PDA

Bekijk Volledige Versie : 924, 2 weken stilgestaan wil niet meer starten



Technokiddy
13/12/2009, 14:17
Hoi iedereen,

Ik heb vanwege ziekte 2 weken niet in mijn 924 kunnen rijden. Nu besloot ik gister om de auto weer een paar lekker rondjes snelweg te laten zien om alles weer draaiend te hebben gehad. Ik stap mijn auto in, probeer te starten en krijg helemaal niks terug. Voordien heeft de wagen perfect gelopen. Ik geprobeerd te starten tot mijn accu leeg was. en dit daarna 2x herhaald nadat ik thuis de accu weer aan de lader had gehangen. Bij de 2de keer liep de wagen opeens na 2 rondjes van de startmotor. Ik heb hem toen ongeveer een minuutje laten lopen en toen alles goed leek heb ik de wagen uitgezet en de accu weer netjes geheel vastgemaakt in de bak.

Nu probeerde ik dus weer te starten en heb precies hetzelfde, auto wil weer niet lopen. Heb de accu nu al 2x opnieuw volgeladen thuis maar de wagen blijft weigeren.

Heeft iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn? Brandstofpomp is in orde, deze is afgelopen jaar vervangen en anders zou de wagen de eerste keer ook niet een minuut zonder problemen kunnen lopen totdat ik de motor weer uitschakelde.

Hoop dat iemand mij verder kan helpen, alvast veel dank!

klaas 924
13/12/2009, 16:21
bij koud weer (zoals nu)heeft de accu minder capaciteit
en kan zo van het een op het andere moment op zijn:Cry:
evt vervangen accu

Technokiddy
13/12/2009, 16:27
bij koud weer (zoals nu)heeft de accu minder capaciteit
en kan zo van het een op het andere moment op zijn:Cry:
evt vervangen accu

Accu is volgens de indicatie nog in goede staat, het is een 54amp accu en het kromme is dat de startmotor wel zonder moeite wordt rondgesponnen voor 30s ongeveer, daarna hoor je dat de accu leeg raakt en dat ik hem weer opnieuw moet laden. Het zou wel kunnen verklaren waarom hij na een hele nacht aan de oplader wel starte netaan en na ongeveer 4 uur overdag te laden (uurtje of 5 korter) hij niet wil starten.

Zou proberen met startkabels een idee zijn? dan laat ik een vriend langskomen met zijn vrachtwagen 12v accu :-)

wieberd
13/12/2009, 17:13
als ik jou was zou ik een gell accu kopen zon yellowcap dan heb je nooit meer last van je accu

ShroudedVeil
13/12/2009, 17:21
Het is wel verstandig om iemand langs te laten komen , maar gebruik daar maar een normale accu voor, volgens mij is het niet verstandig om een te grote accu op een andere accu aan te sluiten.

Als de auto nu wel zou starten met de startkabels , ligt het waarsch. wel aan je accu

jessy1984
13/12/2009, 17:30
als je accu na 30sec as leeg geraakt vervang deze dan maar is toch een teken dat deze niet al te best meer is

Technokiddy
13/12/2009, 18:49
Ik ga het morgen even proberen met de accu van een vriend, en inderdaad ik vond zelf 30s ook al erg snel. Afgezien dat een startmotor makkelijk 80amp kan pieken is het toch extreem snel leeg. Hopelijk krijg ik hem morgen gestart met vriend zijn accu, zoja dan zal ik inderdaad een nieuwe kopen (gel accu wssch).

Ik houd jullie op de hoogte en alvast bedankt :-)

ShroudedVeil
13/12/2009, 20:39
En ook niet 30sec achter elkaar doorstarten

Of je moet zin hebben om ook je startmotor te vervangen ;)

Technokiddy
13/12/2009, 21:01
Ik doe elke keer 10s proberen te starten met 10s pauze ertussen, anders krijgt die het inderdaad te zwaar te verduren :). Hopelijk krijg ik mijn 924 morgen weer de weg op.

