PDA

Bekijk Volledige Versie : Tips koppeling?



Buellman
24/01/2010, 03:07
Mijn Porscheke, rijdt eindelijk zoals ik het wil, maar heeft toch overduidelijk een nieuwe koppeling nodig... (doorslippen boven 4000 rpm bij een sportieve rijstijl :-( ) Heb al proberen bij te stellen, maar volstaat duidelijk niet.
Heb wel wat sleutelervaring, maar nog nooit een koppeling vervangen. Ik heb begrepen dat ik de versnellingsbak en heel de ramtamtam moet losmaken...
Ik kan beschikken over een brug, en al het gereedschap, maar 'tis aan mij nu' en heb wat heum 'watervrees'. Tips, iemand?
Heeellup!! ;-)

Frenske
24/01/2010, 08:32
Blijf bij water vandaan!!!!!!:whistle:

Begrijpelijk die watervrees, je zult echt niet de enige zijn. Tips? ja een hele goede: zorg dat er geen tijdslimiet aan verbonden is, haast is funest!
Heb je voldoende plek, leg alles wat je demonteert op een rijtje zodat je allees kunt terug vinden. Verder wil ik je naar de manuals in de downloadsectie verwijzen, het deel "transmission" geeft een gedetailleerde werkvoorschrift.

succes!! :thumb:

dopre
24/01/2010, 08:37
Hallo,

Ik heb weinig sleutelervaring en ben er wel in geslaagd om deze te vervangen.
Het is inderdaad zo dat het wel wat werk vraagt ( vooral omdat ik toen nog geen brug had).

Je lost eerst de uitlaat, vervolgens heb ik de transaxle van de versnellingsbak gelost.
Dit is met inbussleuteltje en vraagt wat handigheid (je ziet dit blokje zitten in het gat van de versnellingsbak onderaan)
Daarna laat je de versnellingsbak zakken (vergeet niet de pook te lossen aan de binnenzijde)en trek je hem naar achter.
Dan kun je aan de kant van de motor het koppelingshuis lossen (ik denk 6 bouten)
De transaxle naar achter trekken en dan de koppeling lossen en vervangen.
Monteren is in omgekeerde volgorde. Niet vergeten om de bouten van de koppeling met lockit in te smeren en volgens de juiste spanning terug te monteren ( zie werkplaatshandboek)

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb geformuleerd en als er iemand iets wenst toe te voegen doe maar !!
Zo leer ik ook weer bij.

Groeten dopre

ShroudedVeil
24/01/2010, 08:46
Heey!

Je hebt ook een vw 8 sleuteltje nodig voor je aandrijfassen los te maken, als die er niet zou zijn zou het vervelend zijn, als je het bv op een tijdstip zou doen dat de winkels dicht zijn!

Succes!!

dopre
24/01/2010, 08:58
Heey!

Je hebt ook een vw 8 sleuteltje nodig voor je aandrijfassen los te maken, als die er niet zou zijn zou het vervelend zijn, als je het bv op een tijdstip zou doen dat de winkels dicht zijn!

Succes!!
juist, en ook deze in de lockit zetten bij terugmonteren.

jessy1984
24/01/2010, 12:11
valt allemaal nog goed mee die koppeling vervangen een beetje handig zijn en meer niet
een 4 uur werk ongeveer
maar reken toch maar wat langer als je het nog nooit gedaan hebt en moest er iets wat te vast zitten.
dus uitlaat er onder uit ( vergeet geen nieuwe paking voor de uitlaat! ) en aan de collector eerst inspuiten met wd40 boutjes durven wel af te breken.
zet pook in de auto los
cardan assen los let op gebruik de juiste sleutel! dan komen ze vanzelf los
schakelstang van de versnellingsbak los draad van het ar contactje
door het kijkgat van de bak de assen van eklaar los zetten
bouten van de versnellingsbak er uit
en rubbers van de versnllingsbak los (laat ze op de bak zitten )
dan kan je de bak er onder uit halen is wat lastig maar kan perfect
vervolgens vooraan het koppelingshuis loszetten transaxel achteruit en de koppeling vervangen
als je de koppeling monteerd let op dat deze goed gecentreerd zit zodat je de as er terug goed kan inschuiven plaats ook een nieuwe druklager en doe een beetje kopervet op de geleiding en de achterkant van de lager waar de hefboom op komt en alles weer monteren.

