PDA

Bekijk Volledige Versie : [Opgelost] 924 1981 | Zekering fikt door.



captainfrasca
28/12/2012, 23:17
Ik heb weer eens een elektra probleempje.

Nu is het zo dat mijn linker achterlicht, linker remlicht en stadslicht links niet werkte. Dus dan denk je al gauw aan één kapotte zekering. Deze was inderdaad doorgefikt. Nadat ik deze had vervangen leek alles weer normaal dus ik dacht, mooi, opgelost.

Helaas niet dus. Ik start de motor en hij fikt gelijk weer door, nog even een zwaardere zekering geprobeerd (ik weet het héél slecht van mij.) Het resultaat was dat het wat langer duurde voordat ie doorfikte.

Het rare is dat alles gewoon werkt als het contact uit is, maar zodra je start de zekering zegt doe het lekker zelf maar.

Wat zou dit kunnen zijn? Ik wel een beetje een vochtprobleem, maar ik verwacht niet dat dit de hoofdoorzaak is.

Mijn vraag is dus eigenlijk simpel. Wat zit er nog meer op de zekering (2e van rechts) aangesloten, en dus aangaat als je het contact aan zet?

Zover ik kan beoordelen doet verder alles het gewoon. Alle tellers/meters en lampjes binnen doen het gewoon. Dus ik weet het ff niet meer.

M.B.H.
28/12/2012, 23:50
ik weet het zo niet ,
maar dit lijkt mij meer een kontakt van iets in je achterlicht plaat die aan massa of bijna aan massa licht.
of in de bedrading daar in de buurt.

captainfrasca
28/12/2012, 23:54
Tja, dan zit ik toch te denken aan water, de laatste dagen hangen de druppels aan het achterruit, ik zal morgen zowiezo is ff de connectors inspuiten met vochtafdrijver. En de massapunten weer eens opschuren. En een mooie verwarmde garage bouwen (als ik het geld had.) Met dit vochtige weer is het vragen om moeilijkheden. Ook maar eens kijken waar al dat vocht vandaan komt, mijn tapijt achter is zeiktenat.

Misschien een leuke voor bij een lekkere bak koffie binnenkort in Steenwijk? Ik moet ook nog eens mn kleppen stellen, die tikken als ik er toch ben en je hebt een beetje tijd? c_/

M.B.H.
29/12/2012, 09:04
Tja, dan zit ik toch te denken aan water, de laatste dagen hangen de druppels aan het achterruit, ik zal morgen zowiezo is ff de connectors inspuiten met vochtafdrijver. En de massapunten weer eens opschuren. En een mooie verwarmde garage bouwen (als ik het geld had.) Met dit vochtige weer is het vragen om moeilijkheden. Ook maar eens kijken waar al dat vocht vandaan komt, mijn tapijt achter is zeiktenat.

Misschien een leuke voor bij een lekkere bak koffie binnenkort in Steenwijk? Ik moet ook nog eens mn kleppen stellen, die tikken als ik er toch ben en je hebt een beetje tijd? c_/

Tijd is op dit moment schaars maar met een week of 2---3----- zou dat wel kunnen hoor en de koffie staat klaar Hoor. Ha.

Hollik
29/12/2012, 09:30
David, een zekering brand door als er teveel vermogen over loopt. Daarom hebben ze een waarde he. Je trekt dus meer dan X ampere op die zekering, heel simpel gezecht dus of verkeerde lampen of kortsluiting. Ik zit even te denken over U = I x R.

Een slechte massa bij gelijke spanning zou dus betekenen R omhoog en I omlaag. Slechte massa zou minder ampere's over de zekering moeten zetten.
Echter is natuurkunde weer even geleden voor me.

Ik zou zeggen kortsluiting / verkeerde lamp ergens. Wat Martin zegt, die plaat bij de achterlichten, misschien dat die i.c.m. vocht massa maakt?

En die kleppen stellen, heb nog wel een voelermaatje en inbus, je zal het toch is moeten leren ;-)

Hollik
29/12/2012, 09:47
Nog even wat gezocht, "zekering 2e van rechts" is een beetje vage omschrijving:
En "lampen-links" is ook wat vaag, je bedoelt dus bestuurderskant?

Instructieboekje (83' 944 kan de 24 even niet vinden) 2e van rechts, nr. 14:
- Side marker left (hebben we niet) en
- Engine compartment light (check is of dat draadje onder je kap geen kortsluiting maakt.

2e van rechts voor het aanvullende zekeringen kastje is electrische ramen.

Uit Haynes:

Fuse 14:

De aanvoer van + komt van de groen / zwarte bij je lichtschakelaar.
Daar gaat ie de zekering in.

Na de zekering splitst de stroom baan naar 2 groen / zwarte draden.

1 voedt vandaar de parking light left, side marker left, massa deelt ie met turnsignal front. (waarschijnlijk carroserie)
2 voedt vandaar rear light left, hij maakt een aftakking naar side marker left (hebben we dus niet).

Niet zo bijzonder dus.

Scotch
29/12/2012, 11:52
Je kan ook beginnen met je weerstanden te meten. Heb je zonder lamp en zekering een lage weerstand van plus naar massa? Dat zou een draadbreuk, lekstroom oid betekenen.

Ook interessant brand de zekering door bij starten of ook bij lopende motor?

jimfrey944
29/12/2012, 14:14
Het zou kunnen dat je licht schakelaar kortsluiting maakt (meest lochiech )
Kijk anders even de draaiboom na die naar achter loopt door je dorpeltje langs je achterbank en zo naar het achterlicht deze vind ik altijd een beetje openlijk liggen kan zijn dat daar een mechanische schade is ontstaan en de open draad tegen de boddy licht

captainfrasca
08/01/2013, 12:25
Het was het lampje onder de motorkap die sluiting maakte. Ik plaatste een nieuwe zekering zette de verlichting aan, en vervolgens rook onder de motorkap. Bleek dat het draadje van de lamp dus aan het doorfikken was. Draad doorgeknipt, äfgebonden. En het probleem was weg!

Het was wel een beetje trial en error, ik heb de volgende methode gebruikt.

De achterlicht unit afgekoppeld, lampen aan: Zekering stuk.
Verstraler afgekoppeld, lampen aan: zekering stuk.

Dat vond ik vreemd.

Vervolgens beide aangesloten, massa schoongemaakt, nieuwe lampjes plaatsen. (Dit keer met een 16A zekering)

Ik ben toen gaan kijken naar de zekering, die begon te gloeien, maar fikte niet door. Snel de licht schakelaar uit gezet en toen zag ik rook onder de motorkap. En daar was dus de oplossing.

jimfrey944
08/01/2013, 16:01
Hoe simpel kan het zijn ;)

Scotch
08/01/2013, 23:21
Goeie zoekmethode ;)

captainfrasca
09/01/2013, 06:05
Tja, een beetje onorthodox, maar het werkte...

powerflux
10/01/2013, 16:22
riskante manier. als het elders in je kabelboom was gaan smeulen kon je nu de hele boel gaan vervangen..