ShroudedVeil
13/12/2009, 21:04
juist ;)

Wat je ook ff snel kan doen is slepen of duwen en dan in de versnelling gooien :)

Technokiddy
13/12/2009, 21:11
Heb ik aan gedacht al doe ik dat op het moment liever niet, koppelingsset is 25 jaar oud en is nu echt zo goed als op (kan met moeite in de achteruit moet meestal motor even afzetten daarvoor), drukgroep+koppelingsplaten moeten vervangen worden, dus daarom start ik het liefste op de startmotor, aangezien de koppeling niet meer perfect aangrijpt ;)

ShroudedVeil
13/12/2009, 21:17
Ligt dat niet eerder aan je Vbak?!

Enne als je achteruit wilt, zet hem dan eens in zu'n 5 en dan dan in zu'n achteruit , werkt soms beter, of een half opgekomen koppeling ong .

Technokiddy
13/12/2009, 21:39
Het is echt de gehele koppeling, Als ik van ze 1 naar 2 schakel blijft hij soms ertussen steken, dan moet ik meerdere keren opnieuw koppelen om hem erin te krijgen, mijn koppelingspedaal gaat extreem zwaar (al weet ik niet of dit altijd zo is in de 924), en als ik de koppeling intrap kan je onder de motorkap het ronde "stuurhuis?" zien bewegen ervan. Heb ook in sommige versnellingen ruime speling met de pook. Ik ga over enkele weken de koppelingsset laten vervangen tezamen met de motorsteun aan 1 kant (bekende probleem met de gebroken veer erin).
Achteruit gaat gewoon extreem zwaar, alsof je door een muur heen moet duwen, dan opeens schiet hij over een punt heen, en dat zakt hij in de achteruit.

-Bassie-
13/12/2009, 22:32
je moet het zwarte eens weg halen en kijken of je schutbord niet gescheurd is.

en daar bij in je parafaan kijken onder je ruitenwissermotor.

daar willen je pedalen wel eens los scheuren.

dit moet je dan allemaal lassen.

hier had mijn auto ook last van.

Technokiddy
13/12/2009, 22:38
Pedalen lijken allemaal wel in orde, alleen bij de koppeling zie ik dus die ronde plaat heen en weer bewegen bij het intrappen, maar zou het losscheuren de reden zijn waarom de koppeling zo extreem zwaar gaat? en met extreem zwaar bedoel ik het gevoel alsof je een steen van 5-6kg omhoog moet duwen met je handen.

-Bassie-
13/12/2009, 23:24
nee niet een rede wel een gevolg.

dus wel even nakijken.
daarom wou die bij mij ook zo slecht in z'n achteruit

Technokiddy
16/12/2009, 14:11
Heb gisteren weer geprobeerd mijn 924 te starten, mijn eigen accu hele avond aan de lader gehad zodat die weer even een goede boost kon leveren, daarnaast de wagen van een vriend gezet met draaiende motor en met startkabels zijn 120 amp accu op mijn gezet. Heb het 3 minuten lang geprobeerd met elke keer 10s starten 10s pauze ertussen. 1x sloeg de auto bijna aan, maar zakte op het laatste moment toch weer in. En voor de rest krijg ik er geen teken van leven uit.

Ik ga proberen het benzinepomp relais even in huis te leggen om op temparatuur te laten komen, en daarna weer terug in de wagen. Misschien is het relais versleten en kan door het koude weer het contact net niet meer gemaakt worden? Dit zou verklaren waarom hij wel bijna startte.

Technokiddy
16/12/2009, 14:54
Goed nieuws!, het blijkt aan het pomprelais te liggen, nadat ik deze met mijn hetelucht station heb verwarmd tot 60 graden en weer terugplaatste in de auto, starte de wagen na 3-4 seconde zonder moeite en bleef perfect lopen! Heb gelijk een rondje gereden tot de motor weer iets warmer was. En alles werkt weer perfect!

Het pomprelais kan makkelijk opengemaakt worden, en de elektra die in het relais zit is dankzij de oude goede techniek makkelijk te vervangen, universele onderdelen etc!

Ik ga zelf mijn pomprelais reviseren, mochten er mensen geintereseerd zijn in een tutorial hoe je zelf voor enkele euro's aan onderdelen je pomprelais kan repareren laat het even weten. Dan zet ik binnekort een tutorial online hoe je het zelf kan doen (spaart toch weer een heleboel geld uit!).

