnen scannen.

q01z
24/01/2008, 23:31
ey Stefan.. ik heb ook een tijdje in Eindhovuh! gewoont hoor dus je bent in 'goed' gezelschap :D

over je vragen;
-sproeien: hendel naar je toe trekken, kan even duren voordat hij gaat sproeien, de wissers gaan automatisch mee
-ruitenwisser: naar beneden is interval, 1 standje omhoog is normaal, 2 standjes omhoog is snel (nahja... snel... :roll:)
-achterruitverwarming: wen er maar aan :) maar je zou de contactjes kunnen controleren..
-electrische spiegels: mijn spiegels deden het pas ook niet, ik bleek ene stekkertje in het deurpaneel vergeten te zijn! Waarschijnlijk heb je het balletje al gevonden voor de spiegelverstelling, dit mechanisme zit vast met 2 kruiskopschroefjes, als je deze los draait kan je daarna even kijken of het stekkertje in ieder geval goed zit!
-knopjes: spiegels/ruitenwisser.. die daarnaast heb ik ook niet (ruitenwisser trwns ook niet)
het 'scrollwiel' bij de radio is een fader! maar die zal vast niet aangesloten zijn..

:)

hammer_rites
24/01/2008, 23:41
Oke ik ben een brabo, en hier vieren we nu eenmaal carnaval.

Sorry... welkom!



Kan iemand me helpen aan een instruktie boekje voor het type dat ik heb(1977)

Het blijkt dat je die bij de dealer kan kopen, zo merkte een forumlid laatst op. Voor een tientje of 3 als het me goed bijstaat.

q01z
24/01/2008, 23:43
Kan iemand me helpen aan een instruktie boekje voor het type dat ik heb(1977)

Het blijkt dat je die bij de dealer kan kopen, zo merkte een forumlid laatst op. Voor een tientje of 3 als het me goed bijstaat.

of op een beurs, oud, voor het dubbele!

Ik-rij-belastingvrij
25/01/2008, 00:44
Welkom Stefan
Verhaal klinkt zeker niet verkeert.
Grappig vindt ik het dat jullie van een 2CV zijn overgestapt op een ''iets'' snellere auto :mrgreen:
Jammer dat je niet naar de meeting kunt komen, hier in Limburg zijn ze ook al ''een tijdje'' bezig met carnaval.
Ik houdt er persoonlijk niet zo van, ik vindt het ophangen van carnavalsslingers in november een beetje TE worden.
Dit is namelijk gebeurt bij ons in de straat :roll:
Maargoed, iedereen zijn hobby, als mensen het leuk vinden moeten ze daar zeker niks voor in de weg laten staan.
Als je carnaval gaat vieren wens ik je in ieder geval heel veel plezier toe volgende week zondag :wink:
Als je gegevens over je auto wil hebben kun je ook een haynes bestellen op bol.com.
Gr Stephan (inderdaad hetzelfde maar dan met ph)

VonG
25/01/2008, 09:50
jezus... we kunnen volgende meeting een (ex) Brabo / ex Eindhoven meet doen... ik kom ook uit Eindhoven namelijk. En... de vorige eigenaar van mijn auto ook (ook ex-pat want die woonde er al lang niet meer toen ik de auto kocht).

Verder... die boekjes zijn inderdaad wel te vinden op een beurs of op internet (e-bay?)... die van mij is im Deutsch ;)

Nobbi
25/01/2008, 14:09
Hallo Stefan,

eine reparaturanleitung findest du auf http://www.924.id.lv .( Haynes Manual suchen.)
Die Seite ist auf Litauisch, die Anleitung aber auf Englisch.
Ein Handbuch für deinen Wagen kannst du im Porsche-Zentrum nachbestellen.
Ca. 15 Euro.
Sorry vor het duits maar min nederlandse is nog niet op niveau......

Grüsse,
Norbert :wink:

Tom
25/01/2008, 19:29
Ik zal eens kijken of dat in mijn boekje staat...

De sproeiers bedien je door aan de hendel van de wissers te trekken (naar je toe), of was het nou van je af duwen? D@mn, ik heb teveel auto's. :) Duurt wel even voor-ie daadwerkelijk begint te werken.

