PDA

Bekijk Volledige Versie : v snaar vervangen



joeyw91
21/12/2009, 19:40
hallo,

nou eerst maar is even wat anders:

ik zou vandaag moeten afrijden, maar is door dit *** weer afgelast, nou moet ik 5 januarie.

maargoed, mij v snaar is dus geknapt, en heb van stage dus nieuwe riem gekregen, en gelijk ook maar een distributie setje erbij.

maar ik krijg mijn dynamo niet terug gesteld, dus die snaar gaat er nooit op.

ik heb alleen het onderste boutje lostgedraait, en zit nu los, maar er nog wel in.

dus, heeft iemand een duidelijke uitleg hoe ik de dynamo loszet?

ik doe het thuis voor de deur, want eerst moet ik die snaar er even op doen, en dan kan ik naar stage rijden, en daar ga ik samen met de baas de distributie er goed op doen.

alvast bedankt,

joey

-Bassie-
21/12/2009, 19:54
bovenste boutje ook los draaien:ohwell:

en verder is D riem heel makkelijk hoor;)

joeyw91
21/12/2009, 20:22
ok, dus alleen bovenste boutje los, en dat zit hij gewoon helemaal los dus. want nu de ondertste eruit is, kan je de Dynamo helemal niets bewegen..

en lijkt me niet dat het op het draaipunt aan maar 1 boutje helemaal strontvast blijft zitten,

-Bassie-
21/12/2009, 20:35
jah wel dus.

Fantaman
21/12/2009, 20:38
in theorie, als je be bovenste oplost, dit is het draai punt en de onderste los zodat ie daar kan schuiven. dan moet het mogelijk zijn om met eenige kracht de dynamo te kantelen.
het is mij toch altijd gelukt, al ging de een makkelijker dan de ander:thumb:

q01z
21/12/2009, 20:39
hier een demonstratie;
http://www.break.com/index/fastest-engine-belt-change.html

Fantaman
21/12/2009, 20:47
hier een demonstratie;
http://www.break.com/index/fastest-engine-belt-change.html
dat is gewoon gekken werk!:shocked:

LWB
21/12/2009, 21:51
:nono: don not try this at home.....

klaas 924
22/12/2009, 06:38
toch knap als je dit durft!
maar volgens mij staat die niet erg strak

-Bassie-
22/12/2009, 08:27
zo doe ik de D-riemen ook altijd:whistle:

en dan wel even opnieuw spannen.:doh:

klaas 924
22/12/2009, 09:46
zo doe ik de D-riemen ook altijd:whistle:

en dan wel even opnieuw spannen.:doh:

altijd al gedacht dat sommigen meer kunnen dan anderen:lie:
ik doe het wel op de normale manier :nono:
lijkt me toch beter!

M.B.H.
22/12/2009, 11:42
om te beginnen zijn er 2 lengte's v-snaren
afhankelijk van Bj. tijpe dynamo/ steun
maar beide willen alleen dan moet je hem schuin over de krukas poelie er oplaten lopen, als hij te kort is om met los gestelde dynamo te monteren !!
riem twee de iets langere past gewoon losstellen en omleggen;-)

joeyw91
23/12/2009, 09:09
dat klopt, ik heb allebij de lengtes mee, maar ik ga binnenkort(want kan tot 5januarie toch niet rijden) de dynamo helemaal los zetten en kijken welke dan et beste past.

maar het maakt dus niet uit, dat ik gewoon die langere pak, want die gaat er dus het makkelijkte op

M.B.H.
23/12/2009, 16:47
dat licht er aan als je dynamo de riem strak genoeg kan krijgen
is het goed ;-)

joeyw91
27/12/2009, 15:49
ohkee, ik heb em erop zitten, maar hoe moet je heb goed spannen?

met een hefboom erachter lepelen en hopen dat het goed is, of hoorde dat met het onderste boutje? want kan zo niet veel zien, of je hem met dat boutje kan stellen...

Duncan
27/12/2009, 16:13
Ik doe het zo: Dynamo stevig omhoogtrekken en dan onderste bout vastdraaien, vervolgens bovenste bout vastdraaien. De eerste keer is misschien makkelijker met zijn tweeen: eentje trekt dynamo omhoog, de ander draait de onderste bout vast.
Er is geen echte 'spanner'.

joeyw91
27/12/2009, 16:24
nee, maar zo heb ik het gedaan, met alleen ff ophoog trekken, maar:

als ik de radio, verwarming en alles aan zet, gaat hij weer slippen, en met even omhoog trekken kom je dr niet hoor, niet als je hem ''goed'' strak wilt hebben...

maar iig bedankt, ik gaa nu even iets verzinnen waarmee ik heb goed op spanning kan zetten

klaas 924
27/12/2009, 16:26
Ik doe het zo: Dynamo stevig omhoogtrekken en dan onderste bout vastdraaien, vervolgens bovenste bout vastdraaien. De eerste keer is misschien makkelijker met zijn tweeen: eentje trekt dynamo omhoog, de ander draait de onderste bout vast.
Er is geen echte 'spanner'.

ik heb hem strak getrokken met een bandenlepel
werk prima

Duncan
27/12/2009, 16:35
nee, maar zo heb ik het gedaan, met alleen ff ophoog trekken, maar:

als ik de radio, verwarming en alles aan zet, gaat hij weer slippen, en met even omhoog trekken kom je dr niet hoor, niet als je hem ''goed'' strak wilt hebben...

maar iig bedankt, ik gaa nu even iets verzinnen waarmee ik heb goed op spanning kan zetten

Meer spinazie eten, ik heb het al heel vaak zo gedaan :-)

Frenske
27/12/2009, 16:39
Meer spinazie eten, ik heb het al heel vaak zo gedaan :-)

spinazie gegeten of v-snaar gespannen......:whistle:

joeyw91
27/12/2009, 16:50
gewoon met bandenlepel, ik ben maar in mn eentje, en met eenhand dynamo omhoog trekken, en met andere hand ding aandraaien is niks

Duncan
27/12/2009, 16:51
spinazie gegeten of v-snaar gespannen......:whistle:

Vsnaar gespannen.
Je makkelijkste optie is om even een helpende hand erbij te vragen...