Frenske
16/12/2009, 15:57
ik zie je howto tegemoet!!

klaas 924
16/12/2009, 17:03
goed nieuws dus
gefeliciteerd,valt dus mee wat de kosten aangaat!!

Technokiddy
16/12/2009, 17:48
Howto zal wel met redelijke kwaliteit telefoon fotos worden gedaan aangezien mijn digitale camera op het moment in duitsland verblijft te leen aan mijn broer. Ik ben ook bezig met een kleine uitbreiding aan het pomprelais om zonder al te veel gez*ik te kunnen zien of je relais defect is of niet, ik voeg er een status indicatieled aan toe die laat zien wanneer de pomp in en uitgeschakeld word. Dus dit zal velen van jullie tijd besparen als je twijfelt of de pomp wel werkt!

XoReP
16/12/2009, 18:40
Wat de zware koppeling betreft... ik heb exact hetzelfde ;)
Een 924 waar ik daarvoor in test had gereden had dit ook, kdacht dat het gewoon ibj het type auto hoorde maar het schijnt dus niet zo te zijn.

Bij mij zie ik dat asje ook zijdelings een beetje bewegen als iemand op me koppeling trapt dus denk dat het in het gedeelte zit dat op de koppeling drukt.

Wat het schakelen zou ik zeggen... goed je pedaal in trappen en niet op rare momenten schakelen (dus heel snel naar zijn 1 terwijl je nog te hard gaat) en dan schakeld het een stuk makkelijker.

-Bassie-
16/12/2009, 19:26
ik spoot laatst de kabel in m`n WD40 dat ging op eens heel soepel:thumb:

klaas 924
16/12/2009, 19:45
het kan natuurlijk nooit kwaad om de kabels zo af en toe te smeren!
zo blijkt dat goed onderhoud kosten bespaart!

Technokiddy
16/12/2009, 19:48
Met schakelen heb ik meer problemen dat de achteruit nauwelijks te schakelen is, en van 1 naar 2 blijft hij regelmatig hangen, dan moet ik meerdere keren opnieuw koppelen totdat hij er opeens invalt. Soms heeft de auto er ook geen problemen mee. Dan glijd hij gewoon perfect in de versnellingen.

Maar ik ga dat van t weekend maar eens nakijken als ik weer tijd heb.

Oja, mijn pomprelais lijkt weer perfect te werken, vanavond laat ik hem nog even in de kou staan om te zien of het morgen ook nog zo is. En mijn indicatieled werkt ook top. Als ik het contact omschakel, dan hoor je de pomp aanschieten voor eventjes en weer uitschakelen, gelijktijdig zie je op mijn pomprelais een rode led aangaan tot de pomp weer klaar is met inschakelen.
Als de auto eenmaal loopt blijft ook netjes de rode led van het pomprelais ingeschakeld ;).

Technokiddy
16/12/2009, 20:53
Ik heb de howto af mensen, ik moet alleen even een plek vinden waar ik de .doc kan uploaden. Iemand enige suggesties? Ik zag dat ik niet op het forum kan uploaden en alleen maar kan doorlinken naar een plek waar de file is heengeupload?

-Bassie-
16/12/2009, 22:29
gewoon naar how to gaan en dan daar posten kan je gewoon oploaden.

bij bestanden als je meer optie`s gebruikt bij reageren.

Technokiddy
16/12/2009, 22:37
Ah gevonden, heb er helemaal overheen gekeken!

Bij deze de Reparatie HowTo voor jullie pomp relais! veel plezier ermee, alle feedback is welkom :)

M.B.H.
17/12/2009, 00:18
goede en mooi uitgewerkte how to :-)
bedankt :thumb:

ArvidW
17/12/2009, 09:12
Prachtig, hele mooie howto :thumb: Binnenkort mijne ook maar eens nalopen want die timer doet het niet meer.

Fantaman
17/12/2009, 17:58
nou eens kijken of ik die oude nog heb, dan kan de schakelaar er tussen uit;-)

Frenske
17/12/2009, 19:42
hmmm, mooie howto!! ga van het weekend mijn relaistje maar een updaten, enkel uit voorzorg :p !