Wat de niet werkende interval en achterruitverwarming betreft: welkom bij de club!

Achter de pook zit bij mij alleen de achterwisser, maar ik heb ook geen elektrische spiegels. Hadden ze die al in '77? Toen had je toch alleen maar die Golf I-spiegels? Er wordt nogal eens geknutseld aan 924s, de meeste zijn niet meer origineel.

Ik heb via mijn (Audi-)dealer een nieuw instructieboekje (van een '83er, de oudste die ze volgens mij nog hadden) besteld. Kostte officieel iets van drie tientjes, maar ze waren vergeten een factuur te sturen. Hij was dus heel goedkoop voor mij. :)

Ropor
25/01/2008, 19:50
Welkom op dit forum Stefan!!

Carnaval :-D helemaal goud :grin:.
In De Lier is dit ook elk jaar een groot feest. Bij ons is de carnavalsoptocht altijd op zaterdag.
Vorige jaar ben ik in Breda geweest om carnaval te vieren, echt super.
Volgende week zaterdag kan het niet te gek maken op zaterdag want de zondag erna heb ik een meeting! :wink: :!:

jimfrey944
25/01/2008, 19:54
spiegels waren pas een optie model jaar 78
als je een late 77er heb kan het zijn dat ze er op horen
een van de knopjes in het midenconsole is nog een koplamp sproeier
wel eerder geleverd als optie van binnen uit verstelbare (met de hand) convec spiegels

interval is waarschijnlijk het relais (dat is nummer X)
onder het stuur onderste rij relais de 3de van rechts het is een van de twee iets langere relais

Stefan
25/01/2008, 20:21
Probleem met de ruitensproeier is opgelost, stekkertje op het pompje schoongemaakt en een beetje contact spray en voila.
De spiegels zijn nog even een raadsel, als ik meer tijd heb zal ik de portierbekleding eens weghalen en kijken wat er tevoorschijn komt.
Ik denk dat het interieur een keer is gewisseld en dat daarom al de schakelaars er wel zitten, maar dat de spiegels niet te verstellen zijn omdat dit simpelweg geen elektrische zijn.
Maar van binnen uit zijn ze ook niet te verstellen met een pookje of iets dergelijks.
Dan voorlopig maar gewoon met het raampje open net zolang stellen tot je iets ziet.
Verder is de wagen voorzien van een alarm met centrale deurvergrendeling en afstandsbediening. Maar hiervoor is de cilinder van het slot omzeild zodat de portieren niet meer met de sleutel open of dicht te maken zijn.
Ik denk dat dit op termijn er ook uitgaat, de deurvergrendeling in iedergeval, net zoals de veel te moderne radio met cd en mp3 en usb en weet ik veel wat voor knopjes nog meer.
Dit weekeinde eerst maar eens een grote beurt, alle vloeistoffen vervangen en de distributieriem+spanrol.
De onderhoudshistorie is niet bekend, en ik wil het zekere voor het onzekere.
Ik heb nog wel een fototje gevonden dat op 2dehands.nl stond, dit is hem dus geworden, maar gelukkig niet voor de naar mijn mening veel te hoge vraagprijs.
Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen en alvast bedankt voor de info.
Groet Stefan. :wink:

Tom
25/01/2008, 20:27
Da's wel een heel klein fotootje...
EDIT: ah, stukken beter. Mooie kar!

Sorry voor het carnavals-geOH. Was niet de bedoeling.

q01z
25/01/2008, 20:35
das vooral een heel mooi fotootje! :D

briljante kleur.. en dan met het blauwe kentekenplaat.. :) echt super!

Stefan
25/01/2008, 20:36
Zo beter denk ik (die foto dan).



Sorry voor het carnavals-geOH. Was niet de bedoeling.
Maak je geen zorgen, ik kan heus wel wat hebben hoor (vergeet niet ik ben docent op een roc).