best is dat je ook even het vliegwiel demonteerd nu toch alles los is
en de olie keerring van de krukas te vervangen deze beginnen zowat allemaal te lekken door ouderdom

Cor 944
24/01/2010, 13:08
valt allemaal nog goed mee die koppeling vervangen een beetje handig zijn en meer niet
een 4 uur werk ongeveer
maar reken toch maar wat langer als je het nog nooit gedaan hebt en moest er iets wat te vast zitten.
dus uitlaat er onder uit ( vergeet geen nieuwe paking voor de uitlaat! ) en aan de collector eerst inspuiten met wd40 boutjes durven wel af te breken.
zet pook in de auto los
cardan assen los let op gebruik de juiste sleutel! dan komen ze vanzelf los
schakelstang van de versnellingsbak los draad van het ar contactje
door het kijkgat van de bak de assen van eklaar los zetten
bouten van de versnellingsbak er uit
en rubbers van de versnllingsbak los (laat ze op de bak zitten )
dan kan je de bak er onder uit halen is wat lastig maar kan perfect
vervolgens vooraan het koppelingshuis loszetten transaxel achteruit en de koppeling vervangen
als je de koppeling monteerd let op dat deze goed gecentreerd zit zodat je de as er terug goed kan inschuiven plaats ook een nieuwe druklager en doe een beetje kopervet op de geleiding en de achterkant van de lager waar de hefboom op komt en alles weer monteren.

best is dat je ook even het vliegwiel demonteerd nu toch alles los is
en de olie keerring van de krukas te vervangen deze beginnen zowat allemaal te lekken door ouderdom


als jij de koppeling kan vervangen inclusief dé en montage.
mag je morgen bij ons komen werken.
no way dat je dat redt in 4 uur,en helemaal al niet alleen .

en nog een tip.
de drukgroep niet vastzetten met lock-tide,maar gewoon op moment.
het zelfde geld voor de aandrijfassen op de bak.
geen lock-tide maar ook op moment.
zorg wel dat de pasvlakken van de aandrijfassen op de bak vetvrij en schoon zijn.

jessy1984
24/01/2010, 14:48
als jij de koppeling kan vervangen inclusief dé en montage.
mag je morgen bij ons komen werken.
no way dat je dat redt in 4 uur,en helemaal al niet alleen .

en nog een tip.
de drukgroep niet vastzetten met lock-tide,maar gewoon op moment.
het zelfde geld voor de aandrijfassen op de bak.
geen lock-tide maar ook op moment.
zorg wel dat de pasvlakken van de aandrijfassen op de bak vetvrij en schoon zijn.

als alles meezit moet 4 uur te doen zijn ik heb er wel idd langer over gedaan maar was de 1ste keer dat ik dit doe toch op een 924
heb er 8 uur aan gewerkt maar dan wel incl de oliekeerring van de krukas
compleet de achterste remmen en de 2 remleidingen
ook een voorste en de 2 achterste wiellagers
en een andere versnellingsbak geplaatst

ik zeg wel als alles meezit natuurlijk bij een auto van 30j oud kan dat soms wel een beetje tegeslagen natuurlijk

wel moet 'k er ook bijzeggen dat ik niet meer tijd had omdat de wagen de dag erna van de brug moest zijn had een dagje verlof genomen om dit te doen dus moest 'k wel even goed doorwerken

Buellman
25/01/2010, 09:36
Zou dit betrouwbaar zijn?
http://cgi.benl.ebay.be/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=370224155970&ssPageName=STRK:MEWAX:IT#ht_4076wt_1167

Peter
25/01/2010, 10:14
Ik koop mijn onderdelen meestal op ebay.de , maar kijk eerst wel even naar de feedback en bij deze is die feedback goed . Ik zou ze kopen moest ik ze nodig hebben .

jessy1984
25/01/2010, 16:58
Zou dit betrouwbaar zijn?
http://cgi.benl.ebay.be/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=370224155970&ssPageName=STRK:MEWAX:IT#ht_4076wt_1167

zou ik niet doen kan een rommel merk zijn normaal kost een koppeling in duitsland tegen de 400€

gebruik gewoon zo veel mogelijk originele onderdelen
er hoort een sachs koppeling in
Luk is ook goed
http://www.eurocarparts.com/
hier kan je ze het goedkoopst bestellen en zijn betrouwbaar
en ben je ook zeker van de beste kwaliteit