Technokiddy
18/12/2009, 12:42
Misschien een idee dat iemand deze HowTo toevoegd aan een generale sectie hiervoor? Zodat andere forumsgebruikers het makkelijker kunnen vinden? :-)

Frenske
18/12/2009, 12:54
ff pb naar Hendrik sturen, regelt hij dit verder:thumb:

Technokiddy
18/12/2009, 13:19
ff pb naar Hendrik sturen, regelt hij dit verder:thumb:
Oke, bedankt en verstuurd! :-)

dopre
18/12/2009, 22:22
Dit is mooie informatie waar velen iets zullen aan hebben.
Dank je wel

Frenske
19/12/2009, 16:15
hmmm, mooie howto!! ga van het weekend mijn relaistje maar een updaten, enkel uit voorzorg :p !

Dat heb ikke weer, naar de electronicaboer de onderdeeltjes gehaald. Niet eerst het relais vergeleken met dat van Technokiddy :Cry: zie foto: Dus heel anders. Geen chip erin zitten..... Heb de kap er maar bij gekiekt. Kan het zijn dat ik een nieuwer relais erin heb zitten? Pet is niet scheutig met info hierover, enkel dat het een relais is dat nieuw ca 75 pleuri moet opbrengen

LWB
19/12/2009, 16:33
hadden ze al chipies in 1985 dan;-)

denk dat het relais van T. een aftermarket is,normaal relais zit ook geen LED op/aan....???

-Bassie-
19/12/2009, 16:38
nee want die heeft die elf er bij gemaakt he.

wel goed lezen Laurens:whistle:

Technokiddy
19/12/2009, 17:52
Dat heb ikke weer, naar de electronicaboer de onderdeeltjes gehaald. Niet eerst het relais vergeleken met dat van Technokiddy :Cry: zie foto: Dus heel anders. Geen chip erin zitten..... Heb de kap er maar bij gekiekt. Kan het zijn dat ik een nieuwer relais erin heb zitten? Pet is niet scheutig met info hierover, enkel dat het een relais is dat nieuw ca 75 pleuri moet opbrengen

Kan je misschien enkele close up foto's maken van de elektra van dat relais dan kan ik je daar misschien ook mee verder helpen, Ik weet niet in welke regio je woont anders kan ik ook altijd even langskomen en het voor je bekijken!

@LWB
IC's bestaan al ontzettend lang, en de NE555N/P serie is al zeer lang in de omloop en blijft nog steeds een populair timer IC. En de LED in mijn relais heb ik zelf toegevoegd voor een snelle indicatie te krijgen of de pomp stroom krijgt of niet. Zo weet je het stukken sneller dan dat je hele tijd het relais eruit moet halen om de hotwireren ;-).

[edit]
Woon jij in Borne toevallig, in je profiel zie ik Born staan, zoja dan woon je ongeveer 2.5 uurtjes treinen van mij. Als je wil kan ik van de week best even langskomen?

Frenske
19/12/2009, 19:01
nou, mijn relais doet het nog gewoon, wilde enkel voorkomen dat het door de tand des tijds defect werd zoals jij aangaf. Dus je hoeft geen moeite te doen om met te helpen, er is geen nood want mijn muuske staat toch tot na de winter stil.

bij de weg, ik woon in het Limburgse Born, je weet wel, in het bronsgroen eikenhout bij de zingende nachtegaal :thumb:

Technokiddy
19/12/2009, 19:58
nou, mijn relais doet het nog gewoon, wilde enkel voorkomen dat het door de tand des tijds defect werd zoals jij aangaf. Dus je hoeft geen moeite te doen om met te helpen, er is geen nood want mijn muuske staat toch tot na de winter stil.

bij de weg, ik woon in het Limburgse Born, je weet wel, in het bronsgroen eikenhout bij de zingende nachtegaal :thumb:

Aah ok helemaal in orde ;), Jouw relais is btw van een nieuwere uitgave dan de mijne, dat kan ik zien aan de opbouw. Het probleem met de defect gaande 555 en de condensatoren die verslijten heb jij geen last van zover ik kon zien. Ze hebben namenlijk geen condensatoren gebruikt bij jou! Kans dat jouw relais defect gaat is aanzienlijk kleiner dan bij het type dat ik heb! :-)