PDA

Bekijk Volledige Versie : helicon?



Paul Steven
27/12/2009, 12:31
Hallo,

2e kerstdag rijd ik opweg naar het kerstdiner. Mijn auto klinkt als een stoomlocomotief. Het wordt plotseling steeds erger, dus ik stop langs de kant. Blijkt de bougie uit het motorblok geduwd te zijn. Binnen een half uur staat de ANWB er!! De handige ANWB-man knipt een ring van de bougie af. De bougie kan zo nog dieper het blok in, en ik kan nog voorzichtig doorrijden.

Maargoed, nu moet ik een "helicoil" in het blok zetten. Heeft dit ook nog een andere naam? Ik kwam het namelijk niet tegen op het forum. Iemand enig idee of dat kan als het blok er nog in zit? Het gaat om de tweede bougie/cilinder.

Alvast bedankt,

Paul

Frenske
27/12/2009, 12:58
zou moeten kunnen. Laat je niet tot verbussen verleiden, is vragen om ellende......

Hendrik
27/12/2009, 15:40
http://www.boellhoff.cz/test/images/helicoil_vrezu.jpg

http://members.chello.nl/c.vankessel1/Helicoils.html

http://www.helicoil.in/helicoil.htm

924turbo2
27/12/2009, 16:31
Het beste is om je kop eraf te halen en even naar een revisee bedrijf te brengen. Zij boren het gat uit, tappen er draad in en draaien de helicoil erin.

Je kan ook setjes kopen om het zelf te doen, maar dan ben je waarschijnlijk meer kwijt.

Fantaman
28/12/2009, 17:21
ik heb zelf ook 2 helicoils in me kop zitten maar dan om de uitlaatspruitstuk te bevestigen, voor een bougie gat zou ik hem ook lekker naar een revisie bedrijf brengen.
zonder ervaring is de kans vrij groot dat je het verknalt;-)

peterrr
29/12/2009, 18:24
Helicoil kan lang mee als hij goed gemonteerd zit, en als je er geen ervaring mee hebt zou ik het niet zelf doen.. en zo'n setje is inderdaad erg duur.
Het beste is inderdaad als de cilinderkop er af gaat, en dan de helicoil er in zetten. Maar ik denk dat er ook garagebedrijven zijn die het gewoon doen met de kop er nog op,, is iets riskanter, maar het kan ook werken.

-Bassie-
29/12/2009, 18:30
wij deden het op school wel gewoon met de kop er op.

je tap met dik vet in smeren en dan naar een rondje of 5 even er uit en schoon maken.

en dan weer in vetten.

Meneer aard
06/01/2010, 21:23
Bij de betere automaterialen zaak zijn er vaak een setje van 4 stuks te koop. Gezien de plek van de bougies is het raadzaam om de kop uit te bouwen. Bij gebrek aan skills en kennis gelieve het door een revisie bedrijf uit te laten voeren. Neem dan in zulke gevallen gelijk de klep zittingen en valve seals mee...

@ hierboven..Kun je gewoon beter olie gebruiken dan vet.

-Bassie-
06/01/2010, 21:37
aan vet blijft meer hangen lijkt me dan aan olie??

Sjaak
07/01/2010, 21:51
Hier heb je snij olie voor..

Meneer aard
08/01/2010, 10:50
Ik dacht dat ze hier dat wel zouden weten...
Bij gebruik van vet waar moeten de metaaldeeltjes heen dan..Daarom moet je ook bij inwendig draad tappen steeds stukje terug halen + goede hoeveelheid olie gebruiken.

Daarbij met de kop ingebouwd..Ik zou het niet zo snel doen, kans is groot dat er metaal vijzel etc in de verbrandingskamer komt. En de plek van de bougies bij de 924 is dermate klote dat de kans dat je de tap er scheef in draait aanzienlijk is + mogelijkheid tot afbreken. En dan ben je verder van huis!

captainfrasca
08/01/2010, 22:58
Even wat geneuzel verplaatst naar de prullenbak en laten we het weer normaal houden zonder elkaar voor beunhaas uit te maken, gebeurt dat weer dan zullen er maatregelen door mij getroffen worden, we gaan hier met respect met elkaar om.

Hendrik
09/01/2010, 11:42
Even wat geneuzel verplaatst naar de prullenbak en laten we het weer normaal houden zonder elkaar voor beunhaas uit te maken, gebeurt dat weer dan zullen er maatregelen door mij getroffen worden, we gaan hier met respect met elkaar om.

Geen probleem mee dat je het weghaalt want het was toch onzin.
Ik had nog een PB naar meneer aard gestuurd om de regels nog een keer door te lezen. Alleen denk ik dat het niet op prijs gesteld werd gezien de reactie later in dit topic.

Gek genoeg heb ik ook op mijn PB geen reactie gehad.



================= BACK ON TOPIC =======================

Peter
09/01/2010, 14:56
Ik dacht dat ze hier dat wel zouden weten...
Bij gebruik van vet waar moeten de metaaldeeltjes heen dan..Daarom moet je ook bij inwendig draad tappen steeds stukje terug halen + goede hoeveelheid olie gebruiken.

Daarbij met de kop ingebouwd..Ik zou het niet zo snel doen, kans is groot dat er metaal vijzel etc in de verbrandingskamer komt. En de plek van de bougies bij de 924 is dermate klote dat de kans dat je de tap er scheef in draait aanzienlijk is + mogelijkheid tot afbreken. En dan ben je verder van huis!
Ik zou het ook doen met de kop gedemonteerd maar die metaaldeeltjes zijn alu en zullen hoogstwaarschijnlijk met de eerste keer na de ontbranding of opgebrand zijn of anders mee naar buiten geperst worden door de uitlaatklep .
Als je het doet niet gedemonteerd ook de zuiger naar boven zetten en even proberen met een speciaal buisje op een stofzuiger de zuiger en verbrandingskamer te stofzuigen , dan heb je het grootste deel van het alu er al uit .
De helicoil is op zich blijkbaar niet zo duur http://www.kapaza.be/Auto_onderdelen/Garageuitrusting/23539378/Helicoil_schroefdraadreparatie.html

-Bassie-
09/01/2010, 15:04
dat is niet eens helicoil dat is namenlijk v-coil ik meen dat die voor bougie`s iets van 45 euro zijn voor een stuk of 10 van die schroefdraden.