Wat het bouwjaar betreft, het kenteken is afgegeven in november 1977, maar als ik naar het cassisnummer kijk is dit een 78 nummer.

q01z
25/01/2008, 20:38
*gooit een hand krijtjes richting je voorhoofd*
(tsja, vroeger leerling geweest he.. :roll: niet op een ROC hoor :D)

foto is nu gewoon normaal formaat, dus ik zal wewat gemist hebben net.. :P

ik wil ook een zilvergrijze echte oude erbij.. liefst zonder spoiler.. :oops:

Tom
25/01/2008, 20:42
Eerst was-ie 765 bytes. :)

Inderdaad een prachtige auto! Die spiegels zijn van het latere type, kunnen best elektrisch bediend zijn.

Stefan
25/01/2008, 20:49
*gooit een hand krijtjes richting je voorhoofd*


Krijtjes zijn dat niet die die witte dingen van vroeger, wel handig om mee te goeien, lijkt me makkelijker als met de beamers van tegenwoordig.

q01z
25/01/2008, 21:20
:lol:

gelukkig wel een leraar met humor! :D maargoed, ik had altijd alelen maar leraren met humor :roll:


meer foto's? :D

jimfrey944
25/01/2008, 21:30
Zo beter denk ik (die foto dan).



Sorry voor het carnavals-geOH. Was niet de bedoeling.
Maak je geen zorgen, ik kan heus wel wat hebben hoor (vergeet niet ik ben docent op een roc).

Wat het bouwjaar betreft, het kenteken is afgegeven in november 1977, maar als ik naar het cassisnummer kijk is dit een 78 nummer.

simpel kalender jaren lopen niet gelijk met productie jaren in augustus begint het nieuwe jaar
je spiegels zijn electrisch bedient en zelfs verwarmt maar helaas niet orgineel op jou auto
laat eens wat interieur fototje's zien ben wel nieuwschierig

Stefan
25/01/2008, 22:04
Het interieur is naar mijn mening niet het mooiste, maar het kan ermee door.
De voorstoelen zijn beide kapot, de bijsijderstoel heeft een grote scheur en de bestuurderstoel heeft een aantal gaten vaarvan er een paar erg slecht zijn gerepareed.
De stoelen zijn niet doorgezakt en zitten nog wel erg goed.
De achterbank is netjes en in hetzelfde motief als de stoelen.
De deurpanelen zijn zwart en de panelen naast de achterbank ook.
Alleen hebben ze achter van die lelijke gaten zezaagd waar speakers inzitten.
De vloerbedekking is helemaal verschoten van kleur en op veel plaatsen kapot.
Het dashboard heefd de bekende scheuren en de middenconsole is ook stuk(wie heeft er nog een mooie voor me liggen).
De spanningsmeter ontbreekt en is vervangen door een olie temp meter die niet is aangesloten.
De hemel is dan weer wel heel netjes en het targa dakje is in goede staat.
Eigenlijk heb ik dus twee stoelen nodig, de zijpanelen achter en een middenconsole en dan ben ik een heel eind op de goede weg.
De matten set in de wagen is een samenraapsel van verschillende stukjes tapijt, ook hier is een originele set welkom.
Ik heb op dit moment maar 1 foto en dat is niet de beste.
Ik zal dit weekeinde eens een aantal goede fotos maken.
Groet Stefan.

Tom
25/01/2008, 22:09
Rondje marktplaats... met wat geduld vind je alles, voor redelijke prijzen- mits je af en toe bereid bent om een stukje te rijden om het op te pikken.

Volgens mij wordt het tijd voor de Forum-Plunderbak: een cheapo 924 waar iedereen vanaf kan halen wat-ie nodig heeft. :grin:

q01z
25/01/2008, 22:19
Rondje marktplaats... met wat geduld vind je alles, voor redelijke prijzen- mits je af en toe bereid bent om een stukje te rijden om het op te pikken.

Volgens mij wordt het tijd voor de Forum-Plunderbak: een cheapo 924 waar iedereen vanaf kan halen wat-ie nodig heeft. :grin:

maar waar zetten we die neer :D

Stefan
25/01/2008, 22:20
Volgens mij wordt het tijd voor de Forum-Plunderbak: een cheapo 924 waar iedereen vanaf kan halen wat-ie nodig heeft. :grin:

Ik weet hier in de buurt nog twee stuks te staan op autosloperijen die de wagens het liefst in zijn geheel verkopen, mischien is dit wel een goed idee.
Ik ga volgende week wel eens informeren naar de prijzen en de gegevens.
Ik ben wel in voor dit soort acties.

