PDA

Bekijk Volledige Versie : Versnellings problemen help!



joeyw91
15/01/2010, 21:48
hallo,

nouja, ik heb mn rijbewijs dus woensdag gehaald, en smiddags aangevraagd, en donderdagavond opgehaald.
al heel wat km's afgelegd, maar in 1x krijg ik em niet meer in de een, net of hij er half in zit, de pook doe je dan zegmaar naar links boven, net als normaal, en et lijkt ook wel dat hij erin klikt, maar....

zodra je de koppeling laat opkomen gaat hij tandenpoetsen... alleen als je met geweld, met koppeling in, de pook erin schuift, en dan vast houd, blijft hij er meestal wel in...

het is alleen bij de 1, en deres is helemaal goed.. en de pook staat ook gewoon net als anders recht omhoog, en voelt gewoon goed aan, dus niet dat je echt in de soep zit te roeren.. maar et lijkt net dat ie maar half in de 1 gaat zegmaar.

en, tijdens het rijden trilt de pook nogal, maar dacht dat dat ervoor ook wel was..

als je in de achteruit gereden heb, en je stopt.. koppeling in... dan zit hij ook een beetje vast in de R... dan moet je eerst ff wat pielen en dan krijg je em in zn vrij , maar nog niet in andere versnellingen....

dit probleem kwam eigenlijk in 1x, eerste x niet erin krijgen, en 2 straten verderop er telkes uitschieten..

dat was probleem 1...

nou et 2e, en dat kwam precies gelijk met het eerste probleem(toeval of niet?)

maargoed, je hoort em gieren tijdens et rijden.. en niet zon beetje ook, et maak neit uit in welke versnelling of hoeveel toeren, maar alleen zodra je gas geeft, met koppeling Niet ingedrukt.. zodra je die intrapt, kan je zoveel gas geven als je wilt, maar is het gegier weg... dus zou de bak ook moeten zijn.
zou dit wat met elkaar te maken kunnen hebbe, of is mn bak gewoon binnen 1min van binnen ingestort en alles naar de klote gegaan, of is het toeval dat er 2dingen zijn...


nu hoop ik dat jullie tips enzo hebben om te kunnen kijken wat het kan zijn enzo..

maandag ga in bij stage em op de brug zetten om 1) bakolie na te kijken en 2) de schakel stangen na te kijken...

M.B.H.
15/01/2010, 23:20
Ik denk dat als ik dit zo lees bak stuk
had je er wel olie inzitten ???
Dat zie je maandag wel dus.

als je de beschiking hebt van een brug is een bak+div. vervangen,
goet te doen

Cor 944
15/01/2010, 23:28
waarschijnlijk is de afstelling op je bak iets verschoven,op het asje van je versnellings stang.
kijk dan meteen of de borging er nog opzit.

of het kunstof busje bij je pook is versleten.
dit kan je binnen in de auto bekijken,door de pookhoes even op te tillen.

en inderdaad ook ff je bakolie peilen,
en zo nodig verversen.
verversen moet je ook regelmatig doen.
zeker eens in de drie jaar,preventief onderhoud heet dat.
bakolie wordt nog wel eens vergeten,maar is ook belangrijk ,
voor de levensduur van de bak.

joeyw91
16/01/2010, 18:16
maar waarschijnlijk zijn het dus de schakelstang/assen... en de bakolie?

maar waarom gebeurt et allebij precies tegelijk?

kijk dat gegier is te verklaren door olie, maar zou niet in 1x kunnen komen, en dat ie in de 1 er maar half in gaat is ook te verklaren aan de stangen, maar allebij tegelijk zou wel toeval zijn..

maar iig ga ik deze dingen proberen..

gebruiken het dif en versnellingsbak dezelfde olie, of apart.. omdat ze aanmekaar vast zitten...

verder, iemand nog dingen die ik kan gaan controleren?

Bedankt!

joeyw91
16/01/2010, 18:56
ik heb net even mijn pookhoes eraf gehaald, omdat kunststof busje te controleren, maar die zit er niet volgensmij,

er zit zegmaar die stang(je schakelpook) met een kogel eronder die dus in zon draaipunt zit, en halverwegen die stang zit weer een stang die naar achter loopt... en die zitten aan elkaar dmv van een soort geborgt boutje, maar daar zit geen speling op iig.

Cor 944
16/01/2010, 19:45
dan moet je het dus achter op je bak gaan zoeken.