Duncan
27/12/2009, 16:57
ik heb geen idee wat een bandenlepel is ,maar als dat voor jou werkt prima.

Frenske
27/12/2009, 17:12
ik gebruik meestal een kleine koevoet of een bandenijzer (NL voor bandenlepel:heh:)

Sjaak
27/12/2009, 18:46
Ik gebruik ook altijd een koevoet, werkt prima.. Nooit meer last van een slippende v-snaar gehad.

Fantaman
28/12/2009, 17:27
ik doe het altijd met de bandenlichter (ja zo noemen wij een bandenlepel of banden ijzer) en dan met de andere hand het onderste boutje aandraaien. werkt makkelijker als die automatische spanners van die moderne volvos zit je te kl*ten met torx:doh:

Frenske
28/12/2009, 17:31
ik doe het altijd met de bandenlichter (ja zo noemen wij een bandenlepel of banden ijzer) en dan met de andere hand het onderste boutje aandraaien. werkt makkelijker als die automatische spanners van die moderne volvos zit je te kl*ten met torx:doh:

hmmm, toch nog een zwak puntje aan je volvo? :doh:

Fantaman
28/12/2009, 17:43
niet alles is perfect, maar ik ben nog geen ontwerper tegen gekomen die daad werkelijk rekening houd met hoe je er bij moet komen tijdens het standaard onderhoud:mmph:
dingen zoals het weghalen van het brandstoffilter om bij het oliefilter te komen, dat je 10 op de dorpel van een auto moet liggen om een interieurfilter te vervangen.

het probleem met die torx is dat je er niet goed bij kunt, als je nou de rimte heb om er fatsoenlijk gereedschap op te zetten is het heel makkelijk.
dat kan echt veel beter, dingen die je elke beurt moet doen moet je gewoon makkelijk bij kunnen en niet eerst vanalles weg moeten halen:doh:

ik moet zeggen volvo heeft wel een top systeem om dimlicht lampies te vervangen, 1 of 2 pennen eruit trekken en je hebt de koplamp eruit en alle ruimte om een lampje te verwisselen, alleen jammer van het type ervooor dan heb je nauwelijks ruimte achter de lamp en het lampje zit diep in de unit verstopt, elke keer een uitdaging :mrgreen:

klaas 924
28/12/2009, 17:56
ik moet zeggen volvo heeft wel een top systeem om dimlicht lampies te vervangen, 1 of 2 pennen eruit trekken en je hebt de koplamp eruit en alle ruimte om een lampje te verwisselen, alleen jammer van het type ervooor dan heb je nauwelijks ruimte achter de lamp en het lampje zit diep in de unit verstopt, elke keer een uitdaging :mrgreen:

een tijdje terug was ik bij onze citroen dealer
en tijdens het wachten sprak ik een monteur die de bumper van een bijna nieuwe C5 terug monteerde omdat de lampen moesten worden vervangen
nou ja ,dat is toch niet normaal als je een bumper moet verwijderen om een lampje te vervangen!

Frenske
28/12/2009, 17:58
en dan vindt men het gek dat er meer dan 100 pleuri betaald moet worden om twee lampkes te vervangen....:Cry::Cry::Cry::Cry:

klaas 924
28/12/2009, 19:26
en dan vindt men het gek dat er meer dan 100 pleuri betaald moet worden om twee lampkes te vervangen....:Cry::Cry::Cry::Cry:

het was voor mij een reden om een C5 te laten staan en voor een piccasso te gaan

-Bassie-
28/12/2009, 20:34
bij ons (volvo) is dat een gratis service:whistle:

klaas 924
28/12/2009, 20:37
bij ons (volvo) is dat een gratis service:whistle:

ik betaal liever een beetje voor zo een klusje dan dat ik VOLVO moet rijden!!:eyebrows:

nee hoor valt mee maar het is mijn type auto niet!
maar dat vind ik eigenlijk heel normaal als je een auto koopt en laat onderhouden bij de dealer

-Bassie-
28/12/2009, 20:43
jah dat is zo ieder z`n smaak natuurlijk.

ik heb liever weer geen franse auto`s :)

maar jah de peugeot van m`n vader die die nu heeft rijd toch wel lekker.

Fantaman
29/12/2009, 16:29
het is echt abseurt dat je bij sommige auto's eerst de bumper moet demonteren om te koplampen te kunnen demonteren om een lampje te vervangen, maar neem interieur filter van een V50, mag je eerst het gaspedaal weg halen (maar das nog te doen)
ik ben alleen die naam van die auto kwij war het 1,5 uur duurt om een dimlcht lampje te vervangen:doh:

LWB
29/12/2009, 17:53
gelukkig gaat het maar om een V-snaar;-)