Tom
25/01/2008, 22:21
Weekendje plunderen met zijn allen en dan de haakse slijper erin?

Ik-rij-belastingvrij
26/01/2008, 00:39
Weekendje plunderen met zijn allen en dan de haakse slijper erin?

Doodzonde!!!
Onderdelen zijn overal al massa's 2de hands te krijgen.
Koop gewoon een opknapper om die vervolgens met z'n alle te restaureren :D

VonG
26/01/2008, 11:34
heb je die auto gekocht in het noorden ergens? Ik kan me de foto en advertentie herinneren volgens mij...

Stefan
26/01/2008, 20:44
Nee deze auto komt uit het uiterste zuiden van het land.

Vandaag even snel een tweetal beugels in elkaar gelast om de stoel nog verder naar voren te zetten (5cm extra).
Nu kan mijn vrouw tenminste ook goed de koppeling bedienen.
Na het eerste ritje in deze nieuwe zitpositie is ook zij erg enthousiast over de rijeigenschappen van de 924.

q01z
26/01/2008, 20:59
haha dat is een modificatie die een uitleg + howto + foto's verdient!
aangezien ik ondertussen al aardig wat mensen in mn auto heb laten zitten die best een 924 willen, maar letterlijk niet bij de pedalen kunnen komen.. :)

Stefan
26/01/2008, 21:31
Het is zo simpel, een uurtje werk als je de juiste middelen hebt.
Ik heb een koker van 40mmx20mm gebruikt.
Zaag twee stukken af van 400mm lang.
Teken in het midden van de breede kant vier gaten af, 25mm 75mm 325mm en 375mm uit de kant, doe dit allemaal vanuit dezelfde kant.
Boor nu de gaten die op 25mm en 325mm door de koker met 6.5mm en boor aan de bovenkant de koker door met 11mm.
In deze gaten kun je nu een m6 inbusbout monteren op de plek van de oude bevestigings gaten.
Gebruit hier m6 x 20mm inbus boutjes voor(4 stuks) de kop zit netjes in de koker en je hebt een mooie vlake bovenkant waar de stoel op komt.
De andere twee gaten heb ik 16mm geboord en daar een massieve prop staal in gelast waar ik m6 schroefdraad in heb getapt.( en alles weer mooi vlak afgeslepen)
Op deze nieuwe m6 gaten komt de stoel gebout met de originele bouten, het geheel staat nu 50mm naar voren en 20mm omhoog.

Als je niet kunt lassen kun je de nieuwe gaten ook helemaal doorboren met 6.5mm en dan langere stoelbouten gebruiken met een moer aan de onderzijde.
Succes.

Tom
27/01/2008, 00:53
Mooie oplossing! Ik heb ook eens een niet te lange vriendin laten rijden in mijn auto, die kon met de stoel in de voorste stand net de koppeling vrij trappen.
Bij mij staat de stoel maximaal naar achteren.

q01z
27/01/2008, 11:00
Stefan, ik heb de beschrijving even gecopieerd naar het HowTo gedeelte!

bedankt voor de duidelijke uitleg :D

Stefan
27/01/2008, 13:55
Nee deze auto komt uit het uiterste zuiden van het land.

Vandaag even snel een tweetal beugels in elkaar gelast om de stoel nog verder naar voren te zetten (5cm extra).
Nu kan mijn vrouw tenminste ook goed de koppeling bedienen.
Na het eerste ritje in deze nieuwe zitpositie is ook zij erg enthousiast over de rijeigenschappen van de 924.