Peter
16/01/2010, 21:32
Ben je zeker dat het gegier van de boite komt en niet van de koppeling ?
Gaat jouw wagen niet in exponentieel in toeren tov de snelheidveroging ?

Fantaman
17/01/2010, 10:02
als ie alleen uit de 1ste versnelling schiet dan en gieren uit de bak dan zijn er interne onderdelen gesneuvelt.
je kan kontroleren of er niks los zit aan het schakelmeganisme wat verschoven is en als je de olie uit de bak laat lopen kijk dan op metaal deeltje. het is heel normaal dat er wat fijn slijpsel mee komt maar als je stukjes en/of veel ijzer mee komt met de olie weet je ookal zeker dat de bak sneuvelt is. dus dan moet je op zoek naar een andere bak:frown:

Peter
17/01/2010, 12:11
als ie alleen uit de 1ste versnelling schiet dan en gieren uit de bak dan zijn er interne onderdelen gesneuvelt.
je kan kontroleren of er niks los zit aan het schakelmeganisme wat verschoven is en als je de olie uit de bak laat lopen kijk dan op metaal deeltje. het is heel normaal dat er wat fijn slijpsel mee komt maar als je stukjes en/of veel ijzer mee komt met de olie weet je ookal zeker dat de bak sneuvelt is. dus dan moet je op zoek naar een andere bak:frown:
Het gieren is niet enkel in eerste versnelling maar "maargoed, je hoort em gieren tijdens et rijden.. en niet zon beetje ook, et maak neit uit in welke versnelling of hoeveel toeren, maar alleen zodra je gas geeft, met koppeling Niet ingedrukt.. zodra je die intrapt, kan je zoveel gas geven als je wilt, maar is het gegier weg... dus zou de bak ook moeten zijn."
Dus daaruit kan je de koppeling niet uitsluiten dus geef ik aan hoe een versleten koppeling voor een leek opvalt .

captainfrasca
17/01/2010, 12:19
Dat gieren wat jij beschrijft is niet geheel ongebruikelijk hoor bij een 924/44 Er is wel iets versleten ergens maar daar kun je nog wel ff mee doorrijden...

Hoewel zoals Cor aangeeft is het wel aan te raden om de versnellingsbakolie om de 3 jaar te vervangen...

@ Joewy: Ik denk dat beter maar kan gaan zoeken naar een andere bak hoor! Ik denk dat het einde verhaal is als ik het zo lees....

Peter
17/01/2010, 12:42
Dat gieren wat jij beschrijft is niet geheel ongebruikelijk hoor bij een 924/44 Er is wel iets versleten ergens maar daar kun je nog wel ff mee doorrijden...

Hoewel zoals Cor aangeeft is het wel aan te raden om de versnellingsbakolie om de 3 jaar te vervangen...

@ Joewy: Ik denk dat beter maar kan gaan zoeken naar een andere bak hoor! Ik denk dat het einde verhaal is als ik het zo lees....
Ik denk ook inderdaad wel aan de bak maar wil toch even verifiëren dat Joewy zijn koppeling nog ok is ivm het gieren .

captainfrasca
17/01/2010, 12:44
ik denk dat zijn koppeling wel ok is hoor... Als zijn koppeling stuk was dat had ie dat denk ik wel gevoeld... Dan ligt het aangrijpingspunt heel hoog en je zal veel toeren draaien maar niet vooruit komen bij wijze van spreken...

-Bassie-
17/01/2010, 14:11
ik heb ook en licht geluid achter in zitten als ik afrem op de motor.

maar dat is veel minder geworden sinds ik hem meer gebruik.

joeyw91
17/01/2010, 20:46
nou, iig bedant voor alles..

maar, de koppeling is zeker niet versleten, hij grijpt goed aan, en slipt helemaal niet..

maar et is echt vanaf de aandrijfas, t/m de versnellingbak waar iets niet lekker is...

morg iig eerst bakolie verversen, en schakelstangen controleren, zodra dat goed is, zou ik toch iets moeten bedenken, vandaar de vraag ook.

maar. het gegier was er ineens, gewoon toen ik em voor de deurzetten nog niks, en zodra ik wegree was het geluid er.. en het loopt met toeren mee, maar alleen als ik gas geef. zodra ik gas los laat is het volledig weg, ook in bochten enzo, dus wielagers enzo zij het niet, heb dat trouwens ook al gecontroleerd, even op de krik buiten.

thx

Fantaman
18/01/2010, 18:12
de transaxle kan ook een beetje gieren en dat gaat ook met het toerental mee, ik heb zelf een gier in de bak zitten die met de snelheid mee gaat:redface:

Frenske
18/01/2010, 18:17
als je olie ververst, doe er geen GL5 in maar de voorgeschreven GL4, voorkomt een hoop narigheid met schakelen/slijtage.

joeyw91
18/01/2010, 19:54
ok, ik kon vandaag niet op de brug.. ik moest ineens werken.. dus had geen tijd.

maar morgenavond kan ik bij mn vorige stage op de brug, en daar kan ik ook de versnellingsbak verwisselen als dat evt. nodig zou zijn.

dus ben zelf nog niks wijzer, maar morgenaaf wel hoop ik.

wel heb ik al gekeken op internet voor een 5bak,
maar bij deze bak zit toch ook het koppelingsgebeuren, dus dat ik dat ook gelijk vervang?

die koste ook geen drol, maarja, dan weet je natuurlijk niet of ze goed zijn, weet iemand wat ik aan een losse bak vanaf de buitenkant kan proberen of hij goed is, bijvoorbeeld aan het schakel mechanisme dat ik daar miss iets mee kan proberen??

maargoed, jullie horen het morgen wel

-Bassie-
18/01/2010, 20:42
je kan natuurlijk proberen door je onder te gaan liggen en iemand hem in z`n 1 laten zetten en dan kijken of je hem beter aan kan duwen.

Nielske
23/02/2010, 18:57
Hey,

Weet je toevallig al wat er aan de hand is met je auto? Ik heb namelijk dezelfde klachten (moeilijk in zn 1, tandjes poetsen en gieren in alle versnellingen tijdens het rijden).

M.B.H.
23/02/2010, 20:11
draai de bovenste plug maar een uit je versnellingbak .
als je daar olie vindt met een metalik kleur / of geen olie :frown:
dan weet je al meer.

joeyw91
24/02/2010, 09:59
heej

ik ben tijdje weggeweest hier:P ivm werk, school, stage en het rijbewijs natuurlijk..

maargoed de bak is nu echt finaal op, de 1 is zowizo nerges meer te vinden, en soms zit hij gewoon vast in de vrij, maarja

ik heb een gehele andere 924 erbij gekocht voor onderdelen, dus eigenlijk alleen de bak...

ik heb nu een erge keel en oor onsteking, dus lig al3dagen plat...

maar binnekort ga ik ermee beginnen..

maar derest van de onderdelen verkoop ik, hij is helemaal compleet en al in onderdelen,

heeft 4bouts teledials, gereviceerde motor, met bon? maar die is bijna niet leesbaar...

verder jah, hij heeft aan de voorkant een 944 onderbumper en breede wielkasten erop gepolyestert zegmaar, hij is rood... enjah, voor meer info gewoon vragen! :p

foto's kunnen op verzoek(als ik weer beter ben)

gr joey

joeyw91
14/03/2010, 12:59
hee, vandaag de nieuwe bak van de sloper even ''opknappen'' zegmaar, dus even nieuwe olie erin, en even nakijken..

maar er moest GL4 in? en wat is verschil tussen die andere..? nouja, ik ga iig zo maar even bij tankstation kijken..

joey

Fantaman
15/03/2010, 18:11
2,5L GL-4 SAE80w90 volgens haynes


het verschil zit hem in de te smeren onderdelen en omstandigheden, dus je moet niet denken dat GL-5 beter is dan GL-4:thumb:

joeyw91
17/03/2010, 14:13
okok, bedankt! hier heb ik wat aan dankje

joey

joeyw91
28/03/2010, 17:00
Heej,

gisteraaf, de bak verwisseld... is maar een avondje werk(in je eentje:p) alleen een geklooi om hem er weer onder te krijge, maargoed, ik heb een brug enzo, dus dat scheelt al een hoop...

alleen morgen nog nieuwe olie erin, en iets aan de schakelstang aanpassen, want dees is iets korter, waardoor ik nu alleen een 1 en een 3 heb :p

maargoed, zover rijd de porsche weer, en toch blijft het een heerlijke auto(na 2maanden in een seat ibiza gereden te hebben al helemaal)

grtzzz joey