Hier Stefan zijn vrouw, July, : Ja ik ben erg blij met mijn "nieuwe" auto!!
Vooral nu ik er fatsoelijk in kan rijden. M'n vorige auto, de 2cv, en deze auto: niet te vergelijken met elkaar!!
Deze auto gaat gewoon 2 keer zo hard, aangezien mijn eendje net nog de 100 kon halen met wind mee, berg af!! Ha ha ha
Ben er zeer tevreden mee, je voelt gewoon de power van de auto onder je kont zitten!!
En hard dat die kan!!
Stefan bedankt voor alles wat je nu met de auto gedaan hebt en wat je er nog mee wil gaan doen!!
July :-D

VonG
31/01/2008, 11:28
nou nou... niet overdrijven hoor over de power van de 924... voor die tijd was het best goed, maar laten we eerlijk blijven... voor nu is het gewoon leuk rijden. De rijeigenschappen zijn goed maar voor de acceleratie en pk's moet je echt geen 924 kopen. Ik kan me wel voorstellen dat het een wereld van verschil is met een 2cv...

Tom
31/01/2008, 12:03
Ruim drie keer de cilinderinhoud, vijf keer zoveel vermogen, bijna twee keer zo hoge topsnelheid... en het dak van de 924 zit op dezelfde hoogte als de motorkap van de 2CV. Lijkt me best even wennen, ja... :)

Stefan
01/02/2008, 09:12
:-D July weer hier!!

Nu ik een paar dagen in MIJN porsche heb gereden, moet ik echt eerlijk toe geven dat het snel went.
Als ik dan weer in de Renault Megane Station stap moet ik weer even omschakelen naar het rijden in een moderne auto: stuurbekrachtiging, abs, elektrische ramen, achterruitverwarming die het doet!!!
Ik ben trouwens wel benieuwd hoe lang deze auto mee gaat, hij is roestvrij en zo goed als origineel.
Hoe ziet hij er over 5 jaar uit, vraag ik me dan af?
Even nog een andere vraag: Zijn er mensen die in de winter start problemen hebben met de 924?
In mijn eendje had Stefan alles zo aangepast dat hij altijd( met behulp van de shoke) starte.
Ik weet niet hoe dat bij een 924 zit.
Wie wel??
JULY :-D

LWB
01/02/2008, 12:14
Hallo July,

allereerst ook welkom hier!

924 heeft als starthulp/warmloophulp bij koud weer een secundaire luchtschuif en een drukregelaar in het brandstofsysteem.
Deze dienen vanzelf de auto af te regelen.
Handmatig met 'een kabelchoke' is niet van toepassing.

Stefan
01/02/2008, 16:19
Hoi Laurens,
Wat zeg je???????
Graag in leken taal, zodat ik het ook snap aub!! Anders moet ik straks aan stefan vragen of hij het vertaald!! ha ha :grin:
Volgens mij had mijn 2cv een elektrische ontsteking of zo iets zodat hij het altijd zou doen.
Moet ik van jouw verhaal( met al die technische dingen) opmaken dat een 924 altijd zal starten ook al vriest het met 15 graden en heeft hij 1 week stil gestaan???
Gr July :-D

Ik-rij-belastingvrij
01/02/2008, 17:09
Daar komt het ook op neer ja :wink:

Tom
01/02/2008, 18:58
Mits in goede staat en voorzien van een goede accu... het is natuurlijk wel een auto van 30+ jaar oud.

LWB
01/02/2008, 19:54
Hoi Laurens,
Wat zeg je???????
Graag in leken taal, zodat ik het ook snap aub!! Anders moet ik straks aan stefan vragen of hij het vertaald!! ha ha :grin:
Volgens mij had mijn 2cv een elektrische ontsteking of zo iets zodat hij het altijd zou doen.
Moet ik van jouw verhaal( met al die technische dingen) opmaken dat een 924 altijd zal starten ook al vriest het met 15 graden en heeft hij 1 week stil gestaan???
Gr July :-D

July,

in jip-en janneke taal vertaald :wink: zorgen beide technische onderdelen er voor dat jouw auto iets meer lucht krijgt zodat het mengsel benzine/lucht 'optimaal' is om de motor als die koud is te laten lopen.
Ook dus al't 15 graden vriest en of ie een week of wat heeft gestaan. Het kan wel zijn dat omdat het koud is wat ietsie langer moet starten maar ook dit mag niet te lang duren.

Ik was trouwens het koudestartventiel vergeten,zit er ook nog op!

VonG
01/02/2008, 22:02
924's hebben meer warme start